Zpoždění dva měsíce. Správa železnic přiznala, že oprava trati podél Nisy potrvá déle

Listopadové zprovoznění závisí na tom, zda se podaří během léta vybrat zhotovitele prosté rekonstrukce.
Namísto 30. září se vlaky na vytíženou trať z Liberce do Hrádku nad Nisou vrátí až v průběhu listopadu. Správa železnic poprvé přiznala, že zprovoznění nabere zpoždění. Důvodem jsou problémy s výběrem firmy na prostou rekonstrukci trati a současně neplánované vícepráce na již probíhající zakázce.
Dokončení v listopadu má ale zásadní podmínku. Do konce srpna musí dojít k výběru firmy na prostou rekonstrukci úseku z Chrastavy do Hrádku nad Nisou. První soutěž Správa železnic zrušila, nyní běží druhý pokus.
Zlepšení stavu trati řeší dvě samostatné zakázky. Výrazně větší se týká modernizace stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou, řeší i blízké úseky u stanic. Zakázku již loni získala společnost Skanska, stavba od loňského podzimu běží.
Druhou soutěž na prostou rekonstrukci vypsala Správa železnic až letos v únoru. Vysvětluje to tím, že čekala na schválení centrální komisí, záměr projektu dodala až v lednu. Ztratila tak důležitý čas pro administraci zakázky. V první soutěži se nyní řeší ještě odvolání proti výběru či vyloučení některých účastníků (více jsme psali zde).
„Správa železnic učinila veškeré kroky k vypsání veřejné zakázky s ohledem na možnou koordinaci staveb a zároveň dodržení legislativy,“ hájí se správce infrastruktury.
Požadavek od roku 2022
Stále není ale jasné, proč záměr projektu na prostou rekonstrukci nedorazil na ministerstvo dříve, Liberecký kraj požadavek vznesl již v roce 2022. Zakázka spadá pod oblastní ředitelství v Hradci Králové.
„Ukončení rekonstrukce stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava se očekává během listopadu. Jednak vzhledem ke stavu dvou kamenných mostů v Chrastavě vyžadujícímu jiné technické řešení jejich rekonstrukce, jednak v souvislosti s dodatečným rozšířením stavby o rekonstrukci úseku z Hrádku nad Nisou k hranicím v návaznosti na opravy trati v Polsku,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Zhruba kilometr dlouhý úsek na polské hranice nebyl původně v plánu modernizovat, protože polská strana dlouhodobě požadavky na zlepšení stavu peážní trati do Žitavy ignorovala. Letos nečekaně vypsala soutěž a již se staví. Z Hrádku až k hraničnímu mostu přes Nisu se tak pojede rychlostí 100 km/h, v Polsku bylo dosud maximem 40 km/h.
Díky modernizaci a opravě úseků trati z Liberce do saské Žitavy by od změny jízdního řádu mělo dojít ke zkrácení jízdních dob o zhruba deset minut. To umožní lepší možnost přestupů v Žitavě i na vlaky do Cottbusu a dál do Berlína.