Boj právníků o Libeňák: ÚOHS zakázal opravovat most podle nového návrhu
Libeňský most v květnu 2025. Foto: Zdopravy.cz

Zástupci TSK už dříve uvedli, že na demolici a vytvoření repliky mostu přes Vltavu plánují vypsat nový tendr.
Táto anabáza s neznámym koncom by mala slúžiť ako podklad pre rázne vysporiadanie sa s NIMBYs, ktorí sú aktívni okolo Výtoňského mostu.
Obzvlášť, keď je k dispozícii kvalitná alternatíva vzišlá z architektonickej súťaže, ktorá sama môže mestskú panorámu obohatiť a k tomu zvýšiť úžitok pre ľudí.
Okolo Výtoňského mostu (i dříve Libeňského) nejsou NIMBYs, ale skanzenáři. NIMBY je trochu něco jiného. Na pravdivosti vašeho sdělení to ovšem nic nemění.
To jsou BANANA.
Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything čili „nestavte naprosto nic blízko čehokoli“
Máte pravdu, skanzenári, použil som nesprávny výraz.
Az na to, ze Libenak neni pamatkou, tedy jde zbourat a postavit novy. Kdyby byl pamatkou, tak se opravuje.
Holinky, hodinky, most jako most.
Což dost vypovídá o tom, jak ten statut památek funguje. Most, kterých se vyráběly stovky v podstatě sériově jako čistě technická záležitost je památka, takže nejde nahradit, i když v daném místě už funkčně nestačí z mnoha důvodů a most, kterej je skutečně unikátní, od významnýho architekta, ve stylu, ve kterým vzniklo mostů minimum, památka není. A už jen boj za to, nenahradit ho nesmyslným monstrem, ale tvarovou replikou, když je pro daný místo furt celkem dostačující, je náročnej…
Že už tu rozpadající se hrůzu dávno nezbourali. Mohl už stát nový most minimálně na 100let.
Protože Čižinský, Hříbek a další banda amatérů, kteří vystudovali fakultu zachraňování shnilých mostů na Vysoké škole politického života. Mě už to připomíná u šaškárnu za bolševika – existovala VŠ ÚVKSČ, neboli tzv. „vokovická Sorbonna“ a tam se z takovýchto kádrů dělala „inteligence“. Taky z nich padaly úplné hovadiny.
Nějak vám z toho vypadla ODS, která vládla Praze přes 20 let (a už zase úřaduje) a na most ani nešáhla, stejně jako si netroufla na rekonstrukci Barranďáku.
Pripominate mi bourace starych domu, kteri je nahrazovali panelaky
Co je špatného na zbourání starého domu v havarijním stavu? Novým dům z něj nikdy neuděláte.
Vy děláte, jak kdyby někdo chtěl zbourat Karlův most.
Kdyby ho na konci války odstřelili ženisti Wehrmachtu (k čemuž se chystali v rámci ústupu Heeresgruppe Mitte na levý břeh Vltavy a směrem k Pattonovi), tak by tam byl 20 let provizorní „Bailey Bridge“ z UNRRY pro Tram a pěšáky (v té době byl autoprovoz minimální), tak tam následně komouši postavili želbet „dálniční“ náhradu jako u Mostu barikádníků vedle a dnes by se to buď jen nahradilo kus za kus nebo opravilo bez komentářů Hříbka, Čižinského a jiných trapných političků, různých „aktivistů“ a podobných tatrmanů, kteří sice danému oboru nerozumí, ale blbě kecají do všeho. A stojí nás to všechny… Číst vice »
Takový druhý most Barikándníků by tomu místo opravdu prospěl. Z Palmovky mohl být druhý Bulhar…
A co na té Palmovce je tak zajímavého? Bývalou židovskou čtvrť včetně hřbitova zlikvidovali komouši a definitivně povodeň, zbyla jen synagoga. Zmizela žel. trať, nádraží, dneska tam stojí další podnik „političků“ města Prahy, nedodělaná radnice, resp. budoucí sídlo EUSPA (možná). Už z toho máme v Evropě ostudu. Nad stanicí metra autobusové nádraží bez autobusů, jehož plochu nelze opět využít kvůli hádání se političků a různých aktivistů. Prostě totální šaškec který nás stojí miliardy veřejných peněz. Jak říkala jedna moje dávná známá: nejlepší forma vlády je absolutní monarchie v čele s osvíceným panovníkem. Za Karla IV či Marie Terezie by takový… Číst vice »
Fakt jo?
