Komentář: Kdy turecká vozidla v Česku nevadí a kdy jsou problém. Aneb nakupujeme hezky česky

První exemplář trolejbusu Bozankaya SNG 12T v Praze. Foto: DPP - Dominika BrabcováPrvní exemplář trolejbusu Bozankaya SNG 12T v Praze. Foto: DPP - Dominika Brabcová

Hřib nákup hájí "otevřenou férovou soutěží", v praxi ale poslední tendr Turkům uzavřel.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

Njn, to je to napětí mezi Tureckem a Kyprem…

Honza135

Díky za perfektní článek, pane Sůro. Snad vás Škodovka nedonutí článek smazat, jako na Českovenském dopravákovi, protože autor o plzeňské Škodovce psal informace, co firma nechtěla, aby se veřejnost dozvěděla a nechodili se jim do krámu. Tak dnad taky nedostanete časem flastr. 👍

Mystifying oracle

Škoda Nostra ráda využívá mnohem podpultovějších praktik, než jsou nějaké pokuty na složenkách….

Honza135

Já vím, například zasílá dopisy přes svou advokátní kancelář, ve kterých vyhrožuje soudem. Šéfredaktor Československého dopraváku by mohl vyprávět.

michal001

Rozhodovat by mělo kritérium TCO. A evropské peníze by také měly končit v Evropě, přece jen nejde o drobné. Další otázkou je vytváření „zoologických zahrad“ značek napříč všemi dopravními podniky.

knedlo

Podelím sa s mojou skúsenosťou s tramvajami Bozankya v meste Jasi. Jazdia tam aj poľké Pesy rovnakej koncepcie (multigelenk). Turecké tramvaje mali oveľa lepší interiér, išli ticho a pohodlne dokonca na miestami značne rozbitých tratiach. Ak bude trolejbus od Bozankaye tak dobrý ako ich tramvaje v Jasi, tak sa Praha sa nemá čoho obávať. Okrem toho máme v Bratislave aj turecké autobusy Otokar. Jazdia už nejaký ten rok a panuje s nimi maximálna spokojnosť. Vôbec nevnímam Turecko ako krajinu, ktorá by vyrábala nekvalitné vozidlá MHD.

Karl vB.

Možná, že právě ta vaše poslední věta je důvodem, proč se někdo rozhodl mediálním způsobem bojovat proti tomuto výrobci, když se nezadařilo to ošéfovat už v zadávacích podmínkách.

Igelkott

Je to těžké. Rád bych, aby evropské dotace zůstávaly v EU. Na druhou stranu bych nerad, aby si z nás evropští výrobci dělali dobrý den. Těžce se to vyvažuje. Nicméně např čínské výrobce považuji za velmi rizikové.

knedlo

Od roku 2023 jazdí CRRC CT LRV v Porte v Portugalsku. Vozidlá podobná Siemensu Avenio. Nepostrehol som, že by s nimi boli problémy. Uvidíme za 20 rokov.

MajsterN

Jak tu někdo předtím psal, bozankaya vyrobila druhou sérii metro EMU pro skytrain v Bangkoku. Do konsorcia si ji vzal Siemens. (První serie byla čistě Siemens, a třetí a další pouze CRRC.)

To znamená, že pokud nechceme Bozankayu, tak bych automaticky vyřadil ze všech soutěží i Škodu, jelikož v případě ComfortJetu vystupuje ve stejné pozici se Siemensem (Siemens design, výroba jinde) a musí se jednat o obdobně nekvalitní společnosti.

automatic

nejen druhá série pro Bangkok ale i aktuálně čtvrtá https://www.urban-transport-magazine.com/en/new-trains-for-metro-bangkok-from-siemens-mobility-and-additional-orders/ a ještě tramvaje i do Neapole, elektrobusy jezdící v Německu.. ale pro české pisálky na Idnes kteří se neštítí dokonce tvrdit, že jsou tyto trolejbusy nebezpečné a že vůbec nesplňují podmínky pro provoz v EU apod. je si sehnat a hlavně napsat pravdivé informace nadlidský úkon.. a obhajoba monopolu někoho kdo prakticky žádné trolejbusy ani reálně nevyrábí, protože jediné Škoda je na tom výzbroj ale prakticky kompletní vozidlo je SOR nebo v lepším případě Solaris (což se pomalu stává minulostí, protože i ten už se Škodou nechce moc spolupracovat). Ale… Číst vice »

Peeetr

Podle rozsudků EU soudů zhruba od poloviny roku 2024.

