Nový dálniční most přes Vltavu musí mít cyklovýtah, žádal Hřib. Architekti s tím ale nepočítají

Dálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio achtDálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio acht

Integraci výtahu do pilířů mostu ztěžuje fakt, že vítězný návrh s pilíři ze břehů vůbec nepočítá.

Mezi členy výběrové komise na architektonickou podobu nového mostu přes vltavské údolí na Pražském okruhu byl i náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Na úvodních zasedáních komise se podivil nad tím, že zadání pro architekty nezahrnuje výtah, který by vedl od břehů Vltavy vzhůru na mostovku. Sloužit by měl především cyklistům a propojoval by současnou cyklotrasu vedoucí podél řeky s novou cyklostezkou, se kterou se počítá na mostě.

Pod budoucím mostem vede vltavská cyklotrasa 7, která začíná na severním okraji Prahy a přímo navazuje na pravobřežní pražskou trasu A2. Vede přes Klecany, Vodochody, Kralupy nad Vltavou, Nelahozeves, zámek Veltrusy, Zálezlice a Hořín do Mělníka.

Na mostě i pod mostem

Zatímco s chodníkem a prostorem pro cyklisty podél dálnice se všechny posuzované návrhy různým způsobem vypořádaly, výtah neřešil ani jediný.

Architekti to zamítli s tím, že výtah se dá do pilířů mostu případně integrovat později,“ řekl Zdopravy.cz Zdeněk Hřib.

Nakonec však v soutěži paradoxně obsadil první místo lanový most, jehož návrh žádné pilíře na březích Vltavy nepotřebuje. Údolí nechává otevřené, pilíře umísťuje do svahů a kotví v nich jen táhla lan, která snižují dynamické napínání mostu. Někteří účastníci soutěže toto řešení napadali za nedodržení podmínek soutěže, ŘSD však jejich námitky zamítlo.

Boj o dálniční most přes Vltavu i po soutěži pokračuje. Ministr odhalil svého favorita

Vítězný návrh se mi líbí, ovšem v budoucím řešení propojení cyklotras pomocí schodiště či eskalátorů tuším problémy s ochránci,“ dodal Hřib s tím, že břehy pod mostem podléhají ochraně a místa, kde se dá cokoliv stavět jsou omezena.

Podle ministerstva dopravy přišel náměstek Hřib s návrhem na výtah ve fázi, kdy již vše běželo. Tedy z pohledu soutěže i stavby samotné pozdě.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je cyklopropojení tématem k prověření nicméně dokumentace EIA a tedy ani stanovisko EIA s podobnou variantou nepočítá. „Z architektonického pohledu je to velký zásah, který by vyžadoval zpracování zvláštních podmínek,“ uvedl pro Zdopravy.cz Jemelka.

Ideu cyklovýtahu podle něj její nositelé již dále nerozpracovávali a nekonkretizovali. „Tudíž nemá ani jakoukoli technicko-ekonomickou rozvahu, rozvahu dopadů do životního prostředí a vlivu na EIA a ani rozvahu kdo bude výtah provozovat, financovat či instalovat,“ uzavřel mluvčí.

Vedení ŘSD a ministerstva dopravy oficiálně prezentovalo architektonické soutěžní návrhy na nové dálniční přemostění Vltavy pro severozápadní část Pražského okruhu v úterý.

Do krajiny sedne, rozhodnou však náklady. Souboj o návrh mostu přes Vltavu byl těsný

I přes vyhlášení vítěze bude finální podoba dálničního mostu známa až v září. Z pěti finálních návrhů ji vybere komise, kterou si sestaví ředitel ŘSD Radek Mátl. K vítěznému architektonickému návrhu bude přihlížet, zhodnotí však i další kritéria, jako jsou náklady na stavbu a údržbu či soulad s podmínkami povolení EIA.

Tagy cyklotrasy D0 518 Ruzyně - Suchdol D0 519 Suchdol - Březiněves Ministerstvo dopravy ŘSD Zdeněk Hřib
136 komentářů