Kamery na stanovišti strojvedoucího? Nesmysl, říká šéf ČD. Chce posílit výcvik

Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.

Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec považuje českou železnici po sérii mimořádných události stále za bezpečnou. Podle něj poslední události

140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pirát

Demagogická prohlášení samozvaných dopravních odborníků se dala očekávat!!! Pokud člověk pochybí, přehlédne ve smlouvě drobně vytištěné nevýhodné podmínky, student špatně vypočítá matematický příklad, prodavačka namarkuje jinou cenu zboží, spěchající doručovatelka nezazvoní a rovnou vhodí do schránky oznámení o uložení zásilky, kuchař přesolí vývar z uzeného masa, vždy to bude selhání konkrétního jednotlivce, za které bude plně odpovědný. Myslím si, že to nikdo nezpochybňuje. Dopravní psycholog Vám ale řekne, že je třeba podrobněji prozkoumat nepřímé příčiny vzniku pochybení lidského činitele. V prvním případě by to mohlo být drobně vytištěné písmo, ve druhém neznalost matematického pravidla, ve třetím překlep na kase, ve… Číst vice »

DOMČA

44000 za praci ridice a este k tomu vlaku je velmi pekny plat. To je vic nez ma opravdovy ridic autobusu v DPP A TO NAROZDIL OD OPRAVDOVEHO RIDICE FIRA RESI JEN ROZJEZD A BRZDENI… PROTOZE HO RIDI KOLEJE A VYHYBKY…

Dominik

Á troll opět útočí.

DI?

Jasně každý má něco, autobusák volant a gumové pneu. Strojvedoucí má koleje, ale klouže železo na železo a pere se s adhesí, kterou má, tedy její hodnotu, předpokládat, přestože nejde ani přesně vypočítat, neb je to neurčitý stav lpění kola na kolejnici 🙂 Také poměr váhy plného náklaďáku, nebo autobusu proti vlaku a tak manévrovacím schopnostem je velký rozdíl. A celkově většina přestupků v silniční dopravě je dělána záměrně = záměrné překročení rychlosti, nerespektování semaforů, přejezdy. Chyba strojvedoucího je vždy jiná! Ujišťuji Vás, že argumentovat stále mediánem, tvrzením ČD, podloženým maximálně čísly, ve kterých je schována veškerá práce přesčas, tedy… Číst vice »

Honza

To může říct jen ten, kdo neví o ,,dráze “ vůbec nic. …když něčemu nerozumím ,tak to nekomentuju. …..

berča

Fakt jste tak jednoduchá? Podle toho blábolu ano. Možná i vy umíte točit volantem, sdělte kde, raději se vyhnu. Žádným odbornějším vysvětlením vám mozeček nemá cenu zatěžovat.

Pandrhola

Nevím kdo vypustil tu hysterii kolem kamer, ale je to nesmysl. V první řadě by to narazilo u ÚOOÚ, protože získat výjimku na sledování zaměstnance při práci by nebylo nic jednoduchého, na to jsou úředníci tohoto úřadu hodně opatrní. I kdyby k tomu došlo, tak každý zaměstnanec by musel dát písemný souhlas s monitorováním a to je neprůchozí. Ani to, že někteří přítomnost kamer budou vnímat negativně a budou při práci nervózní by bezpečnosti neprospělo, protože by to narušilo soustředěnost. Kamera, kde by nebyl problém, tak pro záznam cesty co se dělo před mašinou. To by asi nevadilo nikomu, ale… Číst vice »

V.N.

Z hlediska ÚOOÚ je to naprosto v pohodě. Na kamerové systémy na pracovišti není třeba žádných výjimek ani souhlasu zaměstnanců.. Pouze úředníci jdou po tom ,aby toho „šmírování“ nebylo moc a aby ty záznamy měli nějaký mimo šmírovací význam…jako například zlepšení bezpečnosti práce.

Radek Janata

Pokud má kamera nějaký smysl, ak asi není problém ji povolit.

A smysl to má, v Japonsku kamery v kabině mají a mají na tu studie, že to efekt má.
Samozřejmě spolu s dalšími věcmi – strojvedoucí musí nahlas okomentovat každý důležitý úkon a doprovodit ho gestem.

Pandrhola

No, nevím… teď koukám, že se to od GDPR trochu změnilo, např. se již nemusí kamerový systém u ÚOOÚ registrovat, ale místo toho se musí hlásit incidenty a vést záznamy o činnostech zpracování, které tu registraci jakoby nahrazují. Dřív bylo sledování zaměstnanců při práci absolutní tabu, bylo možné sledovat přístupové cesty, nebo výrobní hala jako celek, ale nikdy samostatně konkrétního zaměstnance při celodenní činnosti. Výjimka byla např. při odevzdávce tržby, ale to muselo být v odděleném prostoru a jen po dobu nezbytně nutnou. Již se o tuto problematiku delší dobu nestarám a nemám čas studovat co se za posledních 10… Číst vice »

V.N.

Představte si situaci , kdy do fabriky nastoupí nový zaměstnanec , který nebude souhlasit s kamerovým systémem. Vedení fabriky jej kvůli tomu nechá odstranit ?
Ne..s kamerovým systémem nemá ÚOOÚ problém , pokud kamery slouží k ochraně majetku nebo zaměstnanců. Samozřejmě kamery v odpočinkových místnostech či sociálkách jsou nepřijatelné…

Pandrhola

Hmm, doporučuji pročíst výklad ÚOOÚ ke kam. systémům na pracovišti. Sice upozorňují, že je v něm odkaz na neúčinný právní předpis, ale to nemá na právní rozbor vliv. Ve zkratce. Lze to provozovat z výše uvedených důvodů, ale pouze v případě, že účelu nelze dosáhnout jinak, protože zaměstnavatel nesmí bez závažného důvodu narušovat soukromí zaměstnance na pracovištích, nebo společných prostorách zaměstnavatele. Ve společných prostorách, kam nevstupuje zaměstnanec pravidelně stačí informační povinnost, na pracovištích lze takto zpracovávat osobní údaje zásadně pouze se souhlasem subjektu údajů. A pozor, pokud není dostatečně závažný důvod, nesmí zaměstnavatel pořizovat kamerový záznam a to ani v… Číst vice »

Petr

Já hlavně nechápu jak by to jako mělo být zařízeno. Co když strojvedoucí přejde ze stanoviště na stanoviště nebo si přesedne od „velkýho“ pultu k „malýmu“ třeba na řadě 742? Takže dvě kamery na jednu lokomotivu/jednotku. Kdo pak bude ty kamery přepínat? Zase strojvedoucí? Takový záznam pak bude mít velkou velikost, takže instalace piksly s hard diskem někam na HV?

