Stejná velikost, šest různých zákazníků ve dvou zemích. Stadler dodal první vlakotramvaj z obří zakázky

Vozidlo bylo na testech i v Česku.
Tři a půl roku po podpisu smlouvy Stadler Rail představil první vozidlo z největší vlakotramvajové zakázky v historii. Dodal první vlakotramvaj na platformě Tramlink do německého Saarbrückenu.
Šestici dopravních podniků v Německu a Rakousku může postupně dodat až 504 těchto vozidel. Hodnota zakázky je až čtyři miliardy eur.
Příjezd prvního vozidla oznámil Stadler v tiskové zprávě. Tramvaje dodá postupně šesti dopravním podnikům a svazům, které se spojily do sdružení VDV-TramTrain. Jeho součástí jsou německé firmy Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz a svaz Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, v Rakousku pak Schiene Oberösterreich a spolková země Salcbursko.
Stadler má jistou výrobu 246 souprav vozidel, na dalších 258 je opce. Součástí kontraktu je i údržba vozidel na dobu až 32 let. Spojení různých zadavatelů mělo přinést nižší cenu, než kdyby soutěžily zakázku samostatně.
Vozidla se od sebe sice liší, budou mít ale stejnou platformu. Budou tříčlánková o délce 37,2 metrů a šířce 2,65 metru. Rozdílná bude i výbava: některé budou s toaletami, jiné získají speciální přihrádky na zavazadla.
Koncept vlakotramvají umožňuje dopravním podnikům využívat stejné vozidlo na železniční i tramvajové trati.
Pro Saarbahn má Stadler ve svém závodě ve španělské Valencii vyrobit postupně 28 vlakotramvají, opce je na dalších 21 vozidel. Šéf Saarbahn Karsten Nagel očekává, že po důkladných testech a zkušebním provozu první vyjede v prvním polovině příštího roku i s cestujícími.
Nová vozidla se objevila i v Česku, kde prošla půlročním testováním na zkušebním okruhu ve Velimi.