Návrat provozování tratí pod stát. Správa železnic příští rok převezme plnou kontrolu nad dvěma lokálkami
Trať Sokolov - Kraslice. Foto: PDV Railway

Zaměstnanci PDV Railway přejdou pod Správu železnic.
Zaměstnanci PDV Railway přejdou pod Správu železnic.
SŽ to má rozdaný. Může mi někdo vysvětlit jednu věc která mi není jasná? Žel.přejezd. Závory , VZ s červenými a bílým světelem. Závory jsou nahoře, na VZ bliká bílé čímž mi je jako řidiči řečeno, že mohu jet 50km/h, ale před tímto přejezdem je velká žlutá cedule jako kráva na které se píše: “
POZOR
(značka jiné nebezpěčí)
Řízení provozu
přesvědč se,
že můžeš
žel. přejezd
bezpečně přejet
Fakt je to tady jako v kocourkově.
Koho by zajímalo kde taková idiotská věc k datu 21.7.2025 je, tak je to P4698 – Kněžnice – hlavní přejezd
https://mapy.com/cs/zakladni?source=traf&id=13697&pid=79034673&newest=1&yaw=5.162&fov=1.257&pitch=-0.001&x=15.3210405&y=50.4930233&z=18&ovl=8
Někde VZ ani není a tady jich je na jeden přejezd rovnou 5. VZ v činnosti a řidič podle té tabule nemá bílému světlu věřit? Tak ať to bílé světlo vypnou ať to dává alespoň smysl. A jestli tam ta cedule zůstala z nějaké doby kdy to VZ nešlo tak by jí snad už mohli uklidit. NIKDO se tak z řidičů nijak extra nepřesvědčuje a jede jako by tam ta cedule nebyla.
Sice jsem zastánce modelu, co nejvíc státních firem, ale zrovna Správa železnic je ukázka toho, jak se stát dojí o peníze, tady by to mělo fungovat naopak, stávající tratě převést na soukromníky.
Tohle dosud nebyla železnice?
Jestli to převezmou, tak jen proto, aby mohli tratě zrušit. SŽ nevěřím ani nos mezi očima a klidně lžou i tehdy, když je u toho nachytáte.
A na základě čeho by to měli zrušit?
Jestli vy jen netrolíte?
Jednoduše. Nebudou se o ně starat, tím pádem se na nich nebude dát jezdit, tudíž nula vlaků a tím máme splněno. A aby si tady náhodou někdo neobjednal přepravu, tak nasadí takový ceny, že to všechny odradí.
Jestli ty mínusy mám za obviněné ze lži – není to zase tak dávno, co výpravčí SŽ nezastavila provoz kdesi u Berouna, kde byl problém s dráty a další vlak je strhl. Ne, za žádnou cenu nepřiznají, že něco zanedbali. Oni jsou dokonalí 🙁
Autor píše nesmysly. Trať Sokolov – Kraslice provozuje společnost GW Train Regio.
Ta tam jezdi jako dopravce
Pod čepicí s bambulí, hlava tě už nebolí…. Ach to teplo
Ale zrnko pravdy v tom je: všechno to tam přece původně vzniklo z jediné firmy – a totéž platí i pro Krkonoše a Vrbno pod Pradědem..
Tak kdysi taky vše bylo ČSD, ještě dříve Císařsko-královské státní dráhy (kkStB)…
To sice trochu zkreslujete (zjednodušujete), ale v zásadě to přece nikdo nerozporuje – i VIAMONT byl ostatně původně čímsi jako nepřímým pohrobkem části tehdejších ČSD. Tady ale šlo o to, že GWTR má kořeny právě ve VIAMONTu:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Viamont
(viz poslední odstavec).
Tak to zase blbnete vy. BEB, ATE, KOB koupilo az Ceskoslovensko, takze v kkStB nikdy nebyly.
BEB – Bustehradska draha
ATE – Ustecko-teplicka
KOB – Kosicko-bohuminska
A krom toho nejake lokalky, Verovice-Studenka se znarodnila az po 1945.
