Přetížená dráha a tvorba jízdního řádu. Ptejte se Alexandra Vrtěla ze Správy železnic
Knižní jízdní řád pro rok 2025. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vyjednávání o finální podobě jízdního řádu začíná v těchto dnech.
Vyjednávání o finální podobě jízdního řádu začíná v těchto dnech.
Dobrý den, mám dotaz:
Jak řešíte vcelku přetížené Brněnské hlavní nádraží tak aby to bylo co možná nejplynulejší jestliže zároveň přijíždí vlaky ze všech možných směrů a bylo co nejmenší zpoždění?
Dobrý den, mám dva dotazy.
1) Kdy se cestující dočkají nočního spoje z Prahy na Ostravsko? Dříve jezdil poslední spoj před půlnocí, dnes jede poslední EN Slovakia v 22.16.
2) Kdy budou upraveny JŘ na některých linkách které jsou i bez výluk dennodenně zpožděné? Např. Rychlíky Kysučan
Děkuji Maces
Dobrý den, situace s přetíženou dráhou je neuspokojivá a chápu, že řešení nebude jednoduché ani okamžité. Mám k Vám tyto otázky: 1) Máte možnost si jízdní doby vlaku upravit podle svých zkušeností? Dáváte do nich nějakou časovou přirážku? Občas se mi totiž stane, že z Pardubic do Prahy přijedu s předstihem. 2) Podle jakých pravidel a hierarchie stanovujete na přetížené dráze pořadí vlaků, dobu stání v dopravnách, když nelze vyhovět všem zároveň? Někdo musí mít větší přednost a někdo menší. 3) Jak postupujete v případě, když je kapacita dráhy vyčerpána? Licitujete s objednatelem vlaku o nějakých ústupcích? Jakou máte vyjednávací… Číst vice »
Dobrý den,
spojení Praha – Sedlčany v pracovních dnech, kdy motorový vlak z Olbramovic směr Sedlčany ujede původně přípojnému rychlíku o 2 až 3 minuty budí hořký úsměv. Přitom v předchozím grafikonu se z Prahy do Sedlčan dalo vlakem dojet rychleji než autobusem. Při dotazu přes stránky ČD mi došla odpověď, že takto si dopravu objednal středočeský kraj. Ten se ale na druhou stranu netají názorem, že lokání tratě jsou nevytížené a tedy adepty na zrušení. Nepřipadá Vám taková situace jako schizofrenní?
Není na konstruktérovi grafikonu, aby komentoval požadavky jednotlivých objednatelů. To není jeho práce.
Cituji s článku: „Právě jeho tým, který čítá na sedm desítek lidí, přijímá žádosti dopravců, harmonizuje jejich představy s kapacitou tratí a sestavuje finální jízdní řád. A jeho tým řeší také ad hoc žádosti o trasy vlaků pro všechny dopravce“. Připadá Vám, že tento přípoj je dostatečně „harmonizován“?
To se týká komerčních spojů, nikoli spojů, jejichž podobu a polohu definuje objednatel. Tam dopravce není v pozici, že by si něco určoval nebo prosazoval, nebo mohl se SŽ něco harmonizovat. To není jeho úkol ani kompetence. U komerčních spojů je samozřejmě situace jiná.
A skutečně IDSK nařídil, aby to ujíždělo?
Já bych spíše řekl, že to nastavil jinak a Spržel si spoji pohla aby ji vyšel grafikon. A po posunu vlaku Praha – Benešov „nebyl důvod“ hejbat přípoji, případně to ani „nešlo.“
Dotaz: Kdy bude vyhlášeno “ přetížení dráhy “ v žst Brno hl.n. a v žst. Brno-Horní Heršpice, kdy jeden zpožděný vlak zpozdí další dva a posun muže trvat i hodinu?
Z jakého důvodu jsou JD vybraných Rychlíků Vysočina nataženy z dnešních 12 minut na 26 minut v úseku Přibyslav – Žďár n. S. ?
Ostatní rychlíky mají JD natažené pouze o 2 minuty.
Odhaduji, že čekání na křižování v Sázavě s protijedoucím Os vlakem při jednokolejce Sázava – Žďár.
