ŘSD začalo se stavbou dalšího úseku D35. Kvůli chybě vyjde o půl miliardy dráž
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo dnes oficiálně se stavbou nového úseku dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo dnes oficiálně se stavbou nového úseku dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů. Společně s loni v prosinci zahájeným úsekem Časy – Ostrov se tak staví aktuálně 27 kilometrů nové spojky z Čech na Moravu, která má být v budoucnu alternativou k D1.
„Část mezi Hradcem Králové a Mohelnicí je tím nejdůležitějším úsekem celé D35, neboť po dokončení bude společně s dálnicí D11 tvořit severní alternativu přetížené D1,“ okomentoval zahájení stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Nový úsek postaví sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP, které ze čtyřech nabídek v soutěži přišlo s nejnižší cenou za 3,388 miliardy korun. ŘSD začalo se stavbou o dva roky později, než původně plánovalo. Důvodem byl zásah antimonopolního úřadu, který celou soutěž na stavbu zrušil kvůli chybám v zadávacím řízení. Stavba nakonec vyjde o půl miliardy dráž než kolik byla nejlevnější nabídka v první soutěži od od italsko-tureckého sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (2,833 miliardy Kč). Levnější byly tehdy i další firmy, nová soutěž byla ale vypsána už v době, kdy na trhu začaly stoupat výrazněji ceny stavebních prací.
Původní zakázka skončila na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři. Porr ovšem nebyl jedinou nespokojenou firmou. Na ÚOHS se obrátilo také italsko-turecké sdružení.
Sdružení firem má 12,6 kilometrů dlouhý úsek postavit do roku 2022. Stavba začíná u opatovické estakády, na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. Na trase je hned v úvodu kilometr dlouhý most přes inundační území Labe. Na stavbu navazuje úsek Časy – Ostrov, který se začal stavět v prosinci a který staví sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky.
Ještě před dokončením obou zmíněných úseků chce ŘSD otevírat staveniště i jinde na trase. Od roku 2021 mají být postupně zahájeny stavby v délce 55 kilometrů, konkrétně úseky Ostrov – Vysoké Mýto, Vysoké Mýto – Džbánov, Džbánov – Litomyšl, Litomyšl – Janov a Janov – Opatovec. ŘSD už získalo územní rozhodnutí na stavbu úseku Opatovec – Staré Město, kde vznikne i nejdelší dálniční tunel v Česku.
Celá dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou, s celkovou délkou 210 kilometrů (hotovo 63 km) bude po D1 (376 km) druhou nejdelší dálnici v České republice.
Zajímavosti na stavbě:
Žárové hroby
Výzkum společnosti Archaia odkryl u Rokytna jedno z nejbohatších a nejrozsáhlejších žárových pohřebišť lužické kultury z pozdní doby bronzové nejenom u nás, ale i v polském prostoru. Na pohřebišti v pískové duně našli archeologové více než 200 žárových hrobů a více než 2000 keramických nádob. V prostoru pohřebiště vzniklo v 50. letech 20. století letiště pro práškovací letadla, takže jej nepoškodila hluboká orba. Vznikla tak možnost zkoumat perfektně zachovalé hroby.
Estakáda přes Labe
Účelem estakády je převedení D35 přes inundační území Labe, služební sjezd, polní cestu, koryto Labe a část biocentra. Přemostění tvoří dva nezávislé předpjaté trámové mosty dvoutrámového a komorového průřezu s podélnými náběhy. Délka mostů je 1,06 km. Založení mostů bude hlubinné na vrtaných velkoprůměrových pilotách. Na mostech bude provedena příprava pro osazení samočinného ostřikovacího zařízení proti námraze.