Obrázky s rychlovlaky za čtyři miliony korun. SŽ představila obcím novou studii, „citlivě“ v ní rozpůlila kopec

Vizualizace vedení trati VRT Podřipsko. Foto: Rusina Frei ArchitektiVizualizace vedení trati VRT Podřipsko. Foto: Rusina Frei Architekti

Veřejnosti výsledky zatím Správa železnic tají.

Odebírat
Upozornit na
guest
119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kebab

Miluju když lidi chtějí VRT ale ne tady, protože tam je tůňe, ne tady, ne tamhle hlavně někde jinde. Pak si můžou stěžovat na to, jak hlavně ČD (který to nemá ani na starost) dělá věci špatně a že by to oni sami udělali 100x lépe.

Lukáš Kníže

Velmi zajímavý článek. Jakékoliv články o VRT vždy rád přečtu.
Stále mi však vrtá hlavou, co se děje s úsekem VRT Polabí, který se měl původně stavět za rok, ale doposud je jen ticho po pěšině. Ani záchvěv možnosti brzkého získání územního rozhodnutí.
Co kdyby se na to redakce zdopravy zaměřila. Rozhodně by zajímal více lidí detailnější rozbor, co jsou komplikace na tomto úseku, který měl být původně první vlaštovkou a vlajkovou lodí.

vlachjan

To jste musel minut ten článek, kde musela SŽ jít s barvou ven a přiznat, že to ještě připravené není, vytáhnout trochu reálnější harmonogram a ministerstvo dorpavy muselo ustanovit komisi, jenž hlídá, zda a jak je tne nový harmonogram plněn.

auda.op

Ty vizualizace vypadají děsně. Je tam vidět asi práce s AI, nebo nevím, ty koleje a vlaky tam jsou jakési podivné. Chápu, že tam nejde primárně o to, jak vypadá vlak, ale jako výstup pro prezentaci odborné a draze zaplacené práce mi to přijde docela neprofesionální.

trapper

Jsme bohatý stát, když si můžeme prostřednictvím jím zřízené státní organizace dovolit financovat, lépe snad vyhazovat, podobné nesmysly, které jsou totálně, ale totálně k ničemu. A je jich nespočet za desítky, v případě VRT již stovky, milionů! Troufám si tvrdit, že to není hodno „řádného hospodáře“, za jakého se SŽ považuje. Ale kdo že jí to nařizuje? Manekýn Kupka a jím řízená správní rada. Je přece před volbami a jeho „sebeprezentaci“ platíme my všichni prostřednictvím jiného manekýna.

xyz

Když je o tom řeč, tak před pár dny vytkl Kupkovi/nynější vládě p. „multiministr“ Havlíček, že mj. na VRTky nebudou peníze.

Kupka mu logicky odvětil, že výstavbu VRTek schválila vláda ANO/ČSSD/KDU-ČSL a že Kupka tuto agendu v pozitivním slova smyslu převzal.

trapper

Může být, že tomu tak bylo, jen místo samotné realizace „stavíme“ jen podle vizualizace, které nejsou vůbec levné. Kdo si na všechny ty obrázky k ničemu a o ničem za chvíli vzpomene?

N.N.

Takováhle stavba se nedá stavět bez projektu. Na projekt si vzpoomenou na stavbě, až budou potřebovat vědět, kde založit most a jak hluboko.

trapper

Na pouhém základě vizualizace nepostavíte ani boudu pro psa.

vlachjan

Zrovna tu boudu pro psa by průměrně inteligentní člověk asi i zvládl, ale chápu, že by vám to mohlo dělat problémy. Pojďme si to ale vysvětlit: Ty vizualizace jsou součástí návrhu řešení, jak umístit VRTku do krajiny. Toto chceme řešit, protože nechceme aby lidem, kteří v krajině kolem té VRT budou bydlet tato infrastruktura zcela zničila ráz toho, co považují za součást svého domova. To je nutné, aby, když už nepříjmou VRT za své, pro ně bylo alespoň snažší tuto hořkou pilulku spolknout. Když totiž nemáte nějaký konsenzus, pak se vám ve vyspělé společnosti staví infrastruktura velmi těžko. V okamžiku,… Číst vice »

Alibaba

A proč je VRT nesmysl?
Jak nějak jinak smysluplně a efektivně zvýšíte kapacitu a efektivitu železniční sítě (železniční dopravy)?

