Kompromis technologie a ceny. Výtah z metra Radlická už je hotový, zbývá přestavět 13 stanic

Radlická se stane 48. bezbariérovou stanicí pražského metra.
Ve středu dopravní podnik otevře pro cestující výtah ve stanici metra Radlická. Jeho budování začalo loni 21. září. Radlická se díky tomu stane 48. bezbariérovou stanicí pražského metra.
V pražském metru je aktuálně už jen 13 stanic, které nemají bezbariérový přístup. Další bezbariérově zpřístupněnou stanicí pražského metra bude Flora, kde DPP v průběhu letošního podzimu plánuje zahájit kompletní revitalizaci.
Na Radlické vznikl jednokabinový výtah s kapacitou 13 osob a maximální nosností 1 000 kilogramů. Spojuje nástupiště s vestibulem, který je bezbariérově přístupný do/z uliční úrovně. Výstavbu měla na starosti společnost Brema, náklady činily cca 62 milionů korun.
Horní stanice výtahu na Radlické je zapuštěna do stěny ochozu ve vestibulu za uměleckou mozaikou, která je nainstalována nad stávajícím pevným schodištěm. K horní stanici výtahu se cestující dostanou po ochozu, který vede kolem pevného schodiště.
Vstup na samotný ochoz je bezbariérový, jeho podlaha je ve stejné úrovni jako zbytek vestibulu. Výtah vede kolmo dolů do úrovně nástupiště. Kabina výtahu je dvoudveřová a průchozí, tj. cestující nastupují dveřmi na jedné straně a vystupují dveřmi na opačné straně.
Dolní stanice výtahu na nástupišti je situována mírně vpravo od jeho středové osy, zhruba pět metrů před pevným schodištěm. Cestující z dolní kabiny vystupují západním směrem na nástupiště, které mají celé před sebou. Zastavěná plocha výtahu na nástupišti činí 7,95 m2. Zdvih výtahu je 5 metrů, rychlost 1 m/s, zrychlení nebo zpomalení 0,5 m/s. Pohonná jednotka výtahu je umístěna přímo ve výtahové šachtě.
Kompromis
Mezi čtenáři se u minulých článků objevovala kritika, že výtah je příliš blízko schodišti vedoucímu na nástupiště. Zároveň není v jeho ose, ale je asymetricky vychýlen, což nepůsobí esteticky. Podle DPP však výtah na Radlické představuje kompromisní technologické a z pohledu nákladů výrazně levnější řešení na rozdíl od původně uvažovaného umístění do stávajícího pevného schodiště.
Podle DPP se výtah podařilo vybudovat jen s minimálními, nejnutnějšími zásahy do nosných konstrukcí stanice a do technologických prostor pod nástupištěm, kde jsou vedeny kabelové tunely a bez nutnosti výrazně přestavovat část vestibulu a nástupiště, což by znamenalo kompletní uzavření stanice.
Metro Flora čeká rekonstrukce, potrvá přes dva roky. Vznikne kaskáda nových výtahů