Klíčový krok v přípravě NemaŠe. Úřad zahájil řízení k hlavní trase včetně tunelů

Správa železnic podala žádost o stavební povolení už před Vánocemi 2023.
Správa železnic (SŽ) si může odškrtnout důležitý bod v přípravě novostavby IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe) severně od Českých Budějovic. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil poslední a nejdůležitější stavební řízení (z osmi), které se týká hlavní trasy včetně dvou tunelů. Správa železnic podala žádost už před Vánocemi 2023, následně musela doplnit stanoviska hasičů.
Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Půjde o novostavbu tzv. na zelené louce, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely. Vlaky při cestě na sever z Budějovic vjedou do Hosínského tunelu (3120 metrů) a následně do Chotýčanského tunelu (4775 metrů). Druhý jmenovaný bude nejdelším tunelem na české železnici.
Nádraží Ševětín dostane nová nástupiště, stará trať bude snesena a zářez zasypán rubaninou z tunelů.
Zahájení prací se plánuje na začátek příštího roku, dokončení pak v roce 2032. Letos v březnu vypsala SŽ tendr na zhotovitele, přičemž jako nejvyšší přípustnou nabídkovou cenu stanovila 21,343 miliardy korun. SŽ už má pět z osmi potřebných stavebních povolení, zbylá tři řízení už všechna běží.
Stát přitom nedávno opustil plán na využití projektu PPP, tedy využití peněz soukromého investora. Stavba se tak bude financovat klasicky ze Státního fondu dopravní infrastruktury.