Modernizace tratí na jihu Ostravy se přiblížila, stavba nemusí do velké EIA

V plánu je zvýšení rychlosti na trati z 80 na 120 km/h.
Přípravy optimalizace traťového úseku Ostrava-Kunčice (mimo) – Ostrava-Svinov/Polanka nad Odrou mohou pokračovat bez dalšího možného zdržení.
Ministerstvo životního prostředí ve zjišťovacím řízení rozhodlo, že u záměru byl vyloučen vliv na soustavu Natura 2000 a nepodléhá dalšímu posuzování. Nemusí tak do tzv. velké EIA, která by přípravné procesy prodloužila. Šlo o první krok v žádosti o schválení stavby.
Současně již běží práce na dokumentaci pro společné povolení.
Velká modernizace zahrne železniční trať na jižním okraji Ostravy mezi stanicemi Ostrava-Svinov, výhybnou Polanka nad Odrou a Kunčicemi. Odhadované náklady jsou tři miliardy korun.
Jde o další velkou investici do železnice v ostravské aglomeraci, kterou Správa železnic plánuje. Zahájení prací se podle SŽ chystá na druhou polovinu příštího roku, dokumentace předložená do zjišťovacího řízení počítá se začátkem roku 2027.
„Současný technický stav traťového úseku včetně stavebně – technických parametrů trati již nevyhovuje současným a zejména budoucím nárokům provozovaných dopravních segmentů na zajištění kvalitní a konkurenceschopné železniční dopravy, a to jak osobní, tak nákladní,“ vysvětluje plány na takzvanou optimalizaci Správa železnic v záměru projektu.
Při zadání projekční zakázky uváděla Správa železnic odhadované náklady tři miliardy korun.
Z 80 na 120 km/h
Jak již deník Zdopravy.cz informoval, součástí optimalizace bude zvýšení rychlosti na trati z 80 na 120 km/h. Během úprav trati nedojde ještě k přepnutí na střídavou napájecí soustavu, úsek ale bude na konverzi připraven.
Nejnákladnější částí bude komplexní rekonstrukce železniční stanice Ostrava-Vítkovice, kde vznikne jedno nové vnější nástupiště a jedno oboustranné ostrovní nástupiště.
Na trati nebude zatím ETCS, součástí projektu je příprava na jeho instalaci. Stavební práce proběhnou na současném tělese, dojde pouze k jeho mírným úpravám. Všechny mosty v uvedeném úseku projdou sanací, některé se zruší, jiné se naopak vymění.