Kompromis technologie a ceny. Výtah z metra Radlická už je hotový, zbývá přestavět 13 stanic
Nový výtah z vestibulu na nástupiště stanice metra Radlická, jednokabinový s kapacitou pro 13 osob. Foto: DPP

Radlická se stane 48. bezbariérovou stanicí pražského metra.
Nebyl ksem tak, ale neni to stisnrne, zvlaste pro vozicksre, ktery je ve voze samozrejme u prvnich dveri a musi projet k vytahu?
Tady jsou i další fotky z jiných úhlů. Je vidět, že místa je tam celkem dost:
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/radlicka-vytah-metro-opravy-doprava-praha.A250721_150120_praha-zpravy_ikro
OK, tam je prostoru habadej… Diky.
http://1gr.cz/fotky/idnes/25/073/cl8h/IKR7497ef9319_3601_foto_DPP_Petr_Hejna.avif
Prostorově se mi to zdá OK. Oproti středové linii je to posunuté jen trochu.
jj, ostatni fotky jsou presnejsi…
Pokud jde o bezbariérové stanice, největší dluh má DPP u Pražského povstání. Stanice je relativně mělko, pouze 8 metrů pod terénem. Ale hlavně už dávno se vědělo, že tu bude pravidelně a DLOUHODOBĚ končit metro při výměnách pražců.
První výtahy v metru byly už v 90. letech. Dovolím si tedy tvrdit, že na přípravu Pražského povstání bylo času více než dost. Mohlo se to krásně stihnout před uzavřením Pankráce. Pražce se mají vyměňovat minimálně do roku 2030. Kéž by výtah ve stanice Pražského povstání byl dříve.
Mimo mimořádné situace tam ale moc cestujících není, jde o jednu z nejméně vytížených stanic na trase C (méně má jen Prosek, Střížkov a Roztyly). Tedy si musí počkat.
Mám tu před sebou průzkum metra a Pražského povstání má více cestujících než Jiřího z Poděbrad nebo Flora. Další zajímavostí je, že jednou z nejvytíženějších stanic absolutně je Smíchovské nádraží a to má dodnes jen plošiny. A pak je tu Radlická. 🙂
Z toho mi vyplývá, že při rozhodování o výtahu hrají roli úplně jiné důvody než počet cestujících.
Nevíte někdo, proč jsou nápisy ve výtahu stále ještě česky, anglicky a rusky? Proč není místo ruštiny použita třeba němčina, francouzština nebo španělština?
Protože v Praze žije obrovské množství rusky mluvících lidí (více než francouzsky nebo španělsky).
Zrovna tam v těch místech na západě Prahy je Rusů celkem dost, ne? A nyní samozřejmě asi ještě víc Ukrajinců, kteří rusky taky umí.
U Němců se asi počítá s tím, že anglicky umí, tam je povinná angličtina už hodně dlouho, i když mnozí ji moc nechtějí používat.
Máte pravdu, ale stejně mi hlava nebere, proč to tam není i německy, když s německy mluvícími zeměmi máme 55% délky hranic, silné ekonomické vazby a dlouhou společnou historii. Navíc do Prahy jezdí hodně německy mluvících cizinců. Zatímco s Ruskem máme společné asi tak to, že se tu na 40 let usadilo a využívalo. Tak mi přišlo vždy trochu nefér, že jako 3. jazyk byla zvolena právě ruština. Přitom na hlavním nádraží jsou cedule jen CZ, EN, DE
Protože Němci jezdící do Prahy umějí v 99% obsrojně anglicky, narozdíl od Ukrajinců, Uzbeků, Arménů, Gruzínců a tak dále a tak dále kteří umějí velmi dobře rusky ale hlavně v prvních letech mají s češtinou problém. A také jsou to především nový obyvatelé našeho města, nejsou to turisté, takže by se jim asi mělo vycházet vstříc, hlavně s ohledem na to, že turisti anglicky umějí.
Jenže ty cedule byly od studia Najbrt, které němčinu používalo všude. Nyní již SŽ němčinu v orientačním systému nepoužívá.
*myšleno tak, že ty cedule byly od Najbrta pro ČD a ty němčinu používaly všude na cedulích
Myslíte že rusky mluvící lidé mají problém přečíst nápis metro v latince? Spíš bych tam dal subway a nějaký ekvivalent pro národy, které napoužívají pojem metro.
No nevím, podle mě by bylo lepší i za cenu uzavření stanice to udělat nějak koncepčně a esteticky lépe. Zatím to vypadá jako by se architektura a koncepčnost pražského metra zasekla někde v 90. letech. Ale chválím aspoň ty obklady, že jsou stejné jako obklady stanice a nejsou tam „zrcadla“ jako na Andělu, Karlově náměstí a Můstku.
