Průlom: Libeňský přesmyk má pravomocné územní rozhodnutí. Desítky odvolatelů neuspěly
Libeňský přesmyk, vizualizace. Pramen: SŽ

Přípravy této stavby se táhnou téměř dvacet let.
Přípravy této stavby se táhnou téměř dvacet let.
Jedna z mála porevolučních železničních staveb, která skutečně železnici pomohla, bylo „Nové spojení“, tohle bude druhá. I když tohle není cyklostezka do Slavkova, tady se SŽ nepřetrhne, aby to co nejrychleji postavila, tak já uvěřím, že to skutečně bude, až se toho dožiju.
Cože ty nákladní vlaky vozí do centra Prahy?
A kdyz se podivate na mapu site, tak kudy jinudy?
Vlaky vám strašně vadí a kamiony ne? Volte ODS, ještě jedno jejich volební období a možná se dočkáte konce nákladů na železnici a budete moct kolem Prahy mezi kolonami kamionů pořádat opulentní oslavy vítězství.
Já myslel, že ještě jedno volební období, a dočkáme se konce ODS 🙂
ODS přežilo Klausovo aféry, Topolánkovo afěry, i ty Nečasovo, přežije i Fialovo. Český volič je nekonečně „tolerantní“ (radši bych řekl jiné slovo na B).
Nemyslím si, že by dneska voliče ODS ovlivňovaly tyhle aféry. ODS má podobné tvrdé jádro voličů, jako ANO nebo KSČM, ty jen tak něco nerozhází. Problém ODS je, že zamrzla v 90. letech. Takže jí stejně jako KSČM vymírají voliči.
Odkdy jsou prosím pěkně Vysočany a Hrdlořezy centrem Prahy?
Mám to tam rád, za poslední roky to v okolí hodně prokouklo. Ale jedním dechem dodávám, že jsem rád, že se to konečně pohnulo a snad se to co nejdřív postaví. Většina protestujících jsou novousedlíci, kteří si v místě koupili nemovitosti už s tím, že se to tam má stavět…
Myslím, že protestujícím spíše vadí fakt, že tento megalomanský projekt za miliardy, který zdevastuje přírodní park, vůbec nic neřeší. Vlaky se o kousek dál sejdou před jednokolejným tunelem:-)
Takže další stavba na rok 2028, to jsem fakt zvědavý, kdo ty všechny stavby bude provádět a hlavně kde se vezmou na všechny peníze.
Doufám, že tahle stavba bude jedna z těch, která se zahájí.
Špatně se na to díváte. Zo nesmíte brát jako absolutní údaj (2028) ale jako relativní údaj (teď + 3 roky). To pak veškerá činnost SŽ dává smysl – včetně nekonečného dělání studií na jeden problém pořád kolem dokola, protože když všechny stavby existují donekonečna v budoucnosti, tak jsou studie jediné, co vlastně můžete delat.
Radujte se a tri dny plesejte
Stejně to moc nepomůže a bude se to ucpávat.
Mám tady něco jiného. Vyzývám všechny kompetentní, aby při projektování a stavbě VRT v oblasti Nová Ves a Ledčice nebrali vůbec žádné ohledy na požadavky na hlučnost. Když nevadí letiště a provoz pilotní školy, neustálé kroužení letadel, která pamatují ještě Blériota, tak nemůže vadit občasný hluk z VRT.
A bude ta vaše výzva přijatelná i pro současného pana presidenta?
A proč sis pro tyhle senilní výkřiky vybral zrovna tento článek? Ztráta soudnosti?
Tak je vyzývej napřímo a nepiš komentář pod článek, který s tím vůbec nesouvisí.
A porušovali zákon? Trochu se občas zamyslete
Proti takovýmto stavbam nelze tolerovat odvolaní. Posravit a hotovo!
A kdybyste tam měl dům vy, měl byste stejný názor?
Třeba já bych měl – ta stavba je třeba, a překonává už tak rušný koridor, čili další hlukové zatížení spíš nebude než bude. A po čase do té krajiny taktéž zapadne, viz vizualizace…
Ano měl, dum i pozemek se da vykompenzovat a lze bydlet jinde, ten přesmyk jinde být nemůže 🙂
Tak nákladní vlaky snad nemusí jezdit centrem Prahy, ne?
