obrazok-zdopravy

Z jednoho nástupiště dvěma rozchody. Muzejní dráha do Zbýšova zprovoznila český unikát

Zahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnic

Spolek od nového napojení čeká nárůst počtu návštěvníků, kteří přijedou do muzea vlakem.

Provozovatelé muzejní úzkorozchodné dráhy Muzea průmyslových železnic do Zbýšova na Brněnsku minulý týden svezli poprvé cestující po nové části trati vedoucí přímo k nově vybudovanému nástupišti ve stanici Zastávka u Brna.

Vznikl tak český unikát: od jednoho nástupiště odjíždí vlaky po běžném rozchodu 1435 mm i úzkokolejce s rozchodem 600 milimetrů.

Pro naše návštěvníky to bude perfektní. Vystoupí z vlaku od Brna nebo Jihlavy a mohou rovnou nastoupit do našeho,“ říká Jan Procházka z Muzea průmyslových železnic. O víkendu proběhlo zahájení sezóny v muzeu, při které návštěvníci mohli využít i nové nádraží v Zastávce u Brna. Při té příležitosti přijela se zvláštním vlakem z Brna lokomotiva BS 200. „Setkání malé a velké parní lokomotivy u jednoho nástupiště bylo pomyslnou třešničkou na dortu naší snahy o prodloužení úzkokolejky do železniční stanice,“ uvedl spolek na svém facebookovém profilu.

První cestující od nového nástupiště do Zbýšova odjeli již ve čtvrtek se speciálním vlakem vypraveným pro Klub českých turistů. Jen o víkendu podle Procházky dorazilo přes 6 stovek lidí.

Muzeum využilo rozsáhlé rekonstrukce trati z Brna do Zastávky u Brna a dohodlo se společně se Správou železnic na využití jednoho z nástupišť. Dobrovolníci ze spolku museli vybudovat vlastními silami a ze svých zdrojů zhruba 300 metrů nové trati za několik milionů korun. Na stavbu mohli přispět lidé ve sbírce, kdy spolek nabídl „adopci“ pražce.

V Česku neexistuje stanice, kde by šlo přestoupit na jednom nástupišti mezi dvěma vlaky různých rozchodů. Úzkokolejné železnice mívají obvykle samostatná nástupiště či celá nádraží.

Spolek očekává, že nové napojení přiláká více lidí k návštěvě vlakem. Dosud jich velká část jezdil do Zbýšova autem. Ročně muzeum navštíví přes deset tisíc lidí.

(V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že společné nástupiště s různými rozchody je středoevropským unikátem, za chybu se omlouváme)

Zahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicZahájení provozu úzkorozchodných vlaků ze Zastávky u Brna do Zbýšova. Foto: Muzeum průmyslových železnicPřivedení úzkokolejné dráhy k nástupišti v Zastávce u Brna. Foto: Muzeum průmyslových železnic
Tagy Muzeum průmyslových železnic Zastávka u Brna Zbýšov - Zastávka u Brna
41 komentářů