Přesně, na Andělu, Karláku a i Muzeu to pěkně z*u*vili, hlavně to nesmyslný strhání původních nosičů v roce 2018 🤷🙄 ale ty výbojky tam nebyli do výtahu, to se taky pak strhalo
Estetice by podle mě především dost pomohlo, kdyby to ostění nedělali až takto široké. Nevím, zda je to dáno nějakou normou, a jaký je důvod. Nicméně souhlasím, že obložení se povedlo. A když to srovnám s dost šíleným zatarasením středních lodí u Anděla čí na Můstku, je toto OK.
Nový výtah v metru Radlická je nejhorší ukázkou toho, jak se dělají stavby, jejichž užitečnosti je sporná, termíny nesmyslné a cena šílená. 1) Co do smyslu: jistě nezpochybňuju těžký život invalidů a soucítím s nimi. Ale zrovna sem vede pohodlně tramvaj. A není to buhvíjak využívaná stanice. 2) Doba výstavby: trvalo to skoro rok a vlaky směrem do centra po celou tuto dobu stanicí jen projížděly, což leckomu docela komplikovalo život. To, že vlaky od konce června sice už zase zastavují, ale ten výtah pořád nefunguje, je jen výsměch 3) Cena: 62 milionů za výtah překonávající převýšení 4 metry, v… Číst vice »
Neprotiřečíte si trochu?
Buď je ta – dle vás – málo využívaná stanice pohodlně dostupná tramvají, takže to nikomu „docela komplikovat“ život nemohlo… nebo je nemožnost využít metro skutečně bariérou, a pak dává smysl stanici zpřístupnit bezbariérově 🙂
Já jsem nerozporoval fakt, že pro vozíčkáře to určitý smyal má (byť z hlediska využitelnosti co do počtů velmi malý). Jen s jistotou tvrdím, že v Praze jsou stovky jiných „bariér“, které vadí mnohem víc, jde tedy o prioritizaci investic. – Ano, je to opravdu velmi málo využívaná stanice. Já ji používám docela často protože náhodou bydlím asi 10 minut pěšky odtud, většina pasažérů jsou ale zaměstnanci ČSOB, která stojí těsně vedle. Tedy jakýstakýs provoz je na Radlické ráno (8-9) a odpoledne (15:30-17), kdy začíná/končí práce v bance. Jinak se mi ale běžně stává, že do metra nastupují/z něj vystupují… Číst vice »
Takže vozíčkář třeba ze Stodůlek by měl jet až k Andělu a tam “pohodlně” přestoupit na tramvaj, ale zdravému člověku náramně komplikuje život, když musí jet o stanici dál? A jinak doma všechno ok?
Mimochodem, je tu i taková věc jako kočárky nebo těžká zavazadla.
Uveďte nějakou soukromou, typově obdobnou stavbu, kde to trvalo pár týdnů a stálo zlomek ceny.
Cena i doba výstavby jsou absurdní. Za 62 milionů se dá postavit mimo jiné deset rodinných domů (myslím stavbu, bez pozemku). Tohle je jednoduchý, kratičký výtah, bez komplikací. Doba stavby skoro rok. Kdybych takhle stavěl na vlastním, tak se ničeho nedožiju (a samozřejmě na to nebudu mít).
Když si v baráku budete dodatečně dělat výtah, tak si jen tak prostě proříznete strop a podlahu, ve které jsou uložené kabely, a budete doufat, že vám barák nespadne a všechno bude pořád fungovat? Dodělávat něco do už dávno hotového a nepřipraveného na takovou instalaci je vždycky dražší, protože nejdřív musíte tu existující stanici na to připravit….
Autor tvrzením, že příští bezbariérovou stanicí pražského metra bude Flora akorát dokazuje, že o dopravě nemá přehled – tzv. zazdil, že probíhá celková rekonstrukce Českomoravské, která cca za rok má být dovršena právě bezbariérovým zpřístupněním pomocí výtahů.
Zatímco ta uvedená Flora se má rekonstruovat cca mezi letošními a následujícími Vánocemi.
Svým komentářem akorát tak dokazujete to, že o dopravě nemáte přehled. V Českomoravské, tady Aréně Libeň výtah po rekonstrukci nebude, ten se bude budovat až se stavbou kancelářské budovy nad vestibulem 😉
Což samozřejmě autora neomlouvá, ale asi není jediný, koho tato absurdita zmátla.
Tak pardón, že sem nezaznamenal do teď na jiných webech před 2 až 3 mi hodinami zveřejněnou zprávu, že českomoravská se neotevře koncem tohoto roku, ale až v 1.čtvrttletí roku příštího, a že s výtahem se bude čekat. Zatímco před uzavřením té stanice DPP tvrdilo, že zprovoznění nového výtahu bude následovat do půl roku po znovuotevření stanice.
