Přetížená dráha a tvorba jízdního řádu. Ptejte se Alexandra Vrtěla ze Správy železnic

Vyjednávání o finální podobě jízdního řádu začíná v těchto dnech.
Jízdní řád je modlou všech železničářů i fanoušků dráhy. Jak je ale těžké ho sestavit a najít kompromis mezi možnostmi infrastruktury a požadavky všech dopravců? Právě o tom budeme mluvit v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz. Pozvání do studia přijal ředitel Odboru jízdního řádu ze Správy železnic Alexandr Vrtěl.
Právě jeho tým, který čítá na sedm desítek lidí, přijímá žádosti dopravců, harmonizuje jejich představy s kapacitou tratí a sestavuje finální jízdní řád. A jeho tým řeší také ad hoc žádosti o trasy vlaků pro všechny dopravce.
Téma je to velmi aktuální. Je to jen pár dní, co Správa železnic zveřejnila návrh jízdního řádu pro příští rok, a také dopravcům prezentovala, že bude nutné řešit problémy s přetíženým hlavním nádražím. Tím tvůrce jízdního řádu dopravce nepotěšili. Na druhou stranu je z návrhu patrné, že v něm jsou zaneseny požadavky některých z nich i na vlaky, které možná v prosinci vůbec nevyjedou.
Vyjednávání o finální podobě jízdního řádu právě v těchto dnech začíná.
Ředitel Vrtěl, kterému na dráze zpravidla nikdo neřekne jinak než Saša, konstrukci jízdních řádů zasvětil skoro celý svůj profesní život. Vystudoval vysokou školu v Žilině, nejdříve začínal se studiem elektrické trakce, ale pak ho mnohem víc zaujala organizace dopravy a přestoupil na provoz a ekonomiku železniční dopravy.
Při škole sloužil jako výpravčí ve stanici Nymburk město, vyzkoušel si i práci průvodčího v Nymburce, ale pracoval také jako pomocník strojvedoucího někdejšího depa Praha-střed. V roce 1994 začínal jako technolog železniční stanice Nymburk, od roku 1996 pracuje na konstrukci jízdních řádů na české železnici a posledních 7 let je šéfem odboru.
Jak se tedy skládá jízdní řád? Opravdu je to práce na celý rok, nebo by konstruktéři potřebovali dokonce více času? Která místa jsou na hraně kapacity v české železniční síti a která jsou už za hranou? Jak promění tvorbu jízdního řádu evropský projekt TTR (TimeTable redesign) a z něj vycházející české Nařízení o kapacitě? Opravdu hrozí spojování vlaků na koridorech? A proč se na pražské hlavní nádraží nevejdou už další vlaky?
Své otázky můžete Alexandru Vrtělovi psát tradičně i vy. Pokládejte je zde v diskusi až do pondělního podvečera. Celý rozhovor vám pak ve formě podcastu přineseme v pátek 20. června.