Miroslav Douděra ,strojvedoucí ČD

Zajímalo by mne, co by se dělo, kdyby strojvedoucí odmítl nastoupit na druhou část směny, protože se nevyspal z důvodu hluku na jeho odpočinkové místnosti.
Všichni víme, jak to chodí. Protože se šetří, drážní nocležny se houfně prodávají a pak se shání místnost pro nocleh na různých ubytovnách, kde ovšem nespí jen strojvedoucí, ale též různí sezonní dělníci, kteří nemají důvod brát ohled na ostatní, co se hluku týče.
A kamery na stanovišti ano, ale stejně jako v autě proto, aby ukázali to, co vidí strojvedoucí.

železničář v důchodu

Ad kamery: právě tak jsem to myslel = kamery ano, ale ne k tomu, aby zabíraly strojvedoucího a to, co dělá (mimo ovládací zařízení vozidla).

Dominik

Ne musí zabírati strojvedoucího, aby bylo jasné co se v kabině odehrálo před MU. A tedy záznam by bylo možné vytáhnout jen při MU,aby teda strojvedoucí nemohl být šikanován.

železničář v důchodu

Píchnu do vosího hnízda: osobně myslím, že kamery monitorující činnost strojvedoucího na stanoviště strojvedoucího nepatří a jejich instalace by vedla jen k dalšímu nárůstu nedostatku provozních zaměstnanců, protože nikdo normální nemá zájem o to, aby nadřízený jeho práci „hlídal“ kamerou – kamery by měly sledovat to, co strojvedoucí má vidět ze svého stanoviště, aby bylo doložitelné, co a jak skutečně vidět mohl, ale zda a jak na to reagoval, k tomu mají sloužit záznamová zařízení dokumentující činnost jednotlivých prvků vozidla, protože je úplně jedno, jestli při jejich ovládání se strojvedoucí současně třeba „dloubal v uchu“, protože mu tam vlezla moucha:… Číst vice »

Radka

Faradayova klec pro privátní používání běžných veřejných komunikačních frekvencí a WiFi, zatímco pro služební účely bude vyhrazená jakási specifická možnost. Vy jste taky rozumbrada od Českých drah, z Drážního úřadu nebo jen fyzikou nepolíbený fanouš?

železničář v důchodu

Vnější antény pro komunikaci na vyhrazené frekvenci snad existují i nyní – a odstínit nějaký uzavřený prostor snad tak komplikované není …

Radka

„Vyhrazená frekvence“ – takže na GSM nebude moci strojvedoucí komunikovat vůbec, aby náhodou nekomunikoval privátně? (Upozorňuji, že mobilní telefon se na české železnici považuje za bezpečnostně relevantní „nouzové spojení“.)
Nebo bude existovat nějaký „filtr“ na služební hovory?
Strojvedoucí si nebude ani smět otevřít okno, dveře?

Pozn. Odstínit zcela to GSM samozřejmě nepůjde, to není metro, ale tím netřeba rozumbrady zatěžovat.

V.N.

Kamery by mohly fungovat a nebránil bych se jim. Ale záznamy z nich by měly být použity pouze v případě nějaké mimořádné události….

Jiří

Dispečer dopravce nemá vysílačku, volá mu proto na služební mobil (on by tam byl problém i s dosahem, protože kromě GSM-R, které funguje na principu mobilních telefonů, jen je ten telefon pevnou součástí lokomotivy, ale zase signál GSM-R není všude, jiné vysílačky fungují v okruhu max. několika jednotek km od antény). Nebo když se mašina porouchá tak, že ta vysílačka prostě nefunguje, tak on musí mít spojení se světem (myslím s tím drážním světem – nebude volat manželce, ale samozřejmě výpravčímu). Nemluvě o tom, že po telefonu s dílnou může lokomotivu na trati i opravit (ty snazší závady samozřejmě). Proto… Číst vice »

Petr

Když to tak všude poslouchám, jak se řeší, že není na nic čas (ani se najíst). Tak jsem si vzpomněl, jak jsem byl na dovolené v Rumunsku v polovině devadesátých let, tehdy jako mladé ucho na dráze. A když fírové co jeli v zájezdu také, viděli, že na mašině, která nás táhla z Constanty do Bukureští (jelo to bez zastávky), jsou tří fíra, pomocník a technik. Tak se ohromně divili. Jeden v té době již emeritní strojvedoucí jim na to řekl, „No co u nás se přeci každý druhý, kvůli mizerným pár korunám, hnal jezdit jednomužně“. Bohužel, někdy se penězi… Číst vice »

Jan

Podľa toho tá doprava v Rumunsku ale aj vyzerá…

Petr

V té době nechtěli pustit na koleje jiný lehátkáč než na 160 (poslední dodaná série z NDR). U nás rozkopáno na Slovensku rozkopáno a v Maďarsku to samé, takže samá pomalá a jízda odbočkou V Curtici za to vzal a vůbec se to nepodobalo době kdy se na Predeal jelo 30. Jenže u nás se v té době říkalo, že jsme prosperující ekonomiku a tygr střední Evropy a žádnou podporu nepotřebuje. Tam fňukali, že jsou chudáci a dostávali peníze z unie horem dolem. Když jsem viděl, že staví dálnici na pobřeží tak, že postaví v kukuřici mimoúrovňovou křižovatku a do… Číst vice »

Radka

ANO! Rumunský systém na naše koleje! Zrušíme dvě třetiny vlaků, bude se jezdit ve třech na mašině a návěstidla se budou projíždět proto, že se na stanovišti „zakecali“.

Petr

Tak to už si musí rozmyslet, buď bude dělat fíra všechno sám a bude trpět jen samomluvou, nebo tam bude mít víc lidí ale hrozí mu riziko zakecání. Mimochodem začátkem devadesátek se srovnávali strojvedoucí s piloty, ty tam také nejsou samotní, takže zakecání jim hrozí taky. Bohužel mají ještě autopilota, což nám nějak na lokomotivách chybí. Prostě auta budou jezdit bez řidiče ale vlaky se nám bez člověka, který musí celou cestu být ve střehu, ještě dlouho neobejdou. 🙁

Karel

Všichni strojvedoucí po mimořádné události řeknou, že před směnou měli řádný odpočinek a že byli odpočatí. Nejsou padlí na hlavu, aby do protokolu uvedli, že byli unaveni, že měli málo odpočinku. To by jim akorát přitížilo, neb podle předpisu měli odmítnout nástup do směny.

V.N.

Ono to není jenom o strojvedoucích. Ono je to i o jejich nadřízených. A pokud vyšetřovatelům předají nafixlované výkazy a budou jim mařit vyšetřování podáváním nepravdivých informací , sami se vystavují riziku trestního stíhání.

IGCT

To jsou ti šéfové. O praxi nemají absolutní potuchy.

