Železnice

Muzeum průmyslových železnic obnovilo svůj provoz, zahájilo sbírku na nové depo

Výletní vlaky Muzea průmyslových železnic. Foto: MPŽ
Výletní vlaky Muzea průmyslových železnic. Foto: MPŽ
Muzeum už má ve sbírce 41 lokomotiv, chystá pro ně novou halu.

Poprvé od nucené covidové přestávky se dnes rozjely vlaky v Muzeu průmyslových železnic ve Zbýšově u Brna. Pro letošní rok si zdejší železniční nadšenci dali náročný úkol: chtějí postavit novou halu pro své historické lokomotivy.

Na stavbu nového zázemí vypsalo muzeum veřejnou sbírku přes Startovač. Cílem je vybrat 280 tisíc korun. Depo má rozpočet přes půl milionu korun, má již stavební povolení. Bude sloužit jako nové zázemí pro historické úzkokolejné lokomotivy a vagóny ze sbírek Muzea Průmyslových Železnic ve Zbýšově u Rosic. Vyroste v koncové stanici Zbýšov – Důl Jindřich.

Muzeum ve Zbýšově působí od roku 2005, jeho historie sahá ale až do roku 1991. Sbírka obsahuje 37 motorových lokomotiv z let 1939–1995, čtyři parní lokomotivy z let 1913–1951, čtyři elektrické lokomotivy z let 1908–1966 a přes 130 kusů různých vagónů od malých nákladních až po velké osobní vozy. Podle muzea už prostory pro sbírku přestávají stačit. Nová hala by zamezila tomu, aby část vozidel musela být pod širým nebem.

Nadšenci již mají připraveno 220 tisíc na první etapu, na ocelové opláštění teď shánějí peníze.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Symbolické přirovnání „kousek po kousku“ – kousek po kousku rok za rokem zvelebovalo MPŽ své prostory ve Zbýšově (původně bez jakéhokoliv přístřeší, postupně vybudováno několik zastřešených prostor a teď tedy další, nový), kousek po kousku přestavovalo původní vlečku na úzký rozchod a podobně tak kousek po kousku „co kdo může“ funguje ta sbírka.

Rád jsem nyní také přispěl několika sty korun.

realista

A ze svého příspěvku jste odevzdal nejméně 7 % té firmě + další náklady, která pro ně tu sbírku zajišťuje.
Jiné spolky to dělají chytřeji: otevírají si vlastní transparentní účty a sbírky si organizují sami, aby jim zůstalo všechno, co se vybere – stačí se podívat na jejich webové stránky.

M19

A ty náklady co s tím mají spojené jim zaplatí kdo?

realista

Samozřejmě ti přispěvatelé – místo toho, aby vše dostal žadatel o příspěvek, část samozřejmě „spolkne“ ten zprostředkovatel: to je pochopitelně logické a nelze to asi ani považovat za neetické, ale já jsem ani to přece nezpochybňoval – jen jsem přesvědčen, že pro spolek s takovými schopnostmi členů, jako je MPŽ, který navíc provozuje i vlastní internetové i facebookové stránky, není využívání placených „crowdfundingových“ služeb výhodné, protože si takovou sbírku může zorganizovat sám a levněji.

xyz

Ze samotné mojí transakce jde 100 % přímo do rukou MPŽ, protože jsem ji provedl převodem z účtu a ta žádnému „strhávání poplatků“ nepodléhá, viz ceník (příloha 1, viz dolní část stránky) https://www.startovac.cz/podminky/

RSC

To opravdu nejde. Transakční poplatek se sice nestrhává, ale 7% jako provize ano. Je třeba číst podmínky až do konce.
Příště třeba https://www.donio.cz/. Bez poplatků, bez provize

xyz

Ano, ale to se pak strhne z celkové částky.

Nicméně, i kdyby se na to mělo pohlížet i z pohledu mého příspěvku, tak jsem rád, že 93 % z něj půjde na zmiňovaný projekt (+ stejně tak na to celé pohlížím tak, že díky platformě Startovač, dostane tento projekt příspěvky i od těch dárců, kteří by jinak nepřispěli, čímž se provize pro Startovač finančně pokryje, možná i překročí).

realista

I kdyby to bylo jen těch (v tomto případě) 7 % z cílové částky, tak je to (v tomto případě) skoro 20 tisíc Kč, o které se spolek (aspoň podle mě) dost zbytečně připravil, a to (opět aspoň podle mě) už v podmínkách takového spolku, jako je MPŽ, vůbec není úplně málo. Tyhle „crowdfundingové projekty“ mají možná dvě drobné výhody proti tomu, kdy si sbírku někdo pořádá sám: to, že se o výběr peněz nemusí autor „projektu“ starat, a to, že (jak správně píšete) obvykle mívá taková sbírka větší publicitu i mezi těmi, kdo by se o ní jinak spíše… Číst vice »

Dolfi

Ahoj kuci chci se jen zeptat kdy se chystáte začít stou výstavbou? Rád bych přiložil ruku k dílu. Držím palce ať se vám daří. Zdraví DOLFI.

Filip

Zdravím ze Zbýšova. První přípravné práce už probíhají teď průběžně. Naplno se rozběhnou 3-6.6.2021 kdy proběhne brigáda, při které s bude chystat kolejivo (výhybky a kolejové pole) na připojení k síti zbytku dráhy. Další pokračování bude pak postupně během léta. Ocelová konstrukce by se měla montovat cca v září. Vše by mělo proběhnout tak aby do zimy byli mašinky pod střechou. Filip