Stále zůstává ovšem výběr od 3 výrobců HESS, Solaris a Škoda, takže od monopolu hodně daleko, zvláště když skuteční globální obři v oboru, si můžou kdykoliv v EU zařídit montovnu.

knedlo

Síce sa nejedná o trolebjusy, ale tramvaje:

https://imhd.sk/ba/doc/sk/23722/O-dodanie-nov%C3%BDch-elektri%C4%8Diek-pre-Bratislavu-bol-minim%C3%A1lny-z%C3%A1ujem

Škoda súťaží tak akurát sama so sebou.

Twix

HESS se do našich „soutěží“ nikdy logicky nehlásí a Solaris se Škodou a SORem nikdy nejdou proti sobě. Opravdu je to hodně daleko od monopolu 🙂

N.N.

Ukrajinský Bogdan je bohužel jen do výčtu, kvůli válce.

Kuba1

Tak UA stejně není v EU, i když vlastně se s ním hlásila česká firma Tram For Envi, takže by to asi prošlo i teď, kdyby nebyla válka.

Twix

Tak mimo EU to není jen Bogdan, na Ukrajině jsou i další firmy, hodně toho dodal i běloruský Belkommunmaš (třeba skoro celý vozový park do Bělehradu a také hodně kusů do všech tří moldavských provozů), ale ten je teď také jaksi mimo.

xyz

Mimo EU je i Hess…

Kovář

Nedivím se, že Turky nikde nechtějí. Zatím co do DPP přišlo z Turecka, tak je bída. Temsy – poruchové, Iveco – poruchové, nefunkční klimy, řidiči s tím nechtějí jezdit. Je hezké že to je levné, ale taky je to znát na kvalitě. Prodloužená záruka je hezká, ale k čemu Vám to je když nejsou díly, vůz stojí a nemáte čím jezdit. Nemluvě že některá Iveca jsou po roce už pěkně vymlácená a vypadají jak po 10 letech provozu (lino, rozvrzane, mlátící kryty). To jsem myslel že horší než SOR nic být nemůže, ale koukám že pokud se bude kupovat na… Číst vice »

Lukáš F.

Proto se divím, že proti nákupu Streetwayů se nevede zdaleka taková svatá válka jako proti Bozankaye. Jako by o turecký původ vlastně vůbec nešlo.

Ondra K.

Však nejde. Hlavním motivem je obrana monopolu jediného správného výrobce.

Kuba1

Ale zatím to nevypadá, že by DPP vyčerpal možnosti rámcové smlouvy na kloubové Streetwaye a v nákupech dále upředstňuje kloubové mild-hybridní Urbanwaye.

Daniel Jablonecký

A na co jiného než na cenu chcete nakupovat?

Lukáš F.

Záruční podmínky, garantovanou disponibilitu…

Frantík

Ve výsledku je to vždycky „cena“, ale jinde než pořizovací.
Zkrátka jsme tak bohatí, že si můžeme dovolit kupovat levné věci.

Mystifying oracle

Záruční podmínky, disponibilita? Už takhle má Praha prakticky ty nejsložitější a nejpřísnější podmínky ve VŘ v Evropě. Na takhle relativně malý dopravní podnik celkem okázalé.

vlachjan

Jestli není ta složitost do značné míry dána tím, aby byl vybrán výrobek s okřídleným šípem ve znaku…

Y.K.