Petr

Noční nástupy, zapojování a svěšování vozů, prodej jízdenek,přepracovanost, plno přesčasů,přerušované směny a mizerné stále zabezpečení, to jsou hlavní příčiny

Daniel Mach

V závěrech vyšetřování ale nic z toho, o čem tady píšete, není. A také předseda odborů strojvedoucích hovoří jinak. Proč?

petr.r

vždyt máte 5 týdnů dovolené a platí vám penzijko a na tych dietách taky nejste škodní, tak proč byste měli nadávat. Mně ta diskuze zajímá a tuším, že všichni čdáci každou diskuzi píší jinak, nebo ty nicky se střídají?

Kirschner

Ovšem ne každého zajímají tvoje diskuzní výplody.

petr.r

jistě, ale připadám si jako by čdáci převlékali při každým článku kabáty..a nakonec je platím z daní.

Trouba

V nekterych provoznich pracovistich maji jeste dovolenou z 2017 a to se treba u nas nesmi prevadel na dalsi rok, ale jinde proste neni zbyti, protoze strojvedouci nejsou.

Jouda

Tak to jako prrrr. Jízdenky prodávají jen na minimu spojů a na těch nejméně vytížených spojích. Tak z toho nedělejte ukázkový celorepublikový příklad. A nevidím jediný důvod, proč se občas nepřivěsit, nebo odvěsit a zvednout prdel….. Naopak to pomůže ke krátkému odreagování při řízení a ohledně druhé činnosti se člověk touto fyzickou drobnou prací i probere. Alespoň já to tak mám. Nám soukromníkům to už léta nepřijde divné. Ale chápu že „spoustě státním“ to do dnes přijde jako potupa. To přeci šlechta dělat nebude. Nejlépe jako vy, na to svádět jako jeden z důvodů mimořádek!

Jiří

S rozvěšováním souhlas. Nikdo po nich nemůže chtít, aby tlačili X vozů naslepo čert ví kam, ale svěsit se a rozvěsit snad ještě mohou…

Radek

Takže když shrneme vyjádření nejvyšších představitelů: lepší zabezpečení netřeba, uděláme nějaká opatření v provozu.
Naivně jsem si myslel, že se třeba přitlačí na implementaci ETCS a radiobloku, ale asi nic nepotřebujeme… Respektive na to nemáme a nechceme to přiznat.

Vojtěch Zvolský

To musí ale začít tlačit stát. K čemu bude ČD, že budou mít vozidla s ETCS, když v ČR máme jedinou trať a ještě k tomu v testovacím režimu.

Dominik

Hodně věcí zaznamená rychloměr, ale ta kamera by občas opravdu mohla odhalit, co strojvedoucí dělal, že nedodržel danou návěst, ať stůj, rychlost, či návěst pro el. provoz, atd… Fírové mohou napadat SŽDC sebevíc (že vyzvala dopravce, aby více hlídaly dodržování předpisů a návěstí), ale prostý fakt je, že většinu MU způsobí oni. Zrovna nerespektování návěstí pro el. provoz, nejen při výlukách, není ničím neobvyklým.

Petr

Však Cargo už má na některých Vectronech kameru,která natáčí dopředu a druhá u sběrače.To je to světlo v noci u Vectronů a nikomu to nevadí.

Luke

Návěsti pro elektrický provoz jsou často umístěny nepřehledně nebo na zkrácenou vzdálenost. Někdy se zpravuje v rozporu s ROV. Pak k tomu stačí třeba špatná viditelnost. SŽDC je daleko větší bordel, než je kdo schopen přiznat.

Dominik

Jak nepřehledně? Tak buďto tam je čistě stahovačka nebo se šipkou a snad poznáte, co je vlevo a co vpravo. Že občas je více terčů za sebou to se holt stane, ale nikdy ne tak aby nebyla šance se v nich vyznat. A zase to je dáno tím, že se musí oterčovat vše odkud může jet vlak, což je logické. Příprava na zkrácenou vzdálenost je zcela v souladu s předpisy a nikdy není tak blízko abyste neměl šanci stáhnout, nato se vymlouvat nelze Jo ideální je, když to projede ani nezastaví a pak se vymlouvá, že nedostal rozkaz. A to… Číst vice »

Jiří

Zkusil jste si někdy zpracovat rozkaz na dispoziční úsek? Nemyslím tím že si ten úsek sjedete a pak píšete, ale dopředu podle podkladů, které výpravčí má? Tam je spíše problém v kvalitě těch ROV, protože výpravčí dostanou zmocnění výluk, kde je tisíc a jeden souběh a pak ROV, kde je na 5-10 stranách zpravování pro jednotlivé etapy a souběhy. Když je to malá výluka o třech etapách, tak se to ještě dá ohlídat, že je tam chyba, ale když je těch etap třeba 25, tak nejlépe uděláte, když tomu budete věřit. Protože výpravčí na druhém konci republiky neví, jak to… Číst vice »

Dominik

Jenže já se tu vůbec nebavím o zpravování a ROV, ale o umisťování návěstí pro el. provoz a s tím nemá výpravčí skoro nic společného. O tom kam se dá stahovačka, zvedačka, atd.. nerozhodují a strojvedoucí návěsti pro el. provoz musí respektovat i bez rozkazu.

Jouda

Souhlasím, používat kamery, ale k záznamu se dostat pouze v případě nehody!!!! Ne tím sledovat on line činnost! A k porušování návěstí pro El. Provoz ve výlukách…….. Tak to jste asi nikdy neviděl písemný rozkaz pro strojvedoucího třeba ohledně jedné stanice, kde probíhá přestavba!!!! Metr dlouhý rozkaz, nic neříkající kilometrické polohy jednotlivých stahovaček a vypínaček, každá na jiné koleji úplně jinde, prejíždíte spojkama sem a tam……. V tom se ani nestačíte zorientovat. V tom aby se prase vyznalo! Výpravčí vám to mrskne do ruky, rychlej podpis a jeď jeď, za tebou jede rychlík…. A studuj si to za jízdy. To… Číst vice »

Jiří 2

Jenže ten výpravčí za to nemůže. To po něm chtějí jiní. Když vám to podává o 100 km dál na peroně tak ani neví, jak to tam vlastně vypadá. Nebo vám tam dá i o trať víc, protože neví, kudy přesně pojedete (objízdná trasa). Vlak není problém v počítači za jízdy přetrasovat. Do takového absurdistánu to dotáhli ti nahoře. Vlak má minutový pobyt, tak si to k vám přimetelí s jazykem na vestě a v ruce má ještě rozkazy pro další dva-tři vlaky. Pište hlášení. Ale ne na to, že vám výpravčí přinesl rozkaz pozdě, ale na to, že je… Číst vice »

Dominik

Rozkaz jsem viděl, ale to fírů neomlouvá, že je nerespektuje a něco jiného je stáhnout pozdě a něco jiného je to suverénně projet a ještě si v klidu pokračovat v jízdě.