Vlastník: Česká republika
Provozovatel dráhy: PDV Railway a.s.
Provozovatel drážní dopravy (dopravce): GW Train Regio a.s.
Už zase? Já myslel, že GW do Svobody skončilo a teď tam jezdí ČD
Předřečník píše o trati Sokolov – Kraslice. (realce na M F)
Pardon, omlouvám se. Přehledl jsem a měl jsem po přečtení článku v hlavě hlavně tu Stvobodu a jak zaznělo GW tak jsem si to spojil.
https://zdopravy.cz/on-line-konec-provozu-na-dalsich-tratich-vymena-dopravcu-i-nove-vlaky-sledujeme-posledni-den-jizdniho-radu-98934/
Bylo to v době k stát chtěl všechno zrušil a ty soukromé firmy to společně s místní správou zachránili
Dovolil bych si připomenou i trať Šumperk – Kouty kterou chtěl po povodních 1997 stát v chtěl taky zrušil a odepsal ji.
Já jsem pro model, kdy vlastníky části (ne všech) regionálních drah budou kraje, které si budou najímat provozovatele (třeba i SŽ). Kraje by dostávaly finance ve výši toho, co dnes dostává SŽ přímo. Jednalo by se o tratě s menším provozem bez nákladní dopravy nebo s malou nákladní dopravou o tratě na hranici přežití, které nemají význam z hlediska energetiky ani armády a nejsou důležité z hlediska sítě železnic. Výhoda by byla zjevná. Nestala by se blamáž typu Lužec atp. Kraje by se pak rozhodly, co smysl má a budou tam chtít nějaký provoz a co smysl nemá. Lépe by… Číst vice »
Souhlas, centralizace je v tomto případě dobrá jen pro dobrou správu…
Jakkoliv chápu, co tím sledujete, myslím si, že personálně by takové uspořádání bylo mnohem náročnější, než to stávajcí. Rovněž vidíme, že činit (někdy i nepopulární) rozhodnutí v tomto směru vyžaduje určitou politickou odvahu, kterou mnoho krajských politiků pohíchu příliš neoplývá (čest vyjímkám)
Taky si myslím, že by to u „SŽ nechtěných tratí“ mohlo být řešení.
Ono je to ale dvojsečné, doteď kraje řeknou: „my chceme“.
Pokud by ale kraje měly nést náklady, které nepokryje SFDI, mohly by se v některých příkladech samy přiklonit k autobusové variantě.
Problém krajských samospráv je ten, že se tam co 4 strany mění garnitura. Jedna je železnici nakloněná, druhá ne. Takže jedno zastupitelstvo železnici odepíše, teatrálně zavře, druhé ji za těžké peníze obnoví, aby ji třetí opět zavřelo. A peněz to bude stát ještě víc.
Nejvíc mě zaujala tahle věta
Provozování dráhy znamená podle české legislativy udržování tratě v provozuschopném stavu.
Tak uvidíme, jak to dobré správě půjde no…
Pamatuji si, jak dva roky zpátky nemohl “rychlík” z Rakovníka do Kralovic v létě ani projet křoví rostoucí z tratě…
Škoda že SŽ nesídlí jinde nez ve středních Čechách 🙂 to by byla šokující změna
Takže vlastně na mostě na Výtoni Správa železnic brzo nebude dodržovat platnou legislativu?
Škoda že jí za to nehrozí nějaký postih.
Já jen vidím tu reportáž s ministrem dopravy, kde bude v pozadí spadlý Výtoňský most a on bude říkat: my to ale monitorovali…unesco nám to zakázalo…bylo to tak v zájmu všech občanů České republiky…
Pokud ten most spadne, pak s vlakem. A nejspis osobnim, naklady jezdi uz uplne minimalne.
A pak si zazijeme soudni tahanice typu Studenka a ec comenius.
Ale v takovem pripade doufam, ze manekyn dostane alespon 10 natvrdo
Nedostane.
Unesco nic nezakázalo, pouze doporučilo opravit starý vetchý most. I zamítnutá žádost je vyřízená žádost.
