Na trať u Hustopečí se vrátily vlaky. Nový je železniční spodek i svršek, stožáry jsou provizorní

Na trať u Hustopečí mohou od neděle 15. června 2025 znovu vlaky. Pramen: SŽNa trať u Hustopečí mohou od neděle 15. června 2025 znovu vlaky. Pramen: SŽ

Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících. Stále platí stav nebezpečí.

Správě železnic (SŽ) se v neděli odpoledne podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím (trať 280). Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.

Podle nařízení vedení SŽ mohou vlaky třísetmetrovým úsekem projíždět bez zastavení maximální rychlostí 50 kilometrů za hodinu. „Při průjezdu zónou zajistí dopravce zamezení přístupu vnějšího vzduchu do prostor pro cestující a služebních prostor vlaku například vypnutím klimatizace,“ stojí v rozhodnutí SŽ.

V první fázi SŽ zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci na přibližně třísetmetrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení trati.

„Práce skončily o víkendu, od nedělního odpoledne tak mohly zprovozněnou trať využít první vlaky. Kompletní obnova stanice včetně výhybek potom proběhne v podzimních měsících. Náklady na první část oprav jsou přibližně 23 milionů korun, podzimní etapa vyjde podle plánů přibližně na 90 milionů,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku 28. února, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Hasiči Správy železnic zásah popsaly jako jeden z nejnáročnějších v historii sboru. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu. Hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla. Celkem se u zásahu vystřídalo téměř 450 hasičů Správy železnic.

Vyšetřováním příčin nehody se zabývá Drážní inspekce.

V lokalitě havárie nadále probíhají sanační práce pod dohledem České inspekce životního prostředí. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí v důsledku havárie 250 tun benzenu.
Krátce po havárii se podařilo uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit takzvanou izolovanou oblast, kde se podle ministerstva životního prostředí podařilo zachytit přes 98 % uniklého benzenu.

Odtěžila se část kontaminované strusky a zeminy z kolejiště, která zůstala na místě ohraničeného prostoru štětovou stěnou a je od okolního prostředí izolována speciálními rohožemi. Sanace kontaminovaných zemin bude nadále pokračovat.

„Teď je prioritou sanačních prací odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Probíhá také zkušební provoz speciálních filtrů s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu,“ doplnil ministr životního prostředí Petr Hladík.

Filtry podle něj zvládnou vyčistit zhruba 21 metrů krychlových kontaminované vody za hodinu. Podle odhadu sanační společnosti se odvezlo k likvidaci (do společnosti DEZA) celkem 95 tun benzenu a více než 4 000 metrů krychlových odpadní vody. Od zahájení provozu prošlo celkem přes sanační technologii více než 1 000 metrů krychlových kontaminované vody.

V oblasti platí do 26. června 2025 stav nebezpečí. Česká inspekce životního prostředí navrhla hejtmanovi Olomouckého kraje prodloužit stav nebezpečí o další měsíc. Do odvolání je stále zakázán vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a vodní nádrže č. 6.

Aktuálně platné zákazy jsou k dispozici na webové stránce Olomouckého kraje.

Tagy Hustopeče nad Bečvou Správa železnic
13 komentářů