Zpoždění dva měsíce. Správa železnic přiznala, že oprava trati podél Nisy potrvá déle

Modernizace stanice Chrastava. Foto: SkanskaModernizace stanice Chrastava. Foto: Skanska

Listopadové zprovoznění závisí na tom, zda se podaří během léta vybrat zhotovitele prosté rekonstrukce.

Namísto 30. září se vlaky na vytíženou trať z Liberce do Hrádku nad Nisou vrátí až v průběhu listopadu. Správa železnic poprvé přiznala, že zprovoznění nabere zpoždění. Důvodem jsou problémy s výběrem firmy na prostou rekonstrukci trati a současně neplánované vícepráce na již probíhající zakázce.

Dokončení v listopadu má ale zásadní podmínku. Do konce srpna musí dojít k výběru firmy na prostou rekonstrukci úseku z Chrastavy do Hrádku nad Nisou. První soutěž Správa železnic zrušila, nyní běží druhý pokus.

Zlepšení stavu trati řeší dvě samostatné zakázky. Výrazně větší se týká modernizace stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou, řeší i blízké úseky u stanic. Zakázku již loni získala společnost Skanska, stavba od loňského podzimu běží.

Druhou soutěž na prostou rekonstrukci vypsala Správa železnic až letos v únoru. Vysvětluje to tím, že čekala na schválení centrální komisí, záměr projektu dodala až v lednu. Ztratila tak důležitý čas pro administraci zakázky. V první soutěži se nyní řeší ještě odvolání proti výběru či vyloučení některých účastníků (více jsme psali zde).

Správa železnic učinila veškeré kroky k vypsání veřejné zakázky s ohledem na možnou koordinaci staveb a zároveň dodržení legislativy,“ hájí se správce infrastruktury.

Požadavek od roku 2022

Stále není ale jasné, proč záměr projektu na prostou rekonstrukci nedorazil na ministerstvo dříve, Liberecký kraj požadavek vznesl již v roce 2022. Zakázka spadá pod oblastní ředitelství v Hradci Králové.

Vzhůru k rekordním útratám. Začala proměna dvou maloměstských nádraží, cena přesahuje miliardu a čtvrt

„Ukončení rekonstrukce stanic Hrádek nad Nisou a Chrastava se očekává během listopadu. Jednak vzhledem ke stavu dvou kamenných mostů v Chrastavě vyžadujícímu jiné technické řešení jejich rekonstrukce, jednak v souvislosti s dodatečným rozšířením stavby o rekonstrukci úseku z Hrádku nad Nisou k hranicím v návaznosti na opravy trati v Polsku,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Zhruba kilometr dlouhý úsek na polské hranice nebyl původně v plánu modernizovat, protože polská strana dlouhodobě požadavky na zlepšení stavu peážní trati do Žitavy ignorovala. Letos nečekaně vypsala soutěž a již se staví. Z Hrádku až k hraničnímu mostu přes Nisu se tak pojede rychlostí 100 km/h, v Polsku bylo dosud maximem 40 km/h.

Díky modernizaci a opravě úseků trati z Liberce do saské Žitavy by od změny jízdního řádu mělo dojít ke zkrácení jízdních dob o zhruba deset minut. To umožní lepší možnost přestupů v Žitavě i na vlaky do Cottbusu a dál do Berlína.

Tagy Správa železnic trať 089 Trať 089 Liberec - Varnsdorf
27 komentářů