Milan

S Vaším přístupem by jsme už nikdy nic nového nepostavili. Ale chápu, že pro Vás a Vám podobným spoluobčanům je nadávání na cokoliv národním sportem. Takže pokud se nepostaví VRT tak budete nadávat na to, že máme starou a nefunkční železnici…

Karel Mio

Pro ty, co se podivují nad tím, k čemu jsou krajinářské studie: na D35 Janov-Opatovec vznikl naprosto ohavný několik km dlouhý násep právě proto, že se nikdo na ŘSD v době vzniku PD a povolovacích procesů neobtěžoval krajinářskou studii požadovat. Protože ta by pravděpodobně řekla, že by bylo fajn pracovat se stávajícím terénem a aspoň místy to vést zářezem. Pro všechny doporučuji se projet po A5 na Vídeň nebo S10 na Linz a všímat si, jakým způsobem je dálnice zasazená do terénu. Muselo je to stát dost peněz kvůli výkupu širšího pásu, většímu odvozu zeminy atd., ale stojí to za… Číst vice »

vlachjan

Na jednu stranu mi přijde nadpis článku hodně bulvární. Na stranu druhou mi rovněž přijde zcela neakceptovatelné, že takto důležitá zakázka se zadává někomu z ruky. Nicméně co do kritiky obsahu, od té bych se odprostil nejméně do doby, než bych byl seznámen se zadáním ze strany SŽ. Je možné, že rozsah zadání byl plně uskutečněn, zcela nenaplněn ale i že zadání bylo natolik vágní, že toto nelze posoudit. (Pozn: ve dvou z těchto tří případů by měla máslo na hlavě SŽ) Rovněž si myslím, že když si ten dokument člověk projde, nelze říci, že se jedná „jen o pár… Číst vice »

Bergman

Zadání je na straně č.10 zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/39544848/Dodatek%20%C4%8D.%204%20k%20SOD%20E618-S-2471-2022_Anonym_RS.pdf

Obsah a rozsah definovaný SŽ velmi špatně, kvalifikační kritéria pro zpracovatelský tým NULA…

Máslo na hlavě má SŽ,

vlachjan

Díky, že jste si dal tu práci to dohledat a nasdílet. Byť si pořád myslím, že takto důležitá věc by měla být soutěžena samostatně, rozšíření souvisejcích projekčních prací považuji v tomto ohledu za relativně pochopitelné. Rovněž si myslím, že vzhledem ke stanoveným požadavkům je studie zpracována více, než poctivě.

lvy

Jestli to chápu správně, tak jde o to z toho co nejvíce urvat pro co nejvíce lidí a současně tím co nejvíce celou věc prodražit a prodloužit její realizaci. Vedlejším efektem pak bude ještě prodražení údržby.

vlachjan

Já bych naopak považoval snahu o citlivé a ohleduplné zasazení tratě do krajiny za základní snahu civilizované společnosti. Nelíbí se mi, že toto téma nebývá automaticky součástí úvah o podobně velkých záasaích do krajiny, ať už jde o stavby železniční, sliniční či jakékoliv jiné infrastruktury (zejména VVN). Také se mi nelíbí, když se takto důležitá práce zadává „z ruky“.

ras

dobře ale proč tedy vlak nekopíruje co nejvíce silnici vedle? bude to levnější a zásah nebude tak velký

vlachjan

Pokud jsem to pochopil správně, tato krajinářská studie přebírá trasování tak, jak bylo navrženo v předcházejcí dokumentaci dopravními inženýry, a řeší pouze, jak eliminovat dopad již naplánované trasy na území, kterým prochází. Plně ale souhlasím, že by bylo napříště dobré, aby úvaha o tom, jak dráha (nebo i jakákoliv jiná liniová stavba) ovlivní krajinu byla již součástí návrhu trasování.

none

Není nějaká mezinárodní cena za studie? Měl bych typ, kdo by ji měl pravidelně dostávat.

N.N.

O studíích v zahraničí nejspíš nevíme. Nikoliv ale proto, že by nebyly, jen se o nich nepíše. Ve Španělsku zase nevědí i našich problémech.

Tomáš

Měl jsem za to, že řezání kopců bylo specifikem spíše minulého režimu…

Martin

To urcite ne, deje se to celkem pravidelne a nejen u nas…

Tomáš

Tak pak nezbývá než doufat, že ten úsek nepovede těsně pod Řípem.