V Drážďanech na to koule měli a i bez Unesco tam žijou spokojeně dál. Uvidíme, jaký konec to vezme u nás, protože my moc rádi kafráme a kritizujeme, ale když dojde na lámání chleba, tak velmi rychle zkrotneme.
Chapete ze unesco je ten mensi problem, tim vetsim je zakon o pamatkove peci v souvislosti se stavebnim zakonem, protoze demolice pamatkove chranene stavby jde jen s velkymi obtizemi.
A tohle samo bez pomoci od vlaku proste nespadne, to neni barak s proprselou a propadlou strechou
Za Vyton by mel manekyn najit uvnitr organizace obetniho berana nebo vysvistet jeste lepe primo sam. Nejpozději v den slavnostniho zapichnuti cerveneho terce pred most.
Na druhou stranu už se o tom kváká minimálně 10 let a pořád nejsou schopný projít legislativní kolečko, které skončí sejmutím památkové ochrany. A poslední 3,5 roku na tom sedí tahle vláda.
Ale kdyz tu pamatkovou ochranu nikdo nesejme, tak udelate co? Ale na taky nemusi jit snadno sejmout…
Nikdo neni povinen ji zrusit, protoze nejaky narcis si mysli, ze mu vsichni musi vyhovet. A narcis muze byt kdoioliv, manekyn, dobra sprava, zbohatlik z horni dolni ci pražský developer
No tak zrovna developer…
Nejmenovaný ministr kultury podepsal sejmutí památkové ochrany z domu na václaváku, kde je dneska primark poslední den svého funkčního období…
To opravdu nebyl případ hodný následování.
ok, ale co je tím pádem řešení, aby se při současném legislativním stavu nedostalo město do stavu skanzenu do 200 let? prostě na zelený louce postavit nový hlavní město a za 200 let znova? aktuání legislativa je v těchto otázkách jako pes honící se za vlastním ocasem.
Napřed se dovzdělejte. To je základ. 😉
Ten dum pamatkovou ochranu nemel. Odmitnul ji udelit.
Jiny pripad byla tiskarna Narodnich listu v Opletalce, ta chranena byla a to se Woolfovi podarilo. Zboural bez povoleni vetsinu budovy.
Pamatkovy zakon je v tomto bezzuby, mela by tam byt v podobnem pripade sankce – bud vybudovani repliky nebo jeste lepe propadnuti majetku a vc. Majetku statutaru
Pak je to teda krom už mnou zmíněné žaloby za sabotáž i nějaká ta kompetenční žaloba, zda má přednost památková péče nebo provozování dráhy.
Nejlepší by bylo udělat z toho tzv. železniční konkláve. tj. – přesídlit ústředí správy železnic doprostřed Výtoňského mostu, dokud se nerozhoupou dostatečně (oni, (nebo most :))
Neco ve stylu sundani strechy na palaci ve Viterbu?
Navrhnul bych maceni manekyna ve Vltave kazdy den zstaveni provozu na Vytonskem moste
Spíš než hledání obětního berana by památkáři měli hledat lidi, co se jim podepíšou pod opravu mostu. To totiž nikdo soudný nemůže podepsat.
Takže konec lokálek?
To z článku nevyplývá.
Zrovna do Svobody nad Úpou jezdí vlaků dost, kraj objednává přímé vlaky do Hradce Králové. A jestli ze Sokolova chtějí modernizovat zabzař, tak by ji pak rušit neměli
Proč. Trať jsme přebrali 23.5.1998 v nedobrém stavu, například tam byla pomalá jízda 20 km/h v délce 8 km.
V roce 2020 se podařilo trať propojit do Německa, udělat bezbariérová nástupiště, opravit svršek tak, aby se po něm dalo jezdit bez pomalých jízd a zvýšenou rychlostí 60 km/h.
Již tam sice 24 let nejsem, ale trať je v solidním stavu a SŽ se s ní moc nenadře.
A o objednávku provozu na trati má Karlovarský kraj dlouhodobý zájem.
