obrazok-zdopravy

Spor archeologů ohrožuje už i dostavbu D11. Je to vážné, s tím jsme se nesetkávali, říká ŘSD

Záchranný archeologický výzkum v trase budoucí přeložky silnice I/12 mezi Běchovicemi a městem Úvaly. Foto: ŘSDZáchranný archeologický výzkum v trase budoucí přeložky silnice I/12 mezi Běchovicemi a městem Úvaly. Foto: ŘSD

Zakázku napadla hradecká univerzita, výzkum je pro školu podle mluvčího zásadní.

Největší stavební tendr v historii Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na téměř 20 kilometrů dlouhé části dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova se komplikuje. Uchazeč o provedení archeologického průzkumu trasy podal námitky k vedení ŘSD ohledně výběru firmy na průzkum. Informoval o tom generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Do soutěže se přihlásila dvě sdružení. Podle údajů z nabídek jedno požadovalo za provedení prací 283 milionů včetně DPH, nabídka druhého sdružení je podle dokumentů v soutěži 414 milionů korun.

Stejný neúspěšný uchazeč o zakázku na záchranný archeologický průzkum podal přitom už i podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) u stavby 16,3 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice. Deník Zdopravy.cz o tom informoval zde.

Spor archeologů brzdí stavbu dalšího úseku D35. Zakázku řeší antimonopolní úřad

Do soutěže na D35 s odhadovanou cenou 385 milionů korun přišly také dvě nabídky. První od sdružení Samson Praha a Labrys za 267 milionů korun, druhá od sdružení vedeného Univerzitou Hradec Králové za 433,8 milionu korun. ŘSD vybralo jako vítěze levnější sdružení.

Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. Nesetkávali jsme se s tímto problémem. Nesetkávali jsme se s tím, že by tyto zakázky končily na ÚOHS, je to poprvé. Firmy na to mají právo, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která nám časově velmi komplikuje situaci,“ uvedl Mátl ve svém podcastu. ŘSD chtělo obě stavby zahájit letos, tento plán je teď ohrožený.

U úseku D11 Jaroměř – Trutnov ŘSD dodavatele archeologického průzkumu teprve vybírá, podané námitky nyní ŘSD posuzuje. „Když je zamítne a když dá zmíněný uchazeč podnět k ÚOHS, bude situace stejná jako se stavbou D35 Úlibice – Hořice,“ podotkl Mátl.

Příjmy pro univerzitu

Sdružení vedené Univerzitou Hradec Králové ke sporu vydalo pouze vyjádření, že nechce ovlivňovat rozhodování ÚOHS a nebude poskytovat žádné neveřejné informace k řízení do té doby, než bude řádně ukončeno. Od úřadu očekává „důkladné a odborné posouzení věci“.

Mluvčí hradecké univerzity Jakub Novák však následně Ekonomickému deníku řekl, že archeologická zakázka je pro školu zásadní. „Pro Centrum terénní archeologie jde o příjem z vedlejších činností univerzity. Doplňujeme tím rozpočtové mezery, na které si školy regionálního charakteru, jako je naše, neustále stěžují,“ řekl Novák Ekonomickému deníku.

Oblast je velmi bohatá na nálezy, to pro nás znamená vědecký výzkum i publikační činnost,“ dodal Novák s tím se od toho odvíjí také prestiž školy a příležitosti pro studenty. „V tento moment považujeme za správné požádat o přezkum,“ uvedl Novák.

Mátl: Je to vážné

Situace je podle Mátla vážná a znamená poměrně zásadní zpoždění záchranného archeologického průzkumu. ŘSD potřebuje průzkum provést před tím, než začne stavět. Hrozí proto, že kvůli komplikacím letos stavba nezačne. ŘSD už vypsalo výběrové řízení na zhotovitele, nabídky by mělo dostat v červnu.

Obě stavby mají vydané stavební povolení v právní moci. Jsou vykoupené pozemky, dokončují se poslední dočasné zábory a vypořádání věcných břemen, což ale nebrání zahájení stavby. Jako jediný problém teď vnímám provedení záchranného archeologického průzkumu, který jsme začali soutěžit už zjara v loňském roce. A v tuto chvíli je to už kritická komplikace v přípravě obou staveb,“ řekl Mátl.

Neúspěšný uchazeč napadl v případě D35 u ÚOHS výběr dodavatele a jeho mimořádně nízkou nabídkovou cenu. „To je pro mě trošku nepochopitelné, když se ceny pohybují v podobném rozmezí i u jiných zakázek, u nichž tento neúspěšný uchazeč nabídky podával. Zadruhé protestuje proti tomu, že vybraný dodavatel neplní kvalifikační podmínky, tedy že nemá zkušenosti, které ve výběrovém řízení dokládal. My s tím nesouhlasíme. Jsme přesvědčeni, že vybraný uchazeč doložil všechny dokumenty a prokázal, že naše zadávací podmínky plní,“ řekl Mátl.

Firmy Samson Praha a Labrys pro ŘSD již záchranný archeologický průzkum u jiných staveb prováděly. Šéf ŘSD doufá, že ÚOHS rozhodne do tří měsíců, pak se ale dá ještě odvolat přímo k předsedovi antimonopolního úřadu.

Zakázky na záchranný archeologický průzkum jsou zhruba za 250 milionů korun. Předpokládané náklady na stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova jsou 12,8 miliardy Kč bez DPH, u úseku D35 z Úlibic do Hořic jsou 5,9 miliardy Kč bez DPH.

Tagy archeologický průzkum D11 Jaroměř - Trutnov D35 Úlibice - Hořice Radek Mátl ŘSD ŘSD ČR Záchranný archeologický výzkum
104 komentářů