Petr

Dominik nemyslíte náhodou případ oranžové stahovačky na oranžovém mostě a bez rozkazu?:-)

Dominik

Petře, o takovém případě nevím, je pravda že celá oranžová není občas nejlepší, ale stále je dost míst, kde se používá dřívější modrá s oranžovým orámováním. A je jedno jestli s rozkazem nebo bez, pokud byla správně umístěna příprava tak je vinna na straně fíry, jelikož návěstí pro el. provoz se strojvedoucí musí řídit vždy.
A měl jsem na mysli třeba případ, kdy byla výluka TV nad lichými kolejemi ve stanici a fíra jel ze suda, stahovačku suverénně projel a v klidu pokračoval dál a pak se ještě vymlouval, že nedostal rozkaz.

Ondra

Pokud pan Kupec zmiňuje „delší praktický výcvik a zaškolení“, jako prakticky jediné preventivní opatření, znamená to, že za sérii mimořádných událostí a nehod jsou viníky nováčci bez praxe?

Jiří

No zmínil že jednu nehodu způsobil 55letý strojvedoucí s 30letou praxí – toho bych nováčkem příliš nenazýval…

Ondra

V tom případě pan Kupec nenavrhnul adekvátní systémové preventivní opatření, když se zmiňuje jen o zlepšení výcviku. Nebo mají tento výcvik a školení absolvovat periodicky všichni strojvůdci?

Jiří 2

Piloti také absolvují v pravidelných intervalech kurzy na zvládání krizových situací. Protože to jsou věci, se kterými se v praxi setkají třeba jednou za 10-15 let a je třeba na ně být neustále připraven. To bohužel na železnici není. Jsou trenažéry pro výpravčí, nově jsou i trenažéry pro strojvedoucí. Ty trenažéry to umí nasimulovat. Jenže se s ním setkají jenom na začátku své kariéry. Ale v průběhu praxe už ne. Věřím, že by řada lidí šla klidně i dobrovolně si na trenažér něco nacvičit, kdyby měli tu příležitost. Ale místo toho vám raději dají na školení papír a popište, jak… Číst vice »

Ondra

Pokud by se uvažovalo o periodickém proškolování a testování pro všechny, tak je to v pořádku, ale z vyjádření p. Kupce to nevyplývá: „…bude se prodlužovat doba, kdy budou strojvedoucí v zaškolení.“

Petr

Sice prodlouží zácvik,což je v pohodě.Ale záleží s kým ho dělá.Když s klukem,který jezdí měsíc,tak se toho moc nedozví.A stáří s dnešní drzou a všechno vědící mládeží nic nechtějí mít.Já sám jsem jednoho takovýho frajírka ze zácviku vyhodil.Jediná starost je mobil.Po 5 napomenutí letěl.Mašina a předpisy ho nezajímaly.

venkov4ever

Tipuji předem (což je v podstatě pleonasmus): Nevím, jaká Šíp učiní opatření, kolik budou stát a kolik na tom on sám vydělá (nejspíš hodně), ale faktickým výsledkem bude nula, popř. zhoršení současného stavu.

tbalada

V této otázce, si myslím, že největší problém budou směny. Ani bych neřekl, že je problém, že si někteří chodí přivydělat k jiným společnostem. Stejně jich bude mizivé číslo a v jejich volném čase si můžou dělat co chtějí, (když půjdou po Praze jezdit s tramvají je to totéž) pokud to třeba není vysloveně dáno v pracovní smlouvě. Ale myslím si, že turnusy a přesčasy jsou velmi ožehavé téma, už jen proto, že o tom nikdo nemluví. Ono ne vše se dá vykompenzovat penězmi. Čas pro rodinu, odpočinek… Vlastně Drahám teď může pomoct, že přišly o několik linek, protože by… Číst vice »

V.N.

Pak si musíte udělat jasno v tom , zda dáte přednost penězům anebo rodině. Apropos…kolik si může vydělat středoškolák , strojvedoucí , který se rozhodne se svým povoláním skončit , změnit profesi a skončit někde mimo železnici…já myslím , že ten finanční pád bude docela tvrdý… ale zase si odkroutí svoji osmičku a každý den bude spát doma. Vždy je něco za něco…

tbalada

Já jsem tím chtěl říct, že ( i ze svého okolí) většina lidí za určitou hranici už jít nechce, že i kdyby těm strojvedoucím nabídli 60 tisíc, že to nevykompenzuje to, že mezi směnami mají třeba čtyři, pět hodin reálného spánku a každý víkend v práci. Jinak vy jste postavil buď peníze, nebo rodina, ale je tam ještě třetí varianta a tou je úměrné peníze a úměrný čas. A to si myslím, že u ČD už není. Nedávno tu byl rozhovor s jedním strojvedoucím, který říkal, že už mu nezbývá volný čas, a proto končí. Já osobně bych nevzal ani… Číst vice »

DPDP

Tady už přestává sranda když jde o životy lidi. Prostě nebudete brát přesčasy, budete mít pauzu min. 11 hodin podle zákona a vyděláte si méně.
Tady to všichni ochcávají a pak to takto dopadá.
Každý na tomto stavu má svojí vinu. Od GŘ po strojvůdce.
A schopný SŠ si může vydělat i 80.000 za 8-9 hodin práce.
V IT je např. 20.000 volných pozic, tak se prestaňte vymlouvat na peníze a přesčasy když tady jde o životy lidí!
Ať klidně jezdí méně vlaků, nebo se zaprahne za mašinu více vagónů, a hned bude více volna pro vás 🙂

V.N.

Aby si člověk v IT vydělal 80.000 Kč , musí něco umět. A troufnu si tvrdit, že 99,99999% stojvedoucích je v oblasti IT neuplatnitelných…i za menší peníze…

asdfrb

80K za 8-9 hodin daju jedine na seniorskej poziicii alebo musis byt nejaky specialista na SAP, Oracle a podobne. A to len v Prahe. Zoznam technoligii, ktory ten clovek musi ovladat, aby mu niektol dal 80K bude dlhy ako tyzden pred vyplatou. Robim v IT. Chodia mi ponuky na volne miesta. Videl som ponuky v mojej oblasti aj na 100K. No len treba povedat aj B. Za tie peniaze sa jednalo o vetsinou kontrakty na dobu urcitu na 6 mesicacov, 12 mesiacov. Jeden projekt na par mesiacov a potom papa. Zhanaj si dalsi robotu. Samozrejme, zoznam technologi co ten clovek… Číst vice »

ondra

Velice výstižné a trefné,co píše pan tbalada. At pan Kupec zveřejní,kolik hodin přesčasů měli ti chybující strojvedoucí v měsíci únoru, lednu prosinci… Jaký typ směny zrovna v den své MU sloužili? Kolega v modré 560 v Brně nedojížděl náhodou dělenou směnu s koncem v 10 h?-nevím jen se ptám/ Zrovna tak si myslím,že ježdění pro konkurenci se významně přecenˇuje.

fíra

Vstoupit do diskuze…ono je třeba ale počítat hodiny podle provozního záznamu,ne „učesané tabulky“ z PC.

noerf

Ono je to otázka i technického stavu lokomotiv a jednotek. V případe tzv. samořiditelného vlaku byl problém s brzdou a při srážce lokomotiv v Českých Budějovicích zřejmě brzdy také nefungovali jak měli.

jerry

Delka zácviku by se mněla prodloužit ne že za 10 měsícu fíra jezdí sám.TĚCH předpisu je taky zbytečně moc a jsou zastaralé a složité.Skladba směn stojí za prd.. a peníze žádný zázrak.Pokud se něco nezmění a razantně bude fíru stále málo.ČD to zadupaly s výchovou nových strojvedoucích a nepřiznají to.Ta kamera na stanovišti je nesmysl, chce to pořádný zabezpečovač.

