Stejná velikost, šest různých zákazníků ve dvou zemích. Stadler dodal první vlakotramvaj z obří zakázky
První vlakotramvaj pro Saarbahn. Foto: Stadler Rail

Vozidlo bylo na testech i v Česku.
Vozidlo bylo na testech i v Česku.
Nadpis článku je zavádějící, protože pod stejnou zakázkou jsou schované i městské vozy pro Karlsruhe, které mají jinou délku a koncepci.
Samozřejmě chápu, že anonymní smasska ví vše lépe, než co píše Stadler v tiskové zprávě. All vehicles in the project are based on the same platform and have a length of 37.2 meters and
a width of 2.65 meters. The three-section CITYLINK vehicles come with standardized equipment
such as air conditioning for the passenger and driver compartments and flexible, spacious
multipurpose areas. Depending on the operator, the TramTrains are equipped individually.
Snad se taky jednou i u nás dočkáme tohoto perspektivního typu dopravy
Perspektivní ano, ale vhodné pro značně specifickou množinu případů. Ne, že bych chtěl prvoplánově hledat důvody proč něco nejde, ale už jen pořizovací cena je tak vysoká, že je značným negativem, které nelze jen tak pominout. Výběrové řízení popsané v článku bylo ve své podstatě skoro ideální (závazně objednáno 246 vozidel + 258 opce, všechno včetně servisu na cca 30 let), ale i tak vychází jedno vozidlo cca na 200 mil Kč v cenové hladině z roku 2021. V dnešních cenách a v počtu vozidel potřebných pro jeden konkrétní provoz by pořizovací cena byla ještě výrazně vyšší. Pro srovnání kapacitně… Číst vice »
Hlavně je nesmysl jak to u nás pořád prezentují jako záchranu lokálek. To už z principu nemůže být, když to musí být schválené jako tramvaj i vlak a tím pádem je to (jak je na tomto případě vidět) dražší než obyčejný vlak.
Smysl to má opravdu jen na vyloženě příměstské tratě s jízdou i po městě.
Jak píše kolega níže, tahle vozidla budou sloužit i na tratích jako je Lambach – Vorchdorf. V ani ne pětitisícovém! Vorchdorfu (reálně oproti té centrální části jsou ultra husté velkoměsto i takové Velvary) se sice tramvajová trať přes město plánuje, dokonce o dvou rozchodech, pro vlakotramvaje z Gmundenu i z Lambachu, ale určitě se nejedná o tradiční případ „městské“ trati. Spíš to ukazuje na úplně opačný přístup soukromníků a státního provozovatele dráhy v Rakousku. Nákup vozidel se v tomhle případě svezl spolu se Salzburger Lokalbahn, protože místní elektrické vozy už tak třicet let přesluhují.
No například rozšíření provozu tramvají v Gmundenu do Vorchdorfu je docela těžký přepravní průser v počtu cestujících vzhledem k vynaloženým nákladům, ale hezké to je, to ano 🙂
Ano to je, už se to tu probíralo – výchozí stav byla pravěká tramvaj která nutně potřebovala novou vozovnu, aby jim nespadla na hlavu, a k tomu stará vozidla na typicky venkovské drážce, začínající v křoví na kraji Gmundenu. Jedna možnost byla to celé zavřít (což by se také dalo pochopit), a nebo to provést tak, jak se to udělalo. Tím se užitek maximalizoval, ale víc cestujících se tam prostě moc najít nedá.
Gmunden splnil počty cestujících ze studie proveditelnosti.
Tak u nás se to prezentuje hlavně v souvislosti s Bechyňkou a jejími specifickymi oblouky… A ty jen tak něco vlakového nezvládne…
Což je zrovna jeden z těch nejvíc absurdních nápadů. Dlouhodobě se na Bechyňce objednává provoz pomocí obstarožních a víceméně co nejlevnějších dostupných vozidel, ale budou se rozvíjet fantazie o nasazení vozidel s pořizovací cenou kolem 300 mil Kč za kus.
Navíc, když existuje GTW pro 1500V, které ty oblouky dá. To je dostatečně masově vyráběné vozidlo.
Existují i vozidla z druhé ruky, upravitelná na 1500V.(Například nejstarší vozidla z Karlsruhe dnes jezdí mezi Chavornay a Orbe, a upravit vozidlo ze 750 na 1500V lze) Fakt je, že absolutní většina tratí v Evropě Bechyňce podobných, je provozována něčím na bázi vlakotramvaje, nebo předchůdců tohohle druhu vozidel.
Jaký je u tohoto typu vozidla proces schvalování. Jako u vlaku nebo kombinace obojího?
Vozidlo musí být schválené jako vlak i jako tramvaj. Schválení na „velkou dráhu“ ale probíhá postaru u národních drážních úřadů, ne u ERA, jako před platností IV. železničního balíčku.
Pokud ale vůbec po tramvajové infrastruktuře jezdí. U obou rakouských provozovatelů to pokud vím bude čistě železniční vozidlo, nevím jak u těch tří karlsružských – tak se snad správně tvoří přídavné jméno 🙂 Naopak jsou i vlakotramvajová vozidla, co jezdí pouze podle tramvajových předpisů – třeba RegioCitadisy v Haagu.
Jenom doplním, schvalování podle národních pravidel u národních drážních úřadů má svůj důvod. Platforma Citylink (zdroj: https://www.stadlerrail.com/api/docs/x/324f0400a6/citylink-vdv-tram-train-das-projekt_en.pdf ) neplní příslušnou normu pro odolnost při nárazech v dostatečné kategorii pro splnění TSI. Proto nejde vlakotramvaj schválit jako interoperabilní vozidlo u ERA (ostatně proto taky nejde schválit ani v ČR).
To je dosti zavádějící formulace. V TSI je pro ta vozidla výjimka z platnosti, tedy není to o tom, že vozidlo neplní TSI a proto se musí schvalovat jinak, ale o tom, že pro něj TSI neplatí – a ani nemohou, technicky to není možné.
Nařízení komise EU č. 1302/2014 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla – lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v Evropské unii, v bodě 4.2.2.5. Pasivní bezpečnost říká následující: 1) Požadavky stanovené v tomto bodě platí pro všechna vozidla s výjimkou vozidel, která nejsou určena k přepravě cestujících nebo personálu během provozu, a s výjimkou OTM („on track machines“ – pracovní stroje). Odstavec 5) přitom požaduje pasivní bezpečnost a odkazuje se na normu EN 15227, která musí být splněna v kategorii C-I. Takže přinejmenším ještě ve verzi TSI z r. 2014 výjimka pro vlakotramvaje nebyla. Pokud… Číst vice »
…k technickým výzvám i k rámci toho schvalování něco málo zde:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/178808077/Vlakotramvaje+–+technické%2C+ekonomické+a+legislativní+požadavky.pdf
Vlakotramvaje sú „sexi“ a určite majú v niektorých konkrétnych prípadoch opodstatnenie. Žiaľ vo väčšine prípadov v ČR i SR je dnes výrazne jednoduchšie, lacnejšie i reálnejšie urobiť prestupy „hrana – hrana“ a prestať snívať o „holuboch na streche“. Úradničkovia býv. c. & k. majú skrátka stále radšej „vrabcov v hrsti“… 😂