Nejrozsáhlejší německá výluka děsí nákladní dopravce. Hrozí přetížení tratí a zpoždění zásilek

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens MobilityLokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens Mobility

Výluka bude mít vliv na přepravní služby mezi přístavy Hamburk, Bremerhaven a Wilhelmshaven a Českem.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chainy

Teď se opravuje snad polovina tratí:
Minulý týden 130km z Berlína do Magdeburgu přes 5 hodin! Trať v rekonstrukci, tak místo necelých 2h normálně, teď 3h. Ale! Polizeieinsatz už na Wansee, pak někde na vsi: Zug endet hier. Buseinsatzverkehr (jediný bus pro celý vlak), pak navazující spoj o 1min ujel, další vlak: Zug fährt nicht, a ten za hodinu měl 20min zpoždění. Autem stejná trasa = 90minut

Havlásek P.

Opět se začíná řešit nedostatek alternativních tras přes Polsko a Německo až se ta jediná uzavře. Nešlo to řešit třeba 10-20let dopředu.

Josef Pešek

Dnes ty, zítra já. Nás to čeká příští rok. 5 měsíců Nürnberg-Regensburg a 5 měsíců Regensburg-Plattling. Jak hrozně moc chybí drát Hof-Regensburg a Hartmannshof-Irrenlohe. Jak hrozně moc chybí aspoň částečné zdvoukolejnění Ingolstadt-Regensburg a Landshut-Plattling. Nemluvě o futuristickém projektu nové tratě přes Braunau. A trasa Rosenheim-Salzburg není v optimální kondici.

Cargo

Oni jsou i jiné odklonové trasy než všechno posílat přes Magdeburg, ale to se musí dopravce ozvat na DB Infrago… Skoro každý dopravce odklony pro své vlaky bezhlavě odsouhlasí, aniž by hledal alternativy.

Kubrt

Konkrétně?

Cargo

Děčín -Lipsko – Halle a zde se to dělí, mohu rovnou na Nordhausen – Eichenberg – Göttingen – Hannover, ale úsek Halle – Eichenberg je pomalý, částečně jednokolejný a taky je tam omezený normativ. Další variantou je Halle – Eisenach – Bebra, trať krásná s ETCS a nákladními vlaky není tolik zatížená. Z Bebry se mohu dát dvěmi směry rovnou na Eichenberg, omezení hmotnosti na cca 1700 tun nebo bez omezení pojedu přes Kassel – Eichenberg – Hannover. Celkem 3 objízdné varianty mimo přetržení Magdeburg, kde to opravdu nefunguje. Tyto cesty jsou sice delší, ale není na nich tak hustý… Číst vice »

Ex ČD

Plus si k těm omezením, která zmiňuješ přidej jízdní dobu a hlavně zvýšené náklady na zaměstnance, trakci a dopravní cestu. A zjistíš proč dopravci chtějí trasu via Magdeburg.

Cargo

Delší jízdní doba je diskutovatelná, pokud budu skákat z Lipska do Magdeburgu cca 5 hodin, což není nereálné, tak za tu stejnou dobu budu skoro v Bebře z Lipska. Zvýšené náklady na zaměstnance ? Pokud jim dojdou hodiny, stejně ten vlak někde zamknout a bude se hledat nový strojvedoucí nebo se bude čekat na toho samého, až se vyspí někde na hotelu. Kdybych jezdil přes Bebru a Kassel, dělal bych střídání v Kasslu v perónech, tam to jde bez problému, potom bude jedno jestli je vlak trasovaný přes Celle nebo Brémy, ale na člověkohodiny to vyjde. Chtělo by to přesné… Číst vice »

Ex ČD

A nakonec stejně skončíš v úseku Celle -Hamburg, který je přetížený i za běžného provozu. Případně si to dáš via Bremen, ale opět za cenu výrazného prodloužení jízdní doby.

Cargo

Nemusím přímo via Breme, ale spojkou přes Verden a do Rotenburg, časově je to skoro stejné, jako přes Celle, kde chodíš pořád bokem.

vikouš

Po té jednokolejné trati??

X 1

Z Kasselu resp. Bebry by se dali nákladní vlaky směřující do Rotterdamu, Antwerp a oblasti Duisburgu, odklonit i přes Paderborn ale tam je taktéž omezení normativu hmotnosti ve stoupání na Altenbeken a to ze všech stran.
Nebo by to šlo z Bebry na Frankfurt a údolím Rýna na Kolín ale tam jsou obě trati již i tak přetížené.