V.N.

Peníze žádný zázrak ? Já se musím smát. Co si vyděláte jako strojvedoucí si mimo železniční dopravu vydělá tak maximálně nějaký šéf skladu s padesáti agenturními Rumuny pod sebou za které zodpovídá. Zdá se to jenom mě , že železničář jsou totálně odtrženi od reality ? A že okolní svět funguje úplně ale úplně jinak ??

jerry

Za tu zodpovědnost těch 30 tisíc není zázrak.

V.N.

V minulé diskusi se řešila nástupní mzda do Arrivy 40.000 brutto a většina vašich kolegů zde opovržením plivala jak málo nabízí…..

Ondra

44 tisíc Kč, pokud se jedná o hrubou mzdu, podle mě, není nějak zvlášť dobré ohodnocení.

Pandrhola

Mluvíte asi oba o stejné částce, protože 44 hrubého je cca 30 čistého po stržení částky za stravenky.

Petr

Jak kde. Středoškolák v Praze to dostane, ale někde po „venkově“ , to už je jiná. Ostatně například řidiči autobusů, by mohli vyprávět.

Petr

Evidentne spoustu lidi drazdi vyse platu. Ne opravdu to neni malo penez, ale rozhodne to neni ani nejaka pecka. Pokud sumu vydelim celkovym poctem hodin, ktere se mi nepocitaji do mesicni normy, je vysledek jeste vtipnejsi. Ten vedouci skladnik co ma pod sebou bulhary ma jakou kvalifikaci? Stredni skolu a dal co? Musi mit prisne zdravotni prohlidky kazdy rok? Psychotesty? Umi zastoupit pracovniky z dalsich kvalifikovanych profesi? Chodi do prace v sobotu, v nedeli, ve svatek, v noci? Ma nepravidelne nastupy? A ma tu smenu prerusenou? Opravuje si vysokozdvizny vozik, kdyz prestane fungovat? Pujde brucet, kdyz neco pokazi? Je schopen… Číst vice »

V.N.

Doporučuji následující. Běžte na stránky http://www.jobs.cz , zadejte si tam všechny požadavky na práci , včetně mzdy 44.000 Kč a uvidíte co na vás vyskočí. A zda splňujete kvalifikační požadavky. A poznáte , že mzda 44.000 Kč za práci strojvedoucího je velmi dobré finanční ohodnocení….

Apollo17

A proč ti lidi nejdou tu velmi dobře ohodnocenou práci dělat a dřepí někde ve skladu za pár korun?Berou všichni dopravci.

Ondra

Na internetovém „úřadu práce“, ani u spol. Arriva, nabídky s adekvátním ohodnocením pochopitelně očekávat nelze;)

V.N.

Nějaké vodítko to je. Samozřejmě , pokud mám bráchu ředitelem firmy jako je ČEZ , tak mohu dostat práci za 100 litrů měsíčně a nepředřu se…

Luke

Jan Sůra: Medián může být 44 tisíc, když se dělají tuny přesčasů.

V.N.: Pokud člověk dělá jen normu bez přesčasů, může se časem dostat klidně na 26-27 tisíc čistého, což je za ten rozbouraný život, postupně ničené zdraví a velkou zodpovědnost za tisíce životů denně skutečně směšné.

Apollo17

Proč porovnáváte funkci strojvedoucího se skladem?Mimo železniční dopravu si to vydělá můj syn v elektrotechnické firmě jako řadový pracovník s maturitou i manželka v pojišťovně na přepážce.
Vy jste v tom skladu asi mimo realitu.

V.N.

Jasně …v pojišťovně za přepážkou …cha, cha… v pojišťovnictví za 44 pracuje makléř s VŠ vzděláním , který má hodně velké znalosti v oboru… a který řeší pojištění i s nadnárodními koncerny…

Petr

U ČD Cargo mám jako strojvedoucí v 10. platové třídě kolem 24,5 tisíc čistého. Mám naskenovat výplatní pásku jako důkaz?

Dominik

Předpisů není moc a je snaha redukovat nepoužívané věci, ale nejde to ze dne na den. Nebo my spíš řekněte, který předpis je podle Vás zbytečný.

Jiří

Možná zbytečně obsáhlý s toliko výjimkami. V letecké dopravě mají piloti checklisty. Checklist pro strojvedoucího by byl tak větvený, že by se nevešel na podlahu…

V.N.

Jasně , řídit letadlo to je nic oproti řízení mašiny 🙂

DI?

Jde o to, že pilot má v tom checklistu to co potřebuje k pilotáži, řízení. Nic nezlehčuju. Strojvedoucí si ale lokomotivu sám připravuje, opravuje, odstavuje, zbrojí, mění pojistky, svěšuje, dělá zkoušky brzd. Dělá zároveň více než jen pilotuje stroj. Tak ten checklist by byl dvakrát tak tlustý jako je D1! Navíc zde když něco nesmíte, tak jinde najdete ustanovení, že za nějakých okolností zase i můžete, tak z toho bych chtěl žen checklist docela vidět

kik

Přečtete si někde, co všechno musí pilot – pokud je na pozici kapitána – znát a umět. Ano, nechystá si letadlo sám, ale např. musí spočítat kolik bude potřebovat paliva (plus nějakou rezervu pro strýčka Příhodu), připravit letový plán atd. Netvrdím, že práce fíry je jednoduchá – právě naopak – ale srovnávat ji s prací pilota na pozici kapitána letadla je poněkud mimo mísu.
Pravdou je, že na pozici druhého pilota máte práce a povinností méně – ale současně i podstatně nižší plat.

Jiří

OK. To ale není důvod, aby se neudělaly i strojvedoucím, aby na nic nezapomněli.

