Průlom: Libeňský přesmyk má pravomocné územní rozhodnutí. Desítky odvolatelů neuspěly

Přípravy této stavby se táhnou téměř dvacet let.
Příprava Libeňského přesmyku, který má odstranit zásadní úzké hrdlo na české železnici a pomoci především nákladní dopravě, se po dlouhé době pohnula vpřed. Stavba oficiálně nazvaná „Modernizace traťového úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice, I. stavba“ získala pravomocné územní rozhodnutí.
Územní rozhodnutí vydal pražský magistrát v prosinci 2023. Vzápětí ale sklidil 44 odvolání, kterými se muselo zabývat ministerstvo dopravy. Řešilo například soulad záměru s územním plánem, ovlivnění krajinného rázu přírodního parku Smetanka, hluk nebo výjimky z ochrany chráněných druhů, mezi kterými se objevil i bobr.
Boj o Libeňský přesmyk: Co vadí místním na řešení největšího úzkého hrdla české železnice
Aktuálně ministerstvo územní rozhodnutí s některými změnami potvrdilo. Správa železnic tak může pokračovat v přípravě, nyní vyhodnocuje nabídky v tendru na projektovou dokumentaci a architektonickou podobu nového mostu. Ten překlene koridor Praha – Kolín.
Stavba má vyřešit nedostatečnou kapacitu především pro nákladní dopravu. Toho se docílí vybudováním nové dvoukolejné trati, zapojené do stanice Praha-Libeň, a to včetně zmíněného mostu. Díky němu se staniční koleje překonají nadjezdem a dojde tak k odstranění úrovňových kolizních jízd.
Přípravy této stavby se táhnou téměř dvacet let. Aktuálně Správa železnic klade výstavbu do let 2027 až 2030. Proti rozhodnutí ministerstva už se nelze odvolat, nespokojení odvolatelé mají nicméně možnost obrátit se na správní soud.