Rejpal

V Německu opraví 180 km dvoukolejné tratě za 9 měsíců v rovinaté krajině.
Takže zdvoukolejnění 27 km dlouhého úseku Chlumec n. C. – H. Králové (mimo) nebo 21 km dlouhého úseku H. Králové (mimo) – Týniště nad Orlicí, kdy jsou oba v rovinaté krajině by SŽ mohla zvládnout za jednu stavební sezónu na kterou by se upravil JŘ. Tak se ptám proč to SŽ nezvládne?

Twix

Protože opravují už dvoukolejnou trať ve stávajicí stopě, takže veškerý spodek i umělé stavby (zde konkrétně podjezdy) už jsou na místě?

Air Traveller

to je moc racionalni vysvetleni. to neuspeje.

Výpravčí

No, jsem zvědavý, co tady šotoprojektanti zase budou vymýšlet. 😀

N.N.

Z titulku: Výluka děsí nákladní dopravce.

Je účelem železnice, aby nákladní dopravce děsila? Mám jistý neodbytný pocit, že nikoliv.

percula

Asi se nestaví v ČR s jejím právním systémem a NKÚ určenými m.j. i k blokováno staveb

F. K.

Jak víte, že se to nebude týkat i spodku?

X 1

Hamburg – Berlín se bude dělat vše včetně spodního kufru a odvodnění. Několik stanic bude mít jinou konfiguraci. Bude to fakt velký.

Vendelín

Tý brďo, 180 km za 9 měsíců, to čumím, a pak, že to nejde.

Tady se drbou s pár kilometrama (třeba Pohled – Přibyslav) dva roky.

Vectron

Co teprve Lipník – Prosenice 7 km 4 roky… 😭😭😭

N.N.

Zkuste si představit, že se tohle na 9 mesíců zavře a neprojede ani jeden vlak – jako v Hustopečích.

Kudy to budou objíždět nákladní dopravci?

Vectron

Zavřít asi ne,Aly kdyby ti pitomci se sž alespoň v noci zrušili tu 50 časovým rozkazem a nechali tu 80 a tím zvýšili propustnost,stejně tam nikdo v noci nedělá…ale myšlení sž moc nejde no…

X 1

Paralela by zde byla. Na trati Dresden – Leipzig, v úseku abzw. Leckwitz- abzw. Zeithein, se dvojkolejná trať také kompletně modernizuje, včetně spodku a na 200km/h, a k tomu podjezdy. Dělá se to za provozu a pomalá ve vedlejší koleji je 90km/h.

mgr.pavel

.. aby pak další dva roky opravovali sousední úsek, pak další a další, a trať byla řadu let prakticky nepoužitelná pro dálkovou dopravu.

N.N.

Kdyby ta trať přes Vysočinu byla už z 80. let na 200 km/h, tak by ty přeložky nebyly potřeba – jako v tom Německu.
Ono je potřeba se na ty výluky dívat i v širším kontextu a se znalostí reálií.

Karl vB.

„Kdyby ta trať přes Vysočinu byla už z 80. let na 200 km/h…
To je docela dobrý námět na historické sci-fi. 🙂

mgr.pavel

A protože takovou alternativní historii nemáme, je v naší historii výrazně lepším přístupem tu trať zavřít na třeba 3 roky celou a 50-100km přestavět v celku *zaráz*.

Já rád jezdil z Brna na/přes Vysočinu vlakem. Už mne ale přestalo bavit sledovat kde a kdy jsou výluky kterým se chci ideálně vyhnout. Co pár měsíců změna, už mne to nebaví, na celou trať kašlu dokud tam ta ruská výluková ruleta neskončí.

N.N.

Když píšu o kontextu a reáliích…

Vojáků v Čáslavi jste se ptal, jestli jim nebude vadit 3 roky bez železnice? SSHR po cestě tam je/není?

vikouš

Ono reálně se bude kopat jen u Wittenberge kde zbývá poslední 3km pevné dráhy. Mělo být ETCS to nebude…jen příprava . Další výhybny co se měli postavit, tak taky nebudou.

Zkrátka nejsou finance. Všechny finance spolkla ,,Riedbahn” kde se chtělo DB ukázat jak ,,umí” dělat rekonstrukce.

Zdeněk

A to mají obrovské štěstí, že do toho nevstoupili památkáři a UNESCO a nepožadují zakonzervování stavu, který už tak nějak splynul s krajinou. Určitě je tam někde nějaký takový most, staré typy výhybek, železniční přejezd, třeba by se i nějaké mechanické návěstidlo našlo apod.

N.N.

A že jim šotouši nezakazují náhradní autobusy s poukazem na tisíce externalit.

Os5600

Ta trať je na 230 km/h zabezpečená kombinací PZB+LZB. Bez přejezdů pouze s mimoúrovňovými kříženími.

J.K.

Oprava 180 km kolejí za jednu výluku – zdravíme SŽ a trať přes vysočinu…

Pavel

Zapoměl jste dodat, že těch 180km je v rovinnaté nížině. Aneb zdravíme znalce geomorfologie a posíláme pastelku pro kreslení v mapě 😀

Marťas

Tak oni tu trať nestaví znovu, oni ji jen rekonstruují ve stávající stopě…

N.N.

Aby to nebylo tak, že ji staví znova od pláně nahoru a se zpevněním podloží a přestavbou mostů. Což může paradoxně znamenat víc práce než novostavba.

X 1

Podstatná je ta nížina. Ve skutečnosti je to trvale podmáčená půda a bažiny. Bude se dělat vše včetně nového spodku a odvodnění.

N.N.

Bylo několikrát vysvětlováno, že ani dopravci, ani firmy se nechtějí nechat odříznout od kolejí, aby po výluce začali znova.

Air Traveller

dobedete si predstavit, ze by se u nas zavrelo naraz kolin – brno pres trenovou v cele sve delce?

krom toho, ze by to nerozdejchala mistni soto a eko uderka, tak by tu stejni lide, kteri vychvaluji nemeckou akci, breceli, jak je ZS protizeleznicni, bo zavre koridor.

Tbcko@centrum.cz

Ano, lodní doprava to zachrání.. to aby na velikonoce poslali už zboží na vánoce..ono to na lodi dozraje

David

Ještě by si měli rok před tím napsat Ježíškovi o vodu

noerf

Je otázka, zda-li by pomohlo přesměrování některých lodí a vlaků do jiných přístavu například Bremerhaven nebo Emden, popřípadě v Nizozemí.

Frantisek X

Tipuji, že narazíte opět na kapacitu. Současný systém nepřipouští rezervy, vše je třeba využívat naplno. Pokud nějaké jsou, nepochybuji, že budou využity, ale zásadní úlevu bych nečekal.

Mynic

Tady se krásně ukáže slabé misto JIT (just in time).

N.N.

Takhle vám doma funguje elektřina i vodovod. Máte zásoby?

N.N.

Přičemž i ten vodovod podléhá zubu času a občas dojde na výměnu. Zavřít celé sídliště a udělat to naráz jaksi nejde.

N.N.

Čistě teoreticky loď může doplout do jiného přístavu a vyložit tam. Asi tak 3 až 4 dny navíc a musí se s tím počítat už při nakládce. (přes Atlantik se pluje za 2 týdny)
Prakticky … nevím jak se bude správce kolejí dívat na to, že během 30 dnů se má zavédět vlaková nákladní linka, protože se přetrasovává logistický řetězec. A nebude se čekat od dubna 2025 na jízdní řád 2026/27, aby si firmy naskladovaly 18 měsíců výroby.

(takový požadavek má SŽ vůči krajským objednatelům, stěžoval si přinejmenším Unucka. Ač ho nemusím, tady má šmelinář pravdu)

MaT

Mně spíš napadlo – když už v článku je zmiňována říční lodní doprava – jestli by nešlo ji využít aspoň částečně, tzn. z Hamburku překonat ten úsek, kde nebude kapacita pro vlaky (a kde snad problém s nedostatkem vody není), pak přeložit na vlaky a dovézt do ČR (a tím zase vlakem překonat úsek, kde není voda – což je hlavně u hranic – Děčín)…

Já vím, bylo by to o další překládce – ale třeba by to mohlo mít nějaké výhody oproti těm přeplněným objížďkám pro vlaky…

Petr-666

zajisté – bude to trvat o pár dní déle než jízda vlaku i tou nejdelší možnou objízdnou trasou a bude to znatelně dražší.
Přičemž loď skončí v Magdeburgu, který je právě tím nejzasekanějším místem na „objížďce“.

X 1

Přesně, protože Magdeburg je nejzazší místo od Hamburku, kde nejsou problémy s vodou. Teoreticky ještě přístav Wittenberge ale tam už se bude stavět.
Rýsovalo by se větší využití přístavu Rostock a některé kontejnerové vlaky přesunout tam. To se však nebude líbit rejdařům, protože ti počítají u svých lodí každou hodinu, která stojí +/- 50.000€. Takže obeplouvat Dánsko určitě nebudou.

Modré zábradlí

Čistě prakticky to pán s oranžovou hlavou v červené čepici za mořem vyřeší za celý logistický řetězec…

Kubrt

Jestli spíš kvůli tomu pánovi nezačne do Evropy proudit ještě více asijského spotřebního zboží, po kterém v USA dočasně* poklesne poptávka, ale tady se v rámci „akcí“ prodá.

*Nemyslím si, že v USA začnou šít oblečení, vyrábět nábytek atd.