Kudy podle vás mají jezdit?
Jenže kompenzace je hausnumero cca odhad. Ne stejný dům jinde.
Dům před rekonstrukcí má nízkou odhadní cenu, ale žádný developer ho nepostaví za odhad.
Kompenzace je věcí dohody. Může být třeba taková, že stavebník na své náklady postaví/zařídí dům dohodnutých parametrů.
Pročež bych nechal zbourat Malou Stranu a přesunul tam seřaďovací nádraží z Nymburku.
A nevadilo by, že Malá Strana není z větší části na rovině? Vagónky tam budou ujíždět po spádu. 🙂
Vidíte…A přitom před 1850 se uvažovalo, že místo Negrelliho viaduktu bude Drážďanská dráha končit někde u dnešní Strakovky, skoro na Malé Straně.
Nevadilo. Klidně by to mohlo být i na podlaží
Je to správní rozhodnutí jako každé jiné a proti takovému musí být vždy přípustný opravný prostředek. Může se vám to nelíbit, ale to je tak všechno.
Samozřejmě…, proč třeba brát v potaz, že se jedná o naprosto nekoncepční projekt, který vychází z předpotopní studie. Postavit a hotovo…
Dobrá zpráva, je potřeba to ve veřejném zájmu co nejdříve postavit….
Železniční nákladní doprava žádný veřejný zájem není. To je úplně normální byznys, jehož lobisté se zaštiťují Zelenem a valivým odporem.
Velký přínos a nutné je to i pro osobní dopravu a rozvoj ekologické městké želenice /S-bahn/ v Praze. Rychlé a časté spojení ze Zahradního Města a Hostivaře do Libně a Holešovic bych velice ocenil a často využil, kdy by to v daném směru bylo bezkonkurenční vůči IAD i autobusům MHD. Dále doufám a věřím, že se v budoucnu dočkáme i nových stanic Malešice (u metra A), Karlína nebo U Kříže v Libni..
Přesunout náklad na železnici a ulevit tak přetíženým komunikacím od kamionů a jejich splodin není veřejný zájem?
takže 2040 stříhání pásky…..
bude mostní pole přes koridor ready na 4. kolej? z vizualizací to moc nevypadá..
Ano, bude ready na 4. kolej…
uff, díky
Však on nám ještě někdo ukáže, jak se má správně odvolávat a zastavovat stavba 🙂
Odvolat se už nelze. Jedině soudní žaloba.
Však SŽ si zase něco vymyslí, proč to nejde.
odvolavat se sice něze vuci tomuto, ale tech kroku, proti kterym se bude mozne odvolavat, par jeste bude.
A kdo věří, že Sprzel začne 2028 stavět?
A za pár desítek let budou zas jiné náplavy bojovat za nebourání téhle unikátní architektonicko-technické památky, která definuje panorama Vysočan.
Spolek za starou Prahu jsou náplavy?
Nebourač Scheinherr je NÁPLAVA, nevzdělaná NǍPLAVA 🙂
Nevím, jestli zrovna on je hlavním hybatelem toho nebouracího cirkusu…
Pochlub se odkud jsi ty a jake mas vzdelani, Štětináči…
Ono je to jedno, prostě spolek škůdců, jež je třeba umlčet
Ticho, vladneme?
To asi není dobrý nápad, ale musí být cesta jak vyvážit dopravní, urbanistické a památkářské aspekty věci.
Ne, pouze hlupaci.
A co jsi ty?
Někdy mám dojem že jo. Proč milujou nemlich tu sto let starou podobu? To se jejich rodina přistěhovala až tak pozdě? Bojovat o 100 let starý kovový ale jinak bezcenný most, červenobílé klandry, kostky dláždění…?
Počítá se u toho přesmyku s nějakými protihlukovými zábranami? Na vizualizacích není nic vidět. Na tom vyvýšeném místě by se to bez nich dost neslo.
Nevím jak aktuální je vizualizace, ale územní rozhodnutí je právě ta věc, která říká, že stavba splňuje hlukové limity a lze ji zde dle projektu umístit.
