Nová smlouva přinese v prosinci další pár Jižních expresů a pozdější spojení z Lince

Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhyJižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

Linka Plzeň - České Budějovice - Brno se formálně rozdělí na dvě větve.

České dráhy posílí s příchodem nového jízdního řádu spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Konkrétně bude zaveden nový pár rychlých vlaků InterCity se (zatím orientačními) časy Praha hl.n. (7:21) – České Budějovice (8:59) a České Budějovice (12:58) – Praha hl.n. (14:39). Zaplní se tak některé mezery v jízdním řádu. Uvedly to dnes České dráhy.

Zaveden bude také nový rychlík České Budějovice (21:10) – Praha hl.n. (23:10), který bude jezdit v pracovní dny a v neděli. Zároveň vznikne nové pozdější spojení Lince, Českých Budějovic a Tábora s Prahou, když současný vlak EuroCity 336 Jižní expres pojede ještě o hodinu později, tedy z Lince před 20. hodinou a z Českých Budějovic kolem 22. hodiny s plánovaným příjezdem do Prahy před půlnocí.

Spoje linky R11 Plzeň – České Budějovice – Brno budou podle již dříve oznámených plánů v Českých Budějovicích rozděleny na dvě samostatné linky Plzeň – České Budějovice (R31) a České Budějovice – Jihlava – Brno (R11). V jízdním řádu 2026 však zůstane podle Českých drah většina spojů bez přestupu formou vedení přímých vozů. ČD přitom slibují, že pro rychlíky Rožmberk a Bezdrev bude vyčleněno více vozů s klimatizací a s wi-fi.

České dráhy budou Jižní expresy a rychlíky na jih Čech od prosince provozovat podle nové smlouvy s ministerstvem dopravy, a to minimálně dalších šest let, tedy do konce roku 2031. Zakázku získaly jako jediný účastník nabídkového řízení vypsaného loni v květnu.

Konkrétně jde o linky Ex7 Praha – České Budějovice – Summerau/Český Krumlov, R11 Brno – Jihlava – České Budějovice, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a R31 České Budějovice – Plzeň.

Ministerstvu dopravy přitom hrubě nevyšly finanční předpoklady. Při vypisování tendru úřad předpokládal kompenzaci ze strany státu ve výši 5,74 miliardy korun za 33,78 milionu kilometrů, což vychází zhruba 170 korun za vlakový kilometr. Smluvní kompenzace však nakonec činí 7,44 miliardy, což při stejném počtu kilometrů vychází na 220 korun za kilometr.

Šestiletou smlouvu lze přitom brát jako přechodnou. Stát původně chystal velkou soutěž na 15 let, vypsána měla být už v roce 2023. Názor ale změnil a nově tvrdí, že velkou soutěž o patnáctiletý provoz připraví spolu s rakouskou stranou na období po prosinci 2031. Uvažuje se přitom o přímých spojích z Prahy až do Salcburku (dnes Jižní expresy končí v Linci).

Spojení Prahy a Českých Budějovic patří podle Českých drah mezi nejrychlejší v Česku, cestovní rychlost je zhruba 100 km/h.

Tagy Balíček Jih České dráhy Jižní expres
21 komentářů