V roce 2000 se podařilo trať propojit do Německa,
Však právě hlavně kvůli tomu obnovení z Kraslic ke hranici a následnému propojení s Klingenthalem k té účasti Viamontu tehdy došlo – „státu“ se do toho tehdy příliš nechtělo, tak ten zájem místních musel vzít do rukou soukromník.
Tehdy ještě doznívala euforie snah o obnovu bývalých přeshraničních tratí, ale zdaleka ne všude se to podařilo a mezistátní osobní doprava nakonec často dnes nejezdí ani tam, kde koleje přes hranice nikdy ani přerušeny nebyly.
Ale vůbec ne. K prvnímu kontaktu s německou stranou, která přednesla záměr projektu v rámci EXPO2000 došlo až v červenci 1998.
K pronájmu trati došlo z důvodu, že ČD byly výrazně podfinancované a nebyly schopné udržovat sjízdnost trati. Takže vyhlásily zastavení provozu od roku 1998 a to na trati, kde se v pracovní dny přepravovalo 3 tisíce cestujících denně.
Jenže nejdřív bylo třeba zlikvidovat ty vozy odstavené tam od doby dělení majetku ČSD, a začalo se na české straně jezdit aspoň nízkou rychlostí až ke státní hranici, protože dýl to ani technicky nešlo. Velké výluky mezi Sokolovem a Kraslicemi byly podle mě až později.
Vozy byly odstraneny v roce 1995 za unitarnich CD stejne jako provizorni oprava trati na Hranicnou. Ta byla na podzim 1995 opet uzavrena a po dukladnejsi oprave otevrena v cervenci 1998 jiz Viamontem.
Tak vida, že v principu nejsme ve sporu: ten zájem o obnovu spojení se Saskem tam vznikl už někdy na počátku 90. let, ale „stát“ se do jejich naplnění příliš nehrnul a snahy místních stačily jen na tu provizorní obnovu příhraničního úseku a ubránění celé trati proti zrušení, a praktické řešení včetně definitivní záchrany trati zbylo už na Viamont. I Wikipedia to ostatne popisuje právě nějak tak a cituje přitom Roberta Koutného, takže není žádný důvod to rozporovat. A pokud jde o ty deponované vozy, bylo jich možná několik set a byly v podstatě nové, protože naprostá většina jich vůbec… Číst vice »
To jsou pohádky. Pokud někdo nepřišel se smysluplným projektem, nic se dít nemohlo. Nějaký projekt jsem sepsal já v letech 1996 – 1997, namočil do toho Spolek obcí horního Kraslicka a začali jsme jednat. A nakonec jsme se dohodli s ČD, že šílenému Šimralovi se starosty to rozhodně nedají, ale ví, komu by to dali. A tak jsme se s GŘ VIAMONT během patnácti minut v zákulisí dohodli (byl přítomen na jednání) a projekt se změnil na VIAMONT se šíleným Šimralem. Co se týká odstavených vozů: já si spíše pamatuji podlahy prorostlé břízami a propadající se střechy, ale už nevím,… Číst vice »
Odepsali jako nepotřebné, a když to jiní vzkřísili, zase to chtějí. Jen aby nevyšlo najevo, že je za tím štědrá dotace na cyklostezky… Jakkoli je celistvost železniční sítě hezká věc.
chapes vyznam slova pronajem?
Taky se trochu změnila politická podpora. Když se to předávalo soukromníkům, tak byla železnice fuj.
A jak to vypadá s tratí Šumperk – Kouty nad Desnou?
Pokud si dobře vzpomínám prodávalo se to svazku obcí okolo tratě takže to SŽ nevlastní.
Presne tak, patri to obcim.
Jinak by trat uz nebyla. Stejne jako lokalka do Nove Jicina a trat Kralovice-Mladotice, a myslim i Morkovicka.
Po cyklostezce by tam jezdilo více lidí
A zadarmo, neboť ji zaplatili jiní.
A vzduch vozící šukafony platí kdo?