P. S. Pokud tomu tak je, pak na p. Vrtěla přidávám dotaz: kde by byla hranice v tomto řešení a ne upřednostnění toho, aby měl přednost rychlík i za cenu toho, že Os vlak ze Žďáru vyjede mnohem dříve nebo za něj pojede NAD?
Proč a jakto, že se za posledních 10 let prodloužily JD Košičanu (Ex 241) o desítky minut a přesto NIKDY (vizte třeba Babitron) nepřejede státní hranice do SR nejen že včas, ale ani se zpožděním do 10 minut?
Podívejte se na Os Kolín-Česká Trebová. Ty díky přemnozené komerci zpomalily o 15min a dalších 15min mají běžnou sekeru.
Proč v Č.Těšíně má Košičan projíždět.
Je to proti jakékoliv logice,vždyť Č.T.není bezvyzmamná zastávka.Doufám,že ty 2 minuty na výstup a nástup cestujících nijak neovlivní provoz na 2kolejné trati.
Dobrý den, měl bych na Vás dva dotazy. 1. Aby nedocházelo k přetížení hlavního nádraží nebylo by vhodné navrhnout MD spojení některých linek? Například spojit R10 s R16 nebo R20 s Ex6? Tím pádem by nedocházelo k obratování souprav na hlavním nádraží a zbytečnému snižování kapacity. Například linka R20 obratuje na hlavní nádraží a zbytečně blokuje kolej na cca 30 minut. Rozumím tomu, že by se pak tyto linky museli přesoutěžit, ale ve finále by to s kapacitou dost pomohlo. 2. Neuvažuje SŽ o stavbě alespoň poloostrovního 8. nástupiště a nástupiště kusého vedle současného “leoexpres perónu” (prostor tam na to… Číst vice »
To v době, kdy každa linka má své vysoutéžené specificke vlaky již není možné
Je možné zveřejnit požadavky na přidělení kapacity, se kterými pracujete jako vstupem pro konstrukci JŘ? Šotoušům co tvrdí, jak špatný JŘ je by to sebralo munici, když by viděli, s čím se musíte vypořádat.
Neplánujete na hlavním nádraží v Praze urychlenou stavbu 8. nástupiště, aby kapacita reálně narostla?
Jaké změny v legislativě nebo obecně v pravidlech, by si host přál, kdyby to bylo možné?Co by obecně prospělo tomu, aby systém dopravy na železnici fungoval lépe?
Dobrý den, rád bych se zeptal, jak se postupuje při stanovování času potřebného na křižování (kromě provozních intervalů) – např. jestli se vyhodnocují data z provozu. V jedné stanici, kde minulý JŘ bylo na křižování 1,5 minuty (což kvůli bezpečnosti cestujících mnohdy i tak nestačilo), je nově jen půl minuty, tudíž se pravidelně děje, že první vlak přijíždí víceméně včas (třeba s 0,5 min zpoždění) a druhý odjíždí o 2 nebo více minut pozdě. Děkuji
Proč rekonstrujete zároveň Praha Masarykovo, Smíchov? A jak to přispělo k současným problémům?
To není otázka na odbor jízdního řádu. Minimálně ne ta první.
Odborník nejsem, ale moc si nedokážu představit jak rekonstrukce Smíchova může mít vliv na centrum (hlavní + Masarykovo). Tam je doprava zaškrcená jednokolejkou, i kdyby na Smíchově bylo třicet kolejí, ničemu to nepomůže. Určitě neplatí že by se v důsledku úbytku kapacity Smíchova něco prodlužovalo na hlavní. Samozřejmě víc kolejí na Smíchově by umožnilo tam toho ukončit víc (třeba všechny S7 nebo expresy které jezdí přes Krč), ale to není úplně žádoucí: ideálně by tam ze stávajících linek neměla končit žádná
Dobrý den,
jak prosím hodláte řešit problematiku krátkých (nereálných) obratů v cílových stanicích, které mohou vést k tomu, že zaměstnanci spěchají a pak něco opomenou a průšvih je na světe.
Kdo zodpovídá za krátké (nereálné) obraty? Správa železnic, objednatel dopravy nebo dopravce?
Děkuji
Přidal bych dotaz: Správa železnic od dopravců dostává/nedostává požadavek na to, že při 15min. intervalu chce mít 10min. obrat soupravy, anebo že by jí stačil 25min. obrat jednotlivé soupravy, takže by na tom nádraží stály 2 soupravy zaráz (= obsazení dvou různých kolejí)?
