Čtvrtý koridor čekají zátěžové testy ETCS. Pendolino bude mít systém povinný
Lokomotiva 362 v čele rychlíku mezi Prahou a Českými Budějovicemi u Olbramovic. Pramen: České dráhy

Ministerstvo dopravy zvolilo IV. koridor jako trať, kde bude po čtvrt století prolomen v pravidelném provozu rychlostní limit 160 km/h.
A už je vyřešen problém vypínaček a rušení vlakové cesty…? Já jen, aby třeba pak nebylo nějaký mrzení.
Cirkus Dlážděná. Ale tak kupka PR úspěchů potřebuje fotečku s 200 před volbami a pan Bc. MBA potřebuje ukázat nějaké výsledky „své“ práce. AŽD se zase solidně napakuje.
Takže vlastně všichni budou tak nějak spokojeni.
Až teda na ty, co to budou muset odpracovat a daňového poplatníka, který to všechno zaplatí…
AŽD se již napakovalo, ETCS je tam hotové 🙂
Zátěžové testy mají svůj smysl. Těžko uděláte v oblasti tak výrazný počet vlaků v běžném provozu jako zátěžový test.
Toho se zúčastní dvacet vozidel, v těsném sledu za sebou jede deset vozidel tam a deset proti nim. Výrazně to zatíží přenosovou soustavu i RBC a to vše čtyřikrát za sebou.
Osobně tyto testy považuji za velice účelné.
stale plati otazka: K cemu to je na par km zrychlovat na 200? Na kolik vyjde taka věc?
Velká většina nákladů na zrychlení dvou úseků IV. koridoru nad 160 km/h je už zaplacených. Je otázka, že pokud to bude využívat jen minimum spojů, ty náklady nebyly vynaložené zbytečně (zejména SuVo, kde to zrychlení je jen pro náklapěcí jednotky).
200 možná zbytečných je, ale těch 185 bez klopení, nebo kolik tam má být, je fajn i tak. Navíc někde museli jít konečně přes 200 a tady se to za poměrně „levno“ udělalo. Spíše prolomení bariéry než reálný dopad.
Je otázka, jestli těch 185 s klasikou je dobrý nápad. Už nyní, když jedu do Budějovic Jižním Expresem při průjezdu tunely cítím nepříjemný tlak, který se ještě zvýší, potkáme-li vlak v prostisměru – subjektivně mi to přijde horší i než na trati do Olomouce (možná dáno vyšší rychlostí v tunelu, nebo jeho délkou?). Pokud tam budou jezdit klasiky ještě vyšší rychlostí, určitě se to nezlepší…
Já žádný nepříjemný tlak necítím a to tam jezdím poměrně často
Nejedete náhodou Vltavou? Nebo podílovými vozy expresu? Nebo náhradní soupravou na expresu? Protože standardní vozy na JE jsou tlakotěsné
Přes 200?
Přelepte „přes 160“.
Někde se začít musí, těžko někdo zaplatí přestavbu celé sítě najednou.
Stejně se mohli kdysi ptát k čemu je na pár kilometrech 160, trolej nebo třeba i železnice, všechno začínalo „na pár kilometrech“.
Někde se začít musí? Tak proč se nezačne na Pardubice-Choceň i s konverzí (ajo, ono se čeká na VOCHOC) na Ferdinandce nebo na Brno-Břeclav (potažmo na Šakvice-Břeclav, když se čeká na VRT) Proč to musí být zrovna tato trať pro jeden pár vlaků?
Vždyť jste si sám odpověděl. Zde nic nejezdí…
Protože tuhle trať během stavby předělali na zmíněných 200
1) Kdyby něco zpackali, byl by to mnohem větší průšvih, než na 4. koridoru.
2) Přerušovat provoz na 1. koridoru celkem zbytnou velestavbou dřív, než bude hotová obchozí VOCHOC, by bylo na pěst.
Já jsem to (možná ne úplně správně) pochopil tak, že rychlosti nad 160 nemáme dodnes úplně podchycené v technických předpisech a související legislativě. A protože chceme začít stavět dlouhé úseky nad 160, už by to chtělo začít někde reálně jezdit.
Máme. Ale úpravy stávající infra jsou za miliardy a ty se neválí na ulici.
Řekl bych že k tomu samému jako před 25 lety těch 160 to taky bylo na kousíčku a pak se to rozšiřovalo. Někde se prostě musí začít, abychom se o něco málo přiblížili okolnímu světu. Reálně je to spíš taková fičura na plakát jak se někdy říká.
No jasně, volby se budou rozhodovat na železnici…
Výskyt papalášů u takových akcí má svůj účel
Největší výskyt papalášů u takových akcí je v MSK, a to soudruh bělica se soudruhem burešem.
Ako presne prebieha jazda vlaku pri pripadnom vzniku tripu? Je to okamžité otvorenie ep ventilu a úplné vypustenie priebežneho potrubia vlaku? Alebo sa zapamätá posledný stav a generuje nejaká rychlostná krivka podľa tohto konkrétneho stavu, počas ktorej musí vlak znížiť rýchlosť na nejakú hodnotu (100km/h), alebo úplne zastaviť?
Při tripu se zavede závěr(nedoplňují se ztráty v potrubí) a otevře epv rychločinného brzdění.
Trip je ztráta bezpečnosti, nemůže jet dál, protože to je oproti jiným, reálný zabezpečovač. Mohl proti němu mezitím vyjet třeba vlak.
