Modernizace tratí na jihu Ostravy se přiblížila, stavba nemusí do velké EIA

Vizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽVizualizace opravené budovy nádraží Ostrava-Vítkovice. Foto: SŽ

V plánu je zvýšení rychlosti na trati z 80 na 120 km/h.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mates14

Pohledem na mapu se nabízí zavést zastávky pod Výškovickou a nad Místeckou ulicí a Vítkovice zrušit. Tamvaje jezdí tak, že by se z těch dvou bodů vždycky našel nějaký spoj víceméně kamkoli po jižní půlce Ostravy. Možností, jak zlepšit návaznost tam je víc, tohle jen jedna z možností, které mě napadla. Tak se trochu divím, že někde není napsáno – prověřovali jsme možnosti X-Y, ale stály za prd, nejlíp vychází opravit staré nádraží, něco mi říká, že je nepravděpodobné, že by to tak vyšlo. Ale jsem jen takový teoretik, žádnou tramvaj doma nemám.

Primářek

Zastávka „pod Výškovickou“ s názvem Ostrava-Zábřeh je v plánech už přes deset let (a mluví se o ni mnohem déle). I online tabule SŽ ji už zahrnují. Bohužel je tam několik problémů, nejvíce asi s nesouhlasem obyvatel vedlejšího paneláku.

Marian Kechlibar

Nádraží je od roku 2020 památkově chráněno coby relativně vzácný příklad bruselského stylu u nás. To jen tak nezboříte, a když už tam je, může se tam i stavět. Ze stanice Vítkovice také odbočují koleje (o kus dál) do oblasti Dolních Vítkovic a dále ku nádraží Ostrava-střed. Bývala to čistě průmyslová dráha, ale prochází „ze zadního konce“ kolem areálu Dolních Vítkovic a skrze budoucí čtvrť Žofinka (dočkáme-li se). Těch pár km by možná v rámci budoucího rozvoje DV a Žofinky šlo předělat na regulérní trať pro osobní dopravu a zřídit ještě jednu mezilehlou zastávku někde právě u Dolních Vítkovic. Pak… Číst vice »

Petr

Když plánují dálkovku od Moravy pražákům utnout někde v poli u Běchovic, tak vidím velkou šanci vést část dálkovky přes Vítkovice.Kapacitu Svinov-OH vyzobou všechny ty okružní BEMY v intervalu MHD a komerčním vlakům nezbyde nic jiného než Vítkovice.Navíc po létech vyluk na 321 jsou lidi zvyklí, tak to ani moc nikoho nevytočí, že bude další x leté vylukové období.Takže samé pozitiva a jak říkal Tonda Blaník kde teče beton, tečou prachy. Ještě by mohl být vypasný sázkový kurz na to, zda zastávka Zábřeh bude současí díla, nebo samostatná stavba s dalším omezením kapacity trati 🙂

Nikl P

Oni se museli úplně zbláznit! Kolik lidí projde Vítkovickým nádražím denně? 200? Tak oprava budovy nádraží za 450mil tuším+ „značná část“ z 3mld na úpravy nádraží. Tak to máme tak 1mld.Kč do nádraží Vítkovice. Proč??? K čemu, jaká je koncepce, bude tam dopravní zátěž? Podle mne nebude, kdo by ji udělal? Bez ETCS … za mne hodně nesmyslná akce.

PetrK

Podle projektové dokumentace k rekonstrukci tohoto nádraží je to skutečně kolem 200 lidí denně… S tím, že někdy kolem roku 2050 tam budou zastavovat i rychlíky z Prahy, ev. na Slovensko. To je hodně peněz vyhozených z okna… s výsledkem, který je i podle vizualizací solidní očibol.

Pisalek

V cine mají drahy postavené na rychlost 350km/hod. U nás zrychluje z 80 na 120. Myslím ze by nemuseli provádět žádnou investici za 3mld. 120km/hod je k smíchu

N.N.

Se podívat do mapy, o jakou trať se jedná.

Pavel

Už se nemluví o PŘESTAVBĚ ostravského železničního uzlu, ale o modernizacích a optimalizacích jednotlivých tratí. Jedinou skutečně novou stavbou nakonec bude jen přesmyk mezi Svinovem a hlavním nádražím. V plánu není žádné nové spojení ani zdvojkolejnění, ani nebude možné zvýšit počet spojů zajíždějících do centra města na nádraží Střed. Ale vedení kraje je s tím nejspíše spokojeno, hlavně když bude moct pořádat další šňůry nicneřešících konferencí o dopravě v kraji.

Karl vB.

