Firma si zvykla na ztráty, musíme změnit myšlení lidí, říká šéf financí Českých drah
Loňské hospodaření státního železničního dopravce skončí nejspíš černou nulou, definitivní výsledky nicméně České dráhy oznámí na konci dubna. Původně se
Loňské hospodaření státního železničního dopravce skončí nejspíš černou nulou, definitivní výsledky nicméně České dráhy oznámí na konci dubna. Původně se přitom počítalo se ztrátou skoro 300 milionů korun. Potvrdil to člen představenstva Českých drah zodpovědný za ekonomiku a nově obchod Radek Dvořák. Letos má firma poprvé v podnikatelském plánu zisk.
Dvořák zároveň připustil, že roli v tom, že České dráhy mají i v podnikatelském plánu pro rok 2019 schválený zisk v řádu desítek milionů, hrají také kompenzace za státní slevy. Nejde o výsledek celé skupiny, který pravidelně například vylepšuje ČD Cargo či VÚŽ, ale samotných Českých drah.
„Firma si dlouhodobě zvykla na záporné hospodaření, toto myšlení je potřeba u lidí změnit,“ řekl Dvořák, který je za finance odpovědný od loňského podzimu. V červnu by ho měl vystřídat Patrik Horný, Dvořák bude mít na starosti obchod.
Podle Dvořáka je klíčové, aby se podařilo dostat na nulu i u regionálních vlaků. Pomoci by tomu měly příští rok nové smlouvy s kraji, kde u většiny spojů budou ČD dostávat více než dosud, a skutečné náklady na vlaky tak budou pokryty.
Za zlepšením výsledků vidí Dvořák i větší kontrolu nákladů a výnosů, každý měsíc probíhá pravidelné reportování. Některé náklady ale firma neumí ovlivnit. Například jen kvůli novému systému účtování trakční elektřiny a obecně zdražení elektřiny i nafty zaplatí letos o 540 milionů korun navíc. O více než pět procent letos stoupnou výdaje na mzdy a značnou zátěž v úrovni jedné miliardy korun představuje pro firmu náhradní autobusová doprava, kterou musí objednávat při výlukách na infrastruktuře. „I když většinu peněz za autobusy dostaneme od SŽDC zpět, jde o ohromný dopad do stavu hotovosti. Navíc jsme stále za loňský rok 130 milionů korun v mínusu,“ řekl Dvořák.
Podle něj je úspěchem, pokud se podaří vysoutěžit cena pod 70 korun za kilometr. České dráhy proto křísí myšlenky na zřízení vlastního dopravce. „Jsme ve fázi analýz vlastní autobusové dopravy. Nemyslíme, že bychom pokryli všechny výluky, spíše řešíme základní flotilu autobusů na největší výluky,“ dodal Dvořák.
České dráhy potřebují vylepšit výsledky i kvůli masivním velkým investicím do nových vozidel, které firmu v příštích letech čekají.
Už během několika týdnů bude firma obhajovat rating. Hned potom bude následovat nová emise dluhopisů, kterou splatí dopravce emisi z roku 2014 v hodnotě 300 milionů eur. Firma bude muset detailně u ratingu vysvětlit, jaký dopad bude mít ztráta části linek. Zatím má smluvně zajištěné dvě třetiny výkonů po roce 2019, jednání s dalšími kraji finišují. Celkem odhadují ČD ztrátu trhu na maximálně 6 až 7 procent.
Jan Sůra, Jan Šindelář