Vtipné na směru této argumentaci je to, že ty zakázky byly u českých výrobců Iveco ČR a Škoda (Temsa opravdu nebyla dodavatelem, jen pro škodu vyrobila kastle – dle jejích požadavků), s žádným turkem žádná smlouva nebyla. Čeští výrobci si udělali subdodávku z Turecka a domontovali svoje. Takže stěžovat si musíte u českého dodavatele.

Bude zajímavé sledovat jaký bude výsledek přímého vztahu s tureckým dodavatelem.

Juraj

No ale pozor, DPP nepořizoval Temsy – on pořizoval Škodovky, a Škodovka jakožto integrátor zvolila naprosto nevhodnou karoserii pro elektrobus.

No a DPP taky nepořizoval Otokary, ale Iveca, kde výrobce nabídl model vyráběný v Turecku u Otokaru. Jejich palivový systém ovšem není od Otokaru, ale od Iveca.

Takže to zkusme ještě jednou: kdo selhal u dosavadních problematických řad DPP?

Vojtěch

Je to pěkné shrnutí, které hezký ilustruje to, že mezi evropským trolejbusem s tureckou kastlí (Škoda 36Tr) a tureckým trolejbusem s evropskou výzbroji (Bozankaya) není rozdíl v ničem jiném, než je výše provize pro kámoše.

Taky je zajímavé, jak se najednou se zakázkami na nové trolejbusy roztrhl pytel, když se podařilo najít cestičku, jak odklánět peníze směrem k JSV.

Chtělo by to šít do tohoto oboru víc a houšť, ale díky alespoň za toto.

Radek

Bozankaya se tuším chlubí, že 75% komponent je z Evropy, takže ono to vůbec není tak jednoznačné s původem. Pak si můžeme povídat o tom, že komponenty elektrovýzbroje stejně půjdou z téže fabriky v Asii.
Co se mi líbí, že dodala v předstihu testovací vůz: To už jsme dlouho neměli, ve výběrku to myslím nebylo požadováno.

Vojtěch

Asi o spoustě Hřibových politických kroků můžeme vést diskuze, ale sodu, kterou mu dává v Praze ANO a ODS, je více než úsměvná. Těším se, až po volbách příští rok na podzim si to postaví v Praze ODS a ANO a za cca další dva roky zjistíme, že provoz v Praze je zas horší a možná pak někomu dojde, že Hřib úplně nebyl ten problém…

Martas

A co konkrétně zatím Hřib postavil? Za jeho éry nevznikla jediná stanice metra, nevznikl jediný metr obchvatu, „spadl“ most a do dneška není náhrada, zrušil se nákup klimatizací do tramvají, stavba metra D je stále úspěšně napadána, takže se to už posunulo do poloviny třicátých let, lanovku nedokázali pronést přes EIA. Tak by mě upřímně zajímalo, protože tady má, včetně Vás, takové fanoušky, co konkrétně opravdu pro Prahu udělal?

Daniel Jablonecký

Já jsem třeba viděl takovou pěknou opěrku na nohu, když cyklista čeká na křižovatce na červené, aby si nemusel dávat nohu z pedálu na silnici. To mi přijde skvělé, užitečné a potřebné. A za to můžeme poděkovat právě panu Hřibovi.

Lukáš F.

Jasně, 30 let se na údržbu mostů kašle, a když to pak spadne, může za to Hřib 🤪 A že se třeba po letech zanedbávání opravuje Barrandovský most, to nikoho nezajímá, protože to není nová stanice metra? Výstavba tramvajových tratí, návrat trolejbusů, taky nic?

Martas

Oprava Barrandovskeho je normální údržba, nevím, proč se z toho dělá tak heroický čin. Výstavba tramvajových tratí, což je hezké, ale proč se u toho neopravují i ty ulice, viz úsek Pražského povstání – Pankrác kde když jedete autem nebo tam jede autobus, tak je to furt stejný tankodrom. Zároveň kde je ta cyklostezka vedle? Vypadá ta ulice pořád jak ze 70. let, protože minimální investice. Dřív se s tram tratí opravovaly ulice komplet, viz třeba Bělehradská. Dneska dpp opraví/postaví trať a uliční prostor zůstává v původním stavu.

vlachjan

Ona totiž tu opravu ulice má na starosti TSK a trať DP. Mimocodem, je snaha to koordinovat, jako například na ulici Dukelských hrdinů. Nevyjde to vždy.