Případně: je právě požadavkem Správy železnic, aby ve stanicích s vysokým vytížením kolejí byly obraty souprav (pozn. ne nutně personálu) krátké?
Dobrý den,
plánuje SŽ víc pracovat s institutem sankce za nevyužití či odřeknutí přidělené kapacity DC? Před pár lety k tomu zaznívala silná slova, ale v aktuálním Prohlášení o dráze je tento nástroj poněkud bezzubý.
Existuje nějaká interní koordinace se Stavební správou Západ, aby kvůli vzniklé situaci byla co nejvíc uspíšena příprava nových odstavných kapacit, např. na Balabence?
Co vážně uvažovat o prodloužení třeba nějaké větve rychlíků z/do Ústí nad Labem až do Budějovic. Jezdím pravidelně a dost často se náhodou z nechtěného doslechu dozvím, že nejsem jediný kdo častěji cestuje tím směrem. Byl jsem překvapený i třeba minulou neděli a i tento pátek.
Představte si to, já ve středu v rychlíku do Děčína slyšel, ze jedna paní jela z Letohradu. Nechtělo by to taky přímý rychlík?
Nejezdil svého času z Budějovic až do Mostu rychlík Bezdrev?
Jo, kdysi přes Rakovník – Louny. To je, tuším, trať v havarijním stavu, na zrušení..
Naopak v nedávné době prošla slušnou rekonstrukcí vč. úpravy nástupišť ve stanicích.
Zvýšení rychlosti přispělo k možnosti zavést 1h takt s rozumnou kombinací křižování i ve středočeské části tratě.
Jo, jednou denně. Taková „služba“ je dneska na nic.
Nejenže ten rychlík jezdil, ale dokonce míval řazen i „restaurační“ vůz.
Proč se nezavede více průjezdných linek, které by tak hlavní nádraží obsadily na minimální dobu a tím by kapacitu šetřily? V Brně to funguje.
V posledních dnech se mluvilo o rekonstrukci pražského uzlu výstavbou podzemních vlakových tratí. Nebylo by rychlejší a levnější nerušit stávající spojky a odstavná kolejiště, kde byla spousta kolejí (Smíchov, Bubny) a tuto infrastrukturu vhodně doplnit spojkami případně zdvoukolejněním či ztrojkolejněním? Jak moc současná tristní situace urychlí železniční stavby v Praze, jako rekonstrukce Výtoňského mostu, Libeňského přesmyku, nové trati do MB a konečně výstavbu VRT?
ad ty kapacity v Praze: o Smíchově se velmi nešťastně rozhodlo už dávno. Sebevětší odstavy nepomůžou faktu že v centru je málo kapacity na zhlavích: tomu pomůžou až nové bezkolizní zaústění (ať už nového odstavu Krejcárek či předělání vjezdu do ONJ) a ani to imo nebude zas tak výrazné
Může SŽ nařídit dopravcům spojení vlakových linek, které nyní na hlavním nádraží nyní končí?
O tom, že bude nedostatečná kapacita tratí v některých úsecích se už ví minimálně deset let. Co SŽ za tu dobu pro odstranění těchto problémových míst udělala? Nic. A teď vymýšlí koniny jako je ukončení spojů v Běchovicích a podobně. A nebylo by řešení tlačit dopravce do průjezdných modelů jako je běžné v západní Evropě ?
SŽ nic sama dělat nemůže. SŽ je pouze vykonavatel vůle státu potažmo MD, nad rámec základní údržby nerozhoduje o tom jaká stavba se bude stavět a jaká ne. A stát to neřeší.
#mynic
Zase šotopředstava o SŽ jako o kompletně suverénním subjektu? 🙂
A že ŘSD staví? To snad MD nepodléhá?
Chci-li ve státě něco prosadit, musím se snažit. Zákony ani koncepce nevznikají z ničeho, rozhodnutím jednoho ministra či úředníka. Prostě nevěřím, že MD pošle jednou za rok na SŽ složku s “tohle postavte” a SŽ nemá ani poradní slovo.
