Návrat provozování tratí pod stát. Správa železnic příští rok převezme plnou kontrolu nad dvěma lokálkami

Zaměstnanci PDV Railway přejdou pod Správu železnic.
Na české železnici skončí příští rok provozování státních tratí soukromými firmami. Správa železnic se rozhodla vypovědět společnosti PDV Railway nájemní smlouvu na provozování části dráhy Trutnov hlavní nádraží – Svoboda nad Úpou a Sokolov – Kraslice.
Na obou tratích tak skončí téměř třicetiletá éra, kdy trať patřila někomu jinému, než kdo byl jejím provozovatelem. I smluvní strany jsou jiné, než byly v roce 1997 a 1998. Obě tratě pronajaly ještě České dráhy společnosti Viamont, z které se později vyčlenila společnost PDV Railway. Tratě mezitím přešly na Správu železnic. Provozování dráhy znamená podle české legislativy udržování tratě v provozuschopném stavu. Řízení provozu už zajišťuje Správa železnic.
Vypovězení smluv na pronájem je již v registru smluv, výpovědní doba uplyne v polovině příštího roku.
„Správa železnic na základě vývoje smluvního vztahu i nadále řešila významnou agendu týkající se zmíněných tratí, jako například správu budov, realizaci investičních akcí, agendu spojenou s ochranným pásmem dráhy a podobně. Smluvní vztah v tomto režimu nebyl z pohledu Správy železnic dále přínosný,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Model, který trať zachránil
Atypický model provozování dráhy Sokolov – Kraslice vznikl koncem devadesátých let a přispěl k zachování trati v provozuschopném stavu. „V současné době je ale externí provozování dráhy již přežité, dráha je financována ze SFDI přes Správu železnic, dozor nad rozsahem prací vykonává také Správa železnic,“ dodal Gavenda.
V případě trati do Kraslic si Správa železnic od převzetí slibuje i zahájení modernizace zabezpečovacího zařízení. Dojde k zavedení dálkového ovládání nejprve z dopravny Sokolov a cílově z regionálního dispečerského pracoviště v Karlových Varech.
Podle Správ železnic se provozu změna provozovatele nijak nedotkne. „Zaměstnanci současného provozovatele zajišťující správu a údržbu infrastruktury a řízení provozu přejdou k 1. 7. ke Správě železnic. V některých případech se provádí doškolování,“ upřesnil Gavenda.
Ve stejném modelu běží ještě spolupráce na trati Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem, kde je provozovatelem PKP Cargo International, což je kapitálově polská státní firma.