obrazok-zdopravy

Projektování VRT do Ostravy podražilo o téměř čtvrt miliardy, SŽ vybrala archeology

VRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNext

Náklady na projektování VRT Moravská Brána za tři roky stouply na více než dvojnásobek.

Správa železnic si výrazně připlatí za projekční práce na vysokorychlostní trati mezi Přerovem a Ostravou, nazývané jako Moravská brána.

Minulý týden uzavřela dva dodatky ke smlouvám na projekční přípravu úseků Moravská Brána I (Prosenice – Hranice na Moravě, AFRY CZ + Sagasta, dodatek za 65 milionů korun) a Moravská Brána II (Hranice na Moravě – Ostrava, sdružení Moravia Consult, Metroprojekt a Sudop Brno, dodatek za 150 milionů korun), v celkové hodnotě 215 milionů korun za vícepráce.

Došlo současně k prodloužení termínů, do kdy má být projekt do fáze dokumentace pro územní rozhodnutí hotový. Vyplývá to z dokumentů v registru smluv.

Jde o další navýšení nákladů na tuto akci v letošním roce, na jaře Správa železnic zasmluvnila poradenství k PPP projektu na tuto trasu v samostatné zakázce. Od zasmluvnění na počátku roku 2022 vysoutěžená cena stoupla v případě prvního úseku ze 139 na 324 milionů korun, v druhém případě z 241 na na 552 milionů korun. Poslední dodatek představuje největší skok v nákladech.

Za poradenství k VRT trati Moravská brána SŽ zaplatí 53 milionů. Výběr byl bez soutěže

První archeologický průzkum

Nárůst nákladů Správa železnic vysvětluje v dodatku řadou důvodů. Jde například o změnu přístupu k napájení budoucích vysokorychlostních tratí.

Jako důvod dodatečných prací uvádí Správa železnic i přechod na nový komunikační standard FRMCS. U první části dodatek řeší i výsledky architektonické soutěže na podobu nádraží v Hranicích, v druhé kompenzační opatření podél trati.

Vysokorychlostní trať Moravská Brána patří u plánovaných rychlých spojení mezi ty, kde je projekční příprava nejdále. V brzké době se očekává vydání stanoviska EIA. Aktuálně Správa železnic uvádí zahájení prací v roce 2028.

Dalším krokem k přípravě je uzavření smlouvy na předběžný archeologický výzkum na úseku VRT Moravská brána II. Zakázku za 40 milionů korun získalo sdružení Archaia Brno a Národního památkového ústavu. Výzkum začíná v květnu a potrvá 15 měsíců.

Během této doby budou prováděny prospekční činnosti, které pomohou určit rozsah archeologických rizik v dané lokalitě a poslouží jako důležitý podklad pro další přípravu stavby vysokorychlostní železnice,“ uvedl ředitel stavební správy VRT Jakub Bazgier.

Tagy AFRY CZ Metroprojekt Moravia Consult Sagasta Správa železnic Sudop Brno VRT Moravská Brána
53 komentářů