Delší čekání na bezpečnější silnici z Brna. Děti Země vyhrály soud proti změně křižovatek na mimoúrovňové

Děti Země argumentují velkým záborem zemědělské půdy.
Krajský soud v Brně zbrzdil projektovou přípravu úprav silnice I/43 z Brna na sever. Na jedné z nejvytíženějších silnic I. třídy v brněnské aglomeraci chce Ředitelství silnic a dálnic vybudovat mimoúrovňové křižovatky v Podlesí a u Kuřimi, které by nahradily stávající stykové.
Stalo se tak na základě žaloby Dětí Země a dalších dvou spolků. Soud zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí o povolení škodlivého zásahu do biotopů sedmnácti cenných druhů a rodů živočichů novou mimoúrovňovou křižovatkou východně od Kuřimi na silnici I/43 z Brna do Kuřimi. Rozhodnutí soudu je zde. Stejně postupoval už u sporu o křižovatku u Podlesí.
O rozhodnutí soudu informovaly Děti Země. Podle jejich předsedy Miroslava Patrika není jasné, proč ŘSD chce křižovatku s tak velkým záborem půdy, když podle něj existuje jednodušší řešení. Neuvedl však, jaké.
Podle ředitele brněnského závodu ŘSD Davida Fialy stavba s menším záborem zemědělského půdního fondu znamená prakticky jen stykovou křižovatku, která je ale nebezpečnější z pohledu silničního provozu. „Nechápu to tak, že by soud chtěl, aby se kvůli záboru zemědělského fondu stavěly všude jen stykové křižovatky. Výběr varianty má mnoho hledisek a zásadní je pro nás bezpečnost,“ řekl Fiala. Spor o křižovatku a její podobu označil za „zajímavý z pohledu právníků, nikoliv však řidičů“.
Dlouhodobě přetížená silnice
Děti Země současně napadly také skutečnost, že biologický dozor nemůže vést ekologický deník a nezohlednění evropské směrnice na ochranu cenných jedinců živočichů. Soud podle Patrika vycházel z rozsudku Nejvyššího správního soudu, který již v dubnu zrušil rozhodnutí ministerstva o povolení škodlivého zásahu křižovatkou u Podlesí na silnici I/43.
Děti Země a spol. uspěly v boji proti přestavbě křižovatky v Kuřimi, výjimka neplatí
Dotčená místa jsou na dlouhodobě přetížené silnici první třídy 43 z Brna na sever. Kolony jsou zde každý den, ráno ve směru do Brna, odpoledne v opačném směru. Komplikovanou situaci má vyřešit až budoucí stavba silnice I/73, která bude mít parametry dálnice a odvede většinu dopravy ze současné silnice první třídy. Přestože se o této stavbě hovoří přes 30 let, začne se stavět nejdříve ve 30. letech.
ŘSD o společné povolení pro křižovatky Podlesí a Kuřim požádalo loni, řízení zatím ještě běží. Odhadované náklady jsou za obě stavby přes půl miliardy korun.
Detailně jsou křižovatky popsány v informačních letácích pro Podlesí a Kuřim.