Kompromis technologie a ceny. Výtah z metra Radlická už je hotový, zbývá přestavět 13 stanic
Nový výtah z vestibulu na nástupiště stanice metra Radlická, jednokabinový s kapacitou pro 13 osob. Foto: DPP

Radlická se stane 48. bezbariérovou stanicí pražského metra.
Pokud jde o bezbariérové stanice, největší dluh má DPP u Pražského povstání. Stanice je relativně mělko, pouze 8 metrů pod terénem. Ale hlavně už dávno se vědělo, že tu bude pravidelně a DLOUHODOBĚ končit metro při výměnách pražců.
První výtahy v metru byly už v 90. letech. Dovolím si tedy tvrdit, že na přípravu Pražského povstání bylo času více než dost. Mohlo se to krásně stihnout před uzavřením Pankráce. Pražce se mají vyměňovat minimálně do roku 2030. Kéž by výtah ve stanice Pražského povstání byl dříve.
Nevíte někdo, proč jsou nápisy ve výtahu stále ještě česky, anglicky a rusky? Proč není místo ruštiny použita třeba němčina, francouzština nebo španělština?
Protože v Praze žije obrovské množství rusky mluvících lidí (více než francouzsky nebo španělsky).
Zrovna tam v těch místech na západě Prahy je Rusů celkem dost, ne? A nyní samozřejmě asi ještě víc Ukrajinců, kteří rusky taky umí.
U Němců se asi počítá s tím, že anglicky umí, tam je povinná angličtina už hodně dlouho, i když mnozí ji moc nechtějí používat.
No nevím, podle mě by bylo lepší i za cenu uzavření stanice to udělat nějak koncepčně a esteticky lépe. Zatím to vypadá jako by se architektura a koncepčnost pražského metra zasekla někde v 90. letech. Ale chválím aspoň ty obklady, že jsou stejné jako obklady stanice a nejsou tam „zrcadla“ jako na Andělu, Karlově náměstí a Můstku.
Nový výtah v metru Radlická je nejhorší ukázkou toho, jak se dělají stavby, jejichž užitečnosti je sporná, termíny nesmyslné a cena šílená. 1) Co do smyslu: jistě nezpochybňuju těžký život invalidů a soucítím s nimi. Ale zrovna sem vede pohodlně tramvaj. A není to buhvíjak využívaná stanice. 2) Doba výstavby: trvalo to skoro rok a vlaky směrem do centra po celou tuto dobu stanicí jen projížděly, což leckomu docela komplikovalo život. To, že vlaky od konce června sice už zase zastavují, ale ten výtah pořád nefunguje, je jen výsměch 3) Cena: 62 milionů za výtah překonávající převýšení 4 metry, v… Číst vice »
Neprotiřečíte si trochu?
Buď je ta – dle vás – málo využívaná stanice pohodlně dostupná tramvají, takže to nikomu „docela komplikovat“ život nemohlo… nebo je nemožnost využít metro skutečně bariérou, a pak dává smysl stanici zpřístupnit bezbariérově 🙂
Takže vozíčkář třeba ze Stodůlek by měl jet až k Andělu a tam “pohodlně” přestoupit na tramvaj, ale zdravému člověku náramně komplikuje život, když musí jet o stanici dál? A jinak doma všechno ok?
Mimochodem, je tu i taková věc jako kočárky nebo těžká zavazadla.
Uveďte nějakou soukromou, typově obdobnou stavbu, kde to trvalo pár týdnů a stálo zlomek ceny.
Autor tvrzením, že příští bezbariérovou stanicí pražského metra bude Flora akorát dokazuje, že o dopravě nemá přehled – tzv. zazdil, že probíhá celková rekonstrukce Českomoravské, která cca za rok má být dovršena právě bezbariérovým zpřístupněním pomocí výtahů.
Zatímco ta uvedená Flora se má rekonstruovat cca mezi letošními a následujícími Vánocemi.
Svým komentářem akorát tak dokazujete to, že o dopravě nemáte přehled. V Českomoravské, tady Aréně Libeň výtah po rekonstrukci nebude, ten se bude budovat až se stavbou kancelářské budovy nad vestibulem 😉
Což samozřejmě autora neomlouvá, ale asi není jediný, koho tato absurdita zmátla.
Tak pardón, že sem nezaznamenal do teď na jiných webech před 2 až 3 mi hodinami zveřejněnou zprávu, že českomoravská se neotevře koncem tohoto roku, ale až v 1.čtvrttletí roku příštího, a že s výtahem se bude čekat. Zatímco před uzavřením té stanice DPP tvrdilo, že zprovoznění nového výtahu bude následovat do půl roku po znovuotevření stanice.
No tvl… Vy jste materiál. Hodně štěstí do života, bude se hodit.
Tyjo to mi neříkejte, že se to nedá udělat prostorově úspornější. Když se podívám na to, jak je kabina malá oproti celé té věci tam na tom nástupišti, tak se nemůžu ubránit dojmu, že se jedná o šlendrián. Jasně, od klávesnice každý odborník, ale jak si pak máme vysvětlit třeba ty prosklené výtahy v nákupních nebo kancelářských centrech, kdy se kabina skoro dotýká stěn toho osklení celé šachty a je tam třeba 20-30cm prostoru. Tady to vypadá i na metr mezi kabinou a stěnou šachty…
Možná by bylo lepší i řešení použité v Nádraží Holešovice
To právě vychází z nemožnosti umístit technologii pod šachtu, jsou tam kabelové tunely a nad šachtu kvůli nutnosti zásahu do konstrukce vestibulu. Takže techni ký by to asi šlo, ale za cenu daleko vyšší.
Asi by to bylo lepší řešení, než aby tam smrděl takto ten výtah na věky věků… Přecijen, v okolí se ještě bude stavět nemalé množství kancelářských a bytových budov a ta stanice určitě nebude tak mizerně využívaná jako před x lety a ve špičku to tam bude hodně překážet..
„zrychlení nebo zpomalení 0,5 m/s.“
zrychlení nebo zpomalení je v m/s2
Dokonce m/s² 🙂
Nemohu se ubránit dojmu, že bylo možno nalézt prostorově úspornější řešení, třeba i za cenu menší kabiny a použití v metru nestandartního, například hydraulického zvedání klece.
Je to sice architektonicke peklo, ale asi se nic lepsiho udelat nedalo, jelikoz pri vystavbe stanic se s bezbarierovosti nepocitalo.
Radlická je ještě OK, ale třeba výtah na Andělu je otřesný a úplně ničí architekturu stanice. Než tohle, to tam raději nemělo být nic.
Stejná tragédie je Můstek. Z jedné z nejdůležitějších stanic to udělalo maličkou kobku, když se tím zaplácla většina stanice.
Mému autismu sice to excentrické umístění trochu vadí, ale jinak to vypadá velmi dobře, díky tomu zelenému obložení to tam zapadne. Kéž by to takhle elegantně šlo vyřešit i třeba na Andělu či Karláku, kde je to trochu pěst na oko.
No a nebyla by tam levnější ta plošina, co je na Smíchově?
plošina se pohybuje rychlostí šneka po třech infarktech, to je naprostá nouzovka