obrazok-zdopravy

Vlakem z Prahy do Brandýsa po nové trati do sedmi let. SŽ zkoumá, kudy trasa povede

Stanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter BadoStanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter Bado

V centrální komisi se mají plány objevit do konce roku.

Správa železnic se po loňské zrušené soutěži rozhodla sama prověřit, zda a kudy se vyplatí postavit novou trať z Prahy do Brandýsa nad Labem. Zpracování studie proveditelnosti vlastní projekční kapacitou potvrdil na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

„V současnosti probíhá technické rozpracování jednotlivých variant, v průběhu léta by měly být varianty prověřeny a zastabilizovány. Poté počítáme s připomínkovým řízením studie proveditelnosti a její předložení na ministerstvo dopravy ke schválení v Centrální komisi předpokládáme do konce letošního roku,“ řekl Gavenda. Následně by po výběru jedné z projednávaných variant měla být zahájena standardní projektová příprava.

Město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav je jedním z největších sídel v okruhu 20 kilometrů od Prahy, které nemá dostatečně kapacitní a rychlé kolejové spojení s hlavním městem. Tomu odpovídají i pravidelné kolony na D10 v ranní špičce u obou dálničních exitů, odkud obyvatelé na dálnici najíždějí. Počet obyvatel v souměstí dlouhodobě roste.

Správa železnic loni vypsala soutěž na studii proveditelnosti, ale posléze ji zrušila. O kolejovém propojení se mluví několik let, jednou z variant je i takzvaná vlakotramvajová trať. Obce a Středočeský kraj se již loni na počátku roku dohodly na tom, kudy trasa povede. Studie má ukázat, zda má stavba ekonomickou návratnost.

Kolejové spojení Prahy a Brandýsa nad Labem zadrhlo hned na začátku. Kraj si zpracuje svoji studii

Severní a jižní varianta

Takzvaná severní varianta počítá s vedením trasy od nové zastávky Praha-Kbely na trati 070 přes Přezletice do Brandýsa. V rozšířené verzi se chystá propojení až do prostoru stanice Praha-Vysočany tunely přibližně dle původní rezervy pro východní větev vysokorychlostního výjezdu VRT RS4. Další možností je trasování přes stanici Praha-Čakovice. Jinou možností je trasa z výhybny Skály a dál napojení u Přezletic do severní varianty.

Jižní varianta počítá s možností trasy ze stanice Praha-Horní Počernice přes Svémyslice a dálnici D10. Tuto verzi ale už dříve města a obce podél trasy vyloučily.

Přímé vlakové spojení má podle vedení Brandýsa přispět zejména ke snížení silniční dopravy. Podle údajů radnice do souměstí denně autem dojíždí přes 7 500 lidí. Více než 5 500 lidí z něj odjíždí, především do Prahy. Řidiči využívají silnici 610 a dálnici D10. Kvůli nárůstu dopravy se dojezdový čas do Prahy v posledních letech zvýšil v průměru o dvě minuty za rok.

Priorita kraje

Starosta Brandýsa nad Labem Petr Soukup uvedl v rozhovoru pro server Aktuálně z Brandýska, že řešení vlakového spojení považuje za největší úspěch svého působení. „Podařilo se nám navázat úzkou spolupráci s ministerstvem dopravy, Středočeským krajem a Správou železnic, která je velmi intenzivní a věřím, že vlak za nějakých pět sedm let může do Prahy vyjet,“ uvedl Soukup.

Podle Gavendy je termín pět až sedm let reálný. „Rozhodujícími kroky však budou zajištění financování a zejména legislativní procesy spojené s povolením a majetkoprávním vypořádáním stavby. Tedy kroky, které Správa železnic nemůže sama ovlivnit,“ dodal Gavenda.

Podle středočeského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého patří železniční propojení Praha – Brandýs nad Labem z pohledu Středočeského kraje mezi prioritní železniční dopravní projekty.

„V tomto duchu jsem o tom opakovaně jednal jak s ministrem dopravy Martinem Kupkou, tak s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Od obou jsem opakovaně dostal ujištění, že na tomto projektu Správa železnic intenzivně pracuje. My jsme jako Středočeský kraj byli a budeme nápomocni při projednávání trasy s obcemi, kde se podařilo vhodné obecně akceptovatelné řešení najít. Věřím proto, že Správa železnic svůj veřejně vyřčený slib splní a ještě letos nebo zkraje příštího roku nám studii proveditelnosti dané trati představí,“ dodal Borecký.

Tagy Brandýs nad Labem Brandýs nad Labem-Stará Boleslav nová železniční trať Brandýs nad Labem - Praha Správa železnic
102 komentářů