MaT

Jo a že na té Bělehradské je cyklostezka úplně skvělá, to Praze 2 závidí celý zbytek Prahy…

Vadym

+ nové vlaky

bartol

„nevznikl jediný metr obchvatu“ Odpovědnost státu, žádná odpovědnost hl.m. „Za jeho éry nevznikla jediná stanice metra“ Metro se nestaví za den, zvláště když se předem téměř nic nepřipravovalo. „spadl most a do dneška není náhrada” Libeňský? Ten byl zanedbaný, stejně jako rekonstrukce Barrandovského mostu. Desítky let se o to nikdo nezajímal. „zrušil se nákup klimatizací do tramvají” Pokud by to stálo příliš mnoho peněz, zase by si na to někdo (vy) stěžoval a pravděpodobně by tvrdil, že si někdo nacpal kapsy. „lanovku nedokázali pronést přes EIA“ Nemáme totalitní režim. Infra projektů je na příští desetiletí připraveno více než dost. Politici… Číst vice »

Jan T.

Trojská lávka spadla rok před jeho nástupem do funkce, za jeho vlády se vysoutěžila a postavila nová.

Kamil Novotný

Vím že to bude názor nepopulární, ale za mě by všechny podobné zakázky měly být pouze pro výrobce z EU. V Evropě se dodržují naprosto jiné podmínky pro výrobu, než mimo EU, vše je hlídáno a kontrolováno od ISO, přes hygienické podmínky, zákoníky práce, bezpečnosti práce a certifikované výrobní prostředky se všemi revizemi.
To žádný turek, nebo asiat nedodržuje a nemá a pak je logický levnější.
Prostě státní zakázky patří do EU.

medvěd

a když Iveco koupí kastli v turecku, nahodí tam na čumák své logo a zázračně se z toho udělá evropský autobus?
Myslím že už dávno nám Mercedes ukázal, že jeho Turecké low cost autobusy Conecto nejsou vůbec špatné. Takže v tom nevidím žádný problém.

Kamil Novotný

Dá se zařídit ve smlouvě, že třeba 70% musí být vyrobeno v EU. Ano, ne vše jde vyrobit v EU.

Lukáš F.

Což podle tvrzení Bozankaye jejich trolejbus splňuje.

Twix

To není jen Conecto, ale i dražší modely Intouro, Integro… všechno komplet turecké už dvě desetiletí a nikomu to zřejmě nevadilo.

Rypáček

A když to „Česká“ firma vyrobí mimo EU, tak je to jak? Když díly doveze ze zemí mimo EU a v EU to smontuje, tak je to jak?
Žijeme v globálním světě a tyhle myšlenky z 20.století jsou pochopitelné, ale v praxi úplně zcestné. Komplexní výrobky už téměř vždy mají nějakou část vyrobenou mimo EU.

automatic

to je právě strašně zajímavé jak místní dezoláti a flastenci i zde v diskuzi haní všechno z Turecka a že se má kupovat buď české (které skoro nikdy není kompletně vyrobeno v Česku) a nebo nejlépe Mercedes a Setra (oboje většinově vyrobeno v Turecku) fakt směšné.. Když si česká firma něco nechá vyrobit v Turecku a nalepí na to logo oné české firmy, tak je to vlastně v pořádku, protože je to České a teď nemyslím plzeňskou Škodu ale běžně velkou část místních firem

bartol

V současné době vlastně neexistují téměř žádní výrobci trolejbusů. To je překvapivé, když se podíváme na dodavatele bateriových autobusů: MAN, Evobus, Irizar, Iveco… všichni nabízejí pouze stacionární řešení nabíjení, ačkoli jejich vybavení na trolejbus by nemělo být nerealizovatelné. Ale já nejsem inženýr.

