První razítko pro rychlejší vlaky do Mladé Boleslavi a Liberce. Požadavek na nižší rychlost neprošel

Vizualizace Bezděčínské spojky v místě vstupu do Mladé Boleslavi. Zdroj: Správa železnicVizualizace Bezděčínské spojky v místě vstupu do Mladé Boleslavi. Zdroj: Správa železnic

Stavba šesti kilometrů dlouhé trati má začít v roce 2028.

Správa železnic dosáhla na první klíčové povolení pro soubor staveb, který by měl výrazně zrychlit cestování vlaky z Prahy do Mladé Boleslavi a Liberce. Získala závazné souhlasné stanovisko od ministerstva životního prostředí na stavbu takzvané Bezděčínské spojky.

Vyplývá to ze zveřejněného dokumentu v registru oznámení EIA. Správě železnic se tak podařilo prosadit stavbu, proti které bojuje například státní zástupce Pavel Málek. Se souhlasným stanoviskem nyní může pokročit do dalších fází přípravy.

Děláte to jen pro Škodovku, sejdeme se Ústavního soudu. Jak se projednává rychlejší trať Praha – Liberec

Ministerstvo životního prostředí stanovilo pro přípravu, stavbu i provoz celkem 29 podmínek, které se nevymykají běžným požadavkům u tohoto typu staveb.

Zatím bez trolejí

Dokumentaci pro EIA zpracovala společnost Sagasta. Trať bude dvoukolejná, v Nepřevázce budou částečně tři koleje kvůli pokračování původní trati na mladoboleslavské hlavní nádraží.

Správa železnic stále počítá se zahájením stavby v roce 2028. Trať bude nejprve bez trolejí, ale připravena pro elektrizaci. Správa železnic to vysvětluje tím, že navazující úseky z obou směrů zatím elektrizované také nejsou.

Bezděčínská spojka odbočí v Nepřevázce ze stávající trati Nymburk – Mladé Boleslav a povede mezi dálnicí D10 a úbočím vrchu Chlum, zaústí do trati Mladá Boleslav – Stará Paka a stanice Mladá Boleslav město. Jde o celkem šest kilometrů dlouhý úsek, maximální rychlost bude 160 km/h.

Animace ukazuje trasu chystané Bezděčínské spojky. Primátor popsal, co na ní Mladé Boleslavi vadí

Autoři posudku konstatovali, že stavba nebude mít velký vliv na životní prostředí. Mezi připomínkami k návrhu bylo i stanovisko Mladé Boleslavi, které navrhovalo snížení rychlosti a zmenšení poloměru oblouku kvůli obavám z hluku.

„Nabízená varianta zmenšení poloměru oblouku je nevyhovující rovněž z několika dalších aspektů, jako je mimo jiné snížení rychlosti průjezdu obloukem a zvýšení jízdních dob, a to zejména v širším kontextu řešení dopravního napojení Praha – Liberec, k čemuž je nutné přistupovat tak, aby byla vytvořena opravdu rovnocenná alternativa dopravního napojení oproti silniční dopravě ve smyslu dostatečné atraktivnosti pro cestující, případně přepravu nákladu,“ uvádí se v dokumentu.

Mladá Boleslav zaslala své připomínky po termínu, včas se vyjádřil pouze odbor životního prostředí mladoboleslavského magistrátu.

Na Bezděčínskou spojku má ve směru do Prahy navázat modernizovaná trať z Nymburka a Všejanská spojka, ve směru na Liberec má dojít z velké části ke stavbě nové trati. Doba jízdy z Mladé Boleslavi do Prahy má být až do centra pod 40 minut, do Liberce 25 minut.

Vizualizace Bezděčínské spojky v místě vstupu do Mladé Boleslavi. Zdroj: Správa železnicPohled z lokality Karlův vrch u Jemníků k Mladé Boleslavi do prostoru plánované Bezděčínské spojky. Foto: Jan Sůra/Zdopravy.czNávrh budoucí podoby MÚK Bezděčín na D10. Foto: ŘSDTrasa Bezděčínské spojky. Foto: Správa železnicTrasa Bezděčínské spojky a budoucí silnice II/610 (modře). Foto: Správa železnicBudoucí železniční investice v Mladé Boleslavi. S41 = Bezděčínská spojka, S60 = stanice Mladá Boleslav město, S43 = Ptácká spojka, ON-26=hlavní nádražíTrasa silnice II/610 kolem Mladé Boleslavi (sever je pravá strana, červeně silnice, modře návrh trasy Bezděčínské spojky). Foto: Středočeský krajNová Bezděčínská spojka odbočí z tratě Nymburk - Mladá Boleslava kousek za zastávkou Nepřevázka. Foto: Správa železnic
Tagy Bezděčínská spojka EIA Mladá Boleslav Praha - Mladá Boleslav - Liberec Správa železnic
37 komentářů