No tvl… Vy jste materiál. Hodně štěstí do života, bude se hodit.
DPP to nikdy a nikde nemohl tvrdit, protože velmi dobře vědí, že výtah není součástí probíhající rekonstrukce. Takže lžete, zase.
Aréna Libeň to nebude 😉
Tyjo to mi neříkejte, že se to nedá udělat prostorově úspornější. Když se podívám na to, jak je kabina malá oproti celé té věci tam na tom nástupišti, tak se nemůžu ubránit dojmu, že se jedná o šlendrián. Jasně, od klávesnice každý odborník, ale jak si pak máme vysvětlit třeba ty prosklené výtahy v nákupních nebo kancelářských centrech, kdy se kabina skoro dotýká stěn toho osklení celé šachty a je tam třeba 20-30cm prostoru. Tady to vypadá i na metr mezi kabinou a stěnou šachty…
Možná by bylo lepší i řešení použité v Nádraží Holešovice
To právě vychází z nemožnosti umístit technologii pod šachtu, jsou tam kabelové tunely a nad šachtu kvůli nutnosti zásahu do konstrukce vestibulu. Takže techni ký by to asi šlo, ale za cenu daleko vyšší.
Asi by to bylo lepší řešení, než aby tam smrděl takto ten výtah na věky věků… Přecijen, v okolí se ještě bude stavět nemalé množství kancelářských a bytových budov a ta stanice určitě nebude tak mizerně využívaná jako před x lety a ve špičku to tam bude hodně překážet..
Tip: Druhý vestibul západním směrem, nejlépe i s eskalátory. Vím, některé stanice na to střídavě čekají, či raději ani nečekají, už zhruba 45 let…
„zrychlení nebo zpomalení 0,5 m/s.“
zrychlení nebo zpomalení je v m/s2
Dokonce m/s² 🙂
Nemohu se ubránit dojmu, že bylo možno nalézt prostorově úspornější řešení, třeba i za cenu menší kabiny a použití v metru nestandartního, například hydraulického zvedání klece.
Je to sice architektonicke peklo, ale asi se nic lepsiho udelat nedalo, jelikoz pri vystavbe stanic se s bezbarierovosti nepocitalo.
Radlická je ještě OK, ale třeba výtah na Andělu je otřesný a úplně ničí architekturu stanice. Než tohle, to tam raději nemělo být nic.
Stejná tragédie je Můstek. Z jedné z nejdůležitějších stanic to udělalo maličkou kobku, když se tím zaplácla většina stanice.
Když vemu v úvahu, jaké velikosti a hmotnosti dosahují některé invalidní vozíky…. někdy už doslova silniční vozidla, tak je to kabina sotva pro dva. A nebo dvakrát rodiče s kočárkem. Jiný příklad může být transport pacienta na nosítkách ze stanice do sanitky. Pak už zbývá jen železobetonová šachta, nejspíš má zároveň i nosnou funkci pro stropní konstrukci, a mezi tím vodící kolejnice. No a trochu to zvětšilo to obložení, podle detailů u podlahy a u stropu bych tipoval tak cca 30 cm na šířku i délku. Možná dělá víc na rozměru to obložení než protizávaží v šachtě. Kapacitu 13 osob… Číst vice »
Mému autismu sice to excentrické umístění trochu vadí, ale jinak to vypadá velmi dobře, díky tomu zelenému obložení to tam zapadne. Kéž by to takhle elegantně šlo vyřešit i třeba na Andělu či Karláku, kde je to trochu pěst na oko.
No a nebyla by tam levnější ta plošina, co je na Smíchově?
plošina se pohybuje rychlostí šneka po třech infarktech, to je naprostá nouzovka
On jí někdo využívá? Naposledy jsem na Smícháči vynášel kočárek po schodech, abych stihnul přestup.
Využívá, třeba ti, co do schodů nemůžou. Pokud jste tahal kočárek po schodech, tak jste ji zřejmě nutně nepotřeboval.
Levnější ano, ovšem pokud k ní přijdete a musíte si ji nejdřív přivolat z opačné strany, tak počítejte s tím, že možná pojedete třetí soupravou. Mimochodem během pohybu plošiny musíte stále držet tlačítko. Kdo to zkusil kvůli kočárku, podruhé už ho radši vynese po schodech, pokud to fyzicky zvládne, a půlku cesty veme po eskalátorech do nádražní budovy.
Spíš měl ten vytah vést až na ulici a ne končit ve vestibulu, nahoru pak vedou docela silene schody…