Radim Fedorovič

Výrobci jako MAN či Daimler tvrdí, že trh s trolejbusy je pro ně tak malý, že se jim nevyplatí do něj investovat.

bartol

Budou to tak vysoké investice? Když mám hotovou karosérii a elektrický pohon, přidat in motion charging… 70 kusů není nízký počet.

vlachjan

Oni to asi boudou brát i s ohledem na to, že ty trolejbusové tratě jsou převážně ve východní Evropě, s poněkud východoevropskými praktikami výběrových řízení, jejichž příklad je hezky ilustrován v článku pod nímž diskutujeme. Konečně, ze dvou výrobců, jenž se na západě trolebusům věnovali, jeden nedávno zkrachoval a ten druhý snad nikdy neprorazil na východ.

Jirka K.

Budou to velké investice… Homologace drážního vozidla není rychlá ani jednoduchá.

Jirka K.

Technicky a legislativně se jedná o naprosto jinou kategorii vozidel. Že to vypadá podobně a jezdí na stejné „palivo“ nic neznamená.

Karl vB.

Vaše téze mi trochu připomíná ideové základy spolku zvaného RVHP (pro mladší: Rada vzájemné hospodářské pomoci s centrálou v Moskvě, protipól EHS). Uzavřený ochranářský systém vedl k postupné degradaci a ztrátě konkurenceschopnosti vůči ostatnímu světu. Turecko je levnější zejména díky stále klesající hodnotě turecké Liry, za posledních 5 let zhruba z 3,5 Kč/1 TL na 0,5 Kč/1 TL. https://wise.com/cz/currency-converter/try-to-czk-rate?amount=1#rate-alerts Třeba německé firmy vyrábějí v Turecku především vozidla a jejich součásti. – MAN: – přesunul výrobu autobusů Neoplan do Ankary a kromě autobusů vyrábí v Turecku nákladní automobily a tahače – BOSCH: – je v Turecku od roku 1910 a má… Číst vice »

N.N.

Zrovna ISO lze v souteži vyžadovat od kohokoliv, od Japonce i Vietnamce

MajsterN

Vím, že to bude nepopulární názor, ale v Asii umíme vyrábět lip, kvalitněji a levněji než cokoliv váš kontinent smontuje.

Kubrt

Spousta věcí už zazněla, chápu, že nic není černobílé, ale přidám ještě jeden aspekt: snahy o ochranu vlastního trhu obvykle následuje reciproční opatření. Konkrétně do Turecka Škoda (jakož i další evropští výrobci) dodala poměrně velké množství tramvají, a jistě jí to potěšilo.

Daniel Jablonecký

To není názor nepopulární, ale naprosto pomýlený. Není jediný důvod, aby takové pravidlo generelně platilo.

Pampelishka

Však ono se ukáže, jak moc dobrý produkt to je. Spíš by se měl někdo zamyslet, proč v EU není nikdo schopen dodat trolejbusy kromě Škodovky s kastlí Solarisu nebo SORky dle nálady.

Pezos

Není schopen nebo nesmí?

TnM

„Ono se ukaze…“ se pouzivalo zacatkem nultych let na tehdy neznamy polsky Solaris se kterym prisel do CR DP Ostrava. Na Polsko se lidi u nas divali skrz prsty a navic to byla doba kdy s vyrobou autobusu tam experimentoval kde kdo.
No a ono se ukazalo – v Olomouci stale litaji vozy druhe generace po vic jak 20 letech a milionu km.

Karl vB.

Když u nás po převratu vstupoval VW do Škodovky v MB, tak že se na to mnozí v Německu také dívali skrz prsty.
Nakonec ukázalo, že v současných těžkých tržních podmínkách je naše Škodovka (dcera) konkurenceschopnější, než německý VW (matka), který má velký problém pramenící mj. i z extrémní ochrany pracovních míst.

