Přetížená dráha a tvorba jízdního řádu. Ptejte se Alexandra Vrtěla ze Správy železnic

Knižní jízdní řád pro rok 2025. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKnižní jízdní řád pro rok 2025. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vyjednávání o finální podobě jízdního řádu začíná v těchto dnech.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Otawa

Proč v Č.Těšíně má Košičan projíždět.
Je to proti jakékoliv logice,vždyť Č.T.není bezvyzmamná zastávka.Doufám,že ty 2 minuty na výstup a nástup cestujících nijak neovlivní provoz na 2kolejné trati.

Jan

Dobrý den, měl bych na Vás dva dotazy. 1. Aby nedocházelo k přetížení hlavního nádraží nebylo by vhodné navrhnout MD spojení některých linek? Například spojit R10 s R16 nebo R20 s Ex6? Tím pádem by nedocházelo k obratování souprav na hlavním nádraží a zbytečnému snižování kapacity. Například linka R20 obratuje na hlavní nádraží a zbytečně blokuje kolej na cca 30 minut. Rozumím tomu, že by se pak tyto linky museli přesoutěžit, ale ve finále by to s kapacitou dost pomohlo. 2. Neuvažuje SŽ o stavbě alespoň poloostrovního 8. nástupiště a nástupiště kusého vedle současného “leoexpres perónu” (prostor tam na to… Číst vice »

Petr Špaček

Je možné zveřejnit požadavky na přidělení kapacity, se kterými pracujete jako vstupem pro konstrukci JŘ? Šotoušům co tvrdí, jak špatný JŘ je by to sebralo munici, když by viděli, s čím se musíte vypořádat.

J.K.

Neplánujete na hlavním nádraží v Praze urychlenou stavbu 8. nástupiště, aby kapacita reálně narostla?

ABCD

Jaké změny v legislativě nebo obecně v pravidlech, by si host přál, kdyby to bylo možné?Co by obecně prospělo tomu, aby systém dopravy na železnici fungoval lépe?

Noname

Dobrý den, rád bych se zeptal, jak se postupuje při stanovování času potřebného na křižování (kromě provozních intervalů) – např. jestli se vyhodnocují data z provozu. V jedné stanici, kde minulý JŘ bylo na křižování 1,5 minuty (což kvůli bezpečnosti cestujících mnohdy i tak nestačilo), je nově jen půl minuty, tudíž se pravidelně děje, že první vlak přijíždí víceméně včas (třeba s 0,5 min zpoždění) a druhý odjíždí o 2 nebo více minut pozdě. Děkuji

nowas

Proč rekonstrujete zároveň Praha Masarykovo, Smíchov? A jak to přispělo k současným problémům?

Výpravčí

To není otázka na odbor jízdního řádu. Minimálně ne ta první.

Pavel

Dobrý den,
jak prosím hodláte řešit problematiku krátkých (nereálných) obratů v cílových stanicích, které mohou vést k tomu, že zaměstnanci spěchají a pak něco opomenou a průšvih je na světe.
Kdo zodpovídá za krátké (nereálné) obraty? Správa železnic, objednatel dopravy nebo dopravce?
Děkuji

Juraj

Dobrý den,
plánuje SŽ víc pracovat s institutem sankce za nevyužití či odřeknutí přidělené kapacity DC? Před pár lety k tomu zaznívala silná slova, ale v aktuálním Prohlášení o dráze je tento nástroj poněkud bezzubý.

Existuje nějaká interní koordinace se Stavební správou Západ, aby kvůli vzniklé situaci byla co nejvíc uspíšena příprava nových odstavných kapacit, např. na Balabence?

celtic1985

Co vážně uvažovat o prodloužení třeba nějaké větve rychlíků z/do Ústí nad Labem až do Budějovic. Jezdím pravidelně a dost často se náhodou z nechtěného doslechu dozvím, že nejsem jediný kdo častěji cestuje tím směrem. Byl jsem překvapený i třeba minulou neděli a i tento pátek.

Honza123

Představte si to, já ve středu v rychlíku do Děčína slyšel, ze jedna paní jela z Letohradu. Nechtělo by to taky přímý rychlík?

Jirka z CB

Nejezdil svého času z Budějovic až do Mostu rychlík Bezdrev?

Zlámalík

Proč se nezavede více průjezdných linek, které by tak hlavní nádraží obsadily na minimální dobu a tím by kapacitu šetřily? V Brně to funguje.

Lumír Kalas

V posledních dnech se mluvilo o rekonstrukci pražského uzlu výstavbou podzemních vlakových tratí. Nebylo by rychlejší a levnější nerušit stávající spojky a odstavná kolejiště, kde byla spousta kolejí (Smíchov, Bubny) a tuto infrastrukturu vhodně doplnit spojkami případně zdvoukolejněním či ztrojkolejněním? Jak moc současná tristní situace urychlí železniční stavby v Praze, jako rekonstrukce Výtoňského mostu, Libeňského přesmyku, nové trati do MB a konečně výstavbu VRT?