Ovšem podobná snaha už tu byla před lety pro vlakový doprovod. Shodili ze stolu starou KC1 a zavedli Procesní listy. Jenže co z nich kancelářští dokázali za těch pár let vyrobit, zlatá KC1ka… Obávám se, že checklisty pro strojvedoucí by dopadly podobně.

ondra

s tou výchovou -o tom žádná,vím svoje,jak jsem po maturitě na el. průmyslovce v 1995 škemral opakovaně u pana Klofandy v depu Praha střed,at mě přijme jako kandidáta do dílen,odpovědí mi bylo,že noví mladí strojvedoucí pravděpodobně už potřeba nikdy nebudou…Z předpisu D1 by snad mělo zmizet články o jízě za nemožného dorozumění,tak uvidíme,až vyjdou opravy…

Horymír

Dnes tentýž Klofanda vystupuje jako ředitel okruhu s názorem, že není třeba investovat do infrastruktury, protože zájem o zkoušení nových vlaků brzy opadne.

Jiří 2

Opravou předpisu ještě nikdy žádné články nezmizely – vždy jen přibyly. O nové D1 se mluví dlouhou dobu. Ale už jste ji někdo viděl? To je bájná chiméra, o té se bude mluvit ještě za 5 let… Doufám, že už mají alespoň titulní stranu… Už by bylo na čase vysypat z toho vše staré a nepotřebné. Když u všeho dělají posouzení bezpečnosti, divím se, že tohle jim nezvýrazní červeně a dvakrát nepodtrhnou. Ale stejně v to nějak nevěřím – na něčem je potřeba ty lidi u zkoušek přeci nachytat. A jak známo, když zkoušející bude chtít, tak můžete být sebelépe… Číst vice »

os.ka.rek

Rozumný člověk.

Stanislav Fanta

A co jste jako čekali, svést to na nepozornost/mobil, to je jen zástupný důvod, protože na něco se to svést musí. Že je to systémový problém, kde je to spatně od podlahy po střechu, víme všichni. Moc dobře to ví i Kučera z DI, lidi na DÚ, ví to i většina dopravců a s trochou štěstí to doteče i Ťokovi. Ale z politických důvodů to nikdo nemůže do médií říct. Když to natvrdo řekne dopravce, sere si do vlastního hnízda, když to natvrdo řekně Kučera nebo DÚ, tak Kučera už dlouho inspektorem nebude a na obě složky se snese strašlivá… Číst vice »

V.N.

Co je systémový problém ? Že nějaký jedinec selže ?

jerry

lÉPE bych to nenapsal.

V.N.

Ještě mám několik poznámek.. 1) Jak je psáno ve článku , všichni zaměstnanci , kteří udělali chybu byli odpočatí. 2) Pokud pracujete pod ČD(C) a někdo vás nutí nedodržovat pauzy a odpočinky , proč se proti tomu nepostavíte ? Vždyť přeci vaše odbory jsou dost silné…jinak legislativa v oblasti pracovních režimů je celkem dobrá .. 3) No a pokud se u některých dopravců toto nedržuje , proč nejdete pracovat k jinému ? Mám pocit, že dnes hledají strojvedoucí úplně všichni dopravci 4) Já si myslím , že příčina je někde ale úplně jinde. A sice v době , v jaké… Číst vice »

Jan Kučera

Dovolím si reagovat. Kučera, ani nikdo z Drážní inspekce NEVÍ, že je takový problém. Ano, „všichni to říkají“, ale nikdo, žádný strojvedoucí nám po nehodě neřekl, že má s tím problém. A při šetření musíme vycházet jen z podkladů, které jsou k dispozici. Víte, jak má Drážní inspekce řešit (údajný?) problém s přepracovaností a únavou, když jí to nikdo neřekne? Těžko se pak navrhují opatření a dopravce by se oprávněně bránil případným (nepodloženým) nálezům. Plány směn jsou v souladu s právními předpisy, nikdo si nestěžuje…. můžeme vymýšlet, co chceme, ale nic nevymyslíme. Pauza mezi směnami jen 6 hodin platí od… Číst vice »

DI?

Tak Vám tedy musím napsat, že po přečtení Vašich řádek, mne snad začne mrzet, že doposud nemám zářez. Protože až bude, budete zjevně velmi překvapený, co vše a s čím vším se budete muset na DI a u dopravce vypořádat. Na konec stejně jako státní SŽDC Vám dopravce (ci) řekne, že Vaše doporučení v závěrečných zprávách nejsou závazná a vymahatelná, viz opakovaná doporučení vrátit do stanic výpravčí a tak je celá tato záležitost vypořádána pouze textem na papíře s razítkem! Chápu ale kolegu, který po MU raději sklopí hlavu a nechá si nakydat na záda, než aby šel proti v… Číst vice »

DI?

A jinak hoši, je to na Vás! Začne jaro, přijde léto. Nepůjde-li klimatizace, ve jménu bezpečnosti, eliminace selhání lidského činitele – strojvedoucího, NEJEZDĚTE!! Ať klidně odřeknou 10 párů rychlíků, nezájem!
Mám- li to mít na hrbu, tak ať se zaměstnavatel třeba prodělá, nechce- li si přiznat vlastní systémovou chybu, já už v 50 stupních jezdit na 150kách nebudu a není v zemi jedinec, který by nás k tomu po právní stránce přinutil!
Máme to ve vlastních rukách a národní dopravce nám defakto popíráním a lhaním vyhlásil válku.

V.N.

Co to je ? Oni všichni zaměstnanci všude mají k dispozici klimatizaci ? Já nevěřím svým očím. Všichni zaměstnanci všude vyhrožují všem šéfům , že nebudou pracovat , pokud klimatizaci nedostanou ? Apropos , nevím o žádném předpisu , který by nařizoval zaměstnavatelům vybavit všechna pracoviště klimatizací… Až jednou takoví modří bolševici jako vy zmizí z drah , pohne se železnice o dost velký kus vpřed…

Luke

V.N. Ty budeš akorát další troll. Ono v autě si na dálnici asi taky neotevřeš okno dokořán, že… Na těch „elitních“ strojích vozících dálkové vlaky je v létě stabilně přes 40 stupňů.

V.N.

Platí , co jsem již jednou napsal. Můj otec se celý život živil jako řidič městského autobusu. Nikdy v autobusu klimatizaci neměl.Nikdy si na vedro nestěžoval. Chtěl tu práci dělat a tak ji dělal. Jinak v horku není příjemná práce pro nikoho. Ani pro nějakého obchodníka , který musí sedět v neklimatizované budově za sklem v obleku..ani pro dělníka , který tamhle v lakovně ve ŠKODA AUTO pracuje také ve čtyřiceti stupních a ještě k tomu fyzicky dře jako kůň.

DI?

