ETCS míří na regionální trať Ejpovice – Radnice. Prvenství má mít Litomyšl a Hrádek

ETCS Regional je jednodušší a levnější varianta ETCS, které se využívá na hlavních tratích.
Správa železnic (SŽ) pokračuje ve snaze rozšířit systém ETCS i mimo hlavní koridory. Aktuálně vypsala tendr na osazení systému ETCS Regional na 21 kilometrů dlouhé lokálce Ejpovice – Radnice (176).
Soutěž je vypsána jako další obdobné projekty formou Design&Build, vybraný dodavatel proto před samotnou realizací nejprve zpracuje projekt. Jako nejvyšší přípustnou hodnotu stanovila SŽ 265,4 milionu korun. Spuštění ETCS Regional se na této trati plánuje na rok 2027.
V té době už by mělo systémem ETCS Regional disponovat několik lokálek. Jak aktuálně potvrdil mluvčí SŽ Dušan Gavenda, v prosinci se spustí ETCS Regional na trati Choceň – Litomyšl. Zakázku na dodání ETCS tam získala společnost AŽD Praha s cenou 390 milionů.
Současně se měl systém ETCS Regional spouštět i na trati z Třebovic v Čechách do Moravské Třebové, kde ale došlo k odkladu. „V záměru projektu se ještě prováděly úpravy technického řešení stavby s cílem snížit realizační náklady, zde proto očekáváme dokončení stavby a spuštění ETCS Regional v příštím roce,“ doplnil Gavenda.
Naopak letos v závěru roku má s ukončením stavby ETCS Regional fungovat na trati Hrádek nad Nisou – Chrastava – Liberec. Aktuálně běží investice do této varianty evropského zabezpečovače také na trati Beroun – Nižbor.
ETCS Regional je jednodušší a levnější varianta ETCS, které se využívá na hlavních tratích. ETCS Regional je založeno na aplikační úrovni 1 (ETCS L1), pracuje tedy s přepínatelnými a nepřepínatelnými balízami a nevyužívá rádiový přenos GSM-R. Využívají se proměnná návěstidla na trati.
„Důležité je, že i zařízení v první aplikační úrovni spolupracuje se standardními mobilními jednotkami ETCS ve vozidlech. Vozidla vybavená ETCS tak nepotřebují žádná další zařízení nad rámec těch, kterými jsou vybavena, a mohou jet jak na koridorech, tak i na vedlejších tratích,“ doplnil Gavenda.
Pozn.: Když připisujeme prvenství s ETCS mezi regionálními tratěmi Litomyšli a Hrádku, úmyslně pomíjíme příměstskou trať Olomouc – Uničov, která byla vybrána pro pilotní výhradní provoz s ETCS jako vůbec první trať v republice. Pod ETCS se zde jezdí už od ledna 2023. S rychlostí až 160 km/h ovšem nelze hovořit o lokálce.