Ve 200 km/h to bude pro cestující příjemné…
Rozdíl mezi nouzovým brzděním ze 100 – 140 – 160 – 200 km/h je jen a pouze v délce zastavení. Největší nárůst brzdné síly nastává až pod 60 km/h, proto například 680 při nižší rychlosti již zruší přitlační magnetů aby nebyly překročeny maximální hodnoty zpomalení.
Ozkoušeno jak měřením, tak i osobně v několika desítkách případů na VÚŽ.
Přece platí, že pokud je na trati s ETCS vlak vybavený ETCS a proškolený strojvedoucí, tak musí jet pod dohledem…? Rozhodně neříkám, že nemají dělat zátěžový test, ale už teď by těch vlaků nemuselo být málo, aby měli představu, jakou mají spolehlivost
Možná to potřebují otestovat i při vyšších rychlostech?
V zadání nebyla vozidla pro rychlost vyšší jak 160 km/h. Nicméně jednu jsme nabídli 🙂
To je od vás moc pěkné. Ale není za ní 2000 tun, že ne? 😀
Řekněme že ČD na ETCS na jihu z vysoka…kašlou. Celá řada strojvedoucích, byť se dostávají na vozidla i tratě vybavené ETCS, proškolených zatím není.
…stát ve formě MD, resp. SŽ tlačí na co nejdřívější zavádění systému, ten stejný stát ve formě ČD to naopak nechává na poslední chvíli.
Pak je to diletantismus na ČD…
No tak na jih jezdí majoritně 380ky které ETCS nemají a mít ani nebudou.
Tak ono ani ČD nemůže vyškolit všechny lidi naráz, tak je školí podle fahrplánu Správy železnic.
V úseku, kde bude 200 km/h, tvoří 90% vlaků rychlíky a expresy. Na ně je od tohoto GVD turnusována řada 380, která je na IV. TŽK uklizená právě proto, že ETCS nemá. (Mimochodem – jezdí velmi pěkně.)
Celá ta diskuse popsaná v článku bude nějaký nenápadný nátlak SŽ na ČD, aby tam kvůli předčasnému zavedení výhradního provozu ETCS předělala turnus na Vectrony a esa s ECTS.
A kam by tu řadu 380 na dožití dali?
Od prosince 2025 zákaz na Kralupy. Takže zbývají již jen tři linky.
a) Praha – ČB do prosince 2026
b) Praha – Cheb do prosince 2027
c) Praha – HK mimo Poříčany do prosince 2028
A pak je konec, pokud se nestane něco zásadního.
CB – Plzeň?
Problém jsou i samotné ČB.
Já nevím. Odpověď ČD může být taky „ne“. 🙂
Mimochodem, vzhledem k poklesu cargovýkonů se dožití 380 v osobce (po dovybavení ETCS) nejeví úplně nereálně… (Chválím to už vejš, ale I na blbý R17 je rozdíl 4 MW a 6 MW znát…)
Musí jezdit jen z/do Prahy?
A jaká linka vás napadá?
Zde tato povinnost ještě není. Tato povinnost jet pod ETCS, pokud…., tak je nyní např.na III. TŽK do Chebu. Proto říká mluvčí, že jde o rozšíření.
Mě zaujala jiná věc s výhradním provozem: Cheb. Jak bude řešeno zajíždění německých HV (od Aše, Vojtanova, Schirdingu) do Chebu, až skončí výjimka na zajíždění do stanice s výhradním provozem z tratě bez výhradního provozu? Další výjimkou kvůli příhraničnímu ujednání nebo se řekne zahraničním dopravcům šmytec?
Vybuduje se před nádražím velký přestupní terminál na autobusy.
Cheb je PPS (pohraniční přechodová stanice) a tam je ze zajíždění vozidel bez ETCS výjimka stejně, jako je v Břeclavi či v Bohumíně.
To je v případě Schirdingu. A co Aš a Vojtanov? Z těchto směrů nejde o PPS.
Nevím a nezajímá mě to. My tam v roce 2028 s vozidlem bez ETCS nemáme potřebu přijet…
No musí se to stihnout do voleb, je to spíchnuté horkou jehlou, ale to nevadí. Pendolino pojede pár vteřin 200 pod ECTS, ale cestu mu zkříží souprava bez…
Za normálních podmínek se na 200 ani nerozjede
Navíc když je v podmínkách jízdy na 200, že se na trati nesmí vyskytovat vozidlo nejedoucí pod ETCS.
To ve večerním provozu kdy má pendolino jezdit nebude problém ale když těch 200 zkoušeli tak měli propojené vypinačky což v normálním provozu není takže
Tak jsem zvědav, zda SŽ stihne do prosince 2028 elektrifikaci a narovnání tratě z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí.
Když KFJB dokázala v letech 1870-1871 postavit od základu celou trať (185 km) z Č. Velenic až do Prahy, včetně tunelu v Praze, proč by za 3 roky SŽ s nejmodernější technikou dnes nedokázala natáhnout dráty na 55 km? Ostatně už dnes se tam něco kutí.
Dřív přišla vrchnost a řekla „die Eisenbahn hier“ a nikdo se neptal na vliv na životní prostředí, BOZP, pozemky atp.
Tak to zase ne. Sedlák řekl ne a trať udělala oblouk okolo jeho pole.
Bohumín by mohl vyprávět…
Když sedlák chtěl stejný pozemek jinde, nevymýšlely se kraviny a soudy jako s babkou Havránkovou.
Však ona nic jinýho bež kus pole vedle nechtěla…
Nechtěla, ale úřady vymyslely dost kravin, a zdržení.