Strop se zbourá, vládní salonky obnoví. Začala poslední fáze oprav Fantovy budovy hlavního nádraží

Vizualizace ukazují novou podobu jižního křídla pražského hlavního nádraží.
Jdeme do finále. Tak odstartoval ředitel Správy železnic Jiří Svoboda kompletní rekonstrukci dalších vnitřních prostor Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Obnovou nyní projdou interiéry prakticky v celém jižním křídle secesního objektu a vyšší patra v jeho severní a střední části.
Práce potrvají do léta 2029 a stejně jako v předchozích etapách budou probíhat v úzké spolupráci s památkáři a restaurátory. Celkové náklady dosahují 666 milionů korun.
Rekonstrukci historické budovy navržené architektem Josefem Fantou na začátku minulého století provádí Správa železnic postupně od roku 2019. Nejprve přišla na řadu její střecha a fasáda, v letech 2021 až 2023 navázala obnova kulturních sálů v severní části. Ty se nyní velmi často využívají pro pořádání kulturních a společenských akcí.
Obnovou projdou stávající kanceláře, přibudou nové komerční prostory. Nejcitlivější částí právě začínající rekonstrukce budou práce na Císařském a později Vládním salonku, který se nachází v jižní věži u prvního nástupiště.
Zásadní změnou projde příjezdová hala v jižní části budovy. Stavbaři zde odstraní nepůvodní strop z poloviny minulého století, a to i s použitím horolezecké techniky. Nad příjezdovou halou tak opět vznikne vysoký prostor se secesně zdobeným stropem.
V jižním podchodu projdou rekonstrukcí veřejné toalety a díky novému výtahu vznikne propojení jižního podchodu s Fantovou budovou.
Stavba je rozdělena na tři fáze, během kterých bude docházet ke stěhování jednotlivých pracovišť. Jediným omezením pro cestující bude uzavření původní příjezdové haly během bouracích prací.
Zhotoviteli stavby jsou firmy Avers a Geosan. Celkové náklady dosahují 666 562 662 korun, financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Dostaneme sem komerci
Ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl popsal, že u současných vládních salonků, které dosud využívaly České dráhy, vznikne i prostor pro catering. Salonky se budou komerčně pronajímat, vedle nich vznikne i další komerční jednotka přístupná z nástupiště.
„V září vypíšeme další etapu na revitalizaci venkovních prostor,“ popsal Hofhanzl.
V příjezdové hale byl původně vstup do podchodu, nyní je z něj jen průhled. V 50. letech v ní vznikl nepůvodní strop, který drží šest masivních sloupů, nad ním je kulturní sál. To vše bude nyní odstraněno.
„Chceme sem přinést komerci. Vzniknou zde sedačky a stolky, později budou i venku před budovou,“ popsal ředitel. Z podchodu povede nový prosklený výtah.
V horním patře vzniknou kanceláře, bude zde sídlit policie i bezpečnost Správy železnic. Drážní úřad se již z původních kanceláří loni vystěhoval.
Příjezdová hala a salonky budou hotovy do dvou let, poté se opravy zaměří na kanceláře v horních patrech.