Liberec si pochvaluje radary, vybírat začne v další části města. Data ukazují, jak na ně řidiči reagují
Radar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Data ukazují zásadní rozdíl z radarů, které pokutují a které jen ukazují rychlost.
Často se mě ptají proč jezdím s Waze i tam kde to znám.Hlavně proto, že to upozorní na radar.A tam kde je radar a jezdím denně už je platba za blbost.Pro městské pokladny je to ze začátku dobrý zdroj příjmu, po čase jsou pak radní nasraní, bo jim tam lidi jezdí podle předpisu a výběr nezaplatí ani servis.
A co semafor, který dá při překročení limitu červenou? Řidič si postojí, zdrží sebe i ostatní a příště pojede do limitu. Bezpečnost na důležitých místech (přechody, školy…) splněna, nemusím platit ouřady na posílání pokut, radarová lobby nebude mít co žrát – samá pozitiva.
Pokuty posílat jen těm, co projedou červenou, jednoduchý.
Obcím jde přece jen o bezpečnost, ne o plnění kasy….
Asi takhle, i já mám pocit, že jsem čím dál častěji za debila, když na padesátce (obec bez chodníků, výjezdy od nemovitostí, zastávka bus…) si dovolím jet 55 tacho, což je u mé káry 51 reál. S divokou gestikulací a vytočeným motorem mě na takovém místě nedávno předjel jeden hyundaista se svým SUV a zmizel v dáli. Byl to borec s C na značce, má to v paži, kam se na něj hrabeme. (V zatáčkách o pár km dál jsem ho dojel, v další vesnici však zase ani nepřibrzdil.) Jedna věc jsou pravidla, druhá kasírování za 54-59 v neděli nad… Číst vice »
Taky pozoruju, ze venkovani vetsinou jedou tech 60-70 obec ne obec. Mimo obec tak docela zdrzuji a v ty obci ohrozuji kde koho.
„Smyslem měření není pronásledovat řidiče a za každou cenu je pokutovat. Cílem je prevence a zájem zlepšit bezpečnost v dopravě“
A teď tu o Zvířátkach a loupežnících.
Ještě by se mělo město vrhnout na nelegální parkování. V centru i na sídlištích naprostá anarchie. Parkuje se na chodnících, v křižovatkách, všude… Řidiči si myslí, že jim vše projde, a mají pravdu.
A hlavně výrazně zredukovat počet parkovacích míst. Auta do města nepatří.
V posledních dnech konečně parkování na chodníku v ulici Dobiášova začala městská policie řešit. Trvalo to rok.
„Město prezentovala data z měření na tiskové konferenci. Ukazují značný rozdíl v dodržování rychlosti tam, kde radar měří a pokutuje a kde jen měří a informuje řidiče o rychlosti.“ A nešlo by aby radar uměl obojí?
Šlo. Některé radary to umějí.
Musím říci, že se to nám to nějak zvrhává. Jezdím 20 let a nikdy jsem nedostal pokutu za rychlost. Až letos už dva kousky, že jsem někde v obci jel 53km/h. Přišlo to s několikaměsíčním zpožděním rovnou s pokynem k zaplacení 600Kč v rámci objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla.
Jestli si někdo myslí, že tohle má něco společného s bezpečností nebo prevencí, tak je blázen. Tohle je spíš takový poplatek za průjezd pro neznalé místních poměrů.
Navíc vám to prislo asi jen proto, ze nemate cizí SPZ a nemáte exekuce… vybírají si pak ještě jen ty snadný případy.
Nejde o bezpečnost, ale o naplnění městské pokladny.
Nejde o pokladnu, ale naučit lidi se chovat slušně a dodržovat co mají, když jedou v 1,5 tuny vážícím „zabijáckém“ prostředku. Já tomu stejně furt nerozumím, když dám 55 tacho a tempomat tak si stejně ve městě nepomůžu o víc než pár desítek vteřin podle toho kde zrovna chytím červenou. Ale stejný je to i na dálnici, kde rozdíl 160 vs 140 tacho na cestě z prahy do Pardubic udělá 5,5 minuty (A to beru ideální případ, který v 99% času nenastane). Smysl to má třeba když člověk jede přes to německo někam dál, protože třeba na cestě do Francie… Číst vice »
Sorry, ale já raději budu koukat okolo sebe a za sebe než pořád kontrolovat tachometr. A tak se stane, že někdy jedu 45 a někdy zase 55, prostě tak nějak jak to vyjde s provozem. Některá města to chápou a mají nastavenou toleranci třeba do 60km/h, což mi přijde naprosto fér. Ale někde chtějí, aby to sypalo, tak to dají bez tolerance.
My normální místo koukání na rychloměr používáme tempomat.
Bydlím v radarové oblasti Říčany a za 8 let bez jediné pokuty.
Já jsem v radarové oblasti Říčany taky nikdy pokutu nedostal a to tam ani nebydlím.
My nenormální tempomat nemáme. A stejně rychlost dodržujeme bez „neustálého koukání na tachometr“.
Navíc, pokutovat za malé překročení rychlosti je špatně. Na mám autě jen výměna mezi zimními a letními pneu udělá rozdíl 3km/h dle GPS, a to jsou to rozměry pneu dle TP.
Mělo by se pokutovat, když někdo to valí 80+ v obci, ale pokutovat lidi za 55 je čistá buzerace.
Buzerace nebuzerace, pokud je tam 50 km/h, tak máte jet maximálně 50 km/h.
