Liberec si pochvaluje radary, vybírat začne v další části města. Data ukazují, jak na ně řidiči reagují

Radar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRadar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Data ukazují zásadní rozdíl z radarů, které pokutují a které jen ukazují rychlost.

Zavedení radaru, který pokutuje řidiče každého auta překračující rychlost 50 km/h v ulici Dubice v Liberci na příjezdové silnici k Ještědu, přineslo podle města prudké snížení případů, kdy motorové vozidlo místem projíždí vysokou rychlostí. Po zkušenostech chce proto začít pokutovat řidiče na dalším úseku: na příjezdu do města v ulici Hejnická v části Krásná Studánka.

Město prezentovalo data z měření na tiskové konferenci. Ukazují značný rozdíl v dodržování rychlosti tam, kde radar měří a pokutuje a kde jen měří a informuje řidiče o rychlosti.

U represivního v Dubici nyní překračuje rychlost zhruba jedno procento řidičů, v Hejnické po zavedení informativního radaru podíl řidičů jedoucích více než 50 km/h klesl na 13 %. Data z obou radarů jsou k dispozici zde. Ukazují také, že většina přestupků je v pásmu 50 – 60 km/h. Podle výsledků v jiných částech města celkově klesl na měřených místech počet přestupků po zavedení radarů o polovinu, v průměru rychlost nedodržuje 16 % řidičů.

Radar, který „nemá tátu“. Měření v Liberci zabralo, počet přestupků prudce klesl

V Liberci je 13 nyní informativních radarů a k tomu jeden represivní s placením pokuty za překročení povolené rychlosti. „Dříve překračovalo rychlost ve městě cca 33 procent řidičů, zatímco nyní jsme, díky nasazení všech informativních radarů, dokázali to číslo snížit na polovinu. V případě represivního radaru v ulici Dubice došlo dokonce ke snížení z původních 75 procent překračování rychlosti na pouhé procento,“ uvedl primátor Jaroslav Zámečník.

Peníze z pokut do MHD

Radar v ulici Dubice se stal terčem silné kritiky opozice, je na rovném a přehledném úseku. Město část vybraných peněz přesunulo na pořízení nových autobusů MHD.

Porušováním předpisů za lepší MHD. Do Liberce dorazily nové autobusy, část zaplatily pokuty od řidičů

Primátor kritiku odmítá, argumentuje například čtyřmi přechody pro chodce v měřeném úseku. „Smyslem měření není pronásledovat řidiče a za každou cenu je pokutovat. Cílem je prevence a zájem zlepšit bezpečnost v dopravě,“ řekl Zámečník. Odmítl i teorie opozice, že kvůli radaru část lidí začala jezdit nedalekou Ještědskou ulicí, kde doprava měla zhoustnout. „Podle aktuálního měření touto ulicí denně projede v průměru 3900 aut. Ještě před pěti lety to bylo 5400 a před deseti lety zhruba 5900 aut,“ dodal Zámečník.

Nový radar v Hejnické ulici vznikne poté, co město vyřeší problém s jeho napojením na elektřinu. Informativní je na solární panely.

Město podle primátora zvažuje umístění represivních radarů i do dalších ulic, kde informativní měřidla řada řidičů ignoruje. Nejhorší je Volgogradská ulice, kde je povolená třicetikilometrová rychlost. Tu nedodržuje 55 procent řidičů. Skoro polovina řidičů jezdí rychleji, než by měla Hrádeckou ulicí v Machníně, třetina Žitavskou ulicí a zhruba pětina motoristů Švermovou ulicí ve směru od centra na Františkov a Ostašov.

Tagy Dubice liberec měření rychlosti radar úsekové měření rychlosti
38 komentářů