Správa železnic dokončila ETCS na IV. koridoru mezi Budějovicemi a Prahou

Počátkem června se na tomto rameni uskutečnil zátěžový test ETCS, který byl důležitý mimo jiné pro připravovaný provoz pendolin.
Správa železnic po letech završila instalaci zabezpečovacího systému ETCS mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Aktuálně systém spustila na posledním chybějícím úseku mezi Uhříněvsí a vjezdem do vinohradských tunelů.
„Díky dokončení této stavby se bude moci jezdit pod dohledem ETCS prakticky na celém koridoru z jižních Čech do Prahy. Počátkem června se na tomto rameni uskutečnil zátěžový test evropského zabezpečovače, který byl důležitý mimo jiné pro připravovaný provoz pendolin využívajících na vybraných úsecích rychlost nad 160 km/h. K tomu by mělo dojít na konci letních prázdnin,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Čtvrtý koridor čekají zátěžové testy ETCS. Pendolino bude mít systém povinný
Převážná část koridoru v Praze je novostavbou. V prosinci 2020 se na úseku otevřela zastávka Praha-Eden uprostřed Vršovic a zároveň byla opuštěna stará trať přes Strašnice. V září 2021 se otevřela i stanice Praha – Zahradní Město, která slouží jako přestupní uzel. Jezdí se zde až 120 km/h.
Instalace jednotného evropského zabezpečovače v této části tratě začala v roce 2023, celkové náklady dosáhly téměř 357 milionů korun. Zakázku získala – stejně jako na ostatní části IV. koridoru na jih od Prahy – společnost AŽD Praha. Úsek patří mezi nejvytíženější na síti Správy železnic, denně jím projede až pět set vlaků.
Pod kontrolou ETCS jezdí po IV. koridoru soupravy, které jsou vybaveny palubní částí systému a jejichž strojvedoucí mají příslušná školení. Výhradní provoz s ETCS bude mezi Českými Budějovicemi a Prahou spuštěn koncem příštího roku.
Zabezpečovač ETCS v případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a sám vlak zpomalí nebo zastaví. Nemůže se tak stát, že by strojvedoucí jel rychleji, než je povoleno, nebo například projel na červenou.