Boj právníků o Libeňák: ÚOHS zakázal opravovat most podle nového návrhu

Zástupci TSK už dříve uvedli, že na demolici a vytvoření repliky mostu přes Vltavu plánují vypsat nový tendr.
Pražská Technická správa komunikací (TSK) může pokračovat v rekonstrukci Libeňského soumostí jenom v rozsahu prací, které odpovídají původně soutěžené podobě projektu, a nikoliv později přepracované studii zahrnující nahrazení mostu přes Vltavu.
Vyplývá to z rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS), které má ČTK k dispozici. TSK proti němu může podat do 15 dní rozklad. Mluvčí městské firmy Barbora Lišková k tomu uvedla, že firma se musí s rozhodnutím seznámit a vyjádří se k němu v následujících dnech.
Deník Zdopravy.cz informoval o problémech s tendrem na rekonstrukci soumostí již před měsícem. Předseda ÚOHS Petr Mlsna tehdy již podruhé vyhověl námitkám a vrátil kauzu k novému projenání.
V Libni se staví jiné soumostí, než se vysoutěžilo. Zakázku už opět řeší ÚOHS
TSK zakázku na rekonstrukci mostu vysoutěžila ještě předtím, než vznikla aktualizovaná studie, která oproti původnímu záměru vykazuje řadu změn. Největší je ta, že místo rekonstrukce historického mostu přes Vltavu počítá s jeho nahrazením replikou na původních pilířích.
Právě z důvodu rozsáhlých změn nyní ÚOHS v opakovaném řízení dal za pravdu firmě Eurovia a rozhodl, že městská firma se může při zadávání prací držet pouze původního návrhu. Podle dřívějších vyjádření zástupců TSK jsou aktuálně prováděné části prací v souladu s původním projektem.
„Úřad vyhověl návrhu na zákaz plnění smlouvy, protože došlo k podstatným změnám smlouvy. Zatímco soutěž počítala s rekonstrukcí mostu, podle nových podmínek má být postaven celý nový most,“ sdělil ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
S ohledem na rozsáhlé změny podle ÚOHS městská firma fakticky zadala novou zakázku, aniž vypsala nové zadávací řízení. Úřad se už případem z popudu firmy Eurovia v minulosti dvakrát zabýval a rozhodl ve prospěch TSK, následně vždy rozhodnutí vrátil šéf úřadu Petr Mlsna.
Zakázku zadala TSK na základě tendru firmě Metrostav TBR začátkem roku 2022, v září téhož roku začaly první práce. Loni dělníci zbourali takzvaný inundační most směrem k Palmovce a letos v květnu začala stavba nového. Zástupci TSK také dříve uvedli, že na demolici a vytvoření repliky mostu přes Vltavu plánují vypsat nový tendr.
Libeňské soumostí se už staví. Pro TSK jde o nejsložitější projekt, pro opozici oslava neschopnosti
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty. Vzniklo podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928 a nikdy nebylo opravováno. Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale v minulém volebním období rozhodli o opravě.
O vytvoření repliky na původních pilířích pak bylo rozhodnuto koncem roku 2023, roli podle tehdejších vyjádření TSK hrálo i zpřísnění evropské legislativy v souvislosti s pádem mostu v italském Janově.