Myslite jak otec vlasti musel nechat „shoret“ kvuli odporu vlastni slechty novy zemsky zakonik? Nebo jak cesti stavove zvolili roku 1741 za ceskeho krale Karla Albrechta Bavorskeho, coz jiste Marusku potesilo a dobre naladilo vuci vecnym rebelum. Nebo snad exoticke napady Josefa II a jeho prikaz pochovat neboztiky v pytlich aby se usetrilo drevo, respektive zakaz procesi a pouti, aby mohli poddani vic makat?
Pouzivejte historicke paralely velice opatrne, aby se vam nezhmotnily, a vy se nedivil
Nesídlí náhodou ÚHOS v jedné z těch výškových budov na obrázku?
UOHS sidli v Brne na tride kapitana Jarose v budove byvale okresni vojenske spravy.
Nekde pobliz Libenaku sedel NKU, ted uz jsou myslim pryc.
2018: ČKAIT kritizuje opravu mostu, doporučuje novou konstrukci. Varianta opravy cca 500 mil, 20 let životnost , 20 MIL/rok údržba vs. nový most cca 1mld 100 let životnost Naštěstí zasahuje profesor Eugen Brühwiler, který tvrdí, že je rekonstrukce dobrá volba. 2019: ČKAIT „Stále se domníváme, že rekonstrukce není zcela reálná a je vysoce riziková. Most je však z větší části neopravitelný, proto je diskuse o jeho rekonstrukci z technického hlediska zbytečná.“ Adam Scheinherr: „Za 50 let bude možná Libeňák v tak skvělé kondici, že dalších x desítek let bude moci fungovat bez údržby.“ 2020: zatěžovací zkoušky, odhad ceny opravy 2… Číst vice »
Hezké shrnutí … a nebo hezky děsivé???
Akorát že v roce 2023 žádné nové zkoušky neproběhly. I podle Kloknerova ústavu stále platí závěry posudků z předchozích let. Akorát zhotovitel hledal důvod, jak stavbu protáhnout a prodražit a vedení TSK i Prahy mu na to skočilo.
Ano máte pravdu. Hlavní statické a zatěžovací zkoušky proběhli 2020. 2022 se zhotovovala prováděcí dokumentace, po odbourání zhodnotil stav konstrukcí, udělali se doplňkové průzkumy a statické přepočty, kdy bylo zjištěno, že most nesplňuje normové parametry pro požadované zatížení. 2023 DOPRAVNĚ – ARCHITEKTONICKÁ STUDIE, na základě reálného stavu mostu. „Uskutečnily se aktuální statické přepočty s ohledem na nové normové požadavky, dodatečné průzkumy, a dále studie zohledňuje proveditelnost rekonstrukce.“ „Finálně tato verze architektonické studie řeší nově zjištěný stav obloukových mostů (most přes Vltavu – V009 a most X656) v souvislosti se statickými přepočty konstrukcí vzhledem k normovým požadavkům, dodatečnými průzkumy a ve… Číst vice »
Řešení je jednoduché. Zbourat ho. A určitě se pak vše razantně zrychlí.
TA
Ta část mostu, na niž byl zákaz vydán právě už zbouraná je.
Naopak. Té se netýká. Zákaz je na tu část, která byla soutěžena jako rekonstrukce a až potom to aktuální rada změnila na repliku.
Ty části soumostí (včetně té už zbořené), které měly být podle zadání soutěže strženy a nahrazeny, těch by se to dotknout nemělo, ne?
Takže v podstatě teď IMHO hlavně TSK musí splnit ten slib, že hlavní most přesoutěží. Zbytek stavby může proběhnout.
Praha je uz skutecne ztracena – mesto nekompetentnich nerozhodnych politiku a silene byrokracie, z cehoz plynou vsechny mozne problemy, protoze neni mozne jen udrzovat status quo.
