Inženýři míří na první úsek VRT. SŽ hledá zhotovitele podrobného průzkumu úseku Moravské brány

Hodnota veřejné zakázky je 160 milionů korun.
Správa železnic (SŽ) vypsala veřejnou zakázku na podrobný inženýrskogeologický průzkum pro vysokorychlostní trať Moravská brána. Jde o další posun v přípravě první vysokorychlostní tratě v Česku.
„Práce zahrnují zejména zhotovení vrtných prací, vystrojení hydrogeologických vrtů, polních zkoušek, laboratorních zkoušek, geofyzikálního průzkumu, radonového průzkumu, korozního průzkumu, pedologického průzkumu a vyhodnocení provedeného inženýrskogeologického a hydrogeologického průzkumu,“ uvedla k tendru SŽ.
Předpokládaná hodnota zakázky je 160 milionů korun bez DPH. Nabídky lze podávat do 25. července.
Jedná se o zakázku na rámcovou dohodu, předpokládaná hodnota je stanovena jako souhrnná předpokládaná hodnota všech veřejných zakázek, které mohou být na základě rámcové dohody zadány. Souhrnná hodnota všech plnění, které může zadavatel zadat na základě uzavřené rámcové dohody, činí 250 milionů korun bez DPH.
Zásadní posun v povolování
Záměr dosáhl před nedávnem jednoho z klíčových milníků, když získal souhlasné stanovisko se stavbou, takzvanou EIA, pro úsek z Prosenic do Ostravy. Posuzování trvalo přes rok, jeho výsledkem je 61 různých podmínek pro fázi přípravy, stavby i provozu. Souhlasné stanovisko je zásadním posunem v povolování, ministerstvo v něm stanovuje podmínky, za kterých lze vysokorychlostní trať Moravská brána vést územím.
Nová trať bude dlouhá 65 kilometrů. Správa železnic na trať pustí jen vlaky s minimální rychlostí 200 km/h, maximem bude 320 km/h. Jízda vlakem z Přerova do Ostravy potrvá 15 minut.
Odhadované náklady se zatím pohybují mezi 60 až 80 miliardami korun. Loni vládou schválný materiál počítá se zahájením stavby v roce 2028.
První úsek VRT ještě nemá vyhráno. Řeší se část u Odry, oříšek budou pozemky i archeologové