Čtvrtý koridor čekají zátěžové testy ETCS. Pendolino bude mít systém povinný

Ministerstvo dopravy zvolilo IV. koridor jako trať, kde bude po čtvrt století prolomen v pravidelném provozu rychlostní limit 160 km/h.
Správa železnic (SŽ) chystá na začátek června další zátěžové testy systému ETCS na české železnici. Tentokrát se budou týkat IV. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Výhradní provoz zde má být zaveden až v prosinci 2026, už letos v létě zde ale má být v pravidelném provozu prolomen rychlostní limit 160 km/h.
Testy by se měly uskutečnit 6. a 7. června v nočních hodinách. „Cílem je ověření všech funkcionalit a vzájemné komunikace systému ETCS. V případě úspěšného testu diskutujeme spolu s Drážním úřadem o možnosti rozšíření povinnosti dopravců využívat ETCS i v tomto úseku, a to v případě, kdy budou splněny stanovené podmínky,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová. O jaké „rozšíření povinnosti“ by šlo, nedodala.
Testy spočívají v desítkách průjezdů, kdy se mimo jiné sledují tzv. tripy, tedy zastavení vlaku vlivem rozpadu spojení.
Ministerstvo dopravy zvolilo IV. koridor jako trať, kde bude po čtvrt století prolomen v pravidelném provozu rychlostní limit 160 km/h. Stát se tak má koncem srpna díky nasazení jednotky pendolino na Jižní expresy. Podmínky pro takový provoz stanoví Drážní úřad.
„Provoz v rychlostním pásmu 160 až 200 kilometrů za hodinu by byl možný mimo jiné za podmínek platných pro výhradní provoz ETCS – vozidlo jedoucí v rychlostním pásmu 160 až 200 kilometrů za hodinu musí mít funkční mobilní jednotku ETCS a musí být provozováno pod plnou kontrolou systému ETCS,“ uvedla Friebová.
Půjde tak fakticky o smíšený provoz, kdy pendolino bude povinně jezdit pod ETCS, na koridoru se ale budou moci pohybovat i vozidla bez ETCS.
„V případě, kdy by se ve stanici nacházelo drážní vozidlo mimo plnou kontrolu systému ETCS, které by svojí jízdou mohlo ohrozit jiné vozidlo jedoucí pod plnou kontrolou ETCS, došlo by ze strany radioblokové centrály k restrikci rychlostního profilu vozidla jedoucího pod plnou kontrolou ETCS tak, aby nebyla překročena rychlost 160 kilometrů za hodinu,“ doplnila.
Aktuálně je v tuzemsku přes 600 kilometrů tratí s výhradním provozem ETCS, v příštích třech letech se má výhradní provoz rozšířit na dalších zhruba 1100 kilometrů.
Zavádění výhradního provozu ETCS v nejbližších letech (Pramen: SŽ)
prosinec 2025
– Praha – Kralupy nad Vltavou
prosinec 2026
– Praha – České Budějovice
prosinec 2027
– Beroun – Plzeň – Cheb
– Praha – Lysá nad Labem – Milovice
– České Budějovice – České Velenice
– další vybrané úseky
prosinec 2028
– Pardubice – Jaroměř
– Hradec Králové – Týniště nad Orlicí
– Veselí nad Lužnicí – České Velenice
– Cheb – Sokolov
– Nymburk – Mladá Boleslav
– další vybrané úseky