Neházejte flintu do obilí, magický rok 2028 to jistí! 🙂
https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621500578_202401081444.pdf

koriandr

Chystá je samostatná odbočná kolej z Vítkovic na Svinov aby se nemusely vlaky křížit ?? Místo tam je a využití je nulové … Ten rybník je stejně umělé vytvořené dílo a může se zasypat…

K.Hřebíček

Tato stavba končí na odboče Odra (včetně). Navazuje stavba ŽST Ostrava-Svinov, ale i ta nadále počítá s jedinou kolejí z Odry na Svinov.

X 1

Tož to bude modernizace na chuja.

koriandr

Jj smutné..

Marian Kechlibar

Tahle oblast by měla být kompletně předělaná v rámci stavby VRT.

Samozřejmě je možné, že se nedočkáme, ale projektování Moravské brány je dál než u ostatních úseků, a na chuja by bylo taky kompletně předělávat pár let starou stavbu.

aldik

Ale že by pohli zadkem v přípravě vlakové zastávky Ostrava Zábřeh? I když pak to dopadne úplně jako v Třinci, krásně opravené nádraží u železáren, ale všichni jezdá ze zastávky v centru 😀 V Ostravě to bude stejný případ, kdo nebude muset, Vítkovice nepoužije.

aldik

Nicméně mohl by se vrátit nějaký Expres/ IC (Regiojet z Havířova třeba) na Prahu přes Vítkovice. Věděl by někdo kolik času by vlak uštřil neobjížděním zbytku Ostravy, a Jih je nejlidnatnější obvod takže o cestující bych se nebál. Oni by si cestu našli.

VIZEK2442

Jedna věc je kam by ten Ex/IC od Havířova z Vítkovic pokračoval, zda do Svinova (na objíždění soupravy) nebo přímo na Polanku n.Odrou. Pokud by pokračoval na Polanku a zastavil ve Vítkovicích tak by neobjížděním přes hlavák „ušetřil“ 8 minut. V současném JŘ trvá cesta RJ z Havířova do Svinova 28 minut.

Marian Kechlibar

Taky by to uvolnilo nějakou vlakovou cestu na přetíženém úseku hl.n.-Svinov.

A u toho zrychlení věřím, že by to bylo aspoň 10 minut. Traťová na Polanecké spojce se bude významně zvedat. Rozdíl mezi 80 a 120 už se pozná.

Marian Kechlibar
Ostravaček

Nebojte, v budoucnu by (snad) zde měla jezdit Ex linka Havířov – Kladno. Tak či tak už tedka straší přetížením mezi Svinovem a hlavakem, takže ať už před, nebo během reko uzlu stejně nějaké vlaky na Slovensko tady jezdit nejspíš budou

Mynic

Kouká, že SŽ neví co s penězi. Ve Vítkovicích stačí jedno oboustranné nástupiště, co vytrhali koleje, tak se z nádraží stala „zastávka“. Místo toho by měli postavit léta slibovanou zastávku pod Shopping parkem. Netuším, k čemu bude zvýšení rychlosti, když z odbočky Odra stejně zase pojedou vlaky 80 km/h a budou čekat, až přijede vlak z jednokolejky od Svinova/Polanky. A co mi tedy není jasné, které mosty zruší ? Zasypou Odru, Mlýnku v rezervaci , anebo rovnou koridorovou trať na Přerov?

Výpravčí

Šotoprojektant? 😀

JAKUB

Nechápu ani, které mosty chcou sanovat a rekonstruovat ? Most přes Ostravici prošel před 4 lety velkou rekonstrukcí, most přes Místeckou taky snad před 7 lety a přes Odru jsou taky po opravě a rekonstrukci, takže jediný který by se opravoval je přes trať Kunčice – Hlavní nádraží

K.Hřebíček

Třeba most přes Odru bude fungl nový. A ano, i ten přes frýdeckou trať.

Nováček

Přesně tak, Vítkovice jsou jen zastávka a budova a dvě nástupiště tam vůbec nejsou potřeba. Stačí lávka z nástupiště před nádraží.
Trať klidně ať je na 120. Jelikož je to prakticky přímá trať a nejsou tam žádné přejezdy, tak to není žádný problém ani dnes.

Primářek

Ještě by to mohli „vyšperkovat“ napojením toho jednoho nástupiště schody/výtahem do nového mostu ČS armády a posunutím stejnojmenné zastávky. Vzniknul by celkem pěkný přestupní uzel bez nutnosti zbytečně velkého obcházení.

vagonář

To by ovšem bylo geniální řešení! Bohužel příliš sci-fi.

Marian Kechlibar

Ano, ta nemožnost sejít z Mostu Armády, kde jezdí podstatně více linek MHD, přímo na nástupiště, je pěkně padlá na hlavu.