obrazok-zdopravy

Dokument: Jak Správa železnic prohrála spor o výluky. Jako stavět dům bez povolení, říká dopravce

Železniční trať Praha - Havlíčkův Brod - Brno v úseku Vlkov u Tišnova - Křižanov. Foto: Správa železnicŽelezniční trať Praha - Havlíčkův Brod - Brno v úseku Vlkov u Tišnova - Křižanov. Foto: Správa železnic

Pro plánování výluk jde o klíčové rozhodnutí soudu.

Krajský soud v Brně vyhověl žalobě podané Svazem osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) a dopravci Arriva vlaky a Leo Express proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) týkající se povolování výluk Správou železnic na některých tratích. Dopravcům se nelíbilo, že výluka začala, aniž by prošla schválením v ročním plánu výluk. Jde o důležitý precedens pro další plánování výluk na české železnici.

O vítězství informoval deník Zdopravy.cz v dubnu, nyní je již k dispozici i písemné vyhotovení rozsudku, které je ke stažení zde. Vzhledem k závažnosti tématu přinášíme současně kompletní tiskovou zprávu Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.

Dopravci vyhráli klíčový spor o výluky. Podle soudu je nelze schvalovat zpětně

Tisková zpráva SVOD Bohemia:

Železniční dopravci vyhráli významný soudní spor s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jeho předseda v rozkladovém řízení loni posvětil dvě výluky Správy železnic, aniž by přitom řádně vypořádal námitky dopravců proti jejich realizaci.

A navíc to provedl zpětně – v době, kdy už obě akce běžely, což zákon nepřipouští. Správa železnic, která o odporu dopravců věděla, práce za miliardy zahájila bez ukončeného schvalovacího řízení, tedy bez úředního souhlasu, který vyžaduje česká a evropská legislativa

„Je to podobné, jako když začnete stavět rodinný dům bez stavebního povolení. Správa železnic věděla, že jsme proti schválení výluk podali rozklad k předsedovi ÚOHS a že se obrátíme na soud, pokud ten naše námitky shodí ze stolu. Což se také stalo,“ říká Jan Hruška ze společnosti CityRail.

Spor se týkal výluk na úsecích Lipník nad Bečvou – Drahotuše a Tišnov – Křižanov. Správa železnic je předloni zařadila do ročního plánu omezení provozu na dráze (OPD) na rok 2024 a dala ho ke schválení tehdy ještě Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). Ten schválil všechny ostatní výluky a ty, s nimiž dopravci nesouhlasili, chtěl projednat zvlášť. Jeho pravomoci převzal od 1. ledna 2024 ÚOHS, který však při jejich dodatečném schválení podle rozhodnutí soudu postupoval v rozporu s platnou legislativou.

Soud dal za pravdu dopravcům CityRail a Arriva vlaky, kteří upozornili na to, že schválení plánu omezení provozu až po fyzickém zahájení prací bylo ze strany ÚOHS v rozporu se zákonem o dráhách. Podle soudu je takový postup nejen nelogický, ale zejména protiprávní. Výluky musí být schváleny předem, aby byl zajištěn rovný a předvídatelný přístup všech dopravců k železniční infrastruktuře a nedošlo k poškození podnikání dopravců a dalších subjektů, například objednatelů veřejné dopravy (kraje a ministerstvo dopravy).

Z rozsudku: „Zdejší soud taktéž souhlasí se žalobcem v tom, že cílem předmětné regulace je primárně ochrana dopravců před možnou libovůlí provozovatele infrastruktury. Zákon upřednostňuje dohodu provozovatele se všemi dotčenými dopravci na rozsahu změn a omezení provozované drážní dopravy.“

Správa železnic musí naslouchat dopravcům, protože ti jsou odpovědní svým cestujícím. SŽ si musí uvědomit, že jejím posláním je zajistit kvalitní infrastrukturu pro daňové poplatníky, neboť právě ti ji financují. Za každou vydanou korunou musí být vidět hmatatelný přínos pro cestujícího, a to za minimálního vlivu na provoz během výluk,“ komentuje verdikt soudu Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

Rozsudek rovněž kritizuje, že ÚOHS se při rozhodování neřídil ustálenou praxí úspěšně zavedenou tehdejším ÚPDI a odmítl se věcně vypořádat s námitkami dopravců, včetně těch, které poukazují na porušení pravidel Evropské unie (rozhodnutí Komise 2017/2075). Soud také zdůraznil, že plán výluk musí být posuzován podle situace v době rozhodování – pokud výluky již proběhly, nelze je zpětně „legalizovat“.

„Považujeme tento verdikt za krok k posílení právní jistoty a transparentnosti pro podnikání na železnici. Příprava a schvalování plánu výluk má stanovená pravidla, jejichž cílem je ochránit zájmy zejména slabších stran a zajistit hospodárné využití veřejných prostředků. Tato pravidla musí být dodržována, neboť platí pro všechny – státní organizace a úřady nevyjímaje,“ dodává výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Tagy Arriva vlaky CityRail koordinace výluk Krajský soud v Brně Lipník nad Bečvou - Drahotuše plánování výluk Správa železnic SVOD Bohemia ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vlkov u Tišnova - Křižanov
34 komentářů