Pro všechny, které jste vyjmenoval platí právě ty předpisy BOZP. Vlastně veřejně hlásáte, jak jsme hloupí, že necháme zaměstnavatele upřednostňovat předpisy výhodné pro něj a upozadňovat ty, které smrdí investicí! Už loni a předloni právě ti obchodníci a úředníci opustili zcela legálně svá pracoviště, z důvodu překročení teploty na pracovišti a to „jenom“ o pár stupňů, ne o desitky jako v případě strojvedoucích, řidičů busů atd. Pokud jste ve vlaku, busu s pocitem bezpečí, fajn! Paradox současnosti: instalujeme klimatizace do osobních vozů, aby cestujíci mohli pohodlně trávit dobu přepravy! Veze je však strojvedoucí lapajíci po dechu, smrdící potem, čelící úmornému… Číst vice »

V.N.

Nevím o nikom , kdo by kvůli vedru začal stávkovat- respektive opustil svoje pracoviště a nepracoval. A přál bych Vám sedět v desátém patře kancelářské neklimatizované- (apropo nikde na světě není 100% pracovišť klimatizovaných) budovy… tam může být ještě hůře než na té mašině. Na mašině je fíra alespoň sám a když tam bude sedět ve slipech , nikomu to nevadí..

DI?

Sezeni ve slipech?
Porušení ústrojové kázně, bezpečnostnich předpisů a též zdravého rozumu, pobývat v takové špíně ve slipech. Takže jako nabádáte porušovat pravidla, když na to zaměstnavatel kadí?
Pravidla jsou nastavena, proč je obcházet?
Pohrdáte zákony České republiky, to je panecku cesta!
Fuj!

V.N.

Také jsem u železnice kdysi pracoval…vím , jak ta ústrojová kázeň fungovala.. Můžete mi sdělit , jaký zákon či vyhláška je porušena , pokud strojvedoucí nedodrží ústrojovou kázeň ? Interní předpisy jedné firmy nemají nic společného s legislativou ČR.

DI?

Předpisy o BOZP Vám asi nic neříkají. Teplota na pracovišti, pitný režim, atd. …
Ale jest-li se cítíte bezpečně ve vlaku, který řídí propocený a dehydratovaný strojvůdce v 50 stupňovém horku, bez možnosti otevřít v té rychlosti okno, navíc když už mu dávno bylo 50 let, tak jste frajer.
Já už to dál dělat nebude, chodím do práce pro peníze, ne zničit si vlastní zdraví a ohrožovat zdraví a životy stovek lidí!

V.N.

Pitný režim… nepochybuji o tom , že vodu v horku od svého zaměstnavatele dostanete.
Jinak já jsem poměrně zděšen. Ještě před třiceti lety když se řeklo strojvedoucí , tak si člověk představil tvrdého chlapa , kterého nic nerozhází. Soudě dle příspěvků na této diskusi už to dnes neplatí. Z tvrdých chlapů se staly změkčilé baby.

Apropos…nikdo jiný v horku nepracuje ? Klimatizace také neřeší vše. Řada lidi , zvláště těch starších ji nesnáší…

Pavel Macoun

Ježíši, ty jsi naprostý idiot! Tvé příspěvky jsou bláboly jak od soudruha Štěpána. A jestli myslíš vážně, to co tu píšeš, tak to je na léčení…

železničář v důchodu

Nevím, co je idiotského třeba na tvrzení, že „vodu v horku od svého zaměstnavatele dostanete“: to fungovalo tak i „za bolševika“ – pravda, tehdy byla běžně i na peronech k dispozici minimálně tekoucí pitná voda, takže když náhodou nebylo u (peronního) výpravčího dost sodovky či minerálek, bylo možno si nabrat aspoň pitnou vodu: to, že to nyní možné není, by mělo vadit především odborům, a debata o takové samozřejmosti, jako je legislativou daná povinnost zaměstnavatele zajišťovat pro zaměstnance možnost dodržovat pitný režim by se vůbec neměla vyskytnout! Proč všichni jen nadávají na „odboráře“ (= odborově organizované zaměstnance), ale zjevně nenadávají… Číst vice »

Pavel Macoun

Reaguji na pana V. N.

DI?

Jste idealista v důchodu, nikoliv realista národního dopravce – státu. Vodu buď nedostanu, protože je plánována řada vozidla s klimatizaci. To že vlastní klima nejde nezajímá nikoho, až loni to trochu federace rozhejbala, ale letos to bude stejný. Takže fajn 12 hodin bez vody. Klimatizace potřebuje svůj provozní režim, když totož celou zimu nejde, tak až jí z jara zapnete, tak je v tu ránu bez na plně, filtry nikdo neměni – smrad, slzení očí z plísní je bězný stav! Když vodu dostanete, bohurovný zaměstnavatel Vám přidělil, tak je super se pohybovat v kolejišti stovky metrů s flaškama v ruce,… Číst vice »

V.N.

Sorry , ale to co tady píšete to ukazuje na jediné….na absolutní selhání vašich odborů. Co to vaši papaláši dělají. Za uplynulých 30 let jsem slyšel nejrůznější důvody proč stávkovat , ale tento problém jsem z úst strojvedoucích neslyšel nikdy.

Jan Kučera

Dobrý den, doufám, že k tomu nikdy nedojde, že byste svůj slib musel dodržet, protože opravdu nešetříme každé projeté návěstidlo, jen „velké věci“, což mi nepřál žádnému strojvedoucímu, aby je způsobil. Co se týká bezpečnostních doporučení, to je už 2 roky věc Drážního úřadu, provozovateli dráhy ani dopravci jej už nevydáváme. Náš právní výklad říká, že každé bezpečnostní doporučení musí být implementováno (pokud s ním Drážní úřad nesouhlasí, má ještě v rámci projednávání závěrečné zprávy vyvolat na toto téma diskuzi). Ale souhlasím, Drážní inspekce nemá možnost dohlížet nad výsledkem toho, jak bezpečnostní doporučení dopadnou, pouze to může zhodnotit v další… Číst vice »

DI?

Díky, zprávy z šetření MU studuji často, subjektivně v nich ale často postrádám ponoření se do hloubky problému.
Jasně, že každé nešetříte, řadu si upeče SŽDC samo, někdy i ve spolupráci se zrovna lokálně spřáteleným dopravcem.
Je vidět, že lidé, strojvedoucí, KV a další se vysloveně bojí mluvit a vypovídat do protokolů pravdu.
Trochu to připomíná obvyklou praxi, všichni jste při nástupu dýchali, jasný! Prostě Česko

Luke

Pane Kučero, obávám se, že pokud strojvedoucí vypoví, že byl unaven, otočí se to jednoduše proti němu – neměl nastoupit službu (porušení povinností). Chyba je skutečně systémová a problémy zasahují hlouběji, než si je kdo ochoten přiznat. Ale jak a s kým to řešit, aby si člověk akorát nepodřezal vlastní větev?