Kazdy rok zaostavame ze vsemi mesty na „zapade“, pricemz do zapadu se pocitaji uz i mnoha polska mesta nebo treba Bratislava. Otazkou zustava kolik mostu musi byt uzavreno, abychom s tim zacli neco konecne delat.
Adam Scheinherr si zahrál s tím mostem ruskou ruletu a moc mu to nevyšlo….
Jak – moc mu to nevyšlo…? U ruské rulety je buď vyšlo anebo nevyšlo… Leda že by se ožralej netrefil do hlavy pořádně 🤣🤣🤣
Začal něco dělat po letech neúdržby.
Anofertí voliči raději, když most spadne i s lidmi, Krnáčové se to povedlo.
Neni to zrovna neocekavane.
Jen abychom nedopadli s pulkou soumosti hotovou a druhou zavrenou neukoncenym sporem o verejnou zakazku kdesi mezi NSS a UOHS
Praha, ráj NIMBY a UNESCO:
– památkově chráněný železný šrot
– památkově chráněný betonový šrot
– předseda ÚOHS, který svou funkci pojal jako sabotáž veřejných zakázek
Funkci to sice neplní, brání to dopravě, případně dokonce představuje obecné ohrožení, ale to je jedno.
A DOST UŽ!!!
Problém bych viděl spíše v tom, že se věci neřeší včas a že se potom ještě úředně protahují, než že dost lidí tu chce žít ve městě příjemném k životu, které si uchovává i svou historii, a ne třeba v Dubaji.
Město je příjemné k životu i tím, že funguje dopravní infrastruktura. Koukat se na různé šroty není nijak příjemné.
Libenak neni pamatkove chraneny
Proč to nezbourají a nepostaví identicky ale širší stejně tak jak to udělali na Praze 6 v Dejvicích na křižovatce „Prašný most“ ve Svatovítské ulici přes železniční lokálku těsně u nádraží Dejvice – zde je také tramvajové těleso, tři pruhy v každém směru a dostatečně široký chodník na ještě jeden pruh….
(…. když nechtějí tenhle Libeňský dožilý a už značně přežilý most nechtějí nahradit souběžným trojmostím – směr tam, směr zpátky a tramvajovým – s tím že by ty mosty měly dost široký chodník na přidání třetího pruhu ….(
Když bude širší, tak nebude identický. Rozšiřovat netřeba, tam nikdy nebude takový provoz, jako z prašňáku na kulaťák.
Provoz aut a tramvají ne, ale provoz chodců a cyklistů je tam rozhodně větší. Širší most by se dost hodil, aby bylo možno jednotlivé druhy dopravy oddělit.
Třetí pruh tam fakt není potřeba, není to tranzitní ale i kdyby, kapacita bude vždy omezena křižovatkami na obou stranách mostu. Spíše by se slušelo udělat dánské pásy pro cyklisty v obou směrech, ať to není ruleta mezi chodníkem a pruhem pro auta….
Tak se, prosím, jděte podívat na holešovickou stranu hned za Libeňský most do Dělnické ulice, na jak širokou ulici se to stavělo už za první republiky…oproti tomu jak široká byla ta samá z ulice v době výstavby v 19. století (křižovatka Dělnická x Komunardů a jak se v šířce pokračovalo za socialismu (Rozmarýn Business centrun – křižovatka Dělnická x Argentinská) …. jinými slovy o rozšíření ulice Dělnické na kterou navazuje Libeňský most se dlouhodobě uvažuje, projektuje a postupuje už 100 let, dokonce i nejnovější novostavba na dané ulici (Dělnická 14-20) postavená v šířce původní z 19. století aby z místa… Číst vice »
Jo, bylo tam v určité době počítáno s rozšířením, to je pravda, ale byla by hloupost toto rozšíření dokončit kvůli x pruhům pro auta a udělat z toho další auto-stoku bez života, jako je Argentinská nebo Rohaňák. Stejně jako hledat takovou kapacitu pro auta na druhém konci kolem nebo přes Palmovku.
.
Oni prostě žijí v představě, že je potřeba vše neustále zvětšovat a rozšiřovat, ať to stojí, co to stojí. Kdosi už nesměle navrhoval město krátkých vzdáleností, ale zatím se to bohužel moc neujímá.