Adam Ř

ad ty kapacity v Praze: o Smíchově se velmi nešťastně rozhodlo už dávno. Sebevětší odstavy nepomůžou faktu že v centru je málo kapacity na zhlavích: tomu pomůžou až nové bezkolizní zaústění (ať už nového odstavu Krejcárek či předělání vjezdu do ONJ) a ani to imo nebude zas tak výrazné

Tomáš Cejp

Může SŽ nařídit dopravcům spojení vlakových linek, které nyní na hlavním nádraží nyní končí?

Jarda

O tom, že bude nedostatečná kapacita tratí v některých úsecích se už ví minimálně deset let. Co SŽ za tu dobu pro odstranění těchto problémových míst udělala? Nic. A teď vymýšlí koniny jako je ukončení spojů v Běchovicích a podobně. A nebylo by řešení tlačit dopravce do průjezdných modelů jako je běžné v západní Evropě ?

Gouba

SŽ nic sama dělat nemůže. SŽ je pouze vykonavatel vůle státu potažmo MD, nad rámec základní údržby nerozhoduje o tom jaká stavba se bude stavět a jaká ne. A stát to neřeší.

Stráťa

#mynic

Výpravčí

Zase šotopředstava o SŽ jako o kompletně suverénním subjektu? 🙂

v.sp

A že ŘSD staví? To snad MD nepodléhá?

Chci-li ve státě něco prosadit, musím se snažit. Zákony ani koncepce nevznikají z ničeho, rozhodnutím jednoho ministra či úředníka. Prostě nevěřím, že MD pošle jednou za rok na SŽ složku s “tohle postavte” a SŽ nemá ani poradní slovo.

Jan

1) Jakými způsobit plánuje Správa Železnic zajistit dostatečnou kapacitu spojů veřejné dopravy k dálkovým vlakům společnosti RegioJet odjíždějícím z Běchovic. Nebylo by možné jejich prodloužení do dopravně dostupnější lokality? Například ukončení v Praze-Libni, nebo prodloužení přes Malešice na Zahradní Město?

2) Bude SŽ jednat s objednavateli o zkracování některých linek osobních vlaků ke stanicím metra? Například S8 na Kačerov, S2 do Vysočan apod.

3) Do jaké míry je situace dána opravou Masarykova nádraží, a proč SŽ již dříve možnost přetížení neřešila, například dostavbou 8. nástupiště hlavního nádraží.

4) Mohla Správa Železnic nepovolit provoz linky S61 v objednané trase?

Stráťa

1) Vážně myslíte že komerční vlak bude jezdit do Běchovic? Vždyť by nedával vůbec smysl protože by tím nikdo nejel.

liborzima

Dobry den, vyuzivate pri tvorbe jizdich radu AI?

MaC

Budu překvapen, pokud bude odpověď ano. Jestli to, co tam ohledně hl.n. v Praze, plodí AI, tak to bych rychle změnil model.

mezera

Dnes se používá termín AI. Dříve se používal termín automatizace, počítače, počítačové programy, počítačové simulace, algoritmy..

Používají se pro usnadnění sestavování jízdních řádů nějaké programy(software)?
Existují nějaké definované algoritmy, které pomáhají sestavovat jízdní řád?
Používají se pro sestavování jízdních řádů nějaké simulace?

Wikipedie: Umělá inteligence (anglicky artificial intelligence – zkráceně AI) je inteligence projevovaná stroji, zejména počítači s vhodným programovým vybavením …
Wikipedie: Inteligence (z lat. inter-legere, rozlišovat, poznávat, chápat) je dispozice pro myšlení, učení a adaptaci ….

Wikipedie: Central Intelligence Agency (Ústřední ZPRAVODAJSKÁ služba – CIA) je zpravodajská služba USA s vnějším polem působnosti (tj. špionážním)

Gouba

No, AI se od běžných algoritmů liší. Výstup AI totiž nejde predikovat, na stejnou otázku můžete pokaždé dostat jiné řešení (a obě budou správná).

timom25

Dobrý deň, má právomoc SŽ prikázať dopravcovi jazdiť na konkrétnej trase, resp. do konkrétnej stanice, s obojsmernou súpravou? V prípade že áno, neuvažuje sa o využití tejto právomoci na odľahčenie hl.n. o kapacitu pre obraty? (čo však samozrejme s kapacitou koridoru nepomôže).

Tomáš Záruba

S kapacitou hl.n. taky moc ne, protože obrat v tom místě většinou znamená křížení směru při vjezdu nebo odjezdu…

Antonín Maňas

Proč se vlaky RegioJetu neodkloní z Dolních Počernic, Malešice a Vršovice na hlavák?

Noname

Primárně protože tam nejsou ty zastávky, kvůli kterým se linka plánovala, takže by neměla takový využití

Gouba

Výmluvy, výmluvy. Pokud by v Běchovicích byl přípoj na S1, tak klientela cestující do oblasti Edenu by byla i bez těch zastávek. Dnes cestovat v téhle relaci je utrpení.

Frantisek X

A máme kapacitu přes Malešice? Pomůže nějak zásadně hlavnímu nádraží přehození příjezdu i odjezdu ze severu na jih?

Gouba

A s těmi zastávkami by kapacita v Malešicích byla?