Konkurence loni ukrojila další část podílu ČD, tržby za železniční „mýto“ pokryly polovinu nákladů

Nákladní doprava vykázala loni další pokles, ukazují data SŽ.
Podíl Českých drah na výkonech na české železnici loni opět mírně klesl. Ukazují to nová data z výroční zprávy Správy železnic za rok 2024. V objemu vlakokilometrů klesl loni podíl k 80 %. Posílili naopak alternativní dopravci, nejvíce pak GW Train Regio.
Na rozdíl od nákladní dopravy celkově osobní doprava loni počtem ujetých kilometrů rostla. V hrubých tunových kilometrech meziročně o dvě procenta.
Celkem ujeli dopravci na české železnici loni v osobní dopravě 142,535 milionu kilometrů. V porovnání s rekordním rokem 2019 na české železnici, kdy cestovalo vlakem nejvíce lidí v historii, tak jde o nárůst o více než 6 milionů vlakokilometrů.
České dráhy zůstávají i nadále bezkonkurenčně největším dopravcem. Ve srovnání s rokem 2023 ale jejich podíl klesl v objemu ujetých kilometrů z 81,76 % na 80,23 %.
Posílila většina alternativních dopravců: přes 6 % podílu vystoupal RegioJet, největší skok zaznamenal GW Train Regio. Ten se stal loni českou čtyřkou mezi osobními dopravci, přeskočil Die Länderbahn. K navýšení podílu došlo hlavně díky převzetí výkonů Českých drah v Plzeňském kraji.
V nákladní dopravě došlo v roce 2024 na síti Správy železnic k poklesu výkonů. Ve srovnání s rokem 2023 v hrtkm to bylo o 2,5 % méně. Rozhodující podíl na výkonech v nákladní dopravě si i nadále udržuje dopravce ČD Cargo.
Dopravci loni podle výroční zprávy zaplatili za použití dopravní cesty 3,528 miliardy korun, za přidělnou kapacitu 127 milionů korun. Meziročně jde o nárůst o 97 milionů korun. Poplatek za použití dopravní cesty, který je formou mýta, pokrývá necelou polovinu nákladů na zajištění provozování železniční dopravní cesty. Ty loni dosáhly 7,185 miliard korun.