No, zrovna ten ve Svatovítské je tak široký, že ten původní moc nepřipomíná, pokud se nedíváte z boku. Širší klidně, ale přiměřeně – šest pruhů pro auta místo původních (necelých?) dvou z toho dělá vizuálně dost odlišný objekt, byť s původní podobou zábradlí a lamp. Klidně bych si to dovedl představit i o dva pruhy užší.
A že to na tom Prašňáku pomohlo…
Ostudná neustále ucpaná křižovatka otravující vzduch pár desítek metr od Pražskýho hradu…
Tak Liben bude zrejme dlouho bez mostu. Kvuli idelogickym hloupostem o ‚dalnicnim‘ moste v centru mesta prisel Scheinherr se svym planem ‚zachrany‘. Pirati to aspon dotlacili do vystavby tvarove repliky. I tak si myslim, ze ti, co do toho pletou zda ODS nebo Pirati mohou za problemy, tak ti jsou spoluzodpovedni za takove nezdary. Protoze jako obvykle tahaji do praktickych zalezitosti pseudoideologicke zvasty. Nejdriv se ‚zachranuje‘ a ted se bude ‚bojovat proti korupci‘. Zvasty. A na UOHS se zase jen kouka na literu zakona formalistickym okem a neprihledne se k tomu, ze se nam to zacalo sypat pred ocima a… Číst vice »
Slusny slovni prujem.
1) dalnicni most tam fakt nepatri
2) proc ne tvarova replika? Cemu vadi?
3) proc si vytirat zakonem kvuli vlastni nekoncepcnosti?
Zde zrovna UOHS predvadi silenou praci na 1.instanci a Mlsna to spravne rusi a vraci.
Ach jo. Lepší slova pro to nenacházím
Poděkujme panu Scheinherrovi, který si udělal politickou kariéru na levné opravě již dožilého mostu, který ve skutečnosti potřebuje nahradit a postavit znova.
Jinak zrovna včera jsem se díval, že na kolejích stále leží Kaliforňan, jako kdyby snad po starém mostě ještě měly jezdit tramvaje.
Mel byt jasnovidec a predpokladat zprisneni norem?
Jinak podle spousty kritiku jsou osizene a povodnemi nenavratne poskozene pilire a dokazujou to skutecnosti, ze nakonec se ma stavet priblizna tvarova replika na puvodnich pilirich…
Ošizené … použili nevhodné kamenivo s obsahem síranů, aniž věděli, co to za dlouhá desetiletí udělá. Neměli budoucí znalost. My taky nemáme.
A proc tedy pilire pouzitjdou a zbytek mostu se stejnym kamenivem ne?
Chapu, ze je to negativni faktor. Ale asi neni tak rozhodujici, jak je casto argumentovano, kdyz pilire muzou zustat. A hrajou tam ocividne roli i jine faktory.
Měl k dispozici zprávu z Kloknerova ústavu, která jasně doporučila novostavbu místo flikování, ale nerespektoval její závěry.
Nemusel byt jasnovidec, lide v TSK moc dobre vedeli: v jakem je ta kubisticka cast soumosti stavu, jenze Scheinherr to nechtel slyset a tlacil na silu svoji predstavu kdy jeste potreboval dat z ruky ksefty svemu kamaradovi Petru Tejovi, coz se mu taky povedlo. TSK si z donuceni zaplatilo za par mega nekolik studii od Teje, ktere se nakonec ukazaly jako zbytecne, protoze most se strhne. Tolik k “jasnovidci” Scheinherrovi.
Asi tak.
Děkovat byste spíš měl Hřibovi s Portlíkem, ze to teď tak dodrbali. Kdyby se jelo podle Scheinherrova návrhu, tak teď ÚOHS nic nezastavuje.
Jak se tomu mostu zlomil oblouk, to bylo také podle Scheinherrova návrhu?
Ten oblouk prdnul tam, kde se pocitalo od vzdycky s novym mostem
Tak proč už se nenahradil?
Vzdyt se tam nahrada uz stavi (a tohle rozhodnuti to neovlivni). Diskuse jsou o jine casti soumosti, ktera stale stoji a jezdi se po ni.
