Nejrozsáhlejší německá výluka děsí nákladní dopravce. Hrozí přetížení tratí a zpoždění zásilek

Výluka bude mít vliv na přepravní služby mezi přístavy Hamburk, Bremerhaven a Wilhelmshaven a Českem.
V Německu se neodvratně blíží s obavami vyhlížená nepřetržitá výluka na hlavní trati mezi Berlínem a Hamburkem, která má být svým rozsahem dosud největší na poválečné německé železnici. Výluka začne 1. srpna a skončit má 30. dubna příští rok. A děsí především nákladní dopravce, kteří se obávají kolapsů na objízdných trasách.
„Bude to pro nás velký problém, dostali jsme jízdní řády pro odklonové trasy, kterých je několik a které znamenají větší či menší odklon,“ řekl deníku Zdopravy.cz Martin Hořínek, jednatel železničního nákladního dopravce Metrans Rail, který provozuje ucelené nákladní vlaky mezi českými překladišti a severoněmeckými přístavy.
Hořínkovy obavy plynou z faktu, že na objízdné trasy budou směrovány i osobní vlaky (včetně dálkových), které budou mít přednost. „Trasy budou přetížené a při jakékoliv komplikaci se zboží k zákazníkovi nedostane včas,“ doplnil Hořínek.
Pro dopravce znamená výluka také vyšší náklady. Zatímco dnes mezi Děčínem a Hamburkem stačí Metransu jeden člověk, na odklony bude muset přidat personál. „Zákazníkovi to prostě přeúčtovat nemůžeme,“ doplnil Hořínek.
Z výluky má obavy i ČD Cargo. „Dotkne se zejména přeprav kontejnerů a pohonných hmot. Jedinou alternativou pro odklon je trasa přes Magdeburg a Hannover, kde je však omezená kapacita. Tímto směrem se odklánějí také vlaky z Berlína a trať Hannover – Hamburk je páteřní pro vlaky dál na jih Německa. Je tak riziko, že v případě jakékoliv mimořádnosti bude Hamburk nedostupný nebo jen těžko dostupný,“ sdělil mluvčí skupiny České dráhy Petr Šťáhlavský.
Své zákazníky už varovalo například i zasilatelství DHL. „Tato výluka bude mít vliv na všechny servisy mezi přístavy Hamburk, Bremerhaven a Wilhelmshaven a Českem, Slovenskem, Polskem, Maďarskem a německým Königs Wusterhausenem,“ napsalo v dopise klientům s tím, že by měli počítat s možným zpožděním zásilek a souvisejícími dodatečnými náklady.
Nabízí se otázka, zda z výluky nebude těžit lodní doprava na Labi. Šéf rejdařství EVD-Sped. Lukáš Hradský si to ale nemyslí a poukazuje na problémy se splavností Labe. „My máme výluku devět měsíců každý rok. Zákazníků přitom máme dost, spíše řešíme, jak zásilky odvézt. Prostě čekáme na vodu,“ řekl Hradský. Problém je podle něj spíše opačný. S výlukou zmizí alternativa k vodě v podobě železnice.
Pokud jde o osobní vlaky Českých drah na lince Praha – Berlín – Hamburk, počítá jízdní řád s jejich ukončením v Berlíně. Příští rok v květnu se do Hamburku vrátí a navíc budou pokračovat až do Kodaně.
Během devíti měsíců projde generální opravou více než 180 kilometrů trati a zhruba 200 výhybek. Dojde k instalaci dalších šesti výhyben pro zvýšení kapacity trati. Proměnou projde také 28 stanic, zlepšit se má i pokrytí mobilním signálem. Detaily o modernizaci jsou zde.
Vedle odklonů dálkových vlaků čeká cestující i dosud nevídané nasazení náhradních autobusů v regionální dopravě. Vzniknou téměř tři desítky náhradních linek, které bude zajišťovat na 200 autobusů.