Tak tady budem moct sledovat, jak by to probíhalo se severním obchvatem Prahy, když by stát chtěl prosadit zahloubenou variantu. Mělo to tam stát už dávno, ale očividně to zas až tak moc potřeba není, když SŽ násilím prosazuje variantu, proti které logicky bude odpor.
A která je zde „průchozí“ varianta přesmyku? A hm, o kolik let by bylo její projektování, shánění peněz a stavba rychlejší (jakože naznačujete že by to „už dávno mohlo být“ což se mi velmi nezdá, nějaká trochu větší stavba že by u nás šla „se vším všudy“ postavit řekněme za deset let?). Jinak nevěřím že by nějaká varianta na území Prahy byla bez námitek, snad možná jen menší počet.
Jediná průchozí možnost je přesmyk. Podsmyk by byl sklonově náročný a pro nákladní dopravu nevhodný.
Žádná taková varianta neexistuje. Podsmyk asi těžko. Jediná varianta by teoreticky byla snížení nivelety současné tratě třeba o tři metry, čímž by ten přesmyk mohl být taky o tři metry níž a schoval by se do korun stromů. Zároveň by se tak sfouklo i rozšíření tratě 011 o čtvrtou kolej. SŽ na to ale půjde chytře – nejdřív bude roky lámat místní s přesmykem aby si to stejné hned vzápětí střihla se čtvrtou kolejí.
Neexistuje jiná použitelná možnost.
Teoreticky snad ještě “podsmyk” hlavní tratě…
Ani teoreticky
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/50156832/01506+-+vy%C5%99%C3%ADzen%C3%AD.pdf/70716226-47e0-4522-937c-ffc54d673af4
To bohužel neznamená, že nějaký anonym nemůže lhát o tom, že existuje.
Zahájení 2027-2030? Evidentně s tím moc nekvaltují. U D0 to jsou jinačí tlaky na zahájení stavby.
Však magický termín pro všechno možné je 28, tohle je ještě před tím 😉
Zahájení 2027 je optimistický předpoklad. Jestli se nepletu, tak ještě není ani požádáno o stavební povolení.
D0 má slabých 30 let skluz
No a? V současném provedení D0 stejně ničemu nepomůže. Museli by stavět min osmipruh. Libeňský přesmyk bude mít mnohem větší přínos pro dopravu.
prinos (a to zasadni) budou mit obe dve stavby.
to ma, ale pokud se na to podivame pohledem poslednich 5-10 let, tak se slape docela dost.
Genau. Vypadá to, že padl Suchdol, čekám, kdy padne Jílové. Jiné záseky na dálniční síti mě nenapadají…
Tak tohle skončí stejnak až u Nejvyššího správního soudu. Nicméně, dobrá zpráva.
Až se kopne, tak mě vzbuďte.
Aby spíš nemuseli kopat, aby tě vzbudili 🙂
Co je na kopání tak důležitého? Zásadní je přeci stříhání pásky a zahájení provozu.. do té doby je dopravní situace pořád stejná.
Samotná stavba je už ta nejrychlejší část procesu.
Nerozumím tomu proč stavby jako libeňský přesmyk (nebo třeba vedení VVN) nejsou stavěné v nějakém režimu „kritická infrastruktura“, kdy by odvolání a napadání nebylo možné, resp. všechny námitky by byly už předem automaticky považovány za zamítnuté.
To tady už 41 let bylo. A nechtěl bych to zpátky.
V Polsku tak staví, námitky se vypořádávají během probíhající stavby.
Jo jo, s odpůrci čehokoli se těch 41 uměli taky vypořádat… Tak se můžete odstěhovat třeba na Kubu, do KLDR, Ruska,… perfektní infrastruktura, kam se podíváš, hotový to ráj pro život…
Možná by stačilo, kdyby stát nevypořádaval připomínky 2 roky a kdyby se nešlo odvolat snad čtyřikrát v každém stupni přípravy.