Pokud neumíte používat auto, tak se vraťte do autoškoly. Koukat okolo sebe a za sebe a k tomu si hlídat rychlost kterou jedu jsou základní věci potřebné k ovládání automobilu. Pokud to nezvládáte, tak Vás to někdo špatně naučil, nebo jste jen líný dodržovat předpisy a zkoušíte se jen vymlouvat.
On si to leckdo neuvědomuje, ale když jedeš 60 místo 50, tedy o 20 % víc, tak pohybová energie a tedy i brzdná je větší o 44 %. A to je tedy hodně. Jako rozumnou toleranci bych viděl tak 10 %, což v podstatě je, díky tomu, že se odečítají 3 km/h pokuta přijde až za rychlost 54 km/h nebo vyšší.
To ale českému Frantovi nevysvětlíš. Máňa říkala, že to totiž neni směroplatný, stejně jako s cejchovanejma váhama….
Udělejme myšlenkový pokus. Dejme tomu, že na konci měsíce by se vždycky vybral náhodný dětský domov a Liberec by mu musel poslat 90 procent vybraných peněz jako dar.
Myslíte, že by se liberečtí konšelé hnali do pořizování dalších radarů?
„Policing for profit“ se vždycky nějak zdůvodní. To není nijak specificky český jev, hodně se vyskytuje i ve Spojených státech. Charakteristické je soustředění na přestupky, které se dají snadno dokázat, bez ohledu na jejich míru relativní společenské nebezpečnosti, a maximální snaha o automatizaci procesu.
Samozřejmě. Vždyť i autor článku to podchytil už v titulku. Ne „začne měřit“, „začne zvyšovat bezpečnost“, ale „začne vybírat“.
(Možná podvědomě, tím spíš.)
Nikoliv. Speciálně na Hejnické radar s výběrem měl být dávno. Dubice, to je jiný level.
Uz mi prisla pokuta ze jsem jel 53 na 50 z Nemecka, nebo podobne 54 na 50 z Rakouska. Jasne, mohl bych fnukat ze me buzeruji za prkotinu. Nebo proste uznat ze jsem nedodrzel pravidla, zaplatit a priste si davat vetsi pozor a zpomalit vcas pred vesnici.
Radar v Dubici stoji mezi dvema prechody pro chodce, je tam zastavba a pohyb lidi. Dava my smysl. Jestli hledate radar ktery doslova slouzi jenom k buzeraci ridicu tak je to tento: https://www.google.cz/maps/@50.0360953,14.4032682,3a,75y,209.12h,79.62t/data=!3m7!1e1!3m5!1sBZPiKWO7CEiwCo-hSWTkYg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D10.377130322624168%26panoid%3DBZPiKWO7CEiwCo-hSWTkYg%26yaw%3D209.11948142033825!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Tohle není radar
Pak je tedy ale naprosto neadekvátní tam buď mít mezi těmi dvěma přechody padesátku, nebo mít padesátku defaultně úplně všude jinde. Jedno si vybrat musíte.
Je absurdní, aby se odlišovala většina úseků s padeskátkou, kde je v pořádku jezdit 55-60, od výjimečných úseků, kde stejná padesátka plati jako tvrdá hranice, pouze tím, zda tam je nebo není radar s prakticky nulovou tolerancí.
Taky bych rekl, ze pokud by ty pokuty byly prijmemem státního rozpočtu a nebo nějakého fondu prevence, tak si z toho spoustu obci nebude dělat živnost
A auta jim tam zase začnou jezdit devadesát…
Stačí jet někde po hlavním tahu a pozorovat rychlost v obci. Pokud je bez radaru, jezdí se běžně okolo 65 km/h, s informativním se jezdí dost náhodně mezi a s vybíracím okolo 45-50 km/h. Osobáky i kamiony. Takže jediná cesta je vybírat (případně vybírání musí být reálná hrozba)…bohužel pro ty slušné, kteří jezdí cca 50 km/h bez ohledu na radar a občas to holt netrefí přesně. Vypozorováno na Olomouc – Bruntál a Svitavy – Brno. Stejně tak v Praze s radary se jezdí více předpisově, než v Brně bez radarů. A profit z toho musí mít ten, kdo ty peníze… Číst vice »
Svitavy-Brno. Tam jsou celkem dva radary a z toho jeden naprosto čerstvě, ne?
Mně to přijde docela chytré. Proč nevydělávat na tom, že někdo porušuje zákon?
Ale jde spíše o to, že takové radary absolutně neslouží k prevenci. Když to člověku někdy ujede, ale oznámení o přestupku přijde až za několik měsíců a vše je naprosto anonymní, chtějí jenom peníze, tak jaký to má smysl pro bezpečnost v daném místě a okamžiku? A jaká je zde výchovná funkce, když ani nezáleží na konkrétním řidiči, který přestupek spáchal, ale platí provozovatel vozidla bez ohledu na osobu, která zrovna byla za volantem? Prostě jen automat na peníze pro neznalé, jehož vedlejším účinkem je, že místní si začnou dávat pozor – odtud ten pokles případů překročení povolené rychlosti.
Vždyť ten výchovný efekt je vidět v těch statistikách, kdy teď rychlost porušuje mnohem méně lidí.
Automat na peníze pro neznalé? Myslíte pro neznalé zákona? Je tam maximální rychlost 50? Tak se tomu přizpůsobím. Pořád nevím, v čem je problém. A když si místní začnou dávat pozor, tak je to jedině dobře.
I kdyby, město a jeho odborníci ty peníze utratí lépe než točvolant za nákup další nafty, aby mohl dát uspokojovat svůj fetiš zbytečnými jízdami.