obrazok-zdopravy

Projektování VRT do Ostravy podražilo o téměř čtvrt miliardy, SŽ vybrala archeology

VRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNext

Náklady na projektování VRT Moravská Brána za tři roky stouply na více než dvojnásobek.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Ještě nedávno jsem věřil, že VRT Moravská brána 1 se skutečně začne stavět ve 2028 a bude první Vrt. Ale už si to nemyslím. Budou rádi, když do 2030 postupně rozestaví Brno-Přerov, to je momentálně hlavní Vrt-cíl. SŽ představila plán, co chce na konvenčních tratích rozestavět do 2030, kvůli nedostatečné kapacitě. Taky začne NeMaš, Praha-Letiště. A tohle vše bude investičně finančně předcházet Vrt.
Jo a Vrt bude dále předcházet modernizace uzlů Ostrava a Brno a vlastně Hranice. Taky podstatný faktor. (občas se budou uzly prezentovat jako 1. fáze Vrt, realita)

Vendelin

Do roku 2030 budou rozestavěné max 4. A 5. Úsek. Na zbytek si budeme muset počkat někdy do hlubin 30.let

F. K.

Brno Přerov bude konvenční dvoukolejka na dvě stě. VRT je něco jiného.

Jan Antiperla

Ještě vloni říkali, že v roce 2025 bude „slavnostní výkop“ stavby VRT úseku Ostrava – Přerov. Ale co se divím, ČR.

Náhodný Kolemjdoucí

Nebylo to spíš Brno – Přerov?

vlachjan

Myslím, že bychom tu dohledali článek z doby, kdy byli ohlášeni výherci výběrek, a že jejich cena byla značně nižší než předokládaná. Oba zájemci totiž chtěli mít referenci na projekt VRT. Teď, když mají referenci jistou, je čas šroubovat to nahoru. Nedvedu si ale představit jak jsou schopni reálně obhájit vícepráce v hodnotě dvojnásobku původního plnění.

Michal M

Bude pro příště dobré, když si nepřečteš jen nadpis a nespojíš ho s nasbíranými předsudky a blbostmi z vlastní hlavy.
V textu článku najdeš odkaz na smlouvu: https://www.hlidacstatu.cz/Detail/33296764
a v té smlouvě je podrobně napsáno, co si zadavatel (Správa železnic) přeje zpracovat navíc či jinak.
Projektant si nevymýšlí to, co bude projektovat, postupuje dle zadání investora (a platných technických norem).

Jaaa

A taky si to patřičně nacení a nafoukne člověkodny.

Michal M

Jelikož mi to dělají i IT dodavatelé, tak se mi zdá, že to je jediná cesta jak dosáhnout na zakázkách ziskovosti. Zatím nikdo nepřišel na to, jak to vyřešit, protože interní know-how i motivace to rozporovat bývá na straně odběratele velmi nízká až nulová (a to nemusí být jen SŽ, ale i jiné korporace).
Ale možná je to hozená rukavice pro univerzální talenty z Posázaví…

vlachjan

Když už si tykáme, tak prosím Michale začni tím, že mi prozradíš jméno svého zaměstnavatele, ať si udělám obrázek, odkud vítr vane.

Michal M

A co má můj zaměstnavatel společného s tím, že podsunuješ dodavateli nekalé úmysly způsobem, který vzbuzuje důvodné obavy o tvoji příčetnost?
(Ale uklidním tě: s železničním odvětvím ani jeho dodavateli nemám naprosto nic společného.)

Lukáš Kníže

15 let archeologický průzkum? A ještě k tomu za 40 mio? 😅 To je 22 tisíc na měsíc. 😅 Nemělo tam být 15 měsíců?

Jan Tichavský

Tak jestli to bude dělat jden člověk na poloviční úvazek, tak se nemůžeme divit, že mu to ptrvá 15 let 😁

Vendelin

Však SŽ s realizaci stavby nepočítá, tak nač se honit 😀

Pan Zmrzlík

Se Sudopem je to pouze vtip, nebo ne?

david

Kdo jiny by mel v CR vyhrat?

Frantisek

Přeci byste nechtěl, aby se Vám do výběrka hlásilo 6-8 firem jako u silnic?

Motýl Emanuel

Ani v roce 2025 nebude v ČR souvislý provozní 100 km dlouhý úsek VRT, ani v roce 2025. 🙂

Vendelin

Tolik mínusů za pravdu. Přitom rozvoj a údržba tratí je u nás tristní. Kdyby se silniční síť rozvijela stejně, jezdíme i mezi krajskými městy ponsilnicích II a III.třidy

Twix

Pokud opravdu myslel rok 2025 (a ne 2035 nebo 2050 nebo co psal ve spoustě minulých diskuzí), jsou ty mínusy především za zcela zbytečný komentář.

Mynic

A já myslel, že se té VRTky ještě dožiji. No vypadá to, že se na její otevření budu dívat z kolečkového křesla pod dozorem statného ošetřovatele.

Error

To pisete pod clankem, ktery mluvi o dalsim velkem posunu v priprave?

panZdenda

15 let archeologický průzkum… VRT se dožijí možná naši vnukové 🙂 .

Error

Samozrejme, ze spravne ma byt 15 mesicu a jde o chybu v clanku. Prosim i o trochu uvazovani behem cteni.