Ono by pomohlo kdyby úředníci (ať už připravující stavbu u sž nebo povolující na příslušných úřadech) byli slušně zaplacení, aby tam mohli pracovat třeba i kvalitní zaměstnanci. To ale za 35k hrubého v Praze moc reálné není
Méně úředníků, dobře placených s kvalitním kariérním řádem, a kvalitní SW a HW pro práci. Aby bylo možno pl IT zákonné lhůty a procesy zpracovávat kvalitně.
Tak počty úředníků se snaží (více či méně úspěšně) snižovat vlády už nějakou dobu, zároveň ale nepřišlo to přidání. Ono přidat dvojnásobek do tabulek by asi byla politická sebevražda, ačkoliv by ve výsledku platy odpovídaly pořád podprůměru vysokoškolských pozic v Praze. SW a HW povětšinou není problém, jen je blbý, že to vybírají a rozhodují o tom lidi, kteří tomu nerozumí, což mě vede zase k problému číslo 1 – máme nekvalitní úředníky, protože tam nikdo schopný za ty prachy nejde
Nevede to reálně k tomu, že stát hodně služeb outsourcuje k soukromým firmám, kde lidé pracují za v oboru běžné peníze, což je ve výsledku sice ještě dražší (protože firma musí generovat zisk), ale schová se to lépe než plat státního úředníka, po kterém voličská veřejnost puzená populisty závistivě pokukuje?
Přesně tak. Dřív to byly IT zakázky, ale dnes už je toho mnohem více. Nedávno třeba informace, že ministerstvo spravedlnosti záda zakázku u tří advokátních kanceláří. To je fakt ostuda.
Ve výsledku je to nejen dražší, ale státní aparát přichází i o zkušenosti, vlastní řešení a spadne k tomu, že je závislý na jedné společnosti, která jediná ví, jak na to (ke to třeba její systém), takže si tam hodí astronomickou cenu. Ale hlavně, že úředníci nedostanou přidáno ani na dorovnání inflace.
Jeden z největších problémů je, že ty úředníky v Praze nemůžete zaplatit výrazně lépe než třeba v Bruntále nebo Bělé nad Radbuzou. Bohužel soukromé firmy tohle umí a nikdo nechápe, že stát již dlouho neurčuje mzdovou hladinu v jednotlivých lokalitách.
Ne úplně. Třeba na Českou poštu jsou dlouhodobě tlaky aby odměňovala pracovníky ve všech regionech nominálně stejně, jinak porušuje pravidlo „za stejnou práci stejnou mzdu“: Viz: https://rovnamzda.cz/
No a všichni vidíme, jaká je to krávovina. Výsledek je takový, že se v Praze doručuje už jen jednou týdně.
A jako si myslíte že třeba v Brně se doručuje líp?? Naopak, zrušili tu nádražní poštu, takže už tu ani jedna pošta v celém městě nemá provoz o víkendu (jo, jedna na Šumavské má v sobotu dopoledne) a „přes noc“ což by mohlo být aspoň 05-22 ani to nemáme…
Pošta je prostě na odpis.
Co je to ta pošta a k čemu je to dobré?
Krávovina? Takže když třeba bydlím ve vlastním domě, nebo nemám děti, mám mít automaticky nižší mzdu, za stejnou práci, protože mám nižší životní náklady?
Ty nižší životní náklady se neberou individuálně, ale průměrně v daném regionu.
Ale na životní náklady můžete úplně zapomenout. Podstatné je to, že zaměstnavatelé i zaměstnanci se pohybují na pracovním trhu. Kde funguje klasická poptávka a nabídka. Takže v Praze na stejnou právi stejně kvalitního zaměstnance neseženete za stejnou mzdu, jako v Karlových Varech. Protože mu prostě jiná firma nabídne víc.
Absolutní částkou ne. Ale může být třeba stejný služební byt ve městě pracoviště, pro úředníka v Praze i Bruntále. (A když ho nepotřebuje, může mít povoleno třeba pronajímání)
Na druhou stranu, při současném stavu ekonomiky by razantní růst platů ve státní správě nejspíš znamenal, že na ty stavby samotné už nebudou peníze… K solidně placeným úředníkům vede jen jedna nedluhová cesta: odbourat zbytečné agendy a byrokracii a zredukovat počty úředníků na to, co je skutečně nezbytné. Pak na ty zbylé pozice bude mnohem víc prostředků a můžou je dělat skuteční odborníci. Ale to je politicky zcela neprůchozí, protože těch kdo špičkovými odborníky nejsou bude vždycky řádově víc.