Jan M

Proč si lidi myslí, že VRT nebude krájet krajinu hlava nehlava? Prostě to jinak ani udělat nejde. Zkuste si to sami namodelovat pro rychlost nad 300 a uvidíte, že vám to tak jednoduše nepůjde. Základní předpoklad je se vyhnout zastavěnému území, národním parkům apd. Zbytek jde stranou, jinak VRTka prostě nebude.

john334

Třeba lidi jako já si myslí, že když trasa VRT se naplánuje tak, že zrovna v cestě bude nějaký kopec, tak se tam v tom místě postaví tunel…

Emi

Zdravím, třeba lidí jako já si myslí, že stavět tunel přes každý kopec je blbost a rozhazování peněz. Tunely prodražují stavby a prodražují následně i jejich provoz. Myslím, že peníze ušetřené na tunelech lze využít jinde a lépe. Stačí se podívat kolem sebe, kde peníze chybí.

john334

Vyhazování peněz je především stavění tunelů v rovině, např. tady https://mapy.com/s/pokehasamo

Emi

Tak to každopádně 😁 Na tom se shodnem.

Alibaba

Ochrana před hlukem se nepočítá?

zyx

Akustická I krajinářská opatření jdou udělat jinak, a lépe, a levněji

vlachjan

Nehledě na to, že zářez je v podstatě ta nejlepší protihluková stěna, jakou můžete mít a rovněž se vyhnete akustickému boomu vlaku pouštějcího ústí tunelu.

vlachjan

Oprava: opouštějcího.

lvy

To si ale myslíte dost špatně.

xyz

Zastavěné území viz např. Zahradní ulice v Troubsku. 🙂

Mmch. oč menší by byly poloměrové požadavky, pokud by nebylo požadováno 300+ km/h, ale např. „jen“ 230 km/h? 🙂

tarten

To by pravděpodobně nemělo moc smysl stavět.

jan táborský

To se nám to hoduje ,když nám lidi půjčujou…..

Výpravčí

Někdo nedostal zakázku, tak brečí na Linkedinu. 😀

Bergman

Poptávka po krajinářích je větší než jejich nabídka…Tak to asi tímto nebude 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

Pokud je to jen díky podobným zakázkám, tak by to tím být mohlo.

Bergman

Takhle byla první, tak asi ne

Happy

No… Takže tunely v rovině a vydlabané kopce…. A 4 mega za něco, co zvládne vygenerovat i AI. Pak chybí peníze na údržbu.

Emi

Cože? Krajinářská studie? To je jako dobré pro co? Pro ty, co nemají představivost? Nebo se na základě toho vysadí nová lipová alej? Nebo se na VRT kvůli tomu postaví oblouky o poloměru 75 metrů, aby trať mohla kopírovat terén a lépe zapadla do krajiny? To jsou zase vyhozené peníze.

Neústečan

Je to legitimní způsob, jak zpomalit a zkomplikovat přípravu liniové stavby, která vám vadí. Postup je jednoduchý: 1. požadovat krajinářskou studii a argumentovat, že vám jde o obyvatele a prostředí 2. během zpracovávání studie prohlašovat, že je připravována špatně, požadovat co nejkomplikovanější a nejdražší úpravy a snažit se navýšit rozsah studie i o místa vzdálená desítky km od trati 3. Zaplatit si krajinářky, které jsou ochotné sprostě urážet práci kolegů, aby byl vyvolán dojem, že odborná veřejnost studii odmítá 4. Na sociální sítě a do médií vypustit zprávu, že studie je celá špatně a že s ní občané a odborná… Číst vice »

Karel Mio

Máte důkazy, že je paní Boušková zaplacená? Nebo jen blbě tlacháte a urážíte?

Petr Brožek

Lépe bych činnost pana Klečky z Koridor D8 nepopsal 🙂

JanM

Tam patří tunel. Tohle je ukázkový případ kde ho použít.

N.N.

Dálnice ten kopec obešla. Co tak jít vedle dálnice a využít max. spádu?

Hnízdo

Špatná úvaha, v okolí nejsou Líbeznice:)))!

N.N.

V okolí není žádná zástavba.
Pro formu si zkuste si zjistit hloubu u toho Líbeznického, není to zrovna málo.

Hnízdo

Obce Straškov a Vražkov od sebe dělí 550m, navíc už jim tam vede dálnice D8 + celé území je v ochranném pásmu NKP ŘÍP…

Náhodný Kolemjdoucí

Takže proříznout kopec a pak zářez zasypat? Aby to nebylo moc levné?

