VRT Slezsko má projektanta. Nová trať napojí Česko na polskou vysokorychlostní síť

Nová trať se v Dolní Lutyni odpojí od stávajícího železničního koridoru.
Správa železnic (SŽ) vybrala zhotovitele projektové dokumentace pro novou trať mezi Ostravou a státní hranicí s Polskem.
Předpokládaná hodnota činila necelých 270 milionů korun. Zakázku získala společnost Moravia Consult Olomouc, která nabídla nejnižší cenu ve výši 217 999 000 korun.
„Obdrželi jsme dvě nabídky, kromě vybraného zhotovitele podala nabídku ještě společnost AFRY CZ,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Nová trať se v Dolní Lutyni odpojí od stávajícího železničního koridoru, odtud povede až ke státní hranici, kterou překoná po estakádě přes řeku Olši. Součástí projektu je také posílení kapacity mezi Ostravou a Bohumínem, čímž trať naváže na již připravované vysokorychlostní spojení z Prahy do Ostravy.
Navazujícím úsekem bude VRT Moravská brána (Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov), který se má pro rychlost až 320 km/h stavět v letech 2028 až 2034. Financovat se bude formou PPP, SŽ minulý týden oznámila, že poradenský tým pro výběr koncesionáře je již kompletní.
K hranicím pomaleji než jinde
Projektant VRT Slezsko nyní zpracuje záměr projektu. Pro úsek Dolní Lutyně – státní hranice připraví také dokumentaci k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a projekt pro povolení stavby.
První dokumenty by měly být hotové na jaře příštího roku, výstavba se plánuje až ve třicátých letech.
Trať bude mít proti ostatním VRT projektům maximální rychlost jen 250 km/h a bude sloužit především dálkové mezinárodní dopravě. Podle mapy SŽ bude většina úseku budována jako konvenční trať, až u Dolní Lutyně se změní na vysokorychlostní.
Na hranicích naváže na připravovanou polskou vysokorychlostní trať z Katovic, kterou plánuje Centralny Port Komunikacyjny (CPK).
Na polské straně už se projektuje. Zakázku na úsek od Katovic k hranici získalo jihokorejské sdružení složené ze státních drah Korea National Railway (KNR) a projekční firmy Dohwa Engineering.
Po dokončení se cesta z Ostravy do Katovic zkrátí ze současných 100 na méně než 40 minut.