Stejná velikost, šest různých zákazníků ve dvou zemích. Stadler dodal první vlakotramvaj z obří zakázky

První vlakotramvaj pro Saarbahn. Foto: Stadler RailPrvní vlakotramvaj pro Saarbahn. Foto: Stadler Rail

Vozidlo bylo na testech i v Česku.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
smasska

Nadpis článku je zavádějící, protože pod stejnou zakázkou jsou schované i městské vozy pro Karlsruhe, které mají jinou délku a koncepci.

Tom

Snad se taky jednou i u nás dočkáme tohoto perspektivního typu dopravy

Ondra K.

Perspektivní ano, ale vhodné pro značně specifickou množinu případů. Ne, že bych chtěl prvoplánově hledat důvody proč něco nejde, ale už jen pořizovací cena je tak vysoká, že je značným negativem, které nelze jen tak pominout. Výběrové řízení popsané v článku bylo ve své podstatě skoro ideální (závazně objednáno 246 vozidel + 258 opce, všechno včetně servisu na cca 30 let), ale i tak vychází jedno vozidlo cca na 200 mil Kč v cenové hladině z roku 2021. V dnešních cenách a v počtu vozidel potřebných pro jeden konkrétní provoz by pořizovací cena byla ještě výrazně vyšší. Pro srovnání kapacitně… Číst vice »

_mm

Hlavně je nesmysl jak to u nás pořád prezentují jako záchranu lokálek. To už z principu nemůže být, když to musí být schválené jako tramvaj i vlak a tím pádem je to (jak je na tomto případě vidět) dražší než obyčejný vlak.
Smysl to má opravdu jen na vyloženě příměstské tratě s jízdou i po městě.

RS Zero

Jak píše kolega níže, tahle vozidla budou sloužit i na tratích jako je Lambach – Vorchdorf. V ani ne pětitisícovém! Vorchdorfu (reálně oproti té centrální části jsou ultra husté velkoměsto i takové Velvary) se sice tramvajová trať přes město plánuje, dokonce o dvou rozchodech, pro vlakotramvaje z Gmundenu i z Lambachu, ale určitě se nejedná o tradiční případ „městské“ trati. Spíš to ukazuje na úplně opačný přístup soukromníků a státního provozovatele dráhy v Rakousku. Nákup vozidel se v tomhle případě svezl spolu se Salzburger Lokalbahn, protože místní elektrické vozy už tak třicet let přesluhují.

smasska

No například rozšíření provozu tramvají v Gmundenu do Vorchdorfu je docela těžký přepravní průser v počtu cestujících vzhledem k vynaloženým nákladům, ale hezké to je, to ano 🙂

Twix

Ano to je, už se to tu probíralo – výchozí stav byla pravěká tramvaj která nutně potřebovala novou vozovnu, aby jim nespadla na hlavu, a k tomu stará vozidla na typicky venkovské drážce, začínající v křoví na kraji Gmundenu. Jedna možnost byla to celé zavřít (což by se také dalo pochopit), a nebo to provést tak, jak se to udělalo. Tím se užitek maximalizoval, ale víc cestujících se tam prostě moc najít nedá.

RS Zero

Gmunden splnil počty cestujících ze studie proveditelnosti.

Ferda

Tak u nás se to prezentuje hlavně v souvislosti s Bechyňkou a jejími specifickymi oblouky… A ty jen tak něco vlakového nezvládne…

Ondra K.

Což je zrovna jeden z těch nejvíc absurdních nápadů. Dlouhodobě se na Bechyňce objednává provoz pomocí obstarožních a víceméně co nejlevnějších dostupných vozidel, ale budou se rozvíjet fantazie o nasazení vozidel s pořizovací cenou kolem 300 mil Kč za kus.

Swariner

Navíc, když existuje GTW pro 1500V, které ty oblouky dá. To je dostatečně masově vyráběné vozidlo.

RS Zero

Existují i vozidla z druhé ruky, upravitelná na 1500V.(Například nejstarší vozidla z Karlsruhe dnes jezdí mezi Chavornay a Orbe, a upravit vozidlo ze 750 na 1500V lze) Fakt je, že absolutní většina tratí v Evropě Bechyňce podobných, je provozována něčím na bázi vlakotramvaje, nebo předchůdců tohohle druhu vozidel.

noerf

Jaký je u tohoto typu vozidla proces schvalování. Jako u vlaku nebo kombinace obojího?

RS Zero

Vozidlo musí být schválené jako vlak i jako tramvaj. Schválení na „velkou dráhu“ ale probíhá postaru u národních drážních úřadů, ne u ERA, jako před platností IV. železničního balíčku.

Twix

Pokud ale vůbec po tramvajové infrastruktuře jezdí. U obou rakouských provozovatelů to pokud vím bude čistě železniční vozidlo, nevím jak u těch tří karlsružských – tak se snad správně tvoří přídavné jméno 🙂 Naopak jsou i vlakotramvajová vozidla, co jezdí pouze podle tramvajových předpisů – třeba RegioCitadisy v Haagu.

Pavel P

Jenom doplním, schvalování podle národních pravidel u národních drážních úřadů má svůj důvod. Platforma Citylink (zdroj: https://www.stadlerrail.com/api/docs/x/324f0400a6/citylink-vdv-tram-train-das-projekt_en.pdf ) neplní příslušnou normu pro odolnost při nárazech v dostatečné kategorii pro splnění TSI. Proto nejde vlakotramvaj schválit jako interoperabilní vozidlo u ERA (ostatně proto taky nejde schválit ani v ČR).

RS Zero

To je dosti zavádějící formulace. V TSI je pro ta vozidla výjimka z platnosti, tedy není to o tom, že vozidlo neplní TSI a proto se musí schvalovat jinak, ale o tom, že pro něj TSI neplatí – a ani nemohou, technicky to není možné.

Pavel P.

Nařízení komise EU č. 1302/2014 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla – lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v Evropské unii, v bodě 4.2.2.5. Pasivní bezpečnost říká následující: 1) Požadavky stanovené v tomto bodě platí pro všechna vozidla s výjimkou vozidel, která nejsou určena k přepravě cestujících nebo personálu během provozu, a s výjimkou OTM („on track machines“ – pracovní stroje). Odstavec 5) přitom požaduje pasivní bezpečnost a odkazuje se na normu EN 15227, která musí být splněna v kategorii C-I. Takže přinejmenším ještě ve verzi TSI z r. 2014 výjimka pro vlakotramvaje nebyla. Pokud… Číst vice »

ythomas_ct
Antoš

Vlakotramvaje sú „sexi“ a určite majú v niektorých konkrétnych prípadoch opodstatnenie. Žiaľ vo väčšine prípadov v ČR i SR je dnes výrazne jednoduchšie, lacnejšie i reálnejšie urobiť prestupy „hrana – hrana“ a prestať snívať o „holuboch na streche“. Úradničkovia býv. c. & k. majú skrátka stále radšej „vrabcov v hrsti“… 😂