Jmeno

A nevyjde levněji ten materiál nasypat zpět, než ho vozit až kdo ví kam?

Pat

No, někam ho odvézt musí, jinak tam ten tunel neudělají. Takže když už někde je, proč ho vozit zpět.

N.N.

Dočasnou deponii můžete udělat hned vedle s tím, že po dokončení stavby vrátíte pozemek majiteli k užívání.

Neústečan

Při trasování byl každý občan z vesnic okolo expert na trasování vysokorychlostních tratí a věděl přesně, kudy by to měli projektanti vést. Nyní je z každého občana vesnic krajinář. Tak to je bylo a bude. Pomyslnou třešničkou na dortu je sprostý příspěvek na linkedinu uražené paní, co nevybíravě pomlouvá práci kolegů.

patology_chef

Kolik je nutný počet zúčastněných krajinářských architektů, aby s výsledkem byli spokojení i nezúčastnění krajinářští architekti?

Hnízdo

Problém u studie SŽ není počet krajinářů, jako jejich zkušenost…Firma Partero řeší návrhy parků a zahrad… Nemá se na tomto UČIT řešit velké měřítko

https://www.partero.cz/

Náhodný Kolemjdoucí

Možná je otázka, co si od toho vlastně správa železnic slibuje.
Jestli jen něco, o čem by mohli diskutovat s obcemi a získávat od nich nějakou zpětnou vazbu, aby pak finální řešení se zapracovanými připomínkami vytvořil někdo úplně jiný už vzešlý ze soutěže, tak to může být celkem dostačující.

Hnízdo

Ví SŽ, co si od toho slibuje?

none

Možná nic, jen má ráda studie.

Pavel

Partero je špička. Umí jak malé, tak i velké věci. Ta zkušenost byla donedávna problém, protože veřejné stavby dělali patlalové, protože měli ty zkušenosti.

Dou

Partero spicka? Troufam si tvrdit ze v oboru jsou mnohem zkušenější, na zahrádky mozna…

Jarda

Dezoláti vylezte!

Miloslav

SŽ, to je ta organizace, co architektonicky povedený Výtoňský most chce nahradit novým dle malůvky, co vyplodil Franta s maturitou po prohýřené noci v solidworksu? A co chystá v bubnech betobový kryt álá černobyl? A co u Lipníku opravuje 6km koleje 6 let? Tak to jo ti to vůbec nezprasí. Již nyní můžeme vidět pokrok v tom, že tyto nové obrázky jsou absolotně bez zábradlí.

Karel

Architektonicky povedený most se nahradit musí, protože je starý, opotřebený a nestačí dnešnímu provozu. Návrh nového dělala renomovaná projekční kancelář s licencí.

Modré zábradlí

Kde v tom vidíte ten pokrok? Lidé si nebudou vědět rady s orientací v prostoru a budou zcela ztraceni.

55p

Počkejte, čtvrtý paragraf, na to je přece předpis. Lidi musí chodit tam kde chceme, ikdyž to pro ně bude delší a otravnější!

Petr

Co je na Vytonskem mostě tak atchitektonicky povedeného? Normální konstrukce, kterých byly desítky

Jmeno

Někdo považuje i Škodu 120 za krásného veterána, takže asi tak…

N.N.

V tom případě s ní ale nejezdí v zimě na soli, ale má ji v garáži. To se s mostem provádí dost špatně, shovat ho na zimu…

Petr

no mně na těch „malůvkách“ nejvíc chybí že jsou …okecané, např tam uplně chybí ochranné oplocení okolo trati ( takové jaké se staví okolo dálnic) nebo mi SŽD chce namluvit že vysvětlí vysoké a černé zvěři že nemají vbíhat do kolejiště ? nebo si „odborníci“ z SZD myslí že 100 kg divoké prase do kterého v 250 km/h najede vlak na tom vlaku neudělá škodu ( vzhledem k množství rozvodů a el čidel v podvozku vlaku ? ) osobně jsme byl svědkem co udělá 25 kg srna kterou sejmul v 60 km regio panter, nakonec odjel ale půl hodiny vlak… Číst vice »

Alibaba

Když se podíváte do toho šíleně velkého pdf souboru s odkazem studie, tak tam v řezech oplocení je. Ve vizualizacídh se strácí.