Tahle cesta právě k dobře fungujícímu státu nevede. Jak se ukázalo za posledních třicet let, kdy se tahle slepá ulička pořád dokola beznadějně zkouší.
Vede k tomu přesně opačná cesta. Je potřeba nejprve do veřejné správy nabrat schopné lidi (které ovšem musíte zaplatit), a ti pak teprve dokážou věci zefektivnit; rozpoznat, co je zbytné; ušetřit. Platí to tak úplně všude, veřejná správa není výjimkou. Vždycky musíte nejprve investovat a teprve pak přijdou plody investice. Opačně, tedy nejdříve očekávat plody a slibovat, že pak budete investovat, to nikdy nikde nefungovalo.
Jenze to by absolventi VŠŽ vyšlí v sedme tride ZS nesmeli tak nahlas jecet.
Presne tak. Projednat nutno ale efektivne
Nerozumím tomu, proč obecně udržujeme současné složité stavební řízení s nekonečnými možnostmi odvolávání. Ať už se jedná o železnici nebo o obyčejné činžáky. Ve většině zemí, včetně těch velmi bohatých, nemají až tak byzantské stavební právo. Jedno řízení, jedna možnost odvolání, zákonem stanovená lhůta, po které musí být pravomocně rozhodnuto. Do toho by patřila i povinnost soudu vyřizovat odvolání v určitém termínu, ne, že dají jednání na příští rok.
Neměla by se zrovna kritická infrastruktura stavět pořádně? Chyba není v těch, kteří upozorňují, že je něco špatně. Chyba je v tom, že se to na začátku navrhne špatně. Když pak ostatní vidí, jak často stát něco udělá špatně a odvolání uspějí, odvolávají se i ti, kteří odvoláním jen škodí.
Já nerozumím tomu, proč nechceme, aby stát dělal věci pořádně. Takže je dělá ledabyle, všechno trvá dlouho, je to drahé – a k tomu, aby se něco udělalo pořádně, musí stát aspoň občas dokopat různé spolky nebo obce.
a co je na presmyku ledabyleho?
jake reseni presmyku by eliminovalo nespokojenost mistnich nimbystu ?
sorey, opet jste mimo.
Musíte reagovat na komentář, i když jste nedočetl ani první odstavec? A ledabylý není přesmyk, ale příprava, odůvodnění…
ano, na blabol reagovat budu.
cetl jsem ho. a pro se ptam, jskbyste si ho predstavoval, aby nimbyste nenymbovali?
Pokud jste komentář četl, tak jste ho vůbec nepochopil.
Můj komentář není o jednom konkrétním přesmyku. Je především o celkovém přístupu. Jak bych si to představoval? Zaplatit kvalitní veřejnou správu, která bude připravovat ta nejlepší možná řešení, takže nikdo nebude mít rozumný důvod proti tomu protestovat. A když už někdo bude protestovat, budou už v tom navrženém řešení argumenty, které ho dokážou obhájit. Takže odvolací orgán nebo soud se ve svém rozhodnutí pouze odkáže na již existující argumenty a nebude muset dělat práci, kterou měl udělat už ten první stupeň.
vy ud trolite umyslne a nebo jste mimo realitu.
vy oprsvdu verite, ze (treba) u presmyku existuje takove reseni, ktere by vyhovovalo vsem?
prozradim vam smutnou pravdu – neexistuje. zadna sprava nimbysty neeliminuje. s kdyz o tom budete snit.
Prozradím vám základní princip demokracie. Je to hledání takového řešení, které bude z hlediska celé společnosti nejlepší. Neznamená to takové řešení, které je nejlepší pro každého jednotlivce. To nejde, jak jste i vy pochopil. Ale je to takové řešení, kde kdyby si jeden polepšil, někdo jiný by si výrazně více pohoršil. Taková řešení existují, a taková řešení má veřejná správa hledat. A má je hledat rovnou, ne až když se někdo odvolá. NIMBY pak sice zůstane, ale v daleko menší míře a daleko snáz se s nimi vypořádá. Ono je totiž těžké vystupovat proti všem, kteří se odvolávají, když mnozí… Číst vice »
takze naivni fantasta.
ty vysvetluje leccos.
