Poslední dva bastardi v provozu. Jeden stroj odkoupilo durynské železniční muzeum

Řada 371 je u Českých drah raritní, v provozu bylo sedm lokomotiv.

Na českých kolejích se blíží konec další lokomotivní řady. V provozním stavu zůstávají poslední dva bastardi, jak se přezdívá hnacím vozidlům řady 371. Jejich definitivní konec nastane příští rok. Dvě už mají jistou svoji další existenci v muzeích.

Aktuálně jsou v provozním stavu poslední dvě lokomotivy řady 371, konkrétně 003 a 015. Turnusová potřeba čítá 1 lokomotivu denně, a to ve všední den k jednomu obratu z Děčína do Prahy a o víkendu na spojích Letní kometa do Drážďan,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Řada 371 je u Českých drah raritní, v provozu bylo sedm lokomotiv. Nejatypičtější stroj z této řady, 371.201, má už nového majitele. Za 760 tisíc korun ji koupil spolek Thüringer Eisenbahnverein, který v durynském Výmaru provozuje železniční muzeum. Vyplývá to z registru smluv.

Náhrada za poškozenou lokomotivu

Lokomotivu 371.201 odstavily České dráhy loni kvůli nevyhovujícímu dvojkolí. Jde o lokomotivu původně z flotily východoněmeckých drah Deutsche Reichsbahn (DR), číslo 180.001. Po sjednocení Německa lokomotiva sloužila u Deutsche Bahn, která ji v roce 2004 předala Českým drahám jako kompenzaci za poškozenou lokomotivu 371 v Drážďanech. V Německu má lokomotiva přezdívku Knödel.

České dráhy prodávají Mášu a německého bastarda. Dáša nejspíš zamíří do muzea

Podle Malého atlasu lokomotiv byly lokomotivy vyvinuty v plzeňské Škodě pro zajištění přímého elektrického provozu mezi sítí ČSD a DR, které využívají odlišné napájecí systémy 3 kV Dc a 15 kV 16,7 Hz AC. V roce 1988 byly vyrobeny dva prototypy, po jednom pro ČSD a DR označené jako řada 372 a 230.

V roce 1991 bylo vyrobeno 15 lokomotiv pro ČSD a 20 lokomotiv pro DR. Po modernizaci trati Drážďany – Berlín a zvýšení rychlosti na 160 km/h došlo u několika lokomotiv k úpravě převodu a ke zvýšení rychlosti právě na 160 km/h. U českého dopravce obdržely po úpravách novou řadu 371.

Muzejní péče čeká i lokomotivu 371.005, kterou České dráhy převedly po Centrum historických vozidel. „Ostatní lokomotivy aktuálně slouží jako případná záloha nebo zdroj náhradních dílů,“ dodal Medelský.

 

Lokomotiva řady 371 (bastard). Pramen: Archiv ČDLokomotiva řady 371 (bastard). Pramen: Archiv ČDLokomotiva řady 371. Autor: Honza Groh (Jagro) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8673666
Tagy 371 bastard České dráhy Thüringer Eisenbahnverein
26 komentářů