A protože to bude stavět SŽ, tak ti to na rozdíl SŽD ví, že tam bude všude plot…

Tomáš V.

Od kdy se do vizualizací v tomto stupni přípravy přidávají takové prkotiny jako oplocení proti zvěři? Když děláte vizualizaci na stavbu domu, tak tam rovnou řešíte finální typ a barvu stropních světel a dveřního kování? Asi ne, co?

Courek Mourek

A nebyly náhodou ty zkušenosti z posledního úseku Pražského okruhu náhodou prezentovány autory toho krajinářského řešení na konferenci SŽ VRT a krajina?

Bergman

Bazgier asi chyběl, když je schopen se tímto chlubit

Karl vB.

Hlavně, že na obrázcích jsou k vidění „nebesa s červánky“ a vegetační nesmysl ve formě šťavnaté jarní zeleně se zezlátlými podzimními listnatými stromy. Zřejmě tento pseudoimpresionismus měl upoutat pozornost víc, než z kopce udělané dvě půlky.
K úrovni různých architektonických vizualizací se velmi trefně vyjádřil, a do vlastních řad kritikou mířil, popularizátor architektury pan Adam Gebrian v tomto videu, od času: 1:01:30 1:04:00.
https://www.youtube.com/watch?v=iL6dJlNFKHA

Igor

Určitě to je správné video? Mě se totiž otevře nějaké 30 sekundové video v němčině.

MP22

Tak hlavně že má 26 palců nahoru 😆 lidi nečtou články které komentují a hodnotí příspěvky které je nezajímají

mgr.pavel

Tak já dal palec nahoru za první odstavec. Plus za kritiku A.G. do vlastních řad obecně v té je dost trefný.

Konkrétní kritika a chybný odkaz jsou v rámci toho opalcovaného příspěvky spíš podružnost, ne?

vili42

Gebriana občas sleduju, takže asi šlo o tohle video k Hlavnímu nádraží.

https://youtu.be/rRlLC8TPDzM?t=2112

Karl vB.

Omlouvám se, moje chyba, uklikl jsem se vedle.
Správný link je tento:
https://www.youtube.com/watch?v=gbIvN31nBgg

Alibaba

Červánky beru jako snahu o umělecký dojem, což vlastně mají architekti v popisu práce.

MP22

Asi je potřeba po volbách ministra dopravy z Pirátů ať to na ministerstvu a přidružených organizacích jako je SŽ pořádně vymete, nikdo z jiných stran se o to nepokusil, jen to nesmí být Bartoš 🙂

Hnízdo

Rozpůlení kopce – krajinářské řešení z dílny SŽ a jejich „odborníků“

Vrch Vínek teď bude jak chlupatá PRDEL …

Santa Pavel

Ano evidentně jsi to někde viděl. Jako tvoje chlupatá PRDEL.

Karl vB.

Obrázek 3/3 ve spojení s vaším vyjádřením mi připomněl jednu reklamu na nábytkový e-shop.
https://www.youtube.com/watch?v=iL6dJlNFKHA

martin58g

Také by se dalo říci: „Správa železnic si dělá prdel“

Alibaba

Ano, možné řešení by to bylo zahloubit do tunelu (znova zasypat), ale pak by to chtělo zakrýt i dálnici, aby ta defragmentace krajiny měla i smysl.

Jmeno

S takovýmto přístupem není divu, že je spousta obyvatel proti VRT a podobným stavbám. Nelze takovýmto způsobem devastovat naši zemi.

Běžnému člověku navíc VRT nic pozitivního nepřinese, jízdu si bude moci dovolit naximálně jako atrakci.

Nepovim

Pozitivní vliv VRT ve formě zkrácení vzdáleností a propojení regionu do jednoho celku bude stimulovat HDP, což pocítí i běžný člověk.
Je to úplně stejné jako před 150 lety, kdy se stavěla železnice a sedláci, též váhali co z té atrakce budou mít.

Jmeno

Aha, takže zase peníze. Ještě něco tam máte?

mgr.pavel

Zrychlení dopravy.

Vyšší turistický ruch.

Větší kapacita na železnici, pro osobní i nákladní dopravu.

Zatraktivnění ČR pro investory, protože více lidí bude ochotno dojíždět do officu v daném městě.

Mírně pozitivní vliv na ekologii (výraznější zlepšení ekologické železnice).

To jsou přínosy, určitě jsem na nějaké ještě zapomněl. Co tam máte dál za nevýhody, Mr.Kverulant?

xyz

V případě Prahy může být vyšší turistický ruch už i nežádoucí. A mnohá jiná města nejsou VRTkou řešena (mmch. např. spojení Praha – Kutná Hora má na stávající trase zpomalit – ! – vlivem několika nových zastavení).

Kapacita – ironií je, že některé linky/stanice na VRT jsou seškrtávány s odůvodněním nedostatečné kapacity VRT, tzn. na jednu stranu má prý VRT zvýšit kapacitu, ještě před její výstavbou však je uváděna její kapacitní nedostatečnost.

Jmeno

Hlavně se furt řeší Praha, Praha, Praha,… člověk pak musí jet přes Prahu i když chce jet úplně jinam. Svedeme si všechny druhy dopravy do Prahy, a pak se divíme, že kapacitně nestačí ani silnice, ani železnice.

Třeba spojení České Budějovice Brno, tragédie, ale co chtít, když není hotová D3 ani do Prahy, ani do Rakouska.

xyz

Připomínám mé otázky k zamyšlení (asi už jsem to sem někdy psal, ale IMHO se to hodí připomenout):

Jak VRT pocítí běžný člověk z Jeseníku/Žlutic/Bruntálu/Šluknova? 🙂 (záměrně píšu ty odlehlejší/sociálně problematičtější oblasti)

Nebo obecně jakýkoliv člověk, který bude mít nejbližší VRT-stanici X desítek km daleko?

A proč je takové Ústí nad Labem, které je na dosah od železničního koridoru (mj. s jízdou do Prahy za hodinu a pár minut) i dálnice, na tom sociálně mnohem hůře než Liberec, který je na tom železničně hodně špatně, co se spojení s vnitrozemím týče?

mgr.pavel

VRT není všelék (Jesenicku holt nepomůže, tam musíme pomoct jinak) a dopravní infrastruktura není jediný atribut určující ekonomický úspěch daného regionu (Ústí vs. Liberec).

xyz

Dá se argumentovat, že stejně tak se dá „pomoct jinak“ i těm dalším oblastem. Mmch. těch strukturálně postižených oblastí s VRTkou zase tolik nebude (O. K., Ústí a okolí + jestli tedy, tak Most a okolí; jinak z Chomutova/Kadaně to do Prahy bude vlakem cca stejná cestovní doba jako je dnes z Ústí do Prahy a… nic moc). P. S. Další moje oblíbené téma je, jak se prý ta která města stanou „předměstím velkoměst“ a už delší dobu si říkám, proč toto spíše neplatí v případě Břeclavi vůči Brnu, když vlakem se tam dojede za 30 min. (srovnatelné s VRTkou… Číst vice »

Pavel

A kolik těch lidí tam bydlí?

xyz

Dle teze „VRT zabrání ve vylidňování venkova“ (alternativně: „VRT udrží lidi v regionech“, např. str. č. 4 zde https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d) jich tam s VRT bude bydlet více než bez ní.

tarten

Položil jste rovnítko mezi dvě rozdílné věci. Vylidňování regionů je něco, co VRT může opravdu účinně zastavit. Skutečně není nutné, aby hlavní město a jeho nejbližší okolí obsadila třetina obyvatel republiky. Vylidňování venkova je přirozený jev navazující na to, že středověk i raný novověk už skončil. Zemědělstvím se už nezabývá přes 90% obyvatelstva, ale jen asi 8%. Dalších pracovních příležitostí na venkově už nejsou zrovna přehršle, tak je přirozené se stěhovat z vesnic do menších nebo i větších měst – pokud možno v rámci regionu (kraje). Vylidňování venkova je nezadržitelné a nikdo s tím nic neudělá. Ani VRT to neslibuje,… Číst vice »

xyz

Hlavně jsem předřečníkovi neodpověděl na jeho „otázku“:

okres Bruntál 88 tis. obyvatel (O. K., včetně Osoblažska atd., které mmch. je těžce zasažené sociálně-ekonomickými jevy)
okres Jeseník 36 tis. obyvatel

VRT nijak těmto regionům nepomůže (kdyby součástí byla aspoň modernizace Olomouc – Bruntál vč. přeložek + vedení vlaku Brno – po VRT Olomouc – dále po té zmodernizované trati Bruntál, ale ani to ne; ba ani 1h takt nemá mezi Olomoucí a Bruntálem být!)

xyz

Mmch. reálně s tím venkovem stejně platí, že v některých obcích počet obyvatel stoupá, přestože samozřejmě lidé v těch obcích nepracují.

Namátkou kartogram se srovnáním 2011 vs. 2021 https://csu.gov.cz/docs/107508/9aaf123b-39ca-9d25-85ca-da438e09d06e/avsldb22k36.png?version=1.0

A jde o skutečný kartogram, tzn. měří změnu v relativním vyjádření a ne jak „kartogram“ ve VRTkových prezentacích, kde je uvedena změna v absolutním vyjádření (= kdyby už, měl být použit kartodiagram) a podle toho byla „nejhorší barva“ pro Ostravu, jejíž počet obyvatel se ve sledovaném období snížil nejvíc, ovšem jen ve vyjádření absolutním, ne však relativním.

Kodas

Vy zrejme nechapete jak to funguje ze?Vite ze je vic dopravcu a vic trid a ze jsou i nizkonakladovky?Vite ze v ramci Francie TGV zastavi na 180 mistech a to ma Francie nad 100tis.obyvatel 40mest.Vite o tom ze to stavi i v polich 40km od velke aglomerace nebo v obcich a vesnicich ktere maji 1tis.obyvatel az 30tis.obyvatel?Rychlovlak bude moci jet treba ze Vsetina do Teplic a zadne z techto mest nema a nebude met rychlotrat.Nebo treba ze Znojma do Karlovych Varu a taky zadne z techto mest nebude met rychlotrat.Kyzene efektivity VRT se prave dosahne propojenim a sparovanim dvou siti… Číst vice »

xyz

Když už je o tom řeč – na které francouzské VRT jezdí 6 – 7 párů vlaků za hodinu, jak tomu údajně bude mezi Prahou a Brnem? 🙂

Klabavátor

Taky přístup. Když už zemi neumíme zmodernizovat, tak jí rovnou vyhlásit jako skanzen.
Akorát že já bych si to představoval trochu vyváženější, tj. neodmítat nové věci a zároveň pro ty vysloužilé najít novou funkci (třeba i muzejní).

Frantisek X

No, já bych u těch nových hlavně ocenil zlepšení vůči současnosti (třeba přesun části stávajících přeprav na koleje, pokud musejí být) a u starých pokud možno zachování funkce (včetně možných zlepšení), pokud to jen trochu jde. Ne jen funkci pro funkci.

Air Traveller

proti VRT jsou jen hlupaci. a ti budou proti bez ohledu na to, jestli VRT povede horem nebo dolem.

Jmeno

Nejjednodušší je označit všechny s rozdílným názorem za hlupáky…

xyz

Zejména když někteří nejsou proti VRT, ale mají výhrady vůči konkrétním dílčím věcem (např. rychlost 320 km/h, na kterou mají být konstruovány jednotky např. pro linku Praha – Luhačovice, ne však pro linku Praha – H. Brod – Brno, přitom druhá jmenovaná pojede po VRT snad i o něco větší % trasy než první jmenovaná).

tarten

R34 Praha – H. Brod – Brno je typický případ rychlíku pro úsekovou frekvenci, který se VRT pomůže jen na začátku a konci trasy, aby se jednak zatraktivnil rychlostí, jednak vyhnul příměstskému provozu. „Druhá polovina“ tohoto rychlíku je R37, který vymetá menší města zas po té oblasti, kde R34 jel kus po VRT. Srovnávat to s expresy opravdu nemá smysl.

xyz

A cca Kojetín – Staré Město u UH – Luhačovice (ovšem s nutností mít soupravu na 320 km/h, protože mezi Prahou a Brnem to pojede bezzastávkově) je v tomto kontextu co?

xyz
tarten

Vlak co pojede po VRT a na konci bude vymetat města – jako ve Francii.

xyz

Jaký je rozdíl ve „vymetání na konci“ oproti „vymetání uprostřed“, krom toho, že na t-341 bude nižší traťová rychlost než kdekoliv mezi H. Brodem a V. Bíteší?

Frantík

Proč vlastně jsou zmíněny Luhačovice?

xyz

Protože trať Újezdec – Luhačovice bude asi jedna z nejpomalejších tratí vůbec, po které pojede VR-jednotka na 300+ km/h (na spoji do Prahy, který mezi Brnem a Prahou pojede zcela bezzastávkově, nezastaví ani u Nehvizd).