Kamery na stanovišti strojvedoucího? Nesmysl, říká šéf ČD. Chce posílit výcvik
Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec považuje českou železnici po sérii mimořádných události stále za bezpečnou. Podle něj poslední události
Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec považuje českou železnici po sérii mimořádných události stále za bezpečnou. Podle něj poslední události nejsou systémovou chybou a není důvod k panice.
Kupec to řekl dnes na tiskové konferenci po dalším jednání vedení Českých drah k mimořádným událostem posledních dní, kdy došlo například ke dvěma srážkám vlakům. Znovu se omluvil cestujícím za vzniklé komplikace.
„Nejde o systémovou chybu Českých drah ani české železnice. Vždy šlo o chybu strojvedoucího,“ dodal Kupec. Podle něj nehody nemají společného jmenovatele, například věk, zkušenost nebo dobu odpočinku. Podle něj dotyční strojvedoucí většinou měli odpočinek před nehodou delší než 24 hodin, ve dvou případech šlo o jejich první směnu po dovolené.
Za poslední týden České dráhy provedly 300 namátkových kontrol. „Naprostá většina našich strojvedoucích vykonává práci bezpečně a spolehlivě. Železniční doprava je velmi bezpečná a není důvod k panice,“ dodal Kupec. Podle něj dochází k vyhodnocení všech mimořádných událostí a každý strojvedoucí bude s příčinami nehody seznámen.
České dráhy se nyní více zaměří na praktický výcvik, bude se prodlužovat doba, kdy budou strojvedoucí v zaškolení. I nadále by měl výcvik trvat zhruba rok. „V minulosti praktická část trvala až 30 týdnů. V minulosti se tato doba výrazně snížila, chceme ji zvýšit,“ dodal Kupec. Výcvik má zlepšit i využití dvou nových trenažérů.
Kupec za jeden z důvodů nehod označil i fakt, že na trhu práce je chronický nedostatek strojvedoucích, chybí jich přes 300. „Na trhu jsou soukromí dopravci, je velký tlak od nich, aby přešli ke konkurenci,“ dodal Kupec. Podle něj je jednodušší pro soukromé dopravce přetáhnout strojvedoucí od Českých drah.
České dráhy prosazují, aby novela zákona o drahách řešila i monitoring strojvedoucích, zda nejezdí u více dopravců a neporušuje povinný odpočinek. Ta ale nijak neřeší neodpočaté strojvedoucí, kteří strávili svůj volný čas jinou prací než řízením lokomotivy.
Ministr dopravy Dan Ťok včera oznámil, že chce změnit kvůli sérii nehod legislativu, například zavést obdobu bodového systému. I podle Kupce by měl zaměstnavatel vědět, zda strojvedoucí opakovaně v minulosti neporušil pravidla.
Mluví se i o možném zavedení kamer na stanovišti strojvedoucího. „Nechci být příliš radikální, ale je to naprostý nesmysl. Nechceme jít cestou zvyšování represí, nevím, že by to někde fungovalo,“ řekl Kupec. Podle něj dráhy zdůrazní zaměstnancům, že mobilní telefon slouží jen pro pracovní účely, a neměli by se rozptylovat jinou činností. Příznivcem zavedení kamer není ani ministr dopravy Dan Ťok, věc dal nicméně k posouzení Drážnímu úřadu.