Chleba Nakup

Uvažování je fajn. Co není fajn, že 15 let bylo přijato jako sice dlouhá, ale ne nereálná doba.

Michal M

Co je fajn na uvažování, které akceptuje, že na 44 km novostavby železnice se bude dělat stavební průzkum 15 let?

Jiný Petr

Co? Zkušenost s reálnou prací SŽ

tarten

To přijali jen ti, co rádi přijímají pitomosti bez ověřování. Teď mají dobrou příležitost se zamyslet…

Jiný Petr

Já bych s tím uvažováním byl v případě SŽ hodně opatrný. V roce 2019 (možná 2020) hlásal na Veleslavíně plakát SŽ „Již brzy vlakem na letiště“. Máme rok 2025 a ještě se nekoplo.
Takže v podání SŽ lidé – na základě osobních zkušeností – spíše věří, že ten průzkum bude trvat spíše 15 let než 15 měsíců (to mi na SŽ přijde zase až moc rychlé)

tarten

„Ještě se nekoplo“ = z cca 11 staveb 1 hotová (když nepočítám ještě jakési posílení Semmeringu), 2 víceméně před dokončením a čtvrtá rozpracovaná.

Vendelin

Vzhledem k tempu výstavby v CZ je i těch 15let realistický termín 😀

lokodepo

Když Skanzen železnic nikdo nehlídá a může si dovolit takhle bez jakýchkoliv zábran navyšovat prachy… Přitom na začátku letošního roku proběhlo na Ministerstvu dopravy divadelní představení s Kupkou v hlaví roli o tom, jak by bylo dobré, kdyby se začalo konečně řešit a že to opravdu je myšleno vážně… Tři hodiny o ničem. Jako kdyby to představení nebylo, v reálu je krásně vidět, jak si to Skanzen železnic „vzal“ k srdci.

Jiný Petr

Tak Kupka je mluvka – ten dokáže hodiny žvanit o ničem a skutek utek.

Jestli se do výběrka na projektování přihlásil i někdo další, kdo nebyl vybrán, tak bych se teď ozval – neb to radikální navýšení ceny naznačuje účelovost a zmanipulování původního výběrka.

Jiný Petr

Tak pokud předběžný archeologický průzkum bude trvat „jen“ 15 let, tak to jsem v klidu – už se o náš státní rozpočet a zadlužení našich dětí a vnoučat bát nemusím. Neb to žádnou VRT nepostavíme.
Jednak se všechny termíny stejně posunout dál do budoucnosti (jak je u SŽ standardem) a v té době už EU dotace na železnici dávat nebude.

Beskyd

Ono je dobré, že teď aspoň odhalili skutečnost – 15 LET PŘEDběžný archeologický průzkum.
Tím pádem je to jenom divadlo, pro domácí diváky. Žádná VRT se stavět v dalších 20-30 letech nebude.
Pohádky se vykládají dětem před spaním. Ale takhle lhát celému národu…
A když je to takhle, tak místo toho začít realizovat modernizace (zrychlení, zkapacitnění) mnoha současných zastaralých tratí, na které už projekty existují, ale kde se termíny realizace soustavně posunují.

javr

Průzkum nebude trvat žádných 15 let, je to chyba v článku. Ve smlouvě je termín 15 měsíců.

Michal M

Žil jsem v dojmu, že VRT Moravská Brána se staví právě kvůli dodatečné kapacitě… ale asi tomu rozumíš líp.

Plecháč

To jako nevěděli, že se bude přecházet na FRMCS? SŽ mě nepřestává překvapovat.

Lukáš

My vám tu Atlantidu najdeme, ať to stoji, co to stojí.

Jan

Předběžný archeologický výzkum bude trvat snad 15 měsíců:-)

Tomáš B

Možná věří, že najdou něco mimořádného, třeba nějaké bájné město, nebo ztroskotané mimozemské plavidlo, to by pak bylo i na 15 let výzkumu :))

Jan Sova

Moravskou branou táhli vždycky mamuti. To by bylo aby tam ještě jeden neležel….

Jan M

Já jsem pořád nepochopil, proč se nepostaví celá železnice v kuse od Ostravy po Brodek. Dálničáři už to ví, že stavět hlavní tahy je nej jen v kuse. Sice jim to trvalo, ale salámová metoda je snad už pasé.

Error

Prestoze se jedna o vice projektu, stavet se bude cely usek naraz.

Náhodný Kolemjdoucí

Idea je asi taková, že pokud například jednu ze staveb zablokují soudní spory, odvolání apod., tak mohou stavět alespoň ostatní úseky.

Jan Sova

velký úsek velké problémy značí….

none

U nás

Vladimír

A neni to nahodou malo?

Frantisek

To už je cena, která by mohla být zajímavá třeba pro Němce, Španěly ci Francouze, který nějaký VRT skutečně mají… ale zase teda jen SUDOP.

Motýl Emanuel

Jo jo oni už se práce v Česku nemůžou dočkat. 🙂

Jaaa

To víte, když se něco učíte, trvá to i 4x déle, tedy je potřeba to 4x přeplatit.

Martin Jarath

Švédové (AFRY) vám nestačí? A co má Sagasta se SUDOpem společného (ono teda ani Sudop Brno je úplně něco jiného…)?