Jiří 2

Zkuste se obrátit na vaši odborovou organizaci.

ondra

nu,dobrá,znáte a chcete,pane Kučero,nám sdělit jméno toho dotyčného,jenž usoudil,že 6 hodinový odpočinek mezi směnami stačí,je zjevné,že tento pán neřídil vlak ani na Train simulátoru

Stanislav Fanta

Pane Kučero, pokud to nevíte, tak se pozorně podívejte na můj YT kanál.

https://www.youtube.com/user/pes3838/videos?view_as=subscriber

Jiří 2

On to ví. Ale co s tím udělá, když žádnou páku nemá a do protokolu to nikdo oficiálně neřekne?

Panelák

A proč jim to tehdy neřekl do protokolu třeba Stanislav Fanta, když udělal tu mimořádnou událost v České Třebové?

Jiří 2

Zeptejte se ho, chodí sem…

Jiří 2

(pardon, spletl jsem si jednotlivá vlákna, považujte proto můj příspěvek za bezpředmětný)

Stanislav Fanta

Třeba proto, že to DI nešetřila.

Panelák

A nebylo to projetí proti stůj až do perónů v osobním náhodou z únavy?

Panelák

Škoda, žena YT kanálu už není video, jak si pan Stanislav „Pes38“ Fanta v rámci boje za bezpečnost železnice natáčí výstup pro svůj vlog jako strojvedoucí ČD na loko řady 380 za jízdy EC vlaku Praha-Břeclav!

Stanislav Fanta

Proto, abych se nemusel např. s „panelákem“ hádat, jak „strašně“ byla ohrožena bezpečnost a miliony životů v ohrožení, jen díky tomu, že kamera je na pevném místě, vlak jede na režim AVV a jen u toho povídám :-)))). Obsah nultého videa je součástí prvního dílu.

Panelák

Tomu se říká „kázat vodu a pít víno“. Standa Fanta je opravdu ten nejvhodnější, kdo by měl kázat o bezpečnosti!

Mandy

Do zaměstnání má strojvedoucí nastupovat odpočat a střízliv. Proč by potom říkal, že nebyl odpočatý? Budeme kontrolovat jestli nejezdí u jiných dopravců ale co když dělá jinou práci, třeba na stavbě rod. domku? Peníze na to aby to zadal firmě nemá. Co potom? Znám jednoho dopravce, kde když si strojvedoucí stěžovali, že nemají dodrženou přiměřenou dobu na jídlo a oddech, tak jim právní zástupce firmy sdělil, že přestávky čerpají přece při 1-2 minutových pobytech ve stanici.Což je podle nich přiměřená doba. Rovněž tak při stížnostech na délku směny /až 15 hodin/ jim bylo sděleno,že přece ve směně je rg. jízda… Číst vice »

XYZ

Znám vedoucího pracovníka jednoho bývalého dopravce, který strojvedoucím říkal, že si chození na záchod a jídlo mají nechat doma a nenosit do práce. V rozvrhu služeb, který vypracoval, napsal na každý den, kdy nebyla určena strojvedoucímu směna „prostor pro další práci“. To bylo cca před dvaceti lety. Protože se v současné době často zapojuje do diskuze, tak doufám, že si to přečte, půjde do sebe a přestane aspoň tady machrovat.

Pandrhola

Pane Kučero, k posouzení zda 6 hodin mezi směnami stačí by jistě neměl sloužit osobní pocit, ale ani to, zda si nějaký fíra stěžoval, nebo naopak nestěžoval. V tomto čase by měla být započítána cesta z/na pracoviště, hygiena, jídlo, spánek (kdo z nás usne na povel ?) … a zda je to pro člověka dostatečné by měl stanovit odborný lékařský posudek. Jsou výjimky, jako např. Napoleon Bonaparte prý spal jen 4 hodiny, ale většina lidí to v plné kondici dávat nebude. Takže být plně soustředěný dalších 15 hodin nezvládne skoro nikdo. Je jasné, že strojvedoucí ze strachu únavu nepřizná, takže… Číst vice »

Jiří

Tak on to ani natvrdo říci nemůže, protože oficiálně nic neví a do protokolu všichni uvádí, že byli odpočatí. Takže v tomto ho celkem chápu.

Ten kdo to řekne do protokolu skončí, to je věc druhá. Ale konečně to bude oficiálně.

hank

Aha, takže základní problémy jsou dva: 1. Strach dotyčného, že skončí, když řekne pravdu. 2. Nulová profesní solidarita ze strany odborových funkcionářů i ostatních kolegů, kteří ho v tom po takovém přiznání klidně nechají vymáchat. Málo jste studovali historii vlastní branže. Zkuste si najít, jak to vypadalo a dopadalo, když železničáři vyhlásili práci přesně podle předpisů. Často na to dokonce ani nepotřebovali odbory, protože se to používalo tam a tehdy, kde a kdy byly odbory buď přímo zakázané nebo deaktivované – třeba za válek. (Dnes už vás v takovém případě do armády povolat nemůžou, což býval oblíbený způsob reakce vlád… Číst vice »

Jiří 2

No jo, jenže podle jakých předpisů se řídit. Ano, červená znamená Stůj ve všech předpisech, ale kolikrát si ty předpisy navzájem odporují a když to děláte přesně podle jednoho předpisu, seberou vám prémie za to, že jste porušili druhý. A když to tedy začnete dělat podle toho druhého, přijde pro změnu jiný pacholík a ten vám sebere prémie za to, že jste porušili první. A ještě vám udělají takové peklo, že raději dáte výpověď sám.

hank

Hlava XXII? No tak potom ať rozhodne soud… To je jedna z věcí – vedle stávky – které se papaláši bojí jak čert kříže, protože kdyby se fakt u soudu prokázalo, že některé ustanovení předpisu je v rozporu s jiným, tak by museli přiznat, že je chyba v systému, tj. u nich. A propos, stávka. Před chvílí mě poučil právník, že divoká stávka nezákonná není. Cituji: Jediný případ, kdy je stávka regulována a lze ji při nesplnění zákonem daných požadavků prohlásit za nezákonnou a požadovat náhradu škody vzniklé zaměstnavateli, je stávka v rámci kolektivního vyjednávání. V ostatních případech se řídíme… Číst vice »

Jiří 2

Jeden nic nezmůže. Dva nic nezmůžou. Ani nás 38 zde diskutujících (v druhé diskusi 99) nic nezmůžeme. Musí nás být víc. Mnohem víc. Jenže kde je vzít, když se všichni bojí?

hank

Naši prapradědci před 150 lety se nejdřív taky báli… Možná by stálo za to přečíst si, jak to udělali, že se bát přestali, během 40 let vytvořili odbory i dělnickou stranu, vybojovali si 8hodinovou pracovní dobu a všeobecné volební právo a ve volbách v roce 1907 ta partaj dostala daleko nejvíc hlasů… Nevím, kolik ti je let. Jestli ses o tom už nestihl učit ve škole, zeptej se táty nebo dědka, oni to v dějepise určitě probírali.