Je treba rozlisovat Libenak jako soumosti a Libenak coby ten hlavni most pres dnesni koryto reky. Diskuse a spory jsou u te hlavni casti, zbytek soumosti (vcetne toho uz zborenyho mostu pres Voctarovu a spol. Nijak cennej neni, cast byly dokonce davno presluhujici provizoria, tam bylo od zacatku jasno, ze se bude bourat a nahrazovat (vcetne naspu mostem).
Jo ok, já jsem myslel, že by to připravovali tak, že to zbourání té nevyhovující části by měli odklepnuté předtím, než spadne sama.
No minimalne na tom uz pracovali a holt prisla dost extremni zmena teplot, coz je pro takovou konstrukci blby. Kazdopadne jde o cast, ktera se mela nahradit a nahrazuje. Problem je s hlavnim mostem, kde je vysoputezena rekonstrukce a to bylo zmeneno na stavbu tvarove repliky. Coz TSK tvrdi, ze chtela presoutezit, tak se ted UOHS zasadil o to, aby nezustalo u slibu a TSK to skutecne presoutezila…
Most přes Voctářovu se měl jednak bourat tak jako tak (rekonstrukce se celou dobu řešila pouze u části přes Vltavu) a jednak se mu “zlomil oblouk”, až když z něj bagr při demolici uboural 70 %, což se asi tak nějak dá čekat. Po bourání ho zkoumal Kloknerův ústav ČVUT a došel k závěru, že zdaleka nebyl v tak tragickém stavu, jak někteří tehdy do médií vyvolávali. Ale holt se někomu hodilo, že najednou díky tomu není potřeba dodržovat harmonogram a délku výluky.
A vy jste statik? Vy byste se pod to podepsal, že se nemusí bourat a stačí opravit?
Bourat se tahle část měla každopádně, jde spíš o to, jestli bylo správně rozhodnutí zavřít a zbourat ji dřív, než s čím počítal původní plán
Kloknerův ústav se pod to přeci dávno podepsal.
Na druhou stranu se da pochopit, ze nechteli riskovat a po nejakem signalu o nebezpeci po prudke zmene teploty radsi rozhodli o uzavreni.
Blbost, Scheinherr je naopak ten, ktery to totalne zvoral. Platil si na zakazku delane “studie” podle jeho zadani . Proste politika zvitezila nad odbornymi nazory, ktere uz tenkrat byly.
Kloknerův ústav v posudku jasně řekl, že rekonstrukce je možná. Na mostě se dělaly statické i dynamické zátěžové zkoušky, dlouhodobě se monitoruje pohyb mostních kloubů, které fungují úplně standardně. Navíc i závěry z patologického průzkumu mostu přes Voctářovu jsou pozitivní. Na stavu mostu přes Vltavu se za poslední roky nic nezměnilo. Akorát je potřeba to udělat déle a dráž, to je vše.
Tohle není tak jednoduché.
Praha byla postavena před dvě blbé možnosti:
1. Zachraňovat nezachránitelné, nebo
2. Postavit tam zbytečně naddimenzovanou hrůzu z 80. let.
Ta tvarová replika nakonec není úplně špatné řešení, jen ten proces vedoucí k její stavbě byl totálně zprasený.
Tak co bude první?
1) Vlak po VRT
2) Tramvaj po Libeňáku
3) Vlak z Prahy do Liberce
4) dokončené oba pražské okruhy
Spíš co bude první ve Vltavě… Výtoň nebo Libeňák…?
Jak jeden spadne, tak ta vlna spláchne druhej
Spíš co spadne první?
1) Výtoň
2) Libeň
V Opavě to stihnou dřív a to začali letos na jaro, most jim poškodila povodeň. Jako by tam ten most skutečně potřebovali.
Takový mostek je trochu jiný od kilometr dlouhého soumostí, které potřebovalo nahradit už před 20 lety stejně jako železniční most pod Vyšehradem. Ale jako jo, mohlo se začít už i za Krnáčové, pokud by rada nepřešlapovala a nehlasovala jednou pro demolici, podruhé zase proti.
Jistěže je kratší. Ale všimněte si, že technická náročnost zde nehraje hlavní roli.