Stejná velikost, šest různých zákazníků ve dvou zemích. Stadler dodal první vlakotramvaj z obří zakázky
První vlakotramvaj pro Saarbahn. Foto: Stadler Rail

Vozidlo bylo na testech i v Česku.
Vozidlo bylo na testech i v Česku.
Snad se taky jednou i u nás dočkáme tohoto perspektivního typu dopravy
Perspektivní ano, ale vhodné pro značně specifickou množinu případů. Ne, že bych chtěl prvoplánově hledat důvody proč něco nejde, ale už jen pořizovací cena je tak vysoká, že je značným negativem, které nelze jen tak pominout. Výběrové řízení popsané v článku bylo ve své podstatě skoro ideální (závazně objednáno 246 vozidel + 258 opce, všechno včetně servisu na cca 30 let), ale i tak vychází jedno vozidlo cca na 200 mil Kč v cenové hladině z roku 2021. V dnešních cenách a v počtu vozidel potřebných pro jeden konkrétní provoz by pořizovací cena byla ještě výrazně vyšší. Pro srovnání kapacitně… Číst vice »
Hlavně je nesmysl jak to u nás pořád prezentují jako záchranu lokálek. To už z principu nemůže být, když to musí být schválené jako tramvaj i vlak a tím pádem je to (jak je na tomto případě vidět) dražší než obyčejný vlak.
Smysl to má opravdu jen na vyloženě příměstské tratě s jízdou i po městě.
Jaký je u tohoto typu vozidla proces schvalování. Jako u vlaku nebo kombinace obojího?
Vozidlo musí být schválené jako vlak i jako tramvaj. Schválení na „velkou dráhu“ ale probíhá postaru u národních drážních úřadů, ne u ERA, jako před platností IV. železničního balíčku.
Pokud ale vůbec po tramvajové infrastruktuře jezdí. U obou rakouských provozovatelů to pokud vím bude čistě železniční vozidlo, nevím jak u těch tří karlsružských – tak se snad správně tvoří přídavné jméno 🙂 Naopak jsou i vlakotramvajová vozidla, co jezdí pouze podle tramvajových předpisů – třeba RegioCitadisy v Haagu.