Miri

„No a ono se ukazalo – v Olomouci stale litaji vozy druhe generace po vic jak 20 letech a milionu km.“ A jako cestující je mám pořád velmi ráda. Ale poslední dodaná generace s klimatizací je top.

Kubrt

Solaris umí trolejbus i bez Škodovky. U dalších autobusových výrobců to není neschopnost, ale nezájem, evropský trolejbusový trh je malý a na tom světovém je čínská konkurence.

libcha

Solaris umí trolejbus bez Škodovky, ale do tendru proti Škodovce s ním nikdy nejde.

dujka.robert

To není kartel, to je náhoda.

Pavel Vavříček

Spíš Škoda chce Solaris už pomalu vystrnadit. SOR už umí to co léta uměl Solaris. Škoda vyhrála s karosérií SOR v místech, kde vládl Solaris jak v trolejbusech tak i autobusech. Třeba České Budějovice, Tallinn nebo Vilnius. Bohužel očekávám stejný výsledek i v Ostravě a Chomutově, kde další trolejbusy budou od SORu.

Šunka

Akorát že vůbec…

automatic

to je jednoduché. Protože krom pár zkomírajicích provozů v Itálii, tři provozy ve Francii, dva v Německu, jeden v Nizozemí a pomalu rušené provozy ve Španělsku či Portugalsku se nikomu k tomu, aby vyvíjel a vyráběl trolejbusy nevyplatí. Ještě jsem zapomněl na Rakousko kde jsou dva provozy a v Insbrucku je dlouhodobě mimo provoz čili prakticky zrušený a jediný normálně fungující je akorát v Salzburgu. Linec se snaží ale přišel o dodavatele. a 90 procent všech trolejbusů je Solaris protože ten je ještě ochotný je vyrábět, respektive upravit autobusové karoserie. ale klasické trolejbusy které se dnes vyrábí v Číně nebo… Číst vice »

knedlo

Chápem, že Švajčiarsko nie je v EÚ, ale v Európe rozhodne je.

Karl vB.

Německo 3x: Eberswalde, Esslingen/ Neckar, Solingen
Švýcarsko: 12x Bern, Biel, Fribourg, Genéve, Lausanne, Luzern, Neuchâtel, Schaffhausen, St. Gallen, Vevey – Villeneuve, Winterthur, Zürich. Tam ale mají domácího dodavatele Hess.

Twix

A i v té Francii je toho myslím víc než 3 provozy, dále v EU jsou 4 v Pobaltí, 3 v Polsku, 3 v Maďarsku, 1 ve Švédsku, mimo EU pár na Balkáně a 1 v Norsku. Zato Portugalsko si už asi můžeme škrtnout.

smasska

V Maďarsku kromě Budapešti i Szeged, ne?

Twix

A Debrecen, proto píšu 3 v Maďarsku.

xyz

I když Ženeva a Vevey-Villeneuve (druhé zejména – tam šlo o kompletní flotilu) pořídily dosud poslední várku trolejbusů od jiného než švýcarského dodavatele – od belgického Van Hoolu, který však později zkrachoval…

MP22

Největší neomarxisti a socialisti jsou a vždy budou ODS a ANO…

Frantík

Šurovsky to omezení soutěže obhajoval v podcastu tím, že chtěli vybrat i jiného dodavatele právě jen v EU pro porovnání. No nevím, ale ok.

SYN

Tzv. „zdůvodnit“ se dá úplně všecko…

MajsterN

Ano, kdyby to nebylo proti právu EU tak to bude jen český dodavatel, a kdyby to nebylo proti právu ČR tak to bude Škodovka.

Karl vB.