Do Koutu fakt uz delsi dobu sukafon nejezdi, ten max do Sobotina. Jak je tam plno, to zrovna nevim
Vemte zhrzeného šotouše a je z něj militantní trollí antišotouš. 😁😉
V těchto případech spíš ne. Resp. z Trutnova do Svobody nad Úpou cyklostezka už z poloviny existuje, pak se dá jet po místních silničkách přes Mladé Buky a chybí jen komfortnější kousíček před Svobodou. Tady nemá smysl trať rušit, naopak by SŽ měla vylepšit ten pravěký způsob zabezpečení, aby se tam dalo protáhnout více vlaků.
Pro SŽ má smysl zrušení jakékoli trati, o kterou se musí starat a může si k tomu spolehlivě včas předem zajistit dostatečnou politickou podporu subjektů s adekvátním vlivem. Mnozí politici i státní úředníci by jistě mohli leccos napovědět.
Bez se tam podivat, jak natriskane vlaky jezdi az do Koutu. Pravda, v turisticky zajimava obdobi.
A pokud nevis, trolle, udolim vede cyklostezka tak jako tak, byt misty po mistnich komunikkacich. Kde ale neni zas takovy provoz.
Nesmysl. Ty se běž někdy do Koutů podívat na nástupiště. Obvyklý nástup a výstup jsou tak 1-2 lidi, někdy ani to ne. Využití je naprosto neadekvátní na ty těžké soupravy, co tam zajíždí.
S natřískanými vlaky sis spletl trať, ty jezdí přes Ramzovou. Do Koutů se vozí akorát vzduch.
Já teda nevídám vlaky v Koutech ale v Loučné a zatím vždy tam bylo kolem 100 lidí v tom Panteru… To se mi nezdá tak špatné, to máme větší vzduchvoziče…
100 lidí tak možná teď v sobotu, když byla v Loučné velká akce. To je sci-fi. Už od Velkých Losin jede ten vlak skoro prázdný a v Koutech nezřídka vystupuju sám.
Tuto sobotu dopolední vlak kolem 10. hodiny z Losin směr Kouty měl na odjezdu z Losin cca 170 lidí. Jinak tam ty vlaky sice nejezdí plné, ale prázdné taky ne, samozřejmě to od Šumperka postupně vystupuje a do Koutů toho dojede méně, ale v sezóně tam jsou nástupy slušné, nikoliv 1-2 lidi na vlak. Panter je sice velký a opticky to je poloprázdné, ala na dojezdu do Šumperka běžně ke 100 lidem ve vlaku bývá, což není vůbec špatné. To může spousta tratí závidět. Mimo sezónu jsou Kouty jako takové nic moc – taky tam skoro nikdo nežije, nějaký rozumný… Číst vice »
Sezóna zajistí jakousi turistickou frekvenci, taktéž víkendy v období s vhodným počasím. Mimosezóna pracovní den = úplně prázdný vlak, ať už Panter nebo soupravová klasika.
A z toho se má odvodit co? Zrušit, protože existuje nějaký čas, který jste viděl a pak extrapoloval na zbytek, kdy jezdí málo cestujících? Ach ten demagogický přístup… 😉
A jake mate reseni? Sezonni vlaky se sezonnim personalem najdete kde a za kolik a co to bude?
To jsou moudra ve stylu – proc jezdi prazdny Slon z Prahy do Berouna v pondeli v 11hod dopoledne, poslete neco mensiho.
V Koutech má dráha smůlu, že končí pod spodním koncem táhlé zástavby, kam je to +/- kilometr daleko, takže pro místní je vlak dnes už většinou jen „nouzovka“: něco obstarají autobusy a zbytek auta, kterých je tam s ohledem na příjmy i z turistiky jistě dost. Ale právě pro ten turistický ruch je i tam dráha užitečná.
I kdyby existovali chvíle, kdy do konkrétního spoje nastupuje málo lidí, pak představa, že kvůli tomu se bude pořizovat menší souprava, která to jindy nepobere, je naprosto iluzorní. Nedává to absolutně žádný ekonomický smysl. Stejně jako odvozovat z jedné zastávky, byť konečné, kolik lidí vlakem reálně jezdí.
Pisu v turisticky zajimava obdobi. Ve stredu dopoledne v listopadu bude skoro prazdny i slon do Prahy.