Komentář: Kdy turecká vozidla v Česku nevadí a kdy jsou problém. Aneb nakupujeme hezky česky

První exemplář trolejbusu Bozankaya SNG 12T v Praze. Foto: DPP - Dominika BrabcováPrvní exemplář trolejbusu Bozankaya SNG 12T v Praze. Foto: DPP - Dominika Brabcová

Hřib nákup hájí "otevřenou férovou soutěží", v praxi ale poslední tendr Turkům uzavřel.

Sociální sítě a některé weby zaplavila v posledních dnech série nářků o tom, že Praha nakupuje nové trolejbusy z Turecka od společnosti Bozankaya.

S oblibou tyto texty sdílí zejména politici ODS a ANO 2011, protože v nich odkazují na údajné pochybení náměstka primátora za Piráty Zdeňka Hřiba.

Náhlou aktivaci nových odborníků na zákon o zadávání veřejných zakázek či výrobu trolejbusů odstartoval text člena ODS na serveru Newstream Ondřeje Šimíčka, kde nákup označuje za tureckou ruletu. Text už není přes vyhledávač na webu dostupný, dá se ale ještě najít zde. Podobné myšlenky následně zopakoval anonymní účet Pan úředník na síti X.

V textech smíchali argumenty tak, aby to vypadalo, že nákup trolejbusů z Turecka je naprosto v rozporu se zájmy EU a pochybením Hřiba. Zajímavé je i načasování: smlouva je podepsána od ledna letošního roku, náhlý zájem o toto téma je až nyní.

Nejde ale zdaleka o první případ, kdy v Praze budou jezdit vozidla z Turecka, což se v textech kritizující Bozankayu nedozvíte. Fiaskem byly především elektrobusy od Škody s tureckou karoserií od společnosti Temsa. Elektrobusy musely být opakovaně odstaveny, DPP hrozila ztráta dotace a Škoda nakonec za nekvalitu musela zaplatit velké penále.

Problémové elektrobusy opět vyrazily do pražského provozu. Prošly opravami v Plzni

Problémy měl DPP loni i s autobusy od společnosti Iveco Czech Republic. I když má Iveco v Česku svoji největší továrnu, autobusy pro Prahu jsou kompletně z Turecka. Potíže se ale již podařilo odstranit a autobusy jezdí bez problémů.

Homologace těsně před dodávkou? Běžný postup

Dalším argumentem proti tureckému výrobci je tvrzení, že trolejbus není pro EU dosud homologován. To je pravda, nicméně současně jde o běžnou praxi i u evropských výrobců. Například Škoda dokončila homologaci trolejbusu 36 Tr (rovněž s tureckou karosérií) měsíc před tím, než dodala první sériové vozy pro Ostravu. Konfigurace prototypu (testovacího vozu) byla jiná, což je i nyní případ Bozankayi.

Dalším argumentem proti tureckému výrobci je aktuální zkušenost s tramvajemi z Bělehradu. První zkušební tramvaj je širší a v některých místech tak neumožní průjezd druhé tramvaje v protisměru. Město ale o větší šířce vědělo dopředu kvůli lepšímu uspořádání interiéru. A třeba i v Praze se síť na širší tramvaje upravovala hned několikrát.

Kritici poukazují, že Bozankaya byla z řady soutěží v Česku vyloučena. To je pravda, ale také současně vyhrála řadu sporů u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže na téma jejího vyloučení. Nutno podotknout, že tuto zakázku opakovaně úřad zkoumal a žádné pochybení nenašel.

Soutěž na 70 trolejbusů pro Prahu vyhrála turecká Bozankaya, ÚOHS zamítl rozklad Škody

„Že na tom tak trochu ušetříme? Ani náhodou,“ píše Pan úředník bez další argumentace. Fakta jsou jednoduchá: Praha v soutěži na tyto trolejbusy ušetřila 125 milionů korun a získala delší záruku.

Mezi dalšími argumenty je podpora českého průmyslu. Český trh s trolejbusy se po loňské akvizici společnosti Cegelec Škodou dostal do situace, kdy na něm prakticky neexistuje konkurence a všechny trolejbusy jsou od Škody, která si může říct nyní o výrazně vyšší cenu.

Dopravní podniky jí jdou vstříc, v nových soutěžích už účast firem mimo EU nepovolují. „My děláme skutečně férové otevřené soutěže,“ uvedl Hřib Nová zakázka na až 180 nových trolejbusů je vypsána tak, že Bozankaya se nemohla do soutěže přihlásit, protože není z EU.  Jestli je tohle otevřená férová soutěž, to si každý může rozhodnout sám. Jestli je cílem kritiků tureckých trolejbusů vyšší cena a monopol, neměli by se to bát přiznat.

Stejně, jako to nedávno udělali ve Zlíně, kdy si tamější dopravní podnik hlídaný politiky ANO a ODS rovnou zkusil zadat miliardovou zakázku bez jakékoliv soutěže napřímo. Hezky česky. Úspěch českých firem na světových trzích ale obvykle nevede přes omezenou konkurenci.

Miliardová zakázka bez soutěže. Do Zlína a Otrokovic zamíří až 60 trolejbusů od Škody

Tagy Bozankaya Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Škoda Group
67 komentářů