Podobnou slátaninu, jaka je ta, na kterou odkazuje článek, uveřejnil 19.6. na IDnes i pan František Strnad, který se ve svém textu odvolává na pražského zastupitele Ondřeje Prokopa (ANO). Věta: „Místo podpory českých dodavatelů město nakupuje v zahraničí“, říká vše. Tak mně napadá, že pokud by jeho logikou převzali radní německch měst, jeden náš výrobce tramvají by asi hořce zaplakal. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/dopranvi-podnik-trolejbusy-tendr-bozankaya-smlouva-doprava.A250619_155840_praha-zpravy_rts Není nutno použít umělou inteligenci na posouzení, zda náhodou tyto články nespojují i jiné, než tzv. „argumentační“ znaky. Jako by ty texty vypadly z jedné líhně. Politické strany si musí svůj sponzoring nějak zasloužit, v opačném případě by z… Číst vice »

Lukáš Kníže

Ondřej Prokop by se snad neměl citovat vůbec nikde – pro duševní zdraví čtenářů anebo posluchačů.

Petr

K tomuto tématu mi přijde zajímavé i vyjádření ÚOHS, že je možné vyřazovat výrobce mimo EU až od loňského rozsudku SDEU. Viz https://x.com/UOHS_CZ/status/1935566376715833780

Studý Chudent

A jelikož ODS ze zakázky nic nemá, tak její posluhovači dostali za úkol nákup zkritizovat 🙂

N.N.

Strana s.r.o. v majetku Koncernu a.s. je na tom úplně stejně. Jestlipak Koncern a.s. nakupuje výhradně u Zetoru, aby nekázal vodu s lahví vína v ruce, toť otázka.

Studý Chudent

to máte bezesporu pravdu

Jussi

Já s tím souhlasím, nevidím jediný důvod podporovat ekonomiku autoritářské režimu jako je Turecko, Rusko apod. Navíc minimálně ostravské ŠKODA/TEMSA jsou největší kostitřasy, kterýma jsem jel a provedení interiéru ve stylu úzká ulička a šplhej vzhůru je taky děs.

Opravdu nevidím důvod dávat vydělat Erdoganovu Turecku, když evropských výrobců je dost. Minimálně Solaris, Škoda, Hess..

t6a5

Až na to, že Hess je na našem trhu cenově úplně mimo a už se ani nezkouší hlásit.
A Solaris měl a nejspíš stále má se Škodovkou takovou gentlemanskou dohodu, že se tady sám za sebe do soutěží hlásit nebude.
Takže vlastně zbyde Škodovka v různých kastlích.
Časem k tomu možná přibude nějaká Čína, která se už snaží vytvořit si „evropskou“ pobočku v Maďarsku.

Pavel Vavříček

Akorát už Škoda nechce nabízet vozy s karosérií Solaris. Šlo to teď vidět v posledních výběrkách, kde vyhrála Škoda tendry na trolejbusy. Například Tallinn, Budějovice či Esslingen

SYN

Hm, tak říkáte něco jako 31Tr? Ten je ovšem „poctivý domácí“…

automatic

úzká ulička a šplhej vzhůru? tím myslíte Sor nebo Temsu která má reálně uličku na centimetry širší a žádné schody a minimum podest. To vypadá jako kdybyste tim nikdy nejel a jen plácáte. Kromě podst u kol totiž 36Tr žádné nemá a to ani v zadní části, na rozdíl od Soru kde je v zadní části nutné lézt přes několik schodů

Marťas

Po žních k Turkovi 😅

N.N.

Poslední větu prosím do kamene tesat.

TnM

Jednotná oligarchistická fronta ODSÁNO nemá ráda otevřený trh a nestydí se to už ani narovinu napsat.
Oni se volným trhem ohánějí jen když jim to hraje do kapsy. Stejně jako jiní nenávidí demokracii, ale rádi se jí ohánějí když jim má zajistit výhru. Oni tyhle manýry znají ze svých mladých let za normalizace když se papaláši oháněli Marxem.

Roman osobně

Jak by řekl klasik: Nemažete, klepeto.

Ondra K.

Bych řekl, že vláda ODSANO je nejpravděpodobnější scénář po podzimních volbách. Ještě uvidíme čeho všeho jsou společně schopni.