SŽ může vyvyjet tlak na MD a prosazovat si důležité projekty. Ale to by musela pracovat a to přece nejde
1) Jakými způsobit plánuje Správa Železnic zajistit dostatečnou kapacitu spojů veřejné dopravy k dálkovým vlakům společnosti RegioJet odjíždějícím z Běchovic. Nebylo by možné jejich prodloužení do dopravně dostupnější lokality? Například ukončení v Praze-Libni, nebo prodloužení přes Malešice na Zahradní Město?
2) Bude SŽ jednat s objednavateli o zkracování některých linek osobních vlaků ke stanicím metra? Například S8 na Kačerov, S2 do Vysočan apod.
3) Do jaké míry je situace dána opravou Masarykova nádraží, a proč SŽ již dříve možnost přetížení neřešila, například dostavbou 8. nástupiště hlavního nádraží.
4) Mohla Správa Železnic nepovolit provoz linky S61 v objednané trase?
1) Vážně myslíte že komerční vlak bude jezdit do Běchovic? Vždyť by nedával vůbec smysl protože by tím nikdo nejel.
Ještě k té S61, jak je možné, že někdo (Sch.??) nasmlouval linku, ke které chybělo v podstatě všechno zastávky,, ale především přestup na metro Hostivař, který jediný by tomu dával logiku. Jistě z pohledu Praha hl.n. je to spíš detail. Ale kapka ke kapce. Jinak z pohledu pražáka Libeň není na metru a Vysočany taky dost daleko Běchovice – jasný úlet.
Protože součástí toho nasmlouvání byla i výstavba nových zastávek, na kterou se někdo jaksi vykašlal.
Proto ta linka ani neměla vyjet…
Dobry den, vyuzivate pri tvorbe jizdich radu AI?
Budu překvapen, pokud bude odpověď ano. Jestli to, co tam ohledně hl.n. v Praze, plodí AI, tak to bych rychle změnil model.
Dnes se používá termín AI. Dříve se používal termín automatizace, počítače, počítačové programy, počítačové simulace, algoritmy..
Používají se pro usnadnění sestavování jízdních řádů nějaké programy(software)?
Existují nějaké definované algoritmy, které pomáhají sestavovat jízdní řád?
Používají se pro sestavování jízdních řádů nějaké simulace?
Wikipedie: Umělá inteligence (anglicky artificial intelligence – zkráceně AI) je inteligence projevovaná stroji, zejména počítači s vhodným programovým vybavením …
Wikipedie: Inteligence (z lat. inter-legere, rozlišovat, poznávat, chápat) je dispozice pro myšlení, učení a adaptaci ….
Wikipedie: Central Intelligence Agency (Ústřední ZPRAVODAJSKÁ služba – CIA) je zpravodajská služba USA s vnějším polem působnosti (tj. špionážním)
No, AI se od běžných algoritmů liší. Výstup AI totiž nejde predikovat, na stejnou otázku můžete pokaždé dostat jiné řešení (a obě budou správná).
Dobrý deň, má právomoc SŽ prikázať dopravcovi jazdiť na konkrétnej trase, resp. do konkrétnej stanice, s obojsmernou súpravou? V prípade že áno, neuvažuje sa o využití tejto právomoci na odľahčenie hl.n. o kapacitu pre obraty? (čo však samozrejme s kapacitou koridoru nepomôže).
S kapacitou hl.n. taky moc ne, protože obrat v tom místě většinou znamená křížení směru při vjezdu nebo odjezdu…
Proč se vlaky RegioJetu neodkloní z Dolních Počernic, Malešice a Vršovice na hlavák?
Primárně protože tam nejsou ty zastávky, kvůli kterým se linka plánovala, takže by neměla takový využití
Výmluvy, výmluvy. Pokud by v Běchovicích byl přípoj na S1, tak klientela cestující do oblasti Edenu by byla i bez těch zastávek. Dnes cestovat v téhle relaci je utrpení.
A máme kapacitu přes Malešice? Pomůže nějak zásadně hlavnímu nádraží přehození příjezdu i odjezdu ze severu na jih?
A s těmi zastávkami by kapacita v Malešicích byla?
Jestli to nebude tím, že se potřebuje RJ dostat se soupravou do Malešic….. 🙂 Stejně jako ČD na ONJ, takže vjezd na hl.n. od Vršovic je kontraproduktivní.