Obrázky s rychlovlaky za čtyři miliony korun. SŽ představila obcím novou studii, „citlivě“ v ní rozpůlila kopec

Veřejnosti výsledky zatím Správa železnic tají.
Správa železnic obcím a městům v trase budoucí vysokorychlostní trati VRT Podřipsko představila výstup z první architektonicko-krajinářské studie pro budování nové trati v úseku mezi výjezdem z Ledčického tunelu a sjezdem Oleško. Její zpracování loni slíbil ministr Kupka po vzoru krajinářské studie Pražského okruhu.
Studii za 4,16 milionů korun bez DPH vypracovala společnost Rusina Frei architekti ve spolupráci s krajinářským Ateliérem Partero. Zakázka byla zadána napřímo díky tomu, že stejná firma vyhrála zakázku na podobu terminálu Roudnice nad Labem. I když už se jejím zpracováním Správa železnic chlubí na sociálních sítích formou obrázků rychlovlaku v krajině pod Řípem, veřejnost k ní přístup nemá. Viděli ji pouze zástupci samospráv.
„Nyní se ještě budou samostatně projednávat konkrétní navržená opatření se zástupci dotčených obcí, poté bude studie zveřejněna,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Redakci Zdopravy.cz se podařilo získat odkaz přímo do datového úložiště SŽ (studie je veliká přes 1 GB), kde je materiál ke stažení. Na 134 stranách jsou hlavně ilustrační obrázky a obecný popis situace. Studie je současně již zanesena i do GIS Portálu Správy železnic.
Jediný krajinářský architekt v týmu
Od účastníků prezentace schytala Správa železnic značnou kritiku. „Tato studie měla tyto problémy přednést a přinést koncepční řešení. Ve skutečnosti bych ale výsledek přirovnala k situaci, kdy si od elektro inženýra objednáte projekt na komplet bytový blok a on vám odevzdá neumělý akvarel sluníčka. A odevzdá ho s úsměvem a naprostým přesvědčením, že je to takto v pořádku. Akorát kvůli tomu celý blok nebude svítit, ani pračku si nepustí,“ popsala dojem krajinářská architektka Alice Boušková na síti LinkedIn.
Správa železnic v reakci na to uvedla, že si za prací stojí. „Na projektu pracoval 15členný tým odborníků včetně autorizovaného krajinářského architekta. Veškeré návrhy byly konzultovány s experty na EIA, vytvořeny na základě kvalitních podkladů a dostupných urbanistických a krajinářských studií a dalších podkladů,“ napsala Správa železnic.
„Studie ukazuje, jak lze moderní železnici citlivě začlenit do krajiny Podřipska s respektem k místnímu prostředí, obcím i přírodním hodnotám,“ popsal studii ředitel stavební správy VRT Jakub Bazgier. Jednou z vizualizací návrhu je krajinářské řešení vedení tratě „rozříznutím“ vrchu Vínek.
Nejde o první případ, kdy státní organizace zadává architektonicko-krajinářskou studii. Nedávno ji pro Ředitelství silnic a dálnic zpracovalo sdružení JK ARCHITEKTI, Pragoprojekt a AFRY pro výstavbu zbývajících částí Pražského okruhu.
Už porovnání týmů ukazuje značný rozdíl v přístupu: u zakázky pro Správu železnic je například jediný autorizovaný krajinářský architekt (dosud navrhující úplně jiné měřítka – zejména zahrady a parky), chybí odborníci ekologii, vodní hospodaření, krajinou ekologii či pedologii.
ŘSD ve studii nabízí konkrétní řešení s ohledem na udržitelnost a péči o území, v dokumentu Správy železnic jasná koncepce zcela chybí. „Takový dokument není použitelný jako podklad pro rozhodování a neměl by být považován za modelový příklad pro další projekty vysokorychlostních tratí. Je nezbytné, aby byla vypracována nová, skutečně odborná a interdisciplinánrní studie, která bude respektovat specifika a citlivost krajiny Podřipska,“ domnívá se například sdružení Koridor D8, které sdružuje obce a města v regionu.