Ano, já jsem demokrat, a nestydím se za to. A vždycky budu bojovat proti státu, který chcete vy – s koncentrací moci, který nerozhoduje ve prospěch všech lidí, ale ve prospěch jen několika málo, kteří jsou zrovna u moci. Naivní jste především vy, když si myslíte, že zrovna vy byste byl mezi těmi vyvolenými, kteří by měli z nedemokratického rozhodování prospěch.
vy uz normalne lzete, az se vam od ust prasi.
tohle neni o demokracii (krom toho, z mych prispevku musi byt dlouhodobe jasne, jak liberalni postoje zastavam).
pouze se vam snazim vysvetlit, ze nic, jako ve “prospech vsech” nebo “idealni reseni” (proti kteremu nepujdou nimbyste) neexistuje, a ve skupine, kde jsou vic, jak 3 osoby, existovat ani nemuze.
a take ze vase sneni o tom, jak jakousi kvalitni pripravou docilite toho, ze reseni bude “super pro vsechny” jsou jen sny.
mimochodem, naposled “raj pro vsechny” slibovali komunisti.
Prospěch všech a ideální řešení samozřejmě existuje.
Nebo snad chcete tvrdit, že je jedno, jestli v Libni ten přesmyk bude nebo nebude? Není, že? No a když umíte jednotlivá řešení porovnat podle toho, které je lepší a které horší, umíte z nich vybrat i to nejlepší.
Já jsem o žádném ráji pro všechny nepsal. Už jednou jsem vám vysvětloval, že řešení nejlepší pro celou společnost neznamená, že to bude nejlepší řešení pro každého jednotlivce. Pokud tenhle rozdíl nechápete, je zbytečné, abyste tu cokoli psal.
a kdo tedy urcuje, co je to idealni reseni? jirsak? kdo urcuje, co je nejlepsi pro spolecnost? opet jirsak?
jinak samozrejme nesmysly. idealni reseni neexistuje. a reseni “nejlepsi pro spolecnost” take neexistuje.
Neurčuje to nikdo, plyne to z definice. To je jako kdybyste se ptal, kdo určuje, kolik je 2+2.
Snahou demokratické společnosti je, aby se tomu ideálnímu řešení co nejvíc přiblížila. Proto si společnost platí aparát veřejných služeb, aby. Teda vzdělaná společnost. Hloupá společnost na tom „šetří“, nechá si navrhnout horší (a často dražší) řešení a pak na to nadává.
Nejlepší řešení pro společnost existuje, nebo se tomu alespoň dá přiblížit. Když se chce. Že vy to nechápete neznamená, že to neexistuje.
mimochodem, prohlaseni, ze jste demokrat a budete bojovat proti moci statu, povazuji vzhledek k vasim urputnym snaham o prosazeni diktatu mensiny, spise za ironii.
Air Traveller: Já nikde žádný diktát menšiny neprosazuju. To jste zase jen něco nepochopil.
navrat do sociku? to snad nemyslite vazne.
Já bych se šel třeba podíval do Polska. Lidi tam jsou jako u nás, beton jako u nás, stroje jako u nás….. Co by tam tak asi mohli mít jinak… Hmmmm
Zákony o umísťování staveb (územní řízení) a následné vyvlastnění pozemků.
Tam se s nikým neserou Co se týče pozemků tak se to rychle vyvlastní.
Problém není v tom samotném faktu, že mohou lidé v nějakém stupni podávat připomínky. Ty mohou být klidně relevantní. Spíš je problém, že se s nimi neumíme jako stát dostatečně rychle vypořádat nebo že je příliš mnoho rozhodovacích stupňů.
Tak pokud to dají nespokojenci k soudu, tak ten to, doufám, konečně smázne a bude se moci po vydání stavebního povolení stavět.
A když to soud nesmázne? Uspořádáte trestní výpravu do přilehlé čtvrti a bude se lynčovat?