VRT Slezsko má projektanta. Nová trať napojí Česko na polskou vysokorychlostní síť

Vysokorychlostní jednotka Avelia Horizon. Foto: AlstomVysokorychlostní jednotka Avelia Horizon. Foto: Alstom

Nová trať se v Dolní Lutyni odpojí od stávajícího železničního koridoru.

Odebírat
Upozornit na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Tak kdo to postaví dřív? Až se bude v Polsku jezdit, budeme mít už hotovou vizualizaci? Nebo budeme ve stádiu studií?
Vážně jsem zvědavý, jestli se to tady v magickém roce 2028 opravdu rozjede. Plánů je připravených dost

p.ondrash

Jako absolutní amatér jsem zklamaný z častých článků na tomto webu, že pokud se dožiji VRT, bude jich hodně jen na 250. A já se tak těšil, že budeme mít opravdovou VRT.

David

Není to krásný? Odhad nákladů na VRT je cca 11% hdp nebo 43% ročního rozpočtu ČR a bude za to par nových tratí na 230-250, který budou stavět někde v polích, vyhýbat se větším městům a nebo letišti a ve výsledku pak na spoustu cestujících bude rychlejší a i levnější jet autem po dálnici (ušetří se čas za prestupy).

vlachjan

To pole je pravda jen u Brna, ne?

fous55

Ne. Pravda to není ani v Brně. Lískovec fakt není někde v polích. A vlaky Praha – Brno, Brno – Ostrava a Brno – Vídeň (Schwechat) budou jezdit z nového hlavního nádraží v centru. Vlaky Praha – Ostrava a Berlín – Videň v Brně ani nebudou zastavovat, protože budou plné.

Jindřich

Tohle funguje tak, že si na to půjčíme, VRT vygeneruje výrazný růst HDP, a z toho se to splatí, i se ziskem (páka). Souhlas s tím letištem, nerozumím, proč tam VRT nebude mít zastávku. To by mělo být v zájmu toho letiště, a regionů.

David

Jak si ten hospodarsky rust tazeny VRT predstavujete? Ze jako budeme mit vyrazne lepsi zivoty, kdyz budeme z Ostravy o 10 minut driv v Katowicich? Nebo ze misto 2h autem Praha-Brno se pojede 1:30 dotovanym vlakem? Ta technologie je tu uz nejaky desetileti, takze budeme kupovat … a prazky, kolejnicemi, zabezpecovackou z nejakyho kartelu to taky nevytahneme. postavit treba za 10mld novy datovy centra a nebo to do dat to vyvoje autonomnich aut by neco prineslo. Sluzebni cesty jsou s covidem a nastupem video callu nejakou dobu mrtve. Dalnice si na sebe vydelaji. VRTky budou jen predrazena polozka na dluh,… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Které „to“ letiště? Jestli myslíte Ruzyni, tak tam těžko může být zastávka, když přes Ruzyni žádná VRT nepovede. Byly názory a pokusy vést VRT na Drážďany přes Ruzyni, ale nakonec z nějakých důvodů bylo rozhodnuto ji vést na druhém břehu Vltavy. Ty důvody se dají dohledat i v článcích tady na tomto webu.

Marian Kechlibar

Tak sem hoďte výpočet, jak velký by byl rozdíl v jízdní době při Vmax 250 a Vmax 320 na úseku Ostrava hl.n. – Katowice s nějakou současnou VRT jednotkou, dejme tomu Frecciarossou 1000.

David

A co vypocet jak velky rozdil by byl proti reko stavajich trati na 200 s tim, ze bychom se na nich vykaslali na vesnicky lokalky?

fous55

Ostrava – Katowice je vzdušnou čarou cca 70 km, po trati to bude maximálně 75 km. Prvních cca 15 km k Dolní Lutyni to pojede po současné konvenční trati, kde maximálka na následujícím úseku nehraje roli. Z 250 km/h se brzdí cca 5 km, z 320 km/h přes 10 km. Ale i když rozdíl v brzdění a rozjíždění pominu, tak jde o rozdíl rychlostí na cca 55 km. Při 250 km/h to je 792 sekund, při 320 km/h je to 619 sekund. Rozdíl jsou teoreticky necelé tři minuty (10,3 místo 13,2), v reálu spíše něco přes 2 minuty, s připočtení… Číst vice »

Marian Kechlibar

No, a máte spočítané, jak velký rozdíl to je?

Ostrava hl.n.-Katowice po trochu napřímených kolejích je odhadem 77 km. V Katowicích bude stavět všechno, protože to bude významný uzel pro celé Horní Slezsko. V Ostravě bude taky stavět všechno. Čili na začátku toho úseku ten vlak akceleruje, na konci brzdí.

Kolik minut by ušetřila Vmax = 320 proti Vmax = 250 na tak krátkém úseku? Nemýlím-li se, tak akcelerace nad 250 km/h už ani jednotkám s velkým výkonem nejde tak dobře, protože odpor vzduchu významně roste.

Bylo by to více než dvě minuty?

PetrK

čili touto logikou vlastně nemá smysl stavět plnotučné VRT v celé maličké ČR

Marian Kechlibar

U nás bude asi nejdelší úsek ježděný bez zastavení Praha – Brno.

Tam asi ještě ten rozdíl 250 vs. 300 dává trochu smysl, hlavně pro dohánění zpoždění a pro optiku „dostanete se do Brna pod 1 hodinu“, protože tam to asi bude přesně na hraně, těsně přes a těsně po.

Ale nad 300 už to je asi taky otázka. Docela bych rád, kdyby někdo uvedl opravdové výpočty vzhledem ke sklonům trati po cestě atd., toto z hlavy nespočítám.

fous55

Mariane, VRT se vymyslely jako náhrada leteckého spojení na krátké a menší střední vzdálenosti. Mají tedy sloužit k dopravě lidí mezi městy s několika stovkami tisíc obyvatel na vzdálenost několika stovek kilometrů, kde se většinou dříve létalo. Taková města jsou v ČR pouze 3 a i to, pokud jde o vzdálenost, na hraně. Například vlaky TGV z Paříže do Marseille nezastavují ani v půlmilionovém Lyonu. Kdyby v Německu někdo přišel s myšlenkou postavit VRT na vzdálenost 80-100 km do stotisícového města (Praha – Ústí nad Labem, Praha – Hradec Králové nebo dokonce Praha – Most), byl by neprodleně dopraven na… Číst vice »

Marian Kechlibar

Debatable, fouse. Moc snadno saháš k Chocholouškovi.

Znám zhruba poměry ve Španělsku a v Itálii a v obou případech se vymetají i některé bližší zastávky kvůli každodennímu dojíždění do práce. To je totiž druhá možná funkce VRT, kterou nezmiňuješ. Není to jenom o náhradě letecké dopravy.

Z takového dříve ospalého Ciudad Real se díky VRT stalo „dojížděcí“ město do Madridu.

Toto u nás čeká třeba Ústí nad Labem ve směru na Prahu, pokud ta jízdní doba bude 30 minut.

David

Jo, bez zastávky…a co teda termínal v polichbu dálničního sjezdu na Jihlavu (~50k obyvatel) …Bites, terminál v polích u Prahy? Bečvary? Světla? Takže ty super přímé pak budou třeba jen 2 vlaky za den? Úžasný.

Pat

Taky se 350 připravuje v podstatě jen tam, kde je minimální rozdíl v nákladech proti 250.

koriandr

Jaký je cílový stav OVA – Warszawa?? Dvě a půl hodinky???? Už nevím kde jsem to viděl…

vlachjan

Půjde tedy z větší části o rekonstrukci stávajcí tratě na rychlost 200 km nebo bude v úseku mezi Bohumínem a Ostravou přidána i nějaká nová kolej?

vlachjan

Oprava: 250 km/h

koriandr

Doufejme ve čtyři koleje …. Dvě pro průjezd Bohumínem 250 a dvě pro OS, rychlíky a náklad Klidně jen na 160 Navíc tam je odbočka na Chalupki.

vlachjan

Pokud tam budou čtyři koleje, nebude pak hrdlo v ostravském uzlu, kde se mezi Hlavním a Svinovem uvažovalo o třech kolejích? Dál na Olomouc budou také 2 stávajcí a dve nové vysokorychlostní koleje.

Marian Kechlibar

Kapacita mezi Svinovem a Bohumínem je tak nedostatečná, že tam jsou potřeba dvě koleje, ne jedna…

Je to jedno z nejhorších míst české železniční sítě, co se zátěže týče.

J.K.

Teda z Ostravy jsem v Katowicích autem za cca hodinu a pět minut, opravdu budoucí rychlá trať na 250 to dá za 40 minut?

David

Úžasné, ne? Navíc to auto to dá bez dalších 2 přestupů a pokud autem pojede 2, tak i levněji.

Marian Kechlibar

Záleží na tom, proč tam jedete. Na nákupy asi jo, ale pokud chcete někam letět z Pyrzowic, tak při kombinaci vlak/autobus byste nemusel přemýšlet, kam to auto na týden v okolí letiště zašijete, nebo kolik bude stát komerční parking.

David

Ten parking, pokud ti není hned u terminálu je do 50 eur. Žádný přestupy, čekání…pokud máte děti, tak nemusíte řešit že nějaký uber ma jen nevhodný podsedák a jen jeden.

A třeba jezdím autem na letiště v Praze. Parkování apod vyjde lip než jet taxíkem.

Ddd

Na 250 kmh má být ten 5 km úsek vrt u hranic nebo ta 10 km konvenční část? Zrovna mezi Ostravou a Bohumínem je trať rovná jako přímka. Proč právě tady nižší rychlost? Nebo se počítá, že každý vlak bude v Bohumíně zastavovat?

abc

A nechcete nejdřív udělat tratě s normální rychlostí? Poslední dobou ani nepoznám, jestli sedím v osobáku nebo v rychlíku, jak často zpomaluje nebo zastavuje na návěstidlech. Slova jako „rychlý“ nebo „spěšný“ u nás strašně profanují.

jirka

Naprostý souhlas. Mne by potěšilo, kdyby vlaky na hlavnich tratich jezdily všude 160.
VRT, které stavi v pár městech je většině lidi na nic.

Tomáš

VRT se staví, aby vlaky dálkové jely po VRT a lokálnější jely po stávající na které bude méně vlaků, když ubudou ty dálkové. Tím pádem ty lokály budou moct déle držet max rychlost.

David

A nestačilo by ty super lokální vlaky co vozi do 20 lifi už konečně nahradit autobusy, místo toho, aby zdržovaly na hlavních tratích?

N.N.

Jenže kolem Prahy, Brna, Ostravy … to není 20 ale spíš 200 lidí v zastávkovém osobáku.

David

Hmm a porad by jako nemelo smysl radsi udelat 3/4 koleje do Kolina?

Protoze ono kolem Prahy to neni kupodivu neni vsude … porad je tu nejak dost jednokolejnych trati bez elektrizace. Takze asi ty intenzity (a poptavka) nebudou takove, ne?

N.N.

3 koleje už jsou z Prahy až do Poříčan, nestačí.
4 koleje se do Kolína nevejdou a už vůbec ne, pokud chcete 200 km/h.

Pokud byste chtěl přes Český Brod a Poříčany 200 km/h, tak potřebujete novou trasu mimo obec.

Tohle všechno už se několikrát řešilo. V nové trase alespoň nemusíte zavírat současnou trať.

X 1

Chcete bourat hradby, historické domy a nábřeží v Kolíně?
Vykupovat/vyvlastňovat nemovitosti, které stojí podél koridorových tratí?
Dokážete si představit to projednávání na úřadech a hlavně s veřejností a majiteli dotčených nemovitostí?
Ta cena by potom byla astronomická. To už se fakt vyplatí stavět novou rychlejší vysokorychlostní trať na zelené louce mimo zástavbu.
Sice mě mrzí, že u nás nebudou VRT kombinované, tedy vhodné i pro rychlou nákladní dopravu, ale i tak, co se týče kapacity a socio-ekonomického efektu, budou velkým přínosem.

Marian Kechlibar

„v pár městech“, jo, až na to, že v těch pár městech a jejich okolí žije 40 procent republiky.

„všude 160“ – zkuste spočítat, jak by to vypadalo třeba v té krasové oblasti kolem Adamova, nebo jaké procento České Třebové byste musel zbourat.

Velká slabina stávajících tratí je, že jejich trasy jsou 200 let staré a rozrostla se kolem nich městská zástavba, kterou si majitelé budou před brutálním bouráním docela chránit.

Jinde se to řeší stavbou na zelené louce, což je obvykle VRT…

Marian Kechlibar

A nechcete nejdřív vyřešit světový hlad, než nějaké tratě, kde vlak zpomaluje na návěstidlech? Není důležitější, aby dítě v Jižním Súdánu mělo co jíst, než abyste vy rychle profrčel kolem návěstidla? No, tak ano, to byla demagogie na demagogii. Takové argumenty, že nemá cenu něco zlepšovat, když jinde něco drhne, se dají dělat vždycky. Já si naopak myslím, že s dobrou sítí VRT ubyde přetlaku na koridorech, což umožní hladší provoz osobáků a běžných rychlíků. A mohl by se celkově zvýšit počet cestujících na železnici, což pak povede k nějakým správkám i u těch regionálních navazujících tratí. Kromě toho hodně… Číst vice »

abc

A nechceš nejdřív vyřešit světový hlad? Není to důležitější, než aby se Horst dostal z Berlína do Vídně za hodinu?

Marian Kechlibar

Vymysli si vlastní sarkasmus, anonyme. Nekraď mi ten můj.

Twix

Tohle právě (mimo jiné) ta VRT řeší, aby se dálková a regionální doprava společně nezasekávaly na té samé přetížené trati.

Jan

Tak a teď znova a a 300 km/h minimální rychlost všude protože tohle je jen groteska

Kanil83

Udělat to rovnou na 300 vždyť by neměli projektanti co žrát 😉 nikde se nepíše na kolik připravují svou trat sousedi , bylo by rozumné se přizpůsobit a postavit to ve stejné rychlosti

Ojin

Mezi Ostravou a Katowicemi mají být zastávky pro rychlou regionálku

Kicruj

Poláci myslím neprojektují nic na 300, nebo ne? Za mě v podstatě stačí, když je na 300+ trasování, zbytek se dá dodělat v budoucnu, přeložky v zastavěném územi jsou už horší. Ale nevím, jestli to tak mají.

Jindřich

Mě by jako laika vždy zajímalo, o kolik je 300 dražší než 250. Chápu, že to stojí víc, ale zase to má výhody a zároveň se to staví v podstatě navždy – hlavně to trasování, jako píšete.

asfalter

Ta Dolní Lutyně bude skoro moderní metropole. Obchvat, nová obří fabrika a ještě VRT!

Nenašel by někdo mapku plánovaného VRT na polské straně směrem ke Katowicím?

tom

věřte mi, že místní jsou z toho nesmírně šťastní

asfalter

Umím si to představit, jak moc „nadšení“ jsou. Projel jsem cyklostezky v okolí, a na celém Karvinsku je to snad poslední lokace, které se těžký průmysl a těžba vyhnulo.

Jindřich

Za komunistů se rovnou bourala celá Karviná, tohle je ještě slabý odvar.

N.N.

Nemusíme tohle zopakovat, že ne?

asfalter

Díky moc! Toto jsem hledal 🙂

Tomáš

Koukám, že v Polsku se s tím trasováním nijak nepárali. Třeba ve Świerklanech budou ty demolice hodně brutální…

Petr

Nevíte někdo, jaká je v tuto chvíli ,,politická“ situace na polské straně? Dříve jsem slyšel jednak, že ta trať do Katowic pro ně má prioritu, pak zase, že ji nemá a že s její realizací počítají někdy za hodně dlouho. Děkuji za případnou informaci.

tom

těžko říct, ale vlakové spojení Katowice-Krakow roste před očima. A myslím, že Poláci v tomhle nejsou tak předpojatí, jako češi (čti, nejdřív všechno do Prahy a pak zbytek země) a uvědomují si, že klíčová infrastruktura má především propojovat celou zemi se zahraničím – taky na to mají dotace z CEFu (Connecting Europe Facility)

petrogar

A proto první budovaná část VRT bude v úseku Přerov – Ostrava a druhá od Brna na jih.

N.N.

Plus Krušnohorský tunel, pro který má SŽ hotovou EIA a čeká na posudek, geologický průzkum už je snad taky hotový.

Honza

Opravili stávající dvoukolenou trať, která byla fakt v kritickém stavu (40 km/h, v některých místech i 30 km/h). Po zprovoznění ETCS to bude 160 km/h – projekt E30.

fraantik

Situace je taková, že Poláci moc vysokorychlostní trať k Čechům do Ostravy nechtějí. Chtějí zlepšit regionální dopravu – a tedy z vysokorychlostní tratě udělat regionální – místo střídavého napájení 25kV jako u nás v budoucnu tam chtějí regionální vlády dát stejnosměrné napájení 3kV, aby nemuseli kupovat nové vlaky a současné vlaky mohly využívat novou trať – samozřejmě se spoustou zastávek po cestě.
A samozřejmě je to priorita – oproti modernizacím stávajících tratí dávají přednost nové z Katowic do Ostravy a na Wodzislaw Slaski.

Radek

všechny VRT v EU mají napájení 25kV ac. je snad na to nějaká EU norma.

vlachjan

I v Německu?

N.N.

Je možné použít 15 kV i 25 kV.

Tomáš

V itálii je vyjímka u starých VRT. Tam jsou 3KV.

Twix

Považuje se Diretissima za VRT? Mají ještě nějaké rychlé tratě na 3 kV? Jinak Sapsany do Petrohradu také jezdí pod 3 kV, ale to samozřejmě není EU.

Jozef

Tie ale ani veľmi rýchlo nejazdia.

Frantisek X

Z VRT udělat regionální… A my to mezi Brnem a Přerovem děláme opačně. Ani jedno nedává pro výsledný stav moc smysl, pokud je skutečně záměrem – při permanentní souběžné stavbě nových silnic (!) – zvyšovat podíl kolejové dopravy. Leda, že je to jen fráze.

N.N.

Tam se z jednokolejky dělá konvenční trať. Dokonce ani zatávka ve Věžkách se neruší.

Marian Kechlibar

Je vidět, že SŽ si dost naběhla svým podivným způsobem komunikace.

Přestavba Brno-Přerov na 200 km/h je pořád konvenční trať s běžnými zastávkami, nikoliv dedikovaná VRT. A budou tam jezdit osobáky, spěšňáky a rychlíky jako po běžném koridoru.

Twix

Jak to? Zastávky se neruší, regionální doprava se zrychlí a bude ji opět možné zavést mezi Vyškovem a Brnem, kam se dneska nevejde. Vidím tam skoro více přínosů pro regionálku než dálkovku – i když tam to zrychlení samozřejmě také velmi pomůže.

N.N.

Dálkové dopravě pomůže fakt, že si si protijedoucí rychlíky vyhnou kdekoliv a plnou rychlostí